handdator

Visa fullständig version : Vilka kolhydrater efter träning?

LuThe
2006-01-29, 12:07
Jag dricker en drink proteinpulver efter mitt pass. Och brukar äta 2 bananer för att tillföra kolhydrater.

Är banankolhydrater bra? Vilka frukter är bra kolhydrater att äta efter passet?
Hur är det me knäckebröd eller morötter?

tack på förhand

King Grub
2006-01-29, 12:10
Maltodextrin och druvsocker är utmärkta val.

Fruktos hör inte hemma efter styrketräning; fruktos lagras in som leverglykogen, och styrketräning förbrukar inte leverglykogen överhuvudtaget.

Stärkelserika kolhydratkällor är bra val; för snabb glykogeninlagring kan högglykemiska källor vara av värde, men mängden kolhydrat är av större vikt än GI.

Ett par bananer räcker bra åt genomsnittsindividen som tränar för hälsa och välbefinnande.

LuThe
2006-01-29, 12:20
Maltodextrin och druvsocker är utmärkta val.

Fruktos hör inte hemma efter styrketräning; fruktos lagras in som leverglykogen, och styrketräning förbrukar inte leverglykogen överhuvudtaget.

Stärkelserika kolhydratkällor är bra val; för snabb glykogeninlagring kan högglykemiska källor vara av värde, men mängden kolhydrat är av större vikt än GI.

Ett par bananer räcker bra åt genomsnittsindividen som tränar för hälsa och välbefinnande.

hmm sista meningen lät vettig för de va den enda ja förstod... :D men om jag vill variera mig då? vilka andra frukter finner jag Maltodextrin och druvsocker ? för bananer är ju mkt kcal

Beast
2006-01-29, 12:49
vilka andra frukter finner jag Maltodextrin och druvsocker ?

I druvsocker och maltodextrin hittar du dom.

LuThe
2006-01-29, 15:05
vah ?? seriöst vad e det för ngt ?? hur får man tag på druvsocker?

blekfet2
2006-01-29, 15:08
vah ?? seriöst vad e det för ngt ?? hur får man tag på druvsocker?

dextropur, finns i vilken matbutik som helst

Yes
2006-01-29, 15:21

Hur funkar det med en stadig portion fullkornspasta, om jag vilar en dag innan nästa pass? Det blir ju en del kolhydrater, men hinner musklerna lagra det?

King Grub
2006-01-29, 15:22
En påfyllning kolhydrat räcker inte för full glykogeninlagring efter tömning, men visst fungerar det som kolhydratkälla. Ett flertal mindre påfyllningar timmarna efter tömning fyller glykogendepåerna snabbare under den första insulinoberoende fasen av glykogeninlagringen.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56427&highlight=insulinoberoende

aliquis
2006-01-29, 15:24
Jag vet inte men eventuellt var det ju viktigt för honom att det var just en frukt med mycket druvsocker?

Hur är det med just vindruvor/russin? Gott, lätt och nyttigt iaf.

Jag mixar numera i lite havregryn utöver bananerna för att få "bättre" kolhydrater. Raffinerat socker är inte det jag helst vill ta. Gryn mixade till mjöl blir också långsamma om de får stå i vätskan så länge att den stelnar till?

LuThe
2006-01-29, 16:23
hmm ingen verkar veta ngt direkt .. men vindruvor och russin innehåller iaf druvsocker? bör det ätas i mängder eller hur är det?

kallebanan
2006-01-29, 16:29
Bananer låter bra har alltid käkat en banan efter träning i 3 års tid nu.

pecson
2006-01-29, 18:54
är inte banan bara fruktos

King Grub
2006-01-29, 18:57
är inte banan bara fruktos

Nej. Alla frukter ger fruktos, glukos och sackaros, i olika fördelning beroende på frukt och även på mognadsgrad.

LuThe
2006-01-29, 22:11
grub visst är väll banan den bästa frukten att käka efter gympasset?

Om man kör 2 timmar styrketränar bör man äta 2 bananer eller räcker det med en? I samband med proteindrink alltså