Visa fullständig version : Din största kastrull?
Pellefant
2006-01-28, 16:02
Hejsan,
Hur stor är din största kastrull? (Lätt att mäta om det inte står, häll i några litermått vatten i den)
Min är på 3 liter, men kom på att det är väl litet i början av veckan, då jag lagade portergryta för första gången, det kokade över lite lätt vid ett par tillfällen, det är så trist att rengöra plattor. Kommer absolut bli mer grytor och stekar i framtiden nu när jag fått smak för det. Så nu funderar jag på en större kastrull, runt 5-10 liter. Tips?
Har en syltgryta som tar upp hela spisen, tror den är på 20 eller 25l
Annars har jag 2st 5l pastagrytor
Pellefant
2006-01-28, 16:08
Har en syltgryta som tar upp hela spisen, tror den är på 20 eller 25l
Annars har jag 2st 5l pastagrytor
Tack för svaret. Skulle du säga att 5l räcker för att göra stekar i, eller bör man satsa på större om du vet? (med stek, menar jag normalstora stekar runt kilot)
Det funkar!
Stekpåse i ugn blir trevligt det med, men på ett annat sätt :D
Kaboffastar
2006-01-28, 16:39
En gjutgärnsgryta kanske är att rekomendera.. denna var på 6 liter.
När du ändå handlar, lergryta i ugnen för riktigt god kyckling!
Pellefant
2006-01-28, 16:42
En gjutgärnsgryta kanske är att rekomendera.. denna var på 6 liter.
Måste bara fråga, den är enbart till ugnsbruk? Den verkar så stor, om du har den på spisen står den över två plattor då?
Rejält snygg är den, fin att servera ur på bordet kan jag tänka mig vid större middagar. :)
Pellefant
2006-01-28, 16:43
När du ändå handlar, lergryta i ugnen för riktigt god kyckling!
Tack för tipsen. Har tänkt testa stekpåse jättelänge men inte blivit av. Måste bli i veckan. Lergryta, ja, kanske det också.
Kaboffastar
2006-01-28, 17:08
Måste bara fråga, den är enbart till ugnsbruk? Den verkar så stor, om du har den på spisen står den över två plattor då?
Rejält snygg är den, fin att servera ur på bordet kan jag tänka mig vid större middagar. :)
Det finns så många olika gjutjärnsgrytor, storlekar osv.
Vi har 2 st som går på den största plattan på spisen, jag är inte säker på hur stora dem är, jag kanske kan kolla sen när jag kommer hem.
Jag skulle kolla på ställen där de har begagnade grejer efter en sån gryta.
Hejsan,
Hur stor är din största kastrull?
Ca 15 liter, perfekt att koka bönor i eller att göra en stor omgång köttfärsås.
Stekar kör jag i ugnen så vad gäller tillagning på spisen av en sådan så har jag inga större synpunkter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.