Visa fullständig version : Har du vinterbadat någon gång?
Krokodil
2006-01-28, 15:49
Finns det några vikingar här?
30 minuters väntan på att få hoppa i, ståendes i enbart ett blåställ och gympaskor. 2 minuter i vattnet, följt av ombyte utomhus, ytterligare 15 minuters väntan och sen äntligen en march på en mil så att värmen kom tillbaka.
kimonque
2006-01-28, 15:53
vet inte hur jag ska svara, det var ofrivilligt :)
Alla som har gjort lumpen måste väl ha vinterbadat minst en gång?
Annars har jag inte haft tillfälle till ett riktigt vinterbad, vilket är jävligt synd.. älskar att basta och slänga sig i kallt vatten och dylikt..
Brukar ta årets första dopp så fort isen tinat bort från stranden, får väl kalla det vinterbad light eller nåt.. Runt påsk brukar det bli.
Jupp, badat isvak i lumpen, gick fort hem på skidorna sedan :p
Annars har jag bara badat i vak i samband med bastu.
Helena B
2006-01-28, 17:07
1 april varje år, ibland är isen kvar ibland inte. Ända gången jag frivilligt bastar.
Ja!
två gånger i lumpen,även i havet fast med en bastu väntandes
Japp, -15 grader i blåsten på luleälven. *brr* Lille man där nere var inte så kaxig efter badet.
Nitrometan
2006-01-28, 17:10
Badat i vak i samband med bastu.
Gjort vinterdyk med luftflaskor. Med våtdräkt. Kallt. Med torrdräkt. Varmt och mysigt.
Löjtnant Blank
2006-01-28, 17:12
Jag har badat romerskt med ett gäng bärs i kroppen några gånger. Räknas? Räknas inte?
delta_mats
2006-01-28, 17:26
Långt ifrån alla som gjort lumpen får vinterbada. Jag fick det inte.
Däremot har jag gjort det i skolan. Övningen var att ta sig upp ur en isvak.
Så vi trampade medvetet igenom isen, fram med ispikarna och dra sig upp.
Vi hade en ryggsäck fylld med ombyteskläder som flytväst och säkerhetslina runt midjan, allt för bästa säkerhet.
Gjorde lumpen på K4, gissa :D
Gjorde alltid det som mindre
när vi va på landet... :hbang:
HookersUnited
2006-01-28, 17:40
Man får grymt styva bröstvårtor.
Liten Men Fet
2006-01-28, 18:09
Jooo visst. Det är inte kallt i vattnet men fy fan när man kom upp och stod i dyngsur uniform och kängor i blåst och -15.
Det sjuka var att när jag fått av mig alla blöta kläder och stod naken på isen så var det ljummet, nästan varmt. *screwy*
Badade i isvak som mental förberedelse inför en tyngdlyftartävling :D Vi bastade efteråt och tävlingen dagen därpå gick lysande :thumbup:
Jadå, ner i vattnet, upp till bastun, repetera fyra gånger och kör sedan traditionsenligt helikoptern. :thumbup:
JustinCredible
2006-01-28, 18:33
Japp
Och en gång cyklade jag på is som brast. Hhe det var knappt nån is, bara tunnt tunnt åsså skulle vi kolla hur långt ut vi kom och jag kom längst vilket inte var så bra i eftertanke att åka genom isen i mitten av sjön.
Liten Men Fet
2006-01-28, 18:38
Japp
Och en gång cyklade jag på is som brast. Hhe det var knappt nån is, bara tunnt tunnt åsså skulle vi kolla hur långt ut vi kom och jag kom längst vilket inte var så bra i eftertanke att åka genom isen i mitten av sjön.
Darwin Awards....
Japp. Under rekryten.
allan
Jepp (och i Slarti-land t.o.m.).
Justin: Du på avataren?
Vesseldahl
2006-01-28, 18:49
Nej, har inte vinterbadat, däremot har jag gjort snöänglar.
petersson
2006-01-28, 18:53
Gjorde alltid det som mindre
när vi va på landet... :hbang:
Haha, jag trodde det bara var stockholmare som sa "på landet" :)
ontp: Mm jag har vinterbadat.
Jooo visst. Det är inte kallt i vattnet men fy fan när man kom upp och stod i dyngsur uniform och kängor i blåst och -15.
Det sjuka var att när jag fått av mig alla blöta kläder och stod naken på isen så var det ljummet, nästan varmt. *screwy*
Hehe, det där låter inte helt bra.
Jag badade igår men först fick jag knacka sönder isen som låg på ytan. *flex*
har badat i västerdalälven. (i transtrand, en bit från sälen där vasaloppsstarten är). ur bastun springa 200 meter, i vattnet, upp springa å in i bastun igen.
jag å en polare (finne :cool: ) har badat i snön hemma hos hans morsa med ett par ggr. vi sänkte temperaturen 20 grader när vi kom in igen.
och någonstans i landet ska de finnas ett foto på när jag kastar mig naken i en snödriva med. men jag hade inga glasögon på så jag såg bara blixten å inte vem som tog bilden...
När jag var elva år (och senare) så gick jag och polarna på isen, helt plötsligt sprack den, blöt upp tilll midjan, så jaa-
Jepp, det är sjukt vad kroppen reagerar på ett vinterbad undra hur mycket energi som går åt i den där uppvärmningen kroppen slår igång.. kommer ihåg vilket helvete jag hade med att få upp knutarna på kängorna. Hade haft blöta kängor då det töade under natten när vi var ute och gick, så mina knutar på kängorna hade blivit helvetiskt jobbiga och då var det inte roligt när fingrarna knappt fungerade.
The_RobRoy
2006-01-28, 23:16
en gång, inte min grej
http://hem.passagen.se/ksp_robroy/42.jpg
Liten Men Fet
2006-01-29, 02:19
en gång, inte min grej
Hehe, fin bild. Det var många som började hyperventilera men jag lyckades andas lugnt så jag slapp det. Dom som stammade eller hyperventilerade när dom skulle få be om att komma upp ur isvaken fick simma en stund till för att lugna ner sig.
En svenskt soldat fryser inte, han skakar av skräck.... Eller var det skratt? :confused:
Helena B
2006-01-29, 02:23
en gång, inte min grej
Fusk att ha kläder på sig, vaddå disco.
Fusk att ha kläder på sig, vaddå disco.
Ta av dig dina då och posta en bild, smartass... :D
Helena B
2006-01-29, 02:28
Ta av dig dina då och posta en bild, smartass... :D
Man får inte posta nakenbilder, borde du som moderator veta :booty:
Man får inte posta nakenbilder, borde du som moderator veta :booty:
Lovar att göra ett undantag i ditt fall om du vågar (känner att jag sitter ganska säkert eftersom du aldrig kommer att göra det). *popcorn*
Helena B
2006-01-29, 02:35
Lovar att göra ett undantag i ditt fall om du vågar (känner att jag sitter ganska säkert eftersom du aldrig kommer att göra det). *popcorn*
För det första så går jag inte på det där :D
Skulle ändå aldrig göra det, bara för att du gör ett undantag så kan Allan alltid komma och banna mig.
bara för att du gör ett undantag så kan Allan alltid komma och banna mig.
Nope, my powers are greater than his... :cool:
Helena B
2006-01-29, 02:47
Nope, my powers are greater than his... :cool:
Inte för att jag tror dig, men det blir ändå inga nudepics online :D
Självklart gör man detni har ju inget alternativ? :D
Gills bastubadande å vintern så ja. Doppat mig i Klintforsån i Varuträsk. Det var minst 20 kallgrader i luften och vattnet så långt under 0 som strömmen tillät. Det är dock inget jag gör till vardags utan var bara tvungen visa för mina kompisar att jag klarade det. Annars gillar jag värme, mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.