handdator

Visa fullständig version : Kan en kille som äter 2500kcal men gör av med 2000kcal fortfarande inte bli fet?

Cerberus
2006-01-28, 02:39
En kompis och jag diskuterar vilt det här med "snabb ämnesomsättning", att vissa kan äta hur mycket som helst på en dag men ändå inte gå upp i vikt medans andra som äter "lite" ändå går upp i vikt.

Grub, hur ligger det till? Kan en kille som äter 2500kcal men gör av med 2000kcal per dag ändå vara smal för att han har "snabb ämnesomsättning"?

aliquis
2006-01-28, 03:13
gör han av med bara 2000kcal så kommer han ju bli fetare, såklart. Om han nu har snabb ämnesomsättning och inte blir fetare är det ju för han gör av med över 2500kcal.

Sannolikheten att hans/"någons" ämnesomsättning nu är skyhög lär ju dock vara i princip noll.

Jag rör ju knappt på mig men har ändå problem att komma över 80 just nu ;D

Cerberus
2006-01-28, 03:20
Jag vill ta död på myten om folk med "snabb ämnesomsättning". Om den inte stämmer alltså :P

King Grub
2006-01-28, 06:05
Gör han av med 2000 kcal har han väl ingen snabb ämnesomsättning.

Personer med högre andel typ-I muskelfiber ökar mindre i fettvikt vid överätning, genom påverkan av kreatinkinas-, oxoglutaratdehydrogenas- och fosfofruktokinasaktivitet hos den oxidativa effekten i muskulaturen.

En mindre energiobalans ned- och uppregleras via oxidativa enzymer beroende på individens förutsättningar.

Krampus
2006-01-28, 06:27
Cerbbe, gå in och fråga om de har något som tänkas påverka din kreatinkinas-, oxoglutaratdehydrogenas- och fosfofruktokinasaktivitet i närmsta kostillskottsbutik.

Har de inte det så säg att dem suger! Speciellt om de inte har ngt för oxoglutaratdehydrogenasaktiviteten. :)

Sverker
2006-01-28, 07:43
Jag skulle gå till ett gym istället och be en PT öka aktiviteten åt mig :D

Lizard
2006-01-28, 08:12
Gör han/hon av med 2000kcal utöver sin basala metabolism så eldar han eller hon på rätt rejält. PAL-indexet blir tämligen högt. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60598) Att olika individer har olika metabolism är tämligen säkersällt, även om andra faktorer i vardagslag har större utfall vanligtvis. Studier om kost- och matvanor visar tydligt på tempo vid själva ätandet som en avgörande faktor för fysionomiska resultat. På vanlig svenska betyder det att de som äter lugnt och samtalar mellan tuggorna med sänkt kniv och gaffel ofta är smalare än de som skopar i sig i hast.

Lizard