Visa fullständig version : 100 dagar som skakar hasse36
Jag är en medelålders man som har styrketränat i 4 år och konditions- och förbränningstränat på cykel i 4,5 år. Sedan tidigt 90-tal har jag levt ett stillasittande liv och jag väger idag 100 kg. Dessa kilon fördelas på 180 cm.
Mina kvantitativa mål med träningen har varit:
- 100 kg i bänkpress.
- Kunna göra chins.
- Bränna 700 kcal på en timma på ergometercykel.
Bänken och chins nådde jag i maj 2005 och hösten 2005 nådde jag 700-kcal-målet. Under sommaren hade jag sammanlagt 8-9 veckors uppehåll från styrketräningen och jag tappade 10 kg i bänken. Det blev mest cykling och lite chins där ute på landet.
Under hösten och förvintern har jag kämpat mot bristande motivation och en lite inflammerad armbåge. Jag har därför dragit ned på antalet övningar, inte styrketränat lika ofta och kört flera set när väl tränat. Detta tillsammans med näringstajming har lett till att jag nu har nått mina mål - när jag presterar på topp. Men jag vill nå dessa resultat när jag presterar som sämst. De skall utgöra min lägstanivå. Jag skall klara dem även efter ett träningsuppehåll på 3 veckor.
Exakt hur dessa mål skall kvantifieras vet jag inte så det får bli en chansning. Jag vet ju inte om jag har lyckats förrän efter ett träningsuppehåll. I dagsläget klarar jag en 1:a på 100 kg i bänken, 3-4 chins och cyklar på ca 57 minuter.
Jag hugger härmed mina mål i sten.
Bänk: 8 reps på 100 kg
Chins: 10 reps på kroppsvikten
Cykel 700 kcal: 50 minuter
Som ni förstår behöver jag gå ner i vikt också, så jag sätter väl 90 kg som mål.
Jag ger mig själv 100 dagar att nå dessa mål - sedan skall jag åldras med värdighet och bara konservera formen så länge det går.
I dag den 27 januari 2006 är dag 0, i morgon börjar jag räkna dagarna.
Nitrometan
2006-01-28, 14:37
You go girl!
:thumbup: :thumbup:
Herkulez
2006-01-28, 14:54
good luck and have fun Hasse aro :)
Dag 1 - Lördag den 28 januari 2006
Vilodag
Dag 2 - Söndag den 29 januari 2006
På vardagar cyklar jag på morgnarna och styrketränar på eftermiddagarna men på helgerna är gymmet bara öppet 6 timmar/dag så idag blev det cykling och styrketräning under samma pass.
Jag började med att cykla 500 kcal vilket tog ca 50 minuter. Därefter svepte jag hälften av min träningsdrink som bestod av 90 g vassle, 30 g druvsocker och vatten upp till 1 liter. Resten av drinken drack jag under bänkpressen.
Bänkpress
5 x 50
8 x 80
3 x 90
3 x 90
2 x 90
1 x 95
Hantellyft åt sidan
10 x 9
5 x 14
5 x 14
5 x 14
Axelpress i maskin
8 x 10 plattor (60 kg)
3 x 11 plattor (70 kg)*
3 x 11 plattor
2 x 11 plattor
* Plattorna ändrar storlek mellan 10 och 11.
Helt OK pass för mig. Axelpress med 3 x 11 är nog PB.
Jag har som sagt dragit ner på antalet övningar. Dels för att hålla motivationen uppe, men även för att jag är naturligt stark i vissa övningar.
Nu har det gått en timma och jag sitter och kämpar med 500g fulkvarg från Lidl.
Ens kunskaper i svenska är inget värt om man inte har en kropp att backa upp dem med, you go girl :thumbup:
Lykka til med dinn trening!
Normala måll för en normalperson, skall följa denna.
kör hårt!
Dag 3 - Måndag den 30 januari 2006
Dagens träning:
Cykel 700 kcal: 56 minuter 28 sekunder PB
Helt OK, det är 3.e gången jag cyklar under 60 minuter. Nu har jag iofs inte försökt så många gånger sedan jag lyckades första gången i höstas.
Jag är dock inte särskilt överraskad eftersom träningen har gått bra de senaste 2 månaderna. Sä där väldigt överraskad blir jag heller inte om jag behöver 65 minuter i morgon. Hjärta och lungor klarar cyklingen galant men lår- och sätesmuskler kan svida ganska så ordentligt.
Att jag har satt mitt mål med cyklingen till 50 minuter, har primärt inget att göra med att jag vill nå en viss kondition, utan det handlar om att det inte får ta alltför lång tid. Om jag förbränner 700 kcal varje morgon 4-5 dagar i veckan, har jag inga problem med att hålla vikten. Detta tar dock ganska mycket tid. Om jag går tar det ca 2 timmar och om jag cyklar i mystempo tar det ca 1:15.
Fördelen med lägre tempo är att jag kan lyssna på ljudböcker samtidigt - det fixar jag inte med det tempo jag höll idag. Det får nog bli musik i morgon. Rock Aria med ELO kan funka som akustisk doping.
Nu har det gått några timmar och jag har ätit en 500-kcal-frukost och kompletterat med 200 kcal vassle. Förhoppningsvis har detta kickat igång proteinsyntesen till följd av gårdagens styrketräning.
Efter 700 kcal ut och 700 kcal in är energin nollad och jag är mätt och belåten trots att klockan är över 11. Detta är den stora fördelen med aktivitet på fastande mage. Med någorlunda kalorikoll under resten av dagen så skall jag inte behöva komma över de ca 1800 kcal som jag behöver begränsa mig till för att minska 1 hg per dag.
Alla andra förklaring som låga insulinnivåer, höga kortisolnivåer, fettsyror frisatta av koffein etc, är endast marginella jämfört med att det är lätt att hålla undan när man väl har fått ett försprång.
Lycka till !
Skall hålla lite koll på denna, kommer bli intressant.
Dag 4 - Tisdag den 31 januari 2006
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 55 minuter 21 sekunder PB
Styrketräning eftermiddag:
Chins
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
Assisted Chins
3 x kv - 10 kg
5 x kv - 15 kg
4 x kv - 20 kg
Hammer Curl
8 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Cyklingen förtsätter att överraska. I dag började jag på ett högre tempo, ca 200-210 W, och gick ner till 175-185 W när det började svida i musklerna. När det kändes bättre gick jag upp igen.
Frukost på ca 500 kcal. Ingen idé med proteinpulver här eftersom det inte kan finnas mycket av förhöjd syntes kvar sedan träningen i söndags. Bättre att spara kalorierna till näringsfönstret.
Under uppvärmningen till styrketräningen (15 promenad på löpbandet) drack jag halva träningsdrinken bestående av 90 g vassle, 30 g druvsocker och vatten upp till 1 liter. Resten drack jag under chinsen.
Chins ja, vilken pina de är! I maj förra året lyckades jag för första gången klara av en chin. Detta efter att ha harvat i Assisted-Chins-maskinen i 4 månader. Jag har alltså gått från 1 till 4 på 8 månader - men nu är det krig.
Jag har köpt 8 kg Exell vassle från webbshoppen. Jag blir IP-bannad om jag berättar hur det smakar.
Dag 4 - Tisdag den 31 januari 2006
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 55 minuter 21 sekunder PB
Chins
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
Assisted Chins
3 x kv - 10 kg
5 x kv - 15 kg
4 x kv - 20 kg
Hammer Curl
8 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Cyklingen förtsätter att överraska. I dag började jag på ett högre tempo, ca 200-210 W, och gick ner till 175-185 W när det började svida i musklerna. När det kändes bättre gick jag upp igen.
Frukost på ca 500 kcal. Ingen idé med proteinpulver här eftersom det inte kan finnas mycket av förhöjd syntes kvar sedan träningen i söndags. Bättre att spara kalorierna till näringsfönstret.
Under uppvärmningen till styrketräningen (15 promenad på löpbandet) drack jag halva träningsdrinken bestående av 90 g vassle, 30 g druvsocker och vatten upp till 1 liter. Resten drack jag under chinsen.
Chins ja, vilken pina de är! I maj förra året lyckades jag för första gången klara av en chin. Detta efter att ha harvat i Assisted-Chins-maskinen i 4 månader. Jag har alltså gått från 1 till 4 på 8 månader - men nu är det krig.
Jag har köpt 8 kg Exell vassle från webbshoppen. Jag blir IP-bannad om jag berättar hur det smakar.
Ett sätt att få upp chinsen är att du, efter avlutade 4or och 3or skjuter upp dig (skuttar typ) till toppläget (alltså minimal ansträngning) och bromsar ner ytterligare några reps. Förslagsvis så mycket så du får ut 10or totalt.
Många gillar att remma sig här, själv tycker jag mest om ett false grip med pads, dvs i stället för att använda dragremmar (som låser handlederna) så har jag mjuka dynor i "dykardräktsmatrial" som jag greppar med tummen som chimpansen på samma sida som fingrarna. Med detta roterar kroppen naturligare under stången. Tycker jag.
För övrigt är detta den enda träningsjournal jag läser förutom att jag slökollar i Jwzrds ibland. Ingen av dem för innehållet utan för den litterära stimulansen.
Lycka till hasse36!
Lizard
Lycka till! Den har journalen ska jag hålla koll på!
Dag 5 - Onsdag den 1 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 56 minuter 45 sekunder
Kvällskardio spetsad med lite styrka:
Situps, ryggresningar och magmaskin.
Promenad på löpbandet i 1 timma.
Kommentar
Först av allt, tack för uppmuntrande tillrop. :bow:
Lizard: Jag skall testa dina "negativa chins" nästa gång även om jag är skeptisk. Efter 3-4 chins är jag totalt slut och ja... blir trött bara jag tänker på dem. Efter gårdagen pass - som inte imponerar på någon - var jag så trött att jag fick gå och lägga mig en halvtimma när jag kom hem. Efter mina morgoncyklingar - som skulle ödmjuka mången ung man - är jag pigg som en lärka. Endorfiner is teh shit.
Träningen
Dagens cykling gick hyfsat. Inget PB, men det hade jag satt om det hade varit skarpt läge. Började bränna i musklerna efter ca 30 minuter. Hmmm, om jag skulle prova med lite bakpulver?
Kvällspasset var inte planerat och jag kom till gymmet 30 minuter för tidigt. Två hönsflockar - en av vardera könen - väntade på sina ledare så att de kunde börja spinna och gumpa eller vad de håller på med. Blir det fler kvällspass, så skall jag komma dit 19:35.
Den här extra styrketräningen är mest till för att påminna kroppen om att det finns andra muskler än diskomuskler. Det jag kallar magmaskin är en sådan där mackapär där man fixerar överkroppen och vrider underkroppen. Jag klarar utan större problem att köra med fullt mag.
Den rationella anledningen till att jag satsar så hårt på bänk och chins, är att jag vill få balans mellan olika kroppsdelar.
Frukost
- 2 bitar (4 halvor) Polarkraft Extrem
- 1 msk rapsolja
- 100 g ost Västan 5%
- Salt och spiskummin
Brödet steks lätt i rapsolja med snittytan nedåt och en tom gryta ovanpå för att pressa ner de konkava ytorna mot stekpannan. När brödet har fått lite färg, vänder jag på dem, saltar och kryddar. Lägger ost på underbitarna, lägger på överbitarna, för bitarna samman och ställer åter grytan ovan på så att osten börjar smälta. Under tiden osten smälter gör jag kaffe - Nescafé Espresso. Det är det bästa kaffe som man kan göra hemma och det tar 1 minut om man har en vattenkokare.
Näringsinnehåll:
Protein: 46 g
Fett: 23 g
Energi: 600 kcal
Mycket protein blir det - dagen efter styrketräning. Måste hålla syntesgrytan kokande. Med 50 g ost stannar man på 500 kcal vilket det får bli i morgon. Den ost jag använder, Västan 5%, är så trist så man måste trixa lite med den så att den blir ätbar. Därav spiskummin och smältning.
Polarkraft Extrem är optimalt åtminstone i ett avseende - min stekpanna rymmer 4 halvor.
Mellanmål
50 g vasslepulver. Fy djävulen vilken eftersmak.
Lunch
Pasta, kvarg, olivolja och ketchup.
Nyttigare än det låter vid första åhörandet, men den stack iväg till 1000 kcal.
Ketchup kan verka primitivt men Felix sockerfria är faktiskt riktigt god.
Reflektion kolon
Jaha, då var jag uppe i 600+200+1000 = 1800 kcal. Gränsen har jag satt till 2500. Jag uppskattar min normala energiförbrukning till ca 2500 kcal och så cyklar jag bort 700 kcal. Jag hamnar alltså på ett underskott på 700 kcal vilket borde ge en viktnedgång på ca 1 hg per dygn.
En middag på 700 kcal hade bara gjort mig förbannad, så det blev ännu en runda till gymmet. En promenad på löpbandet sliter väldigt lite - den tar bara tid. Efter kvällspasset hade jag alltså 1000 kcal att förbruka.
Middag
Kokt potatis, kvarg, brytbönor, rapsolja.
Landade strax under 1000 kcal.
Heja Hasse! :)
Vi bevakar dig och hejar på dig! :D
Dag 6 - Torsdag den 2 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 57 minuter 50 sekunder
Bänkpress
5 x 50
5 x 80
5 x 90 PB
3 x 90
2 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
6 x 10 plattor (60 kg)
4 x 11 plattor (70 kg) PB
Kommentar
Träningen
Cyklingen gick OK, 4:e dageni rad under 60 minuter.
PB i bänken 5 x 90. Den sista repetitionen var inte vacker.
Förra gången gjorde jag 8 x 80 men idag nöjde jag mig med 5 x 80. Jag var mindre trött när jag började på 90 i dag.
GOGO you will make it! *flex*
Dag 7 - Fredag den 3 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio spetsad med lite styrka:
Styrka: 3 set sit-ups och 3 set magmaskin.
Cykel 500 kcal: ca 48 minuter
Promenad på löpbandet: 40 minuter
Kommentar
Träningen
Bajs - french fries, vicken backlash de bidde idadå. Bestämde mig tidigt för att byta till gångbandet. Det kan väl inte bero på att jag körde lite styrketräning före? Nej knappast. Nåja, det blev ca 700 kcal till slut i alla fall.
Övrigt
Hoppade över frukosten och väntade en timma på att en restaurang skulle öppna. Jag äter ute, kanske varannan vecka och jag blir lika besviken varje gång. Men det är psykologiskt viktigt att få känna sig mätt ibland. "Javisst ja, det är så här det känns att vara däst".
Dag 8 - Lördag den 4 februari 2006
Dagens träning
Promenad på löpbandet: 1 timme
Chins
2 x kv
2 x kv
2 x kv
2 x kv
Assisted Chins
3 x kv - 15 kg
3 x kv - 15 kg
Hammer Curl
6 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Suck vilken dålig dag. Helt orkeslös i chinsen. Är det resultatet av energiunderskottet?
Hammer curls gick väl ungefär som vanligt.
Dag 9 - Söndag den 5 februari 2006
Dagens träning
Cykel: 835 kcal ca 1 timme 15 minuter
Promenad på löpbandet: 35 minuter
Kommentar
Jag hade tänkt cykla 700 kcal och sedan gå en timme men jag fick vänta på att löpbandet skulle bli ledigt. Kom till slut upp i ca 1000 kcal som var målet.
Dag 10 - Måndag den 6 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 57 minuter 43 sekunder
Bänkpress
5 x 50
8 x 80
4 x 90
3 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Bänkpressmaskin
3 x 12 plattor (80 kg)
3 x 12 plattor (80 kg)
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
8 x 10 plattor (60 kg)
4 x 10 plattor (60 kg)
4 x 10 plattor (60 kg)
Kommentar
Träningen
Ökade på morgonkardion till 1000 kcal.
Bänken funkade överraskande bra. Jag var lite orolig att energiunderskottet skulle visa sitt fula tryne.
Vikten
Det vore väl på sin plats med en viktnotering denna den 10:e dagen av min resa. Problemet är det att min våg inte är av bästa kvalitet så den varierar lite beroende på var den står och hur jag står. Den visar dock helt klart under 100 kg. Viktnedgången börjar även märkas på byxorna och i spegeln.
Dag 11 - Tisdag den 7 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio spetsad med lite styrka:
Styrka: 3 set sit-ups och 3 set magmaskin.
Cykel 700 kcal: 46 minuter 45 sekunder
Kommentar
Hade tänkt att köra en timmes promenad på löpbandet efter cyklingen men alla tre löpbanden var upptagna av lika många halvanorektiker som joggade. I morgon skall en av dem vara irriterad för att en halvtjockis går på ett av banden. Jag skall hänga på låset när gymmet öppnar.
Dag 12 - Onsdag den 7 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 53 minuter 28 sekunder PB
Chins
3 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
2 x kv
Assisted Chins
3 x kv - 10 kg
3 x kv - 10 kg
Hammer Curls
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Kommentar
EDIT: Gårdagens cykling tog 56 minuter 45 sekunder.
Träningen
Nytt PB i cyklingen. Musklerna börjar vänja sig.
Sammanlagd energiförbrukning ca 1000 kcal.
Fortfarande är det tungt med chins.
Krokodil
2006-02-08, 18:34
Eftersom jag följt din journal ett tag vill jag bara säga hej. Jag är i ungefär samma sits som du (medelålders halvtjock man) och är i bantartagen.
Jag blev nyfiken på din frukost och köpte Polarkraft extrem och Västan idag. Det fanns 5 och 10%, jag köpte den magrare varianten.
//T
Hej själv Krokodil.
Den lagrade Västanosten med 10% fett är faktiskt ätbar som den är, men den 5%-iga måste man trolla lite med.
Jag kan passa på att lära ut ett annat osttrolleritrix. Det finns en mjukost från Milko med 1% fett som man inte ens skulle vilja smörja in marschkängorna med. Men den går att "pimpa".
Tag ett par chilifrukter och hacka dem fint. Fräs chilin i 2 msk rapsolja. Ta det försiktigt så att de inte bränns. Sänk temperaturen och häll på ett par msk vatten. Ta ut osten ur förpackningen och lägg ner den i stekpannan och låt osten smälta långsamt. Rör runt och häll tillbaka i förpackningen.
Det handlar om att byta ut mättat fett mot enkelomättat fett och att göra osten ätlig. Det finns en ost som heter Hjärtans Lust där man har bytt ut fettet mot rapsolja. Den hade lika gärna kunnat heta Kyss Din Syster.
Den pimpade mjukosten äts med fördel på Euroshoppers rågbröd. Det brödet är lite speciellt - smakar som choklad enligt Lizard. Jag vill inte äta det till frukost men till kvällsmackan är det perfekt. Tänk på att det brödet skall ligga väl förslutet i kylskåpet - annars smular det. Priset på Maxi är ett skämt: 5:90 för 500g.
Krokodil
2006-02-08, 20:55
Hej själv Krokodil.
Den lagrade Västanosten med 10% fett är faktiskt ätbar som den är, men den 5%-iga måste man trolla lite med.
Jag kan passa på att lära ut ett annat osttrolleritrix. Det finns en mjukost från Milko med 1% fett som man inte ens skulle vilja smörja in marschkängorna med. Men den går att "pimpa".
Tag ett par chilifrukter och hacka dem fint. Fräs chilin i 2 msk rapsolja. Ta det försiktigt så att de inte bränns. Sänk temperaturen och häll på ett par msk vatten. Ta ut osten ur förpackningen och lägg ner den i stekpannan och låt osten smälta långsamt. Rör runt och häll tillbaka i förpackningen.
Det handlar om att byta ut mättat fett mot enkelomättat fett och att göra osten ätlig. Det finns en ost som heter Hjärtans Lust där man har bytt ut fettet mot rapsolja. Den hade lika gärna kunnat heta Kyss Din Syster.
Den pimpade mjukosten äts med fördel på Euroshoppers rågbröd. Det brödet är lite speciellt - smakar som choklad enligt Lizard. Jag vill inte äta det till frukost men till kvällsmackan är det perfekt. Tänk på att det brödet skall ligga väl förslutet i kylskåpet - annars smular det. Priset på Maxi är ett skämt: 5:90 för 500g.I ärlighetens namn skulle jag nog inte orka pyssla så mycket för att göra en ost lite mindre dyster. För mig är det ett stort steg att sluta äta rulltårta till frukost. :)
Dag 13 - Torsdag den 8 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 59 minuter 33 sekunder
Kommentar
Träningen
Aj va jobbigt. Fick anstränga mig för att komma under 60 minuter. Jag måste börja med högre intensitet i fortsättningen. När jag börjar i mystempo får jag ofta problem med att öka. Det är mycket lättare att hålla ett avstånd än att ta in ett avstånd.
Hursomhelst nådde jag mina 1000 kcal.
Dag 14 - Fredag den 10 februari 2006
Dagens träning
Kvällskardio:
Cykel 600 kcal:
Kommentar
Hade planerat en vilodag men det blir lite vin i kväll så jag cyklade trots allt.
Krokodil
2006-02-10, 20:52
Dag 14 - Fredag den 10 februari 2006
Dagens träning
Kvällskardio:
Cykel 600 kcal:
Kommentar
Hade planerat en vilodag men det blir lite vin i kväll så jag cyklade trots allt.
Det kallar jag karaktär! :thumbup:
Dag 15 - Lördag den 11 februari 2006
Dagens träning
Kardio och styrketräning
Cykel 700 kcal: ca 68 minuter.
Bänkpress
15 x 50
6 x 80
3 x 90
3 x 90
2 x 90
Bänkpressmaskin
4 x 12 plattor (80 kg)
3 x 12 plattor (80 kg)
Hantellyft åt sidan
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
Kommentar
Träningen
Puh, 3 timmar på gymmet. Kardio på fastande mage. Före styrketräningen drack jag min träningsdrink som bestod av 90 g vassle, 40g druvsocker och vatten upp till 1 liter.
Brände ca 1000 kcal under kardion. Tog det lugnt för att orka.
De 2 första repparna på 90 i bänken känns mycket bra men den 3:e är stentung.
Vikten
Jag har ett par bantarbyxor med storlek 33 i midjan och idag lyckades jag få på mig dem. De åkte dock av snabbt eftersom jag såg ut som en muffin.
Dag 16 - Söndag den 12 februari 2006
Dagens träning
Kardio på eftermiddagen
Cykel 700 kcal: ca 66 minuter.
Kommentar
Träningen
Åt frukost vid 9-tiden. Gymmet öppnar först kl 14 på söndagar så det känns som lite väl lång tid att vänta tills kl 16-17 med maten.
Brände ca 1000 kcal under kardion.
Dieten
I går kväll fick jag påminna mig själv att jag skulle äta för att inte få ett energiunderskott som är större än 700 kcal. Ovanlig känsla.
Dag 17 - Måndag den 13 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: ca 68 minuter
Chins
4 x kv
2 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
Assisted Chins
3 x kv - 10 kg
3 x kv - 10 kg
Hammer Curls
8 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Sammanlagd energiförbrukning under kardion blev ca 1000 kcal.
Chins gick som vanligt. Viktnedgången uppvägs av energiunderskottet.
Funderar på att börja styrketräna varje dag den här veckan.
Kanske drar jag ner kardion till 700 kcal igen.
Det får nog bli en vilodag på lördag eller söndag. Mitt humör är inte bra och jag känner mig sliten.
Dag 18 - Tisdag den 14 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: ca 70 minuter
Bänkpress
10 x 50
10 x 75
10 x 75
8 x 75
10 x 70
9 x 70
10 x 60
Hantellyft åt sidan
10 x 10
10 x 9
10 x 9
Axelpress i maskin
10 x 6 plattor (36 kg)
10 x 7 plattor (42 kg)
10 x 8 plattor (49 kg)
Kommentar
Träningen
Kardio 1000 kcal.
Lite variation med högrepsträning. Helt slut efteråt.
Dag 19 - Onsdag den 15 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Chins
4 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
Hammer Curls
10 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Kardio: 1000 kcal.
Business as usual.
Dag 20 - Torsdag den 16 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 1000 kcal: ca 90 minuter
Bänkpress
10 x 50
5 x 80
5 x 90
1 x 100
1 x 95
1 x 95
1 x 95
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
8 x 10 plattor (60 kg)
3 x 11 plattor (70 kg)
7 x 10 plattor (60 kg)
Kommentar
Träningen
Kardio 1300 kcal.
Räknade fel på kalorierna i går så det blev strafftillägg på kardion.
Klarade en 5:a på 90 i bänken med lite rumplyft på sista repetitionen. Siktade sedan på en 2:a på 100 men det ville sig inte. Jag går sakta framåt i styrka men nu behöver jag öka med 1 repetition var 16:e dag för att klara en 6:a om 80 dagar.
Vikten
I dag visade min trubbiga våg 96-97 kg. Det betyder garanterat att jag har tappat 2 kg fett.
Vikten
Jag har ett par bantarbyxor med storlek 33 i midjan och idag lyckades jag få på mig dem. De åkte dock av snabbt eftersom jag såg ut som en muffin.
BILDBEVIS!
Annars: Go Hassan!
Dag 21 - Fredag den 17 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Kommentar
Träningen
Kardio: 1000 kcal.
Vilade från styrketräningen i dag.
Dricker nog vin i kväll och då är, som allom bekant, proteinsyntesen nedreglerad.
Dag 22 - Lördag den 18 februari 2006
Vilodag
Dag 23 - Söndag den 19 februari 2006
Dagens träning
Kardio:
Cykel 1000 kcal: ca 100 minuter
Dag 24 - Måndag den 20 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Chins
4 x kv
3 x kv
2 x kv
3 x kv
2 x kv
2 x kv
2 x kv
2 x kv
2 x kv
1 x kv
Hammer Curls
10 x 14
5 x 19 PB
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Kardio ca 1000 kcal.
PB i Hammer Curls. Alltid något.
Dag 25 - Tisdag den 21 februari 2006
Dagens träning
Morgonardio
Cykel 700 kcal: ca 70 minuter.
Promenad på löpbandet: 1 timme.
Styrketräning
Bänkpress
10 x 50
8 x 80
3 x 90
3 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
Bänkpressmaskin
4 x 12 plattor (80 kg)
1 x 13 plattor (90 kg) PB
Hantellyft åt sidan
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
7 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
7 x 10 plattor (60 kg)
2 x 11 plattor (70 kg)
Kommentar
Träningen
Kardio: ca 1000 kcal
Bänken var tung igen och jag misstänkte energiunderskottet. Idag var 25:e dagen i rad på energiminus. Satte ändå PB i bänkpressmaskinen.
Men det hjälper inte - jag vill göra framsteg i chins och bänkpress.
muddafrikka
2006-02-22, 02:22
Bänkpress:
3x90
Enligt min 1RM-kalkylator så motsvarar tre reps på 90 kg ett 1RM på 98 kg. Vad sägs om att ge 100 ett försök snart? Du kan nog klara det..
Enligt min 1RM-kalkylator så motsvarar tre reps på 90 kg ett 1RM på 98 kg. Vad sägs om att ge 100 ett försök snart? Du kan nog klara det..Jo tack, jag har klarat 100 kg flera gånger - så sent som i torsdags (Dag 20). Eller rättare sagt, jag missade en 2:a. Det trista med den missen var att jag inte ens var nära. Jag bara dog efter första reppen.
Dag 26 - Onsdag den 22 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 60 minuter
Chins
4 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
2 x kv
Hammer Curls
10 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Två 4:or i chins! Jag blev inspirerad av Björn Lind som tog sprintguldet mellan första och andra setet.
är det 700 kcal enligt pulsklocka eller efter cykeldatorn?
är det 700 kcal enligt pulsklocka eller efter cykeldatorn?Enligt cykeldatorn. Den sista tiden har det varit krångel med maskinerna - de startar om efter en viss tid.
Effektmätaren fungerar som den skall och ligger jag på ca 175 Watt nettoeffekt, hamnar jag på drygt 700 kcal på en timme.
Jag skulle aldrig lita på en pulsklocka.
Promenaden på löpbandet skattar jag försiktigt till 300 kcal.
Dag 27 - Tordag den 23 februari 2006
Dagens träning
Morgonardio
Promenad på löpbandet: 1 timme. ca 300 kcal
Styrketräning
Bänkpress
10 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
Kommentar
Träningen
Idag hade jag med mig en kompis på gymmet och det är bara att konstatera.
Styrketräna skall man göra ensam!
Det räcker med att man morsar på några stammisar på gymmet. Att vara mer social än så är katabolt eller åtminstone antianabolt.
Kommentar
Träningen
Det räcker med att man morsar på några stammisar på gymmet. Att vara mer social än så är katabolt eller åtminstone antianabolt.
Du bänkar ensam då alltså? Ingen som passar när du kör 1or?
Enligt cykeldatorn. Den sista tiden har det varit krångel med maskinerna - de startar om efter en viss tid.
Effektmätaren fungerar som den skall och ligger jag på ca 175 Watt nettoeffekt, hamnar jag på drygt 700 kcal på en timme.
Jag skulle aldrig lita på en pulsklocka.
Promenaden på löpbandet skattar jag försiktigt till 300 kcal.
fast min pulsklocka kommer aldrig upp i dom kaloriantal som maskinerna på gymmet gör.
700 kcal på en timme är kanonbra. Du måste verkligen hålla ett kanontempo.
hur långt cyklar du på en timme?
(jag kör ju också cykel och är intresserad av hur mycket man kan komma upp i på en timme)
Lillgrabben
2006-02-23, 19:02
Dag 27 - Tordag den 23 februari 2006
Dagens träning
Morgonardio
Styrketräning
Bänkpress
10 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress i maskin
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
6 x 10 plattor (60 kg)
Kommentar
Träningen
130 minuter konditionsträning samma morgon. Huga, det låter jobbigt!
För en tjockis som jag låter det riktigt imponerande, du måste ha ganska bra kondis?!
muchcup:
Jag har passare när jag försöker på 100 kg. Får jag problem på 90 kg kan jag alltid svanka upp stången.
Cilia:
700 kcal på en timme är ganska mycket och inget som normala tjejer klarar att göra varje dag. Jag har kraftiga ben, även för att vara man.
Men det är inte alltid jag cyklar 700 kcal på en timme. Det varierar mellan 55 och 70 minuter.
En pulsklocka visar den totala energiförbrukningen dvs grundförbrukningen är inräknad. Min totala energiförbrukning hamnar alltså på ca 800 kcal.
Jag har ingen anledning att misstänka att cykeln har glädjemätare. För 3 år sedan fick jag kämpa för att nå 600 kcal på en timme. Om jag har T-tröja på mig är den genomblöt. Jag byter tröja inför promenaden.
Jag skall kolla hur långt jag cyklar på en timme.
Lillgrabben:
Om man cyklar spelar det ingen roll hur tjock man är. Efter cyklingen känns promenaden som avkoppling.
[B]Cilia:
700 kcal på en timme är ganska mycket och inget som normala tjejer klarar att göra varje dag. Jag har kraftiga ben, även för att vara man.
Jag skall kolla hur långt jag cyklar på en timme.
jag misstänker den eftersom cykeln på mitt gym visar att jag har förbränt 825 kcal (som mest) på 60 min och det tror jag inte på.
jag är också genomblött efter ett sånt pass. Tack, skulle gärna vilja veta hur långt du cyklar bara för att jämföra. *s*. tror iofs inte att jag är i närheten av dig, bara för att det är kul alltså
Dag 28 - Fredag den 24 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 62 minuter
Chins
5 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
2 x kv
Hammer Curls
10 x 14
4 x 19
4 x 19
3 x 19
Kommentar
Träningen
Jag höll 700-kcal/h-tempo tills jag nådde 200 kcal. Avståndsmätaren visade då 7,3 km. Om jag håller detta tempo i en timme når jag alltså ca 26 km.
Därefter sänkte jag intensiteten så att pulsen kom under 150 vilket är 75% av min maxpuls (uppmätt/skattad på cykeln). Allt för att maximera fettförbränningen. Konditionen är ointressant för tillfället.
På eftermiddagen gjorde jag mitt bästa chinspass någonsin - tror jag. Kändes bra!
Får jag besvära gode herrn om en skiss över hur vikten påverkats sen starten? Kanske något om måttförändring också, du får själv välja vilka.
Får jag besvära gode herrn om en skiss över hur vikten påverkats sen starten? Kanske något om måttförändring också, du får själv välja vilka.Vikten redovisas var 10:e dag. Nästa gång blir alltså på söndag.
Just nu äter jag mycket grönsaker och kikärter så jag bryr mig inte alltför mycket om vågen. Det är bara att räkna kalorier och sitta still i båten. Viktnedgången kommer - förmodligen ryckvis.
Dag 29 - Lördag den 25 februari 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio:
Cykel 500 kcal: ca 45 minuter
Promenad på löpbandet: 40 minuter.
Kommentar
Träningen
Idag blev det bara 700 kcal på gymmet.
Dag 30 - Söndag den 26 februari 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio:
Cykel 1220 kcal: ca 125 minuter = hockeyfinal i OS
Kommentar
Träningen
Cyklade hela hockeymatchen. Tur att det inte blev förlängning.
Vikten
Idag visade vågen strax över 95 kg vilket förhoppningsvis betyder att jag har tappat 3 kg fett som planerat - jag vägde 100 kg när jag började. Men jag är fortfarande inte helt säker på att jag har uppskattat min energiförbrukning korrekt.
Jag överskattar garanterat inte energiförbrukningen vid träning men däremot kan jag ha fel vad gäller min övriga energiförbrukning. Jag har jittills räknat med 2500 kcal under en dag då jag inte tränar.
shadowfire
2006-02-26, 17:27
Härlig journal, både målmedveten och blir nästan svettig av att läsa den. Kämpa på!
Dag 31 - Måndag den 27 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Styrketräning
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
3 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress med hantlar
8 x 14 kg
8 x 14 kg
8 x 14 kg
Kommentar
Träningen
De byter ut en del maskiner på gymmet så det fick bli axelpress med hantlar idag. Svårt med balansen.
Fuskade lite med "hantellyft åt sidan".
Dag 32 - Tisdag den 28 februari 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 70 minuter
Chins
5 x kv
4 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
2 x kv
Assisted Chins i FreeMotion Dual Cable Cross
Testade för första gången. Kom fram till att 20 plattor kan vara lämpligt.
Hammer Curls
10 x 14
4 x 19
4 x 19
4 x 19
Kommentar
Träningen
Höll låg hastighet på cykeln - pulsen på 140-145. Måste spara på glykogenet.
Definitivt bästa chinspasset hittills. Det beror uteslutande på att jag väger mindre. Målet på 10 chins känns realistiskt - om jag når 90 kg vill säga. Men, men, det kan ändras fort.
Det som är kul med den här tråden, eller din metod snarare (om jag får kalla den din), är att du gör "tvärt emot". Du tränar tungt och för styrka på deff för att behålla muskelmassan (och förmodligen öka den) istället för att, som alla andra, gå över till att träna dussintals reps på hundben och förvänta sig något annat än att massan rinner ut i muggen.
Kör hårt hassan!
Dag 33 - Onsdag den 1 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 69 minuter.
Styrketräning
Bänkpress
10 x 50
6 x 80
3 x 90
3 x 90
3 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Axelpress med hantlar
8 x 14
8 x 14
8 x 14
Kommentar
Träningen
Tja, 3 set med 3:or på 90 kg i bänken är OK för mig.
Fuskade även idag med "hantellyft åt sidan". Jag vägrar använda lättare hantlar.
jwzrd
Metoden Tulipanaros(TM) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632&highlight=tulipanaros) bygger till stor del på King Grubs rekommendationer.
1
Fettförbränningsträning på morgonen. Puls < 75% av maxpuls
2
Måttlig frukost.
3
Proteindrink före styrketräningen.
4
Tung styrketräning. Prioritera de muskler du vill behålla.
5
Proteinrik mat vid flera tillfällen efter styrketräningen.
6
Energiunderskott på 700 kcal/dygn.
Övrigt
Använde mina bantarbyxor idag.
Jo jag känner till den metoden, jag skriver gärna under på dess förträfflighet. Jag har dock inte provat den.
Dag 34 - Torsdag den 2 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: 70 minuter
Chins
5 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
2 x kv
Kommentar
Orkade inget idag. I morgon blir det ätardag och förmodligen vilodag på lördag.
Shit grym morgonkardio.
Tycker du verkar slita grymt bra och då är du verkligen värd att få gå ner det du vill... :D lycka till och kämpa på..
Ligger du högt i puls vid morgonförbränningen?
mvh
Dag 35 - Fredag den 3 mars 2006
Dagens träning
Ingen kardio idag.
Var nere en stund på gymmet efter lunchen. Snackade mest och kände på alla nya maskiner. Körde lite bänk ligth och axelövningar.
Kommentar
Ätardag idag. Gick till stamstället och och skämde ut mig.
Efteråt gick jag till gymmet och mystränade. Vanligtvis har jag inte ätit särskilt mycket när jag styrketränar men idag insåg jag hur jävla tjock jag är. Det gick inte att dra in magen.
På vägen hem köpte jag två semlor.
GymTT:
När jag cyklar ligger jag på ca 145 för att inte komma över 65% av VO2max. Pulsen är betydligt lägre när jag går.
Dag 36 - Lördag den 4 mars 2006
Dagens träning
Middagskardio
Kommentar
När jag cyklade kom en av Sveriges bästa handbollspelare och värmde på cykeln bredvid. Han körde ca 15 minuter på 200 Watt (ca 850 kcal/h) vilket är den belastning jag ligger på när jag har kör mina 700 kcal på 55 minuter.
Hans puls låg på 120. :bow:
Dag 37 - Söndag den 5 mars 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio
Cykel 700 kcal: ca 66 minuter.
Kommentar
Började cyklingen med att köra på 200 Watt i ca 15 minuter - samma som handbollsspelaren igår. Min puls låg på 150-155.
Därefter gick jag ner till 150 Watt.
Dag 38 - Måndag den 6 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 1000 kcal: 95 minuter
Chins
5 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
3 x kv
FreeMotion Lat
6 x 10 Plattor
6 x 11 Plattor
6 x 12 Plattor
4 x 13 Plattor
2 x 14 Plattor
1 x 15 Plattor (Fullt Mag)
Kommentar
Träningen
Skönt att vara tillbaka i vardagsträningen. Löpbandet blev inte ledigt så jag körde 1000 kcal på cykeln. Jag tror jag kör det i morgon också.
Testade nya latsdragmaskinen som jag tyckte tog mest på biceps.
Dag 39 - Tisdag den 7 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Bänkpress
6 x 50
4 x 80
3 x 90
2 x 90
1 x 95
1 x 95
0 x 95 :em:
3 x 80
3 x 80
Magic Line Axelpress
6 x 30
6 x 60
6 x 60
6 x 60
FreeMotion Rear Delta
6 x 6 Plattor
4 x 9 Plattor
4 x 9 Plattor
6 x 8 Plattor
Kommentar
Träningen
Pallade inte att cykla 1000 kcal som planerat.
Bommade på 95 i bänken utan passare. Höll inte koncentrationen.
Nåja, det var gott om folk i lokalen.
Idag ökar jag på proteinintaget - det är den parameter som finns kvar att justera.
Idag ökar jag på proteinintaget - det är den parameter som finns kvar att justera.
Upp till?
Du verkar tuffa på bra, hasse.
Jag blir fan så nyfiken på att se utveckligen på bild.
Upp till?Från 150 g till 200 g.
Jag blir fan så nyfiken på att se utveckligen på bild.Dream on. :D
Dag 40 - Onsdag den 8 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: ca 75 minuter.
Chins
4 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
FreeMotion Lat
6 x 12 Plattor
6 x 12 Plattor
4 x 13 Plattor
3 x 14 Plattor
1 x 15 Plattor (Fullt Mag)
Kommentar
Träningen
Kardion var seg idag.
Chinsen börjar kännas bra även om jag var öm efter måndagens urladdning.
Fan, vad jag vill göra en 6:a. Det kan inte vara långt borta.
Vikten
Vågen visade strax under 95.
Dag 41 - Torsdag den 9 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
2 x 90
3 x 90
2 x 90
3 x 90
1 x 100 *flex*
2 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Magic Line Axelpress
6 x 60
6 x 60
6 x 60
FreeMotion Rear Delta
6 x 7 Plattor
6 x 9 Plattor
3 x 9 Plattor
3 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Pensionärerna dansade Moon Walk på löpbandet och jag pallade inte att cykla mer än 700 kcal.
Klarade 100 i bänken med lite rövlyft. Jag hade passare idag. :D
Dag 42 - Fredag den 10 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Promenad på löpbandet: 1 timme ca 300 kcal
Chins
6 x kv PB
3 x kv + 5
3 x kv + 5
5 x kv
4 x kv
3 x kv
3 x kv
FreeMotion Lat
6 x 12 Plattor
6 x 13 Plattor
3 x 14 Plattor
2 x 15 Plattor (Fullt Mag)
Kommentar
Träningen
Klarade en 6:a i chins. *flex*
Testade även med 5kg-kaka och klarade då 3 repetitioner dvs lika mycket som när jag vägde 100 kg. Nästa gång skall jag prova med 10 kg.
Hur vet du att du förbränner precis XXX kcal från motionscykeln? Kan man lita på kcal-mätaren eller använder du pulsklocka?
Dag 43 - Lördag den 11 mars 2006
Dagens träning
Middagskardio
Kommentar
Vikten
Vågen visar fortfarande runt 95 på morgonen. Den borde visa runt 94 nu. Men bantarbyxorna sitter ganska OK och jag har fått en del kommentarer på gymmet.
Jag misstänker dock att jag äter för mycket. Har inte vågen börjat uppföra sig tills på onsdag får jag dra ner några hundra kcal.
Snake:
Jag litar på mätaren - i det här fallet. Den överensstämmer med tabelldata för riktig cykling och jag cyklar ganska mycket när vädret så tillåter.
Sen om den visar fel på +/- 10% spelar det ingen roll för mig. Energiinnehållet i livsmedel är inte exakt och min hushållsvåg är inte exakt. Jag hoppas och tror, att apparaterna visar konsekventa fel så att jag kan justera energiintaget.
Dag 44 - Söndag den 12 mars 2006
Dagens träning
Middagskardio
Kommentar
Träningen
Someday mister I'm gonna lead a better life than this.
Jag blir fundersam på dom där kcal-sifforna. Cyklar du väldigt långsamt eller med lågt motstånd?
Jag blir fundersam på dom där kcal-sifforna. Cyklar du väldigt långsamt eller med lågt motstånd?Åt vilket håll anser du att de är felaktiga?
Tänk på att siffrorna avser energiförbrukningen utöver grundförbrukningen på ca 70-80 kcal/h.
Jag ligger på ca 150 Watt nettoeffekt - om det säger dig något.
Just nu är det pulsen som avgör tempot.
Jag tycker det låter lite, eller så är det jag som trampar på bättre helt enkelt. Jag förbrukade ca. 600 kcal idag när jag cyklade 40 minuter enligt mätaren och jag tog det ganska lugnt (tycker jag).
Jag tycker det låter lite, eller så är det jag som trampar på bättre helt enkelt. Jag förbrukade ca. 600 kcal idag när jag cyklade 40 minuter enligt mätaren och jag tog det ganska lugnt (tycker jag).Tour de France nästa :D
Om du klarar att bränna 900 kcal/h och tycker att det är att "ta det lugnt", så har du fruktansvärt bra kondition.
Har du mätt din syreupptagningsförmåga under din hockeykarriär?
Tour de France nästa :D
Om du klarar att bränna 900 kcal/h och tycker att det är att "ta det lugnt", så har du fruktansvärt bra kondition.
Har du mätt din syreupptagningsförmåga under din hockeykarriär?
Nope, det har jag inte gjort.
Men då tolkar jag det här som att jag inte ska lita mer på dom där mätarna, för jag är INTE i bra form just nu. Senast jag tränade kondition var när jag åkte inlines i september ;)
Ska kolla nästa gång vad det är för fabrikat på cyklarna så kanske någon annan har erfarenhet av samma sak.
OT. Förbannat ont i röven får man av att cykla också.
Vad menade du med "150 watt netto" förresten? Jag frågade kompisen jag cyklade med och han sa att vi låg på ungefär 250 watt i medelförbrukning.
Rätt så förvirrad just nu. Du verkar ju veta vad du pysslar med, så om det du säger stämmer så måste dom där cyklarna på mitt gym ha glädjemätare.
Verkningsgrad
Människomotorn har i likhet med tex bensinmotorn en verkningsgrad. Av den energi vi tillför, blir endast en del till nyttig energi. I bensinmotorns fall 30-35% och i människomotorns fall 15-25% beroende av hur vältränad man är. Cykeln från Technogym, som jag använder, räknar med ca 20%. Dessa cyklar kostar ca 30 000 kr och är alltså inga leksaker.
När jag då cyklar med 150 Watt effekt, innebär det att jag skulle kunna driva en 150-Watt-lampa. Men jag måste förbruka 150/0,20 = 750 Watt eftersom 80% blir till värme i min kropp.
Sambandet mellan nettoeffekt och förbrukad energi.
Jag har skrivit Watt för tydlighetens skull men enheten brukar förkortas till W.
Övriga förkortningar:
J Joule
kJ (1000 J)
s Sekund
OK, då räknar vi:
150 W netto blir 150/0,2 = 750 W brutto.
750 W = 750 J/s
Jag kör i en timme = 3600 s
Energin blir:
750*3600 = 2 700 000 J = 2 700 kJ
Omräkning till kcal:
Det går 4,19 kJ på en kcal.
2700 kJ = 2700/4,19 = ca 644 kcal
Om jag genererar 150 Watt netto förbrukar jag 644 kcal/h.
Jag misstänker att din cykel har glädjemätare.
Din kompis säger att ni ligger på 250 Watt vilket motsvarar ca 1100 kcal på en timme. Jag kan också ligga på 250 Watt men inte mer än några minuter.
När jag kör på 200 Watt så badar jag i svett efter 30-40 minuter trots linne och shorts. När jag kör på 150 Watt så slipper jag väcka uppmärksamhet
Tack för lektionen magistern ;)
Slutsats: cyklarna vi har är från 2:a världskriget. Ska kolla idag vilket fabrikat det är.
Dag 45 - Måndag den 13 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 1000 kcal: ca 105 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
5 x 70
5 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 7 Plattor
6 x 8 Plattor
4 x 9 Plattor
1 x 10 Plattor
Kommentar
Träningen
Bänken kändes bättre än på länge.
Jag sträckte höger kappmuskel när jag körde hantellyft åt sidan
Energiförbrukning
Jag har nog överskattat det jag kallar grundförbrukningen, dvs det jag förbrukar en dag då jag inte tränar någonting. Hittills har jag kalkylerat med 2500 kcal men ändrar nu till 2300.
Jag dundrade på max-motstånd och kollade effekten då, och då var den cirkus 800-900 (på ett normalt tempo). Så mao. måste den mäta brutto-effekten.
Frågan är var ifrån den får kcal-siffrorna ifrån... Slutsats: skitcyklar.
Eller så mäter bara cyklarna åt helvete fel.
Kuriosa
En hästkraft = 736 W.
För att utveckla 736 W netto, krävs att en människa som väger 75 kg kan förflytta sig 1 meter vertikalt på 1 sekund. Mellan två våningar i ett hyreshus är det väl ca 3 meter och man skall då alltså klippa en våning var 3:e sekund.
Dag 46 - Tisdag den 14 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Chins
6 x kv
4 x kv
4 x kv
1 x kv + 10 *flex*
4 x kv
4 x kv
3 x kv
2 x kv
FreeMotion Lat
6 x 12 Plattor
6 x 13 Plattor
4 x 14 Plattor
Crunches 45º
15 x kv
12 x kv
2 x kv +20
Kommentar
Träningen
Styrketräningen känns mentalt lite lättare. Körde lite crunches idag och kommer nog att öka på med några övningar de närmaste dagarna.
Dag 47 - Onsdag den 15 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 1000 kcal: ca 100 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
2 x 80
0 x 80
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
4 x 9 Plattor
4 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Hade tänkt börja med marklyft eftersom jag snart kommer att ha lite praktisk nytta av att kunna lyfta tunga saker från marken. Men jag var så jävla trött att jag bara ville hem.
Kanske kunde jag lägga in marklyft efter morgonkardion?
Dag 48 - Torsdag den 16 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Chins
6 x kv
6 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
Crunches 45º
12 x kv
6 x kv +12
6 x kv +12
Kommentar
Träningen
Två 6:or chins. *flex*
Höger bicep ville inte köra Hammer Curls idag.
Dag 49 - Fredag den 17 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
3 x 90
3 x 90
2 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
2 x 80
3 x 80
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
6 x 8 Plattor
5 x 9 Plattor
Kommentar
Måtte det bli vår snart. Jag är så trött på gymmet.
Dag 50 - Lördag den 18 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 350 kcal: ca 35 minuter.
Kommentar
Halvskakad efter 50 dagar
Träningen
Tog det lite lugnt idag. Cykeln gnisslade så förbannat och den andra var upptagen så det blev promenad efter 35 minuter.
Jag har förmodligen inte förlorat någon styrka under de 50 första dagarna. Den 3:e repetitionen på 90 kg i bänken får jag svanka upp men skillnaden är marginell.
Vikten
Idag visade vågen 93 kg.
Så här har det sett ut sedan jag började:
Dag 0: 100
Dag 10: Under 100
Dag 20: 96-97
Dag 30: strax över 95
Dag 40: strax under 95
Dag 50: 93
Även om vågen är kass och vattnet i kroppen spelar mig spratt, har jag garanterat tappat 5 kg fett vilket var dagens mål.
Dag 51 - Söndag den 19 mars 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio:
Cykel 250 kcal: ca 25 minuter.
Kommentar
Träningen
Tar emot att träna länge på eftermiddagen - för mycket blues.
det går framåt det är väl det som är det viktiga?
grattis till att du uppnådde dina mål.
Dag 52 - Måndag den 20 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 1000 kcal: ca 95 minuter.
Chins
6 x kv
6 x kv
6 x kv
5 x kv
5 x kv
4 x kv
FreeMotion Lat
6 x 13 Plattor
6 x 14 Plattor
3 x 15 Plattor (Fullt Mag)
Kommentar
Träningen
Tre 6:or chins. *flex* Dag 60 klarar jag en 7:a - jag lovar.
Höger bicep ville inte köra Hammer Curls idag heller.
Dag 53 - Tisdag den 21 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Bänkpress
6 x 50
6 x 70
3 x 90
3 x 90
2 x 95 *flex*
1 x 95
2 x 90
1 x 90
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
Magic Line Axelpress
6 x 60
6 x 60
6 x 60
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
6 x 9 Plattor
3 x 10 Plattor
Kommentar
Måste börja köra på 95 i bänken - kan inte harva på 90.
Men då måste jag ha passare vilket jag inte gillar.
Cilia: Tack!
Dag 54 - Onsdag den 22 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: ca 64 minuter.
Chins
4 x kv
3 x kv
3 x kv
3 x kv
4 x kv
Crunches 45º
12 x kv
4 x kv +14
4 x kv +14
4 x kv +14
Ryggresningar
10 x kv
10 x kv
10 x kv
10 x kv
Kommentar
Träningen
Höger bicep fortsätter att jävlas med mig. Nu vilar jag den till tisdag nästa vecka.
Dag 55 - Torsdag den 22 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 65 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 70
3 x 90
3 x 90
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
Kommentar
Ingen bra dag. Lite förkyld och ont i höger bicep.
Eller heter det biceps även i singular?
Eller heter det biceps även i singular?
Ja, det gör det.
fint du skriver ner dina pass. ska följa. lycka till i jakten på 100kg i bänk.
börjar med mark än?
dra inte på dig en förkylning, den har du ingen användning av.
Inte en skada i biceps heller så akta så det inte blir allvarligt.
Jense:
Jag har faktiskt klarat 100 kg i bänken men mitt mål är att ha det som lägstanivå.
Och nej. jag har inte börjat med mark - ännu. Jag kommer inte att satsa särskilt mycket på det utan kan jag ta 100 kg så får det räcka för mig. Min kusin fördärvade sin rygg med marklyft för många år sedan. Han blev aldrig "människa" igen. Hela mitt liv har jag fått höra hur lika vi är till utseendet och om denna likhet gäller annat också, så är jag i riskzonen.
Cilia:
Jag lyssnar till min kropp - såväl som till mina brädbröder. Således skippade jag morgonkardion idag. Kanske tar jag en promenad på löpbandet i eftermiddag. Jag känner min kropp ganska bra och hade jag haft minsta feber hade jag inte ens orkat skriva det här inlägget. I det avseendet är jag extremt maskulin.
Dag 57 - Lördag den 25 mars 2006
Dagens träning
Förmiddagskardio
Promenad på löpbandet: 30 minuter ca 150 kcal
Kommentar
Tog det lite lugnt idag. Fortfarande lätt förkyld.
Dag 58 - Söndag den 26 mars 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio
Cykel 500 kcal: ca 50 minuter.
Kommentar
Pallade som vanligt inte att hålla på särskilt länge så här på en eftermiddag - morgonen passar mig bäst.
Konstaterade dock att min kondition har blivit bättre. För en månad sedan låg min puls på 140-145 när jag körde på 150 Watt (ca 630 kcal/h), idag låg den på 130-135. Så fort min förkylning är helt borta skall jag testa att gå upp till 175 Watt (ca 730 kcal/h).
När väl snön är borta skall jag även börja springa. Förutom kortare sträckor är det inget jag har gjort på 15 år.
Dag 59 - Måndag den 27 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Promenad på löpbandet: 100 minuter ca 500 kcal
Cykel 500 kcal: ca 45 minuter.
Kommentar
Träningen
Ingen styrketräning idag heller - vilar min ännu inte återställda arm.
tigerofsweden
2006-03-27, 13:40
Din cardio är freaky :thumbup:
skönt att du kommer igång igen med träningen.
vad har du för tempo på löpbandet?
imponerande att traska i 100 min, läser du samtidigt?
tigerofsweden
Jag är garanterat knäppast på gymmet men nu är det bara 41 dagar kvar.
Cilia
Jag tar det lugnt på bandet - 6 km/h. Det är ren förbränningsträning. Från och med idag så börjar jag med promenaden och cyklar efteråt - detta av två anledningar.
1
Jag skall försöka att förbättra min kondition och då tror jag att det är bättre att gå först (110-120 BPM) och sedan cykla med hög puls (160-170 BPM). Jag kan inte riktigt motivera varför, utan det bara känns rätt. När jag går efter cyklingen är det som rena semestern men jag ororar mig lite för muskelnedbrytning. Det blir ju ganska långa pass (ca 130 minuter) och jag gör det på fastande mage.
2
Löpbanden är väldigt populära så det gäller att vara ute i god tid. Många är frustrerade över den sena våren och det springs en hel del på gymmet.
---
Jag läser inget då jag tränar, däremot lyssnar jag ibland på ljudböcker men för ögonblicket har jag inget bra att lyssna på. På mitt gym kan man låna mottagare och lyssna på TV-ljudet men det är inte många minuter som är något att ha. För mycket barnprogram, lokal-TV, väderprognoser etc. Men OK, programmet är inte gjort för att man skall sträcktitta.
När jag trampar på ordentligt så funkar bara musik eller tystnad.
Dag 60 - Tisdag den 28 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
2 x 90
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Crunches 45º
20 x kv
6 x kv +14
6 x kv +14
Kommentar
Träningen
Ingen bra dag idag heller eftersom armen inte är bra. Testade chins och hantellyft åt sidan men fick avbryta. Ingen kraft i bänken heller. Crunches gick bra men det beror på vikten. Nu får armen vila till på måndag.
Nu har den mesta snön regnat och töat bort så i morgon eller på torsdag skall jag prova på att springa i stadens motionsslinga. Alltid något att glädjas åt.
Vikten
Idag stod vågen på 92 kg vilket är som planerat. :thumbup:
RajtanTajtan
2006-03-28, 21:43
Dag 58 - Söndag den 26 mars 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio
Cykel 500 kcal: ca 50 minuter.
Kommentar
Pallade som vanligt inte att hålla på särskilt länge så här på en eftermiddag - morgonen passar mig bäst.
Konstaterade dock att min kondition har blivit bättre. För en månad sedan låg min puls på 140-145 när jag körde på 150 Watt (ca 630 kcal/h), idag låg den på 130-135. Så fort min förkylning är helt borta skall jag testa att gå upp till 175 Watt (ca 730 kcal/h).
När väl snön är borta skall jag även börja springa. Förutom kortare sträckor är det inget jag har gjort på 15 år.
Att morgonen passar dig bättre, är ju onekligen en stor fördel för en förbränningskåt rackare som du :)
Dag 61 - Onsdag den 29 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 300 kcal: ca 30 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 30
6 x 60
2 x 80
0 x 80
4 x 70
Rygresningar
10 x kv
10 x kv
10 x kv
Kommentar
Träningen
Ja du RajtanTajtan, idag räckte inte förbränningskättjan längre än till 600 kcal. Nu är iofs inte min morgonkardio helig på något sätt. Det handlar om att skapa ett energiunderskott på morgonen och därmed få ett försprång som jag kan hålla resten av dagen. Hade jag kunnat banta utan att träna som jag gör, hade jag garanterat inte plågat mig på det här sättet.
Jag hade dessutom funderingar på att testa att springa i kväll men annat kom i vägen.
Honey, I'm home. ;)
Kommer du visa bilder framöver?
Dag 62 - Torsdag den 30 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Eftermiddagskardio
Löpning 3 km: ca 20 minuter ca 200 kcal
Kommentar
Träningen
Dags för lite ombyte i träningen eftersom mitt primära mål, viktnedgång till 90 kg, syns i slutet av tunneln. Idag blev det alltså bara promenad i 1 timme på löpbandet. Hmmm, bara 1 timme - så talar en träningsnarkoman.
Och så till den stora händelsen: Jag sprang 3 km!
Nåja, sprang och sprang. Jag sprang, joggade, gick och stapplade fram. Visserligen är det ca 15 år sedan jag sprang så långt men jag trodde i min enfald att jag skulle fixa det på 15 minuter. Men nej, närmare 20 minuter tog det. Men OK, det kommer snabbt att bli mycket bättre.
Jay-Z
Vill du se bilder på en medelålders man som har gått ner från 100 kg till 90 kg eller skall jag lägga upp lite bilder på Alizée?
Jay-Z
Vill du se bilder på en medelålders man som har gått ner från 100 kg till 90 kg eller skall jag lägga upp lite bilder på Alizée?
Det förra är ju mer ovanligt. Alltid kul att se före och efter-bilder.
Kul att nån orkar springa 3 kilometer. Det gör verkligen inte jag.
Alizée gör inte så mycket för mig heller.
Ryska_raketen
2006-03-30, 18:23
Till vilken nytta (nästintill)bara köra 1.or i bänken?
Vänta bara, du kommer snart vara som jag att du inte kan vara utan din morgoncardio.
Inte samma sak som att man älskar den och studsar ur sängen men du kan inte vara utan den *L*
Till vilken nytta (nästintill)bara köra 1.or i bänken?Jag orkar inte fler. :D Jag har haft en dålig vecka, normalt kör jag 3:or på 90.
Vänta bara, du kommer snart vara som jag att du inte kan vara utan din morgoncardio.
Inte samma sak som att man älskar den och studsar ur sängen men du kan inte vara utan den *L*I morgon blir det nog business as usual.
Ryska_raketen
2006-03-30, 18:46
Jag orkar inte fler. :D Jag har haft en dålig vecka, normalt kör jag 3:or på 90.
Men om man inte orkar mer, så kanske det är läge att sänka lite ? :) Mycket cardio varje fall :thumbup:
Dag 63 - Fredag den 31 mars 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 30
6 x 60
6 x 60
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
4 x 14
Kommentar
Träningen
Hyfsad träningsvärk efter gårdagens löpning, så det blev ingen cykling idag. Bänken gick bättre idag och armen höll för lite hantellyft åt sidan.
Som vanligt var det kaos på gymmet eftersom det är fredag. Minst 15 16-åringar som lekte. Jag vill ha 18-årsgräns på gymmet.
Vikten
Jag köpte ett par bantarbyxor idag. De har storlek 32 i midjan, en storlek jag hade som 25-åring. De är lågt skurna och jag kommer inte att kunna visa mig i dem förrän till hösten då jag är nere i 85 kg. Till hösten är det ute med lågt skurna byxor hörde jag igår. Men va' fan - 225 spänn.
Senare i kväll stänger jag av proteinsyntesen med Cinzano Riserva, ett mousserande vin som är riktigt gott. En timme senare aktiverar jag lipogenesen med Frödinge Cappuccinotårta.
Dag 65 - Söndag den 2 april 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio
Kommentar
Träningen
Träningsvärken från torsdagens löpning har ännu inte släppt, men det påverkade inte cyklingen. Det märks mest om jag går i trappor.
Jag vägrar tro att min kondition är så dålig att det skall ta 20 minuter för 3 km. Innan dag 100 skall jag klara det på 15 minuter.
tycker träningsvärk efter en ny övning sitter i längre än efter övningar kroppen är van vid.
Fast 3 km på 15 min är kanonbra (enligt mig). Det är ett snitttempo på 12 km/h, det kan inte jag ens tänka just nu. Så dålig kondis har du inte.
Dag 66 - Måndag den 3 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 72 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
3 x 85
1 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
4 x 14
4 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
4 x 9 Plattor
2 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Kardion gick fint idag medan styrketräningen gick som vanligt de senaste veckorna - 66:e dagen på energiunderskott tar ut sin rätt misstänker jag. Jag har visserligen haft en ätardag med energiöverskott och kanske 2 med energibalans men i princip har jag bantat i över 2 månader nu.
Jag börjar väl så smått inse att det enda mål jag kommer att nå är viktmålet på 90 kg. Men det är å andra sidan det som betyder mest. Fast om högerarmen blir bättre snart så kan jag nå målet på 10 chins - tack vare viktminskningen.
Idag pumpade jag cykeln och åkte och handlade. Här på västkusten har vi barmark så snart kommer jag att testa hur min cykelkondis står sig. Jag har en 26km-slinga som brukar ta ca 75 minuter. Det är en del korsningar innan jag kan trampa loss men annars är det bara vinden som trilskas - inga mördarbackar alls. Men det får åtminstone vara 7-8 grader annars blir det otrevligt.
Cilia
Du läste lite slarvigt. Jag tycker att jag borde ha klarat 3 km på 15 minuter. Jag sprang (tog mig runt) på 20. :em:
jag cyklar året runt, tycker att det bara är undanflykter att skylla på snö och is *L*
fast vi har snöfritt här i Stockholm med nu iaf här inne i stan.
Jag läste rätt men det lät som om du tyckte du kunde klara 3 km på 15 min ganska snart och för mig är det skitbra. Jag harvar och är inte ens i närheten.
shadowfire
2006-04-03, 21:00
Geez vilka pass med både cardio och träning konstant. Hur ser din viktminskning ut? Hade varit kul o följa hur den rasar med för den måste gå ner som fasiken om du haft 66 dagar med samma träningsintensitet o låga kcalintag.
Cilia
Det är en sak att cykla kortare sträckor när det är kallt. Skall jag cykla i över en timme får det allt vara uthärdligt.
Är 3 km på 15 minuter verkligen bra? Det är dubbelt så snabbt som när man går. Men OK, det var som sagt länge sedan jag sprang.
shadowfire
Jag redovisar vikten var 10:e dag dvs dag 10, 20 30 etc. När jag började min diet låg jag på 100 kg och dag 60 vägde jag 92. Jag siktar på ett underskott på 700 kcal/dygn vilket skall ge en viktnedgång på 1 hg/dygn. Att jag ligger lite före planen beror nog bla på att mina glykogenförråd inte är fyllda. Varje gram glykogen binder 2,7 gram vatten.
När jag når dag 100 skall jag alltså ligga på 88-89 kg för att jag inte skall gå över 90 kg när jag ligger på energibalans.
shadowfire
2006-04-03, 21:36
Jag redovisar vikten var 10:e dag dvs dag 10, 20 30 etc. När jag började min diet låg jag på 100 kg och dag 60 vägde jag 92. Jag siktar på ett underskott på 700 kcal/dygn vilket skall ge en viktnedgång på 1 hg/dygn. Att jag ligger lite före planen beror nog bla på att mina glykogenförråd inte är fyllda. Varje gram glykogen binder 2,7 gram vatten.
När jag når dag 100 skall jag alltså ligga på 88-89 kg för att jag inte skall gå över 90 kg när jag ligger på energibalans.
Ahfasiken, då har jag missat några inlägg... sorry för det, men låter som en härlig nedgång, kämpa på!!
Är 3 km på 15 minuter verkligen bra? Det är dubbelt så snabbt som när man går. Men OK, det var som sagt länge sedan jag sprang.
I min värld är det skitbra att kunna hålla ett tempo på 12 km/h.
Det är vad jag just nu kör intervaller på. Jag skulle vara överlycklig om jag kunde hålla det i 15 min, då skulle det inte vara så långt kvar till 5 km som Eva tycker jag skulle kunna ha som mål och som finns någonstans i mitt bakhuvud. Men jag är ingen sprinter heller äsch jag är ingen löpare utan kämpar mot alla odds *L*
Dag 67 - Tisdag den 4 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio:
Cykel 700 kcal: ca 63 minuter.
Chins
4 x kv
5 x kv
5 x kv
4 x kv
4 x kv
3 x kv
Hammer Curls
6 x 10
6 x 10
6 x 10
Ryggresningar
10 x kv
10 x kv
10 x kv
Crunches 30º
20 x kv
6 x kv +14
6 x kv +14
Kommentar
Träningen
Ökade tempot på cykeln lite idag. Det är mest en mental fråga om jag skall klara cyklingen på 60 eller 75 minuter.
Högerarmen var betydligt bättre idag och jag kunde köra chins nästan som vanligt. När jag testade hammer curls så kände jag dock av armen och jag nöjde mig med 10 kg.
Dag 68 - Onsdag den 5 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 65 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
1 x 90
3 x 85
2 x 85
2 x 85
2 x 85
1 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
4 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 8 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Lyckades att skrämma upp 90 kg 3 gånger i bänken även idag.
att skrämmas går ofta bra, dom blir liksom överrumplade då ................
Dag 70 - Fredag den 7 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Eftermiddagskardio
Cykling utomhus: ca 10 km ca 250 kcal
Kommentar
Träningen
Första längre cykelturen i år - otroligt skönt. Att ha bra kondition innebär lite av samma frihet som att ha körkort och bil. När man vill någonstans, tar man bara cykeln och trampar en stund.
Idag trampade jag iväg och köpte en MP3-spelare - den 3:e i ordningen. De håller inte så bra när man tappar dem när man cyklar. Min första, en iRiver med 128 MB kostade 2500 kr för 3 år sedan. Den ZAP jag köpte idag rymmer 256 MB och kostade 500 kr. Förhoppningsvis skall den hjälpa mig till fortsatt träning.
Dock pallade jag inte med att sticka till gymmet för att styrketräna. Att gå till gymmet två gånger om dagen är något som jag ser fram emot att slippa.
Om vädret tillåter blir det stora rundan (26 km) med cykeln i morgon någorlunda bitti. Senare på eftermiddagen blir det styrketräning.
Jag borde springa 3km-rundan också nu när träningsvärken definitivt är borta.
Vikten
Idag stod vågen på 91 kg vilket är som planerat. :thumbup:
Att ha bra kondition innebär lite av samma frihet som att ha körkort och bil. När man vill någonstans, tar man bara cykeln och trampar en stund.
framförallt det att kondisen inte är ett hinder att göra ngt man vill utan att man vet att man orkar med det mesta. Det tycker jag är en frihet.
Dag 71 - Lördag den 8 april 2006
Dagens träning
Förmiddagskardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 80 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-23 km: 21,0 km/h
Temp: 5-6°C Vind: 3-4 m/s, 143° Lätt regn
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
1 x 100 *flex*
4 x 85
2 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
5 x 70
5 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
3 x 10 Plattor
Kommentar
Träningen
Jaha, då var utomhuspremiären på 26 km avklarad. Lite ovan eftersom jag på gymmet sitter mer tillbakalutad än på en riktig cykel. Jag glömde att kolla vindriktningen när cyklade hemifrån så jag fick motvinden på hemvägen i öppen terräng från 17 km till 21 km. Hade jag cyklat motsols, hade jag fått motvind på hemvägen genom skogen.
Jag anger snitthastigheten under en viss sträck som mått på hur fort det går. Efter 23 km börjar jag komma in i stan igen och måste bitvis sänka hastigheten.
Det är svårt att skatta energiförbrukningen men jag sätter den försiktigt till 800 kcal. Jag var helt klart tröttare än efter mina vanliga 700 kcal på gymmets cykel. Men man skall inte blanda ihop "trött" och "hög energiförbrukning".
Att reagera på trötthet med mat, är en viktig anledning till övervikt.
Dag 72 - Söndag den 9 april 2006
Dagens träning
Chins
5 x kv
5 x kv
5 x kv
4 x kv
4 x kv
4 x kv
Ryggresningar
10 x kv
10 x kv
10 x kv
Crunches 30º
20 x kv
6 x kv +14
6 x kv +14
Hammer Curls
2 x 10
Kommentar
Träningen
Nu har högerarmen jävlats i nästan 3 veckor. Chins funkar något så när men hammer curls finns inte på kartan.
Gårdagens cykeltur sög musten ur mig. Jag var "tvungen" att äta några smörgåsar i går kväll och jag sov som en gris till 08.30 i dag. Det regnade i morse så det blev ingen cykeltur.
Nu är det exakt 4 veckor kvar och i morgon bittida ger jag järnet på cykeln. Förmodligen på gymmets cykel eftersom det fortfarande är ganska kallt på morgonen. Men det hänger på vind och regn också. Är det stiltje och uppehållsväder så kanske, kanske.
Dag 73 - Måndag den 10 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 75 minuter ca 900 kcal
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 3-23 km: 22,3 km/h
Temp: 4-5°C Vind: 3-4 m/s, 210°
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
2 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
5 x 70
5 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
3 x 10 Plattor
Konditionsträning kväll
Löpning/gång 3 km 19:13 PB
Kommentar
Träningen
Ser man på, kom jag inte iväg och cyklade ute i verkligheten trots allt. Jag ökar på bedömningen av energiförbrukning till 900 kcal. Det är lite tuffare än att mysa på gymmet.
Om styrketräningen finns inte mycket att säga. Ibland funderar jag på att gå ner till 85 kg i bänken och kanske klara 5 rep istället för att köra 2:or och singlar på 90. Men varför ändra ett icke-förlorande koncept? Hmmm, skall tänka på saken till på onsdag.
Och så kom jag då äntligen iväg och sprang mina 3 km, det har ju gått 12 dagar sen första gången. Skall väl försöka att springa var 4:e dag åtminstone. Efter dag 100 så är planen att gå över till mer konditionsträning eftersom jag inte kommer att behöva den här groteska förbränningsträningen som jag håller på med just nu.
Det bar emot att träna för 3:e gången på en dag kan jag berätta.
Views: 3389
Dag 74 - Tisdag den 11 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 500 kcal: ca 48 minuter.
Chins
4 x kv
4 x kv
4 x kv
Ryggresningar
10 x kv
10 x kv
8 x kv
Crunches 30º
20 x kv
6 x kv +14
6 x kv +14
Wrist Curls övre
3 x 10
3 x 10
3 x 10
Wrist Curls undre
3 x 14
3 x 14
3 x 14
Kommentar
Träningen
Gårdagskvällens löpning och det faktum att vågen var nere och nosade på 90 kg i morse gjorde att jag nöjde mig med 500 kcal under morgonkardion.
Högerarmen hämmade mig rejält i chins. Kanske dags att gå över till assisted chins eller något liknande.
Views: 3446
går frammåt med löpningen, grattis.
det är det roligaste med cardion att den förbättras ganska lätt iaf i början
jag har inte förstått vad som är fel på armen.
Är du överansträngd eller har du skadat dig?
Krokodil
2006-04-11, 19:38
Inspirerande framsteg!
Ändrar du målvikten (90 kg) nu när du redan uppnått den med så många dagar kvar, eller får det bli vad det blir?
jag har inte förstått vad som är fel på armen.
Är du överansträngd eller har du skadat dig?Vet inte. Det small inte till under en övning i alla fall.
Inspirerande framsteg!
Ändrar du målvikten (90 kg) nu när du redan uppnått den med så många dagar kvar, eller får det bli vad det blir?Jag misstänker att det inte bara är fett som minskningen består av. Mina glykogenförråd är väl inte proppfulla eftersom jag går på konstant energiunderskott. Glykogen binder en hel del vatten, 2,7 gram för varje gram glykogen. Dessutom är förmodligen mag- och tarminnehållet mindre än normalt. Även om jag faktiskt äter mer än normalt (ja, eller lika mycket kanske). Det verkar som att omsättningshastigheten är högre än normalt. Toalettbesöken är avklarade på 5-10 sekunder. Det är inte lönt att ta med tidningen. :D
Viktminskningen kommer uteslutande från kardion. Jag har nog cyklat och promenerat 60000-65000 kcal under dessa 74 dagar. Jag svettas också ganska mycket under kardion.
Jag siktar på 88 kg dag 100 och har då lite marginal i fall mina hypoteser stämmer.
Dag 76 - Torsdag den 13 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel på gymmet 700 kcal: ca 68 minuter.
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
3 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
5 x 70
5 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
5 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
I går regnade utomhuscyklingen bort och resten av dagen körde ihop sig fullständigt och det blev ingen träning alls. Även om det är lite jobbigt att byta till sommardäck.
I dag chansade jag inte utan kompromissade med cykling 700 kcal på gymmet. Hoppades sedan på att jag skulle hinna cykla utomhus med det ville sig inte. Väderprognosen ser lovande ut, åtminstone för lördag och söndag.
Maten
Lite väl mycket både i går och i dag. Det får bli skärpning fredag, lördag och söndag. På måndag skall vågen visa högst 90 kg.
Övrigt
Kollade på Ice Age 2. Det är bara att konstatera - ju äldre jag blir, desto barnsligare blir jag. De enda filmer jag tycker är riktig roliga är tecknade eller animerade. Ice Age 2 var OK. Han med ollonet var naturligtvis bäst.
Views: 3538
Dag 77 - Fredag den 14 april 2006
Dagens träning
Eftermiddagskardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 74 minuter ca 900 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-26 km: 21,0 km/h
Temp: 8 °C Vind: 6 m/s, 260°
Kommentar
Träningen
I dag hade jag medvind på hemvägen och lyckades pina upp cykeln i 47 km/h. Haha - ett nytt mål att sträva efter: 50 km/h. Ingen styrketräning i dag pga käftande högerarm. I morgon, då jävlar...
Views: 3582
shadowfire
2006-04-14, 20:12
Kollade på Ice Age 2. Det är bara att konstatera - ju äldre jag blir, desto barnsligare blir jag. De enda filmer jag tycker är riktig roliga är tecknade eller animerade. Ice Age 2 var OK. Han med ollonet var naturligtvis bäst.
ah har inte sett rullen men den var bra alltså?... ettan var ju riktigt rolig, oavsett ålder... o du kämpar på riktigt bra med deffen ser jag, skumpa till 90!
ah har inte sett rullen men den var bra alltså?... ettan var ju riktigt rolig, oavsett ålder... o du kämpar på riktigt bra med deffen ser jag, skumpa till 90!Jag så den engelskspråkiga versionen och ser fram emot den svenska där Robert Gustafsson gör sengångarens röst.
Och förresten: Jag deffar inte, jag bantar! :D
Dag 78 - Lördag den 15 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 75 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Temp: 8 °C Vind: 2 m/s, 240°
Promenad utomhus:
9 km ca 95 minuter ca 500 kcal
Kommentar
Träningen
Nu är våren definitivt här eftersom jag nu även har klarat av första långpromenaden. Jag måste ha tag på nya ljudböcker för att stå ut med så här mycket kardio. I dag lyssnade jag på Spanarna som går i P1 och som kan tankas hem som Podradio. Men det räckte bara 30 minuter.
Energiunderskottet
Siktar på ca 1300 kcal eftersom jag har ätit lite väl mycket i veckan. Får se om jag klarar det.
Views: 3635
Krokodil
2006-04-16, 07:53
Dag 78 - Lördag den 15 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
Cyklade medsols.
Temp: 8 °C Vind: 2 m/s, 240°
Promenad utomhus:
9 km ca 95 minuter ca 500 kcal
Kommentar
Träningen
Nu är våren definitivt här eftersom jag nu även har klarat av första långpromenaden. Jag måste ha tag på nya ljudböcker för att stå ut med så här mycket kardio. I dag lyssnade jag på Spanarna som går i P1 och som kan tankas hem som Podradio. Men det räckte bara 30 minuter.
Energiunderskottet
Siktar på ca 1300 kcal eftersom jag har ätit lite väl mycket i veckan. Får se om jag klarar det.
Views: 3635Körde du promenixen direkt efter cyklingen?
Tack för podradiotipset! :thumbup:
minus 1300 kcal är inga problem... Nutrilett I tell you! :D
Ps: 3635 besök är väl bra?
Körde du promenixen direkt efter cyklingen?
Tack för podradiotipset! :thumbup:
minus 1300 kcal är inga problem... Nutrilett I tell you! :D
Ps: 3635 besök är väl bra?Jag tog promenaden på kvällen och det räckte med ett äpple innan jag gick till sängs för att hålla hunger borta.
Att dra ner så mycket som du har gjort, på det sätt som du har gjort det, är jag skeptisk till. Kanske som en kickstart men inte i flera veckor. Att en enda dag, som igår, ligga på 1300 kcal i underskott är riskfritt vad gäller muskelförlust - tror jag.
En stor risk som du löper, förutom risken för muskelförlust, är den psykologiska. Vad som händer när du kör en VLCD, är att du minskar på vattenmängden i kroppen och därmed uppnår du snabbt en viktnedgång som är mycket större än fettminskningen.
När du senare börjar äta vanlig mat, om än aldrig så nyttig, kommer du att ligga stilla eller gå upp i vikt även om du ligger på energiunderskott och därmed förlorar fett. Det blir lite som att handla på krita.
När får vi se en krokodiljournal? *popcorn*
Det är lite kul att hålla koll på hur många som läser i min journal. Antalet tickar iväg när någon annan skriver i den. Hmmm, vet inte hur jag skall tolka det...
Sedan du skrev ditt inlägg, har sidan visats 34 gånger.
Krokodil
2006-04-16, 11:25
Jag tog promenaden på kvällen och det räckte med ett äpple innan jag gick till sängs för att hålla hunger borta.
Att dra ner så mycket som du har gjort, på det sätt som du har gjort det, är jag skeptisk till. Kanske som en kickstart men inte i flera veckor. Att en enda dag, som igår, ligga på 1300 kcal i underskott är riskfritt vad gäller muskelförlust - tror jag.
En stor risk som du löper, förutom risken för muskelförlust, är den psykologiska. Vad som händer när du kör en VLCD, är att du minskar på vattenmängden i kroppen och därmed uppnår du snabbt en viktnedgång som är mycket större än fettminskningen.
När du senare börjar äta vanlig mat, om än aldrig så nyttig, kommer du att ligga stilla eller gå upp i vikt även om du ligger på energiunderskott och därmed förlorar fett. Det blir lite som att handla på krita.
När får vi se en krokodiljournal? *popcorn*
Det är lite kul att hålla koll på hur många som läser i min journal. Antalet tickar iväg när någon annan skriver i den. Hmmm, vet inte hur jag skall tolka det...
Sedan du skrev ditt inlägg, har sidan visats 34 gånger.Jag tror att en lyckad bantning/deff beror till stor del på psykologi, kanske mer än vetenskap. Utan jävlar anamma och en klar målbild blir det pannkaka, oavsett hur väl upplagd den är. För min del är VLCD-kuren ett utslag av grinighet och ilska över min dåliga karaktär. När jag inte lyckas med det jag föresatte mig drog jag i handbromsen och späker mig själv lite. Alternativet hade varit att tröstäta rulltårta och det är bara negativt.
Det blir nog ingen journal. Om jag känner mig själv blir det dåligt med uppdateringen och då har jag en till sak på mitt dåliga samvete.
Nog talat om mina fettvalkar, det är ju din journal det här. :D
Dag 79 - Söndag den 16 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 0-26 km: 21,5 km/h
Temp: 10 °C Vind: 3 m/s, 190°
Promenad utomhus:
9 km ca 90 minuter ca 500 kcal
Kommentar
Träningen
Karbonpapper på gårdagens träning. Skippade gymmet för att prioritera viktminskningen. I morgon bitti skall jag väga högst 90 kg.
Fick tag på Håkan Nessers senaste som ljudbok. Han läser upp den själv. :thumbup:
Energiunderskottet
Siktar på ca 1300 kcal i dag också. Är inte så säker på att det är katabolt eftersom jag har tränat mig till underskottet.
Views: 3757
Dag 80 - Måndag den 17 april 2006
Dagens träning
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
2 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Det blev ingen kardio idag - orkade helt enkelt inte. Dock blev det styrketräning som inte gick särskilt bra. Misstänker mitt låga glykogen. Skall omgående spamma lämplig forumdel om den saken.
Vikten
Där satt den - 90 kg! Jag fick tokträna och halvsvälta de två senaste dagarna för att nå hit. Sitter nu här påmind om hur jävla fet jag var när vägde 100 kg, eftersom jag fortfarande är rejält fet.
Men okey, jag riskerar inte inte längre hjärnblödning när jag skall knyta skorna.
20 dagar kvar
Jag kör på som hittills. För att garanterat inte pendla upp över 90 när jag börjar äta och träna normalt, behöver jag komma ner på ca 88 kg innan jag landar.
I morgon blir det business as usual.
Views: 3826
Krokodil
2006-04-17, 17:47
Dag 80 - Måndag den 17 april 2006
Dagens träning
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
2 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Det blev ingen kardio idag - orkade helt enkelt inte. Dock blev det styrketräning som inte gick särskilt bra. Misstänker mitt låga glykogen. Skall omgående spamma lämplig forumdel om den saken.
Vikten
Där satt den - 90 kg! Jag fick tokträna och halvsvälta de två senaste dagarna för att nå hit. Sitter nu här påmind om hur jävla fet jag var när vägde 100 kg, eftersom jag fortfarande är rejält fet.
Men okey, jag riskerar inte inte längre hjärnblödning när jag skall knyta skorna.
20 dagar kvar
Jag kör på som hittills. För att garanterat inte pendla upp över 90 när jag börjar äta och träna normalt, behöver jag komma ner på ca 88 kg innan jag landar.
I morgon blir det business as usual.
Views: 3826Även dåliga pass räknas! :D
Grattis till 90 kg! *yourock*
Kul journal! Ang din spökande arm, gör det ont på den stora underarmsmuskeln på "tumsidan" och upp i armvecket? Låter som det eftersom det smärtar speciellt när du kör hammercurl.
Du kan träna runt det, utan att ändra speciellt mycket, och kanske få det att läka rätt fort. Byt till rygg och bicepsövningar med supinerat grepp. Istället för chins kan du testa pullups, du drar dig upp i räcket med lite smalare än axelbrett grepp med handflatorna emot dig, och istället för hammercurl kör du strikta curls med rak skivstång. Då tränar du i stort sett samma muskler, men mycket mer skonsamt för den överansträngningen jag tror att du har.
Hmmm, Dr Diggler kan ha rätt där. Vad betyder supinerat?
Hmmm, Dr Diggler kan ha rätt där. Vad betyder supinerat?
Det är det greppet du har när du tränar biceps med en rak skivstång.
Har jag uppfattat saken rätt?
Supinerat = Underhandsfattning
Pronerat = Överhandsfattning
Dag 81 - Tisdag den 18 april 2006
Dagens träning
Morgonkardio
Cykel 700 kcal: ca 64 minuter.
Ryggresningar
10 x kv
10 x kv
10 x kv
Crunches 30º
20 x kv
6 x kv +14
6 x kv +14
Wrist Curls övre
3 x 10
3 x 10
3 x 10
Wrist Curls undre
3 x 14
3 x 14
3 x 14
Kommentar
Träningen
Testade Digglers tips men det gick inte. Jag får uppsöka läkare i veckan.
Övrigt
Köpte ny cykelsadel med gel. Den skall testas så snart vädret tillåter.
Ny film med van Veeteren *popcorn*
Views: 3978
shadowfire
2006-04-18, 20:55
fasiken vad du köttar på Hasse, härligt o se... o härlig styrka i bänk osv, om du inte var stark innan så börjar det ju ta sig riktigt bra nu!
Dag 82 - Onsdag den 19 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 73 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 21,9 km/h
Temp: 6 °C Vind: 3 m/s, 240°
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
1 x 90
2 x 85
2 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
6 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Nya sadeln är väl inte bekvämare än den andra men den är hel och suger inte upp vatten som den gamla.
Kände av armen lite under hantellyften men kunde genomföra övningen.
Jag sprang dag 62 och 73. I morgon är det dag 83 - kanske dags?
- Konditionstränar du nå't?
- Ja, jag springer var 10:e dag.
Suck!
Vårdcentralen
Dit ringde jag idag, i hopp om att få träffa en läkare och få dundermedicin utskriven men fick nöja mig med en förnumstig bitch som föreslog ibuprofen och sjukgymnast. Men okej, jag skall testa med Ibumetin och Iprengel.
Övrigt
Ännu en film med van Veeteren. *popcorn* *popcorn*
shadowfire
Hmmm
Views: 4035
[b][SIZE=4]ca 26 km, ca 73 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 21,9 km/h
Temp: 6 °C Vind: 3 m/s, 240°
jäklar vad du noterar detaljer.
Trodde jag var värst men du slår mig med hästlängder *L*
Dag 83 - Torsdag den 20 april 2006
Dagens träning
Kardio
Promenad på gymmet:
1 timme ca 250 kcal
Cykling på gymmet:
300 kcal ca 30 minuter
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 74 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 21,0 km/h
Temp: 8 °C Vind: 5 m/s, 300°
Kommentar
Träningen
I dag blev det ingen styrketräning, bara kardio - eller vad man skall kalla det för. För några dagar sedan diskuterades i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67898) om promenader är konditionsträning eller inte. Några ansåg att konditionsträning var ett övergripande begrepp för promenader, löpning, cykling etc medan några, inklusive jag själv, menade att konditionsträning är det som faktiskt tränar ens kondition.
Jag cyklar i ett så högt tempo, att promenader knappast kan förbättra min syreupptagningsförmåga. Mina promenader är inget annat än förbränningsträning och som sådana ganska tidsödande.
Tillägas kan att tråden ganska snabbt ballade ur - tyvärr.
Konditionen
Vid cyklingen på gymmet i dag hade jag en puls runt 130 vid effekten 150 Watt. Det är betydligt lägre än för 2 månader sedan då jag fick sänka från 175 Watt till 150 Watt för att pulsen skulle komma under 150. Jag ångrar idag att jag inte förde bok över sådana detaljer.
Det var väl egentligen meningen att jag skulle ha sprungit idag men jag prioriterade förbränningen med dubbla cykelturer. Vågen har varit lite uppkäftig - både i går och i morse.
Vikten
Detta är min enda prioritet nu sedan jag inte kommer att nå mina mål med styrketräningen. Eventuellt skulle jag kunna fixa 700 kcal på 50 minuter men det får bli ren bonus.
Cilia
Man kan inte bokföra för mycket. Det kanske finns spännande samband att finna. Optimal temperatur för cykling tex. :cool:
Views: 4093
sgtbarnes
2006-04-20, 20:57
bra ihärdighet, inte många dagar kvar nu...
Hasse intensiv träning i antalet minuter iaf
jag håller med om att det ska träna konditionenen men går man fort så hjälper det upp konditionen iaf för mig men då försöker jag fortfarande förbättra den iofs. Men jag måste gå långt och fort.
Dag 84 - Fredag den 21 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling på gymmet:
600 kcal ca 51 minuter
Puls: 143-150 vid 180 Watt
Kommentar
Träningen
Regnet hängde i luften hela dagen så det blev ingen cykling utomhus.
Styrketräning lockade inte alls.
Views: 4171
Dag 85 - Lördag den 22 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 80 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 19,3km/h
Temp: 11 °C Vind: 4 m/s, vinden vände
Kommentar
Träningen
Blev bara cykling i dag också. Vinden vände under cykelturen så jag hade motvind nästan hela sträckan. Det är sånt man skämtar om men i dag hände det.
Ingen bra dag! Vi lägger den till handlingarna och går vidare.
Views: 4234
shadowfire
2006-04-22, 19:22
15 dagar kvar då alltså. Hur ligger du till i förhållande till målet nu? Du kämpar på grymt bra iaf måste jag säga.
I stan har man alltid motvind
tydligen så vrider sig vinden runt fasaderna, såg ngt program på tv om det för evigheter sen.
sen är det alltid alltid motvind på Banhusbron av ngn anledning *puzzled*
skönt att kunna cykla ute iaf
15 dagar kvar då alltså. Hur ligger du till i förhållande till målet nu? Du kämpar på grymt bra iaf måste jag säga.Vad gäller vikten är jag i princip i hamn. Jag kommer nog att behålla styrkan i de flesta övningarna utom mina älskade chins.
Krokodil
2006-04-23, 10:53
Bra jobbat Hasse!
Hur ser planen ut efter dag 100?
shadowfire
2006-04-23, 11:13
Vad gäller vikten är jag i princip i hamn. Jag kommer nog att behålla styrkan i de flesta övningarna utom mina älskade chins.
Ska du fira 100'e dagen på något sätt? Unna dig något extra gott eller så?
Dag 86 - Söndag den 23 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca ?? minuter (handlade på vägen hem) ca 800 kcal
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 0-23 km: 24,0 km/h *flex*
Temp: 12 °C Vind: 2 m/s, 140°
Kommentar
Träningen
Så snabbt har jag aldrig cyklat förut. Det kan bero på att jag har ätit lite väl mycket de senaste dagarna. Märks på annat sätt också. :em:
Skärpning i morgon!
Krokodil
Mitt gymkort går ut den 21 maj så det blir nog så att jag skakar 114 dagar. Därefter skall jag inte vara här i Byhåla på ett tag - kanske flyttar jag för gott. Jag skall i alla fall inte träna 3-4 timmar om dagen som jag har gjort periodvis. Under sommaren blir det nog mest konditionsträning med lite underhållsträning på gymmet.
shadowfire
You bet!
Views: 4322
Dag 87 - Måndag den 24 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykel på gymmet 700 kcal: ca 70 minuter.
Maxtest
Effekt: 300 Watt, Tid: 2:00, Energi: 39 kcal, Puls: 184
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 67 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 23,4 km/h
Temp: 9 °C Vind: 2 m/s, 270°
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
6 x 80
4 x 80
3 x 80
Magic Line Axelpress
6 x 60
6 x 60
6 x 60
Hantellyft åt sidan
8 x 10
8 x 10
8 x 10
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Wrist Curls övre
3 x 10
3 x 10
3 x 10
Wrist Curls undre
3 x 14
3 x 14
3 x 14
Kommentar
Träningen
Tog det lite lugnt med styrketräningen i dag. Desto mer kardio - totalt över 1500 kcal. Testade även att gå "för fullt" på testcykeln. Jag låg på ca 300 Watt i exakt 2 minuter och pulsen gick upp till 184.
Klurar lite på att kunna uppskatta VO2Max och maxpuls på något sätt. Vet ännu inte hur.
Views: 4357
Hur mycket käkar du per dag?
Kanske du har skrivigt innan men jag orkade inte gå igenom heela tråden ;)
Hur mycket käkar du per dag?
Kanske du har skrivigt innan men jag orkade inte gå igenom heela tråden ;)Mitt mål har varit att ligga på -700 kcal per dygn. Detta för att gå ner ca 1 hg/dygn.
I börjar av min resa bedömde jag min normalförbrukning till 2500 kcal. Med normalförbrukning menar jag det man förbrukar en dag utöver det man förbrukar till följd av träningen. De energiförbrukningar som jag anger i min journal, är nettoförbrukningar som alltså skall adderas till min normalförbrukning.
Ett par veckor in i min diet, minskade jag ner min uppskattning av normalförbrukningen till 2200 eftersom jag inte fick de resultat som jag hade räknat med.
Under den här tiden när jag har förbränningstränat väldigt mycket, har jag lagt märke till att jag blir slöare den övriga tiden. Efter cykelturen utomhus tar jag garanterat hissen när jag kommer hem, vilket jag kanske inte hade gjort om jag hade varit och handlat en vanlig dag. Och jag tar garanterat bilen när jag skall handla, även om det bara är någon kilometer till affären.
Om jag bränner 1000 kcal en dag, blir nettoeffekten endast kanske 800.
Nå, hur mycket äter jag då:
Normalförbrukning + Förbränningsträning - 700
En flitig dag blir det 2200 + 1000 - 700 = 2500 kcal
Jag äter alltså lite mer nu när jag bantar, än när jag inte gör det.
Dag 88 - Tisdag den 25 april 2006
Dagens träning
Kardio
Cykel på gymmet 700 kcal: ca 65 minuter.
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 73 minuter ca 800 kcal
Cyklade medsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 21,8 km/h
Temp: 12 °C Vind: 1-2 m/s, 180°
Kommentar
Träningen
Bara kardio i dag. Enligt planen skall jag ligga på 89 kg på torsdag men det blir nog inte så.
Views: 4462
Dag 89 - Onsdag den 26 april 2006
Dagens träning
Kardio
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
2 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
4 x 14
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
4 x 10 Plattor
Kommentar
Träningen
Vädret satte stopp för utomhuscykling nu i kväll.
Bänken var tung som bly.
Försökte mig på chins med det högg till direkt i armen.
Views: 4481
Dag 90 - Torsdag den 27 april 2006
Dagens träning
Kardio
Kommentar
Träningen
Det fick räcka med lite cykling idag - hade ingen lust.
Övrigt
Kollade på Deadwood på DVD. Riktigt underhållande.
Vikten
Vågen visade strax under 90 kg - inte 89 som planerat. Inte heller trenden har varit nedåtgående de senaste dagarna.
Views: 4507
Dag 91 - Fredag den 28 april 2006
Dagens träning
Kardio
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 85
3 x 85
3 x 85
2 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
4 x 70
4 x 70
4 x 70
Hantellyft åt sidan
10 x 10
6 x 14
4 x 14
4 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Körde på 85 i bänken och det verkar som att jag har tappat 5 kg sedan starten.
Övrigt
Hittade äntligen röd chili på torget - 49 kr/kg.
Views: 4520
Vad ska du göra med chilin?
Krokodil
2006-04-28, 20:23
Vad ska du göra med chilin?
"Pimpa" till en ost tror jag. :)
Jag mixar chilin sönder och samman och häller den i en stekpanna tillsammans med olja. Denna gång: 650 g chili, 200 g rapsolja och 200 g olivolja. Sedan får sörjan sjuda på svag värme tills nästan allt vatten är borta.
Detta är en grannlaga uppgift eftersom det kräver många omrörningar för att det inte skall brännas vid. Äggklocka rekommenderas och det tar ca 3 timmar.
Det blir en gudomlig "sås" eller vad man skall kalla det - som blir ganska stark. Man kan använda den närhelst man vill piffa till maten.
Jag använder den till pasta och pimpad ost.
För några månader sedan gjorde jag en chilisås på torkad chili men den blev så stark att den knappt gick att använda. Det händer att jag hottar upp den vanliga chilisåsen med den starka. Pimpar en hallick - typ.
Jag antar att det finns olika styrka på torkad chili också men sås gjord på färsk chili har aldrig blivit för stark. Stark, ja - men aldrig för stark.
Pimp my cheese! (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1335584&postcount=26)
Jag uttrycker mig lite knäppt i det inlägget när jag säger att det handlar om att "byta ut mättat fett mot enkelomättat fett". Den ost jag pimpar innehåller knappt något fett.
tack för förklaringen, låter gott.
Din starka mix där får mig att tänka på min mexikanska kompis.
Han kan verkligen äta stark mat.
Han brukar göra en blandning på chili med.
Han rostar chilin på grillen (ute) och sen mixar han den med vitlök och lite kryddor. Den använder han till att piffa till maten med eller krydda extra. Hans barn och fru klarar inte av lika starkt.
Det roliga var när han en gång rostade chilin. Dom var så starka så folk som stod typ 100 meter bort vid busshållplatsen stod och hostade och förstod inte vad det var. Resten av familjen satt inomhus och var tvungen att ha stängd dörr men han stod mitt i det hela och bara njöt.
Dag 94 - Måndag den 1 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca 71 minuter ca 800 kcal
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: 22,1 km/h
Temp: 10 °C Vind:? m/s, ?°
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
6 x 80
3 x 90
2 x 90
1 x 90
Magic Line Axelpress
6 x 60
3 x 80
2 x 80
Hantellyft åt sidan
8 x 10
6 x 14
6 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
Träningen
Efter två vilodagar gick cyklingen riktigt lätt men jag kände inte för någon hårdkörning. Bänken gick bättre än på länge och jag klarade 80 kg i axelpressmaskinen. Fick stressa lite eftersom gymmet stängde 15:00.
Sista veckan
Nja, det blir som jag har sagt tidigare 114 dagar som skakar mig eftersom gymkortet går ut den 21 maj.
Vikten
Jag har mer eller mindre legat på energibalans de senaste dagarna och vågen visar ca 90 på morgnarna. Skall försöka att pressa mig till 89 före dag 100.
Skyller lite på dessa helger som rubbar mina cirklar.
Views: 4676
Dag 95 - Tisdag den 2 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca ?? minuter ca 800 kcal
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: ?? km/h
Temp: 11 °C Vind: 1 m/s, 100°
Kommentar
Träningen
Förbränningsträning for teh win.
Jag är inte helt säker vad det där betyder men visst låter jag ungdomlig.
Skall köpa
Ny cykeldator eftersom den gamla har blivit fuktskadad.
Skall titta på
Senaste Van-Veeteren-filmen: Moreno och tystnaden.
*popcorn*
Views: 4719
shadowfire
2006-05-02, 18:06
...Förbränningsträning for teh win.
plz, n00b, stfu, ffs...
det är ju fan bara 5 dagar kvar nu! :hbang:
Dag 96 - Onsdag den 3 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Cykling utomhus:
ca 26 km, ca ?? minuter ca 800 kcal
Cyklade motsols.
Snitthastighet under sträckan 0-25 km: ?? km/h
Temp: 18 °C Vind: 4 m/s, 110°
Styrketräning:
Bänkpress
6 x 50
6 x 80
3 x 90
2 x 90
3 x 85
2 x 85
Magic Line Axelpress
6 x 60
3 x 80
2 x 80
Hantellyft åt sidan
8 x 10
6 x 14
4 x 14
FreeMotion Rear Delta
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
6 x 9 Plattor
Kommentar
:sleep:
Views: 4754
Krokodil
2006-05-03, 20:32
Jäklar vad du cyklar, springer du aldrig? I så fall varför inte?
Jäklar vad du cyklar, springer du aldrig? I så fall varför inte?Jag har provat på att springa vid 2 tillfällen för ca 1 månad sedan. Resultaten var bedrövliga så jag behöver verkligen träna upp den förmågan. Träna upp flåset helt enkelt.
Men det är väldigt jobbigt i förhållande till hur mycket energi det förbrukar. Att springa stadens elljusslinga på 3 km, förbrukar kanske 250 kcal och jag är helt färdig efteråt.
I går brände jag i storleksordningen 1500 kcal genom att cykla. Det finns ingen annan träningsform där jag kan bränna så mycket energi utan att få krämpor. Och jag gjorde samma sak i förrgår och jag hoppas kunna göra det i dag.
Skulle jag bränna 1500 kcal genom att gå, skulle det ta 5-6 timmar och jag skulle garanterat får problem med blåsor och förhårdnader. Jag skulle sedan inte kunna gå normalt på 1-2 veckor. Om det handlar om att bränna 500 kcal per dygn, så är nog promenader det som är minst ansträngande.
Jag får se hur mycket jag väger på måndag, kanske börjar jag springa då. Men det är vikten som har högsta prioritet.
Aldrig mer över 90 kg - så är det bara.
Dag 97 - Torsdag den 4 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Promenad utomhus:
9 km ca 100 minuter ca 500 kcal
Kommentar
Träningen
I dag var det över 20° C här i Halmstad. Lite för varmt egentligen. Det är den stora nackdelen med sen vår - det smäller till och blir sommar så fort.
Det är märkligt vad kroppen anpassar sig. Nu har jag gått ner 10 kg men inte känns det lättare direkt. Det är ju inte så att man svävar fram precis. Men okej, i trappan märks det lite grand.
Views: 4800
http://www.evykort.com/kort/grattis/kort_grattis5.jpg
Hur räknar du energiförbrukningen från promenaden?
Jense
Grymt va? Men det är 3 dagar kvar och mycket kan hända. På lördag blir det alkohol, pizza och andra dumheter. Jag skall besiktiga bilen på måndag morgon så jag kan inte fira på söndag.
Yankeee
Nja, det är en beräkning som hänger med sedan jag vägde 100 kg. Om man på CaloriesPerHour räknar med "Walking - 5.6 km/h" så får man gå i ca 96 minuter för att gå 9 km. Energiförbrukningen inklusive basalförbrukningen blir då 608 kcal. Jag räknar dock alltid med nettoförbrukningen så ca 100 går bort.
Nu när jag väger ca 90 blir det lite mindre - men orka. Det finns alltid en viss osäkerhet i dessa tabellvärden.
måste bara säga att din journal är väldigt välskriven och intressant trots de faktaspäckade inläggen om vind och vindriktning och allt annat... jävligt intresant och roligt att läsa, även om jag nu inte har orkat läsa allt.. men mer än många andras journaler.
själv hade jag åxå velat skriva journal men är alldeles för slö för det..tyvärr..
och lycka till med dina mål =) du är värd att klara av dom
Krokodil
2006-05-04, 21:01
Du är inte riktig i mål ännu men jag undrar ändå om du ångrar upplägget, vad skulle du gjort annorlunda?
Dag 98 - Fredag den 5 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Maxpuls: 185 (vid ett tillfälle 188)
Kommentar
Träningen
Hade väl tänkt ta en promenad också men fötterna avrådde.
AlexGBG
Tack! Jo, det kan bli mycket detaljer och jag vet faktiskt inte vad jag skall ha dem till. Däremot ångrar jag vissa saker som jag inte har noterat som tex min puls då jag har cyklat på gymmet.
Jag tycker att de allra flesta journalerna på forumet är ganska så trista historier. Mest ett jävla chattande. Några av tjejerna skriver underhållande - dem gillar jag. Journalerna alltså. Beror väl på att jag tränar som en kärring.
Det skulle vara intressant att läsa journaler av bla Skaparn och Lizard. Snubbar som kanske har något att berätta och som definitivt kan berätta det på ett underhållande sätt.
Och så Krokodilens förstås. Om han nu tränar, det är ju grillsäsong.
Krokodil
Jag återkommer i ämnet.
Views: 4919
Krokodil
2006-05-07, 10:25
Och så Krokodilens förstås. Om han nu tränar, det är ju grillsäsong.
Touché... :em:
Några av tjejerna skriver underhållande - dem gillar jag. Journalerna alltså. Beror väl på att jag tränar som en kärring.
ppfftt vilken förolämpning! *sparkar på smalbenet*
om jag jämför med dom flesta killar/män på mitt gym tränar jag betydligt hårdare än vad dom gör och lyfter mer också. Tror det gäller de flesta tjejer som har journaler här
Dag 100 - Söndag den 7 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Promenad utomhus:
Kommentar
Och det var afton den hundrade dagen. Lite antiklimax eftersom jag mest har trampat vatten de senaste veckorna. Viktmålet är uppnått sedan ett par veckor och min högerarm hindrar mig fortfarande från att träna ordentligt. Det blir nog till att vila från styrketräning i sommar.
För 100 dagar sedan satte jag upp 4 mål.
Vikten: 90 kg
Hur har det gått?
Bänken
Var det någon som trodde på det? Inte jag i alla fall. Jag klarar i dag kanske en repetition på 100 kg.
Chins
Eftersom jag fick problem med armen gick det inte alls. Jag var på god väg med en 6:a då jag vägde 95 kg.
700 kcal på cykeln
Har inte testat på länge att hålla det tempot. Som bäst var jag nere i ca 53 minuter och jag skulle nog fixa 50 minuter i dagsläget, Blir det bara svalt nog skall jag göra ett försök under de närmaste två veckorna. I februari var det bara 17-18 grader på gymmet när man kom dit kl 07:00 - härliga tider.
Vikten
Ja det gick ju riktigt bra. Nådde 90 kg redan dag 80 och har sedan dess pendlat mellan 90 och 91 kg. I går morse låg jag strax under 90 kg. Hade väl iofs tänkt att jag skulle ligga på 88-89 för att ha lite marginal men målet är som sagt nått.
Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ingeting som jag kommer på.
Vad händer nu då?
Jag har 14 dagar kvar på gymkortet så det blir ingen större förändring förutom att jag startar en ny journal - den här har gjort sitt.
Hasse36 är färdigskakad och tackar för visat intresse.
Views: 5022
shadowfire
2006-05-07, 20:39
Härligt jobbat Hasse!
Synd med skadan där, men var du på g med en 6'a på 95kg så tror jag nog du fixar 10 på 89-90kg? Är ju inte illa pinkat att nå tre av fyra mål. Fixar du 1 rep på 100kg i bänk så är jag imponerad av det med. Well done, hoppas du har något riktigt gott att fira dagen med!
RajtanTajtan
2006-05-07, 20:40
Starkt av dig att nå så långt som du ändå gjorde. Det viktigaste av allt är ju ändå viktnedgången och det har du själv sagt vid ngt tillfälle. Om du sen gör 1, 2 eller 25 på 100 kg i bänkpress, är ju faktiskt skit samma.
Bra jobbat Hasse :thumbup:
Dag 100 - Söndag den 7 maj 2006
Dagens träning
Kardio
Promenad utomhus:
Kommentar
Och det var afton den hundrade dagen. Lite antiklimax eftersom jag mest har trampat vatten de senaste veckorna. Viktmålet är uppnått sedan ett par veckor och min högerarm hindrar mig fortfarande från att träna ordentligt. Det blir nog till att vila från styrketräning i sommar.
För 100 dagar sedan satte jag upp 4 mål.
Vikten: 90 kg
Hur har det gått?
Bänken
Var det någon som trodde på det? Inte jag i alla fall. Jag klarar i dag kanske en repetition på 100 kg.
Chins
Eftersom jag fick problem med armen gick det inte alls. Jag var på god väg med en 6:a då jag vägde 95 kg.
700 kcal på cykeln
Har inte testat på länge att hålla det tempot. Som bäst var jag nere i ca 53 minuter och jag skulle nog fixa 50 minuter i dagsläget, Blir det bara svalt nog skall jag göra ett försök under de närmaste två veckorna. I februari var det bara 17-18 grader på gymmet när man kom dit kl 07:00 - härliga tider.
Vikten
Ja det gick ju riktigt bra. Nådde 90 kg redan dag 80 och har sedan dess pendlat mellan 90 och 91 kg. I går morse låg jag strax under 90 kg. Hade väl iofs tänkt att jag skulle ligga på 88-89 för att ha lite marginal men målet är som sagt nått.
Vad kunde ha gjorts annorlunda?
Ingeting som jag kommer på.
Vad händer nu då?
Jag har 14 dagar kvar på gymkortet så det blir ingen större förändring förutom att jag startar en ny journal - den här har gjort sitt.
Hasse36 är färdigskakad och tackar för visat intresse.
Views: 5022
grattis bör man väl säga till att ha klarat sina mål så pass bra, är imponerad av dig =)
hoppas att allt går lika bra nu i fortsättningen med träningen utan för tillfället uppsatta mål (?)
Krokodil
2006-05-08, 17:50
Grattis Hasse! *yourock*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.