handdator

Visa fullständig version : Problem med havregrynen?

gustavk
2006-01-27, 15:55
"Havre är så pass nyttigt, att jag kan tänka mig att det är en av dom få saker man kan motivera att trycka i sig även om man inte är överförtjust i dom små grynen."

citerat King grub.

För oss som tycker det är roligare att slippa äta saker man inte gillar så är ju ett recept med havregryn att föredra. Det godaste jag kom att tänka på var ju självklart negerbollar, (chokladbollar kanske man ska säga så man inte blir stämd). Först hittade jag ett som inleddes starkt med 50 gram margarin och en massa kokosfett, men eftersom jag deffar lite halvhjärtat tyckte jag att man kunde "morfa" receptet litegrann. Idag gjorde en "final version":

En äggvita
1 dl hermsetas
1,5-2 dl havregryn
1 knapp dl whey-80 choklad
kakao i mängder (gillar smaken som tusan)

Vispa först ihop sötningsmedlet med äggvitan, prottepulvret o kakaon. Knåda sedan in havregrynen och sockra sedan efter tycke (jag använde sötningsmedel igen) sedan in i frysen i typ 30 min. Smakar helt underbart enligt mig! Strålande näringsvärden dessutom samt ett bra sätt att få i sig havregrynen!

Isdrake
2006-01-27, 16:10
Jag brukar göra en frukoströra ibland som smakar ungefär som chokladbollar.

Jag brukar mixa oskalat sesamfrön med banan, kakao och eventuellt lite vatten. Sen rör jag ner havregryn. Jätte gott och samtidigt väldigt nyttigt. ;P

Men detta äter jag som en rör/gröt med sked. Jag har inte prövat mig fram för att få det fast så man kan rulla det.

gustavk
2006-01-28, 01:59
mums filibaba! Fan ska testa din röra imorn till frukost eller fika eller vad det nu blir.. Banan o kakao är en slående blandning det vet vi alla!

Thy Butcher
2006-01-29, 11:44
"Havre är så pass nyttigt, att jag kan tänka mig att det är en av dom få saker man kan motivera att trycka i sig även om man inte är överförtjust i dom små grynen."

citerat King grub.

För oss som tycker det är roligare att slippa äta saker man inte gillar så är ju ett recept med havregryn att föredra. Det godaste jag kom att tänka på var ju självklart negerbollar, (chokladbollar kanske man ska säga så man inte blir stämd). Först hittade jag ett som inleddes starkt med 50 gram margarin och en massa kokosfett, men eftersom jag deffar lite halvhjärtat tyckte jag att man kunde "morfa" receptet litegrann. Idag gjorde en "final version":

En äggvita
1 dl hermsetas
1,5-2 dl havregryn
1 knapp dl whey-80 choklad
kakao i mängder (gillar smaken som tusan)

Vispa först ihop sötningsmedlet med äggvitan, prottepulvret o kakaon. Knåda sedan in havregrynen och sockra sedan efter tycke (jag använde sötningsmedel igen) sedan in i frysen i typ 30 min. Smakar helt underbart enligt mig! Strålande näringsvärden dessutom samt ett bra sätt att få i sig havregrynen!

Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller? :rolleyes:

supersleepy
2006-01-29, 11:53
"Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller?"

Man äter oftas äggvitan för proteinets skull. Varför är inte äggvita bra under deff?

Ingen fett och knappt några kalorier. Vad är det dåliga egentligen med 480 mg kolesterol?

Jag äter varje morgon ca 1-2 glas äggvita blandat med lite funlight och kanel och kardemumma som jag mixar och sedan gör en omelett utav.

Skit gott.

Vad är felet i det? Varför är det inte bra under deff?

tack för svar.

Thy Butcher
2006-01-29, 12:07
Nu måste jag ta och förklara en del, hehe. ;)

För det första så finns inte proteinet i äggvitan utan det finns i äggulan. Visst finns det en del protein i äggvitan men bara ca 2/12 av det som finns i äggulan.

Att han deffar och får i sig en hel del kolesterol är inte så bra. Däremot om man inte deffar utan kör "vanlig" träning så gör det inget att få i sig lite fett då och då. Jag säger det här för hans skull för att han ska få bästa resultat. Själv brukar jag vara supersträng mot mig själv när det gäller fett, eventuellt kalorier, under en deffning.

Ha det bra!

Destra
2006-01-29, 12:09
Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita. Och med tanke på att du deffar så är det inte att rekommendera. Brukar du räkna ut hur många kalorier du ska käka eller? :rolleyes:

Äggvita innehåller ingen kolesterol, däremot innhåller gulan 1 300 mg/100g.
Det är alltså inte 100 g äggvita som innehåller 480 mg kolesterol,
utan det är 100 g rått eller kokt ägg.

Thy Butcher
2006-01-29, 12:14
Äggvita innehåller ingen kolesterol, däremot innhåller gulan 1 300 mg/100g.
Det är alltså inte 100 g äggvita som innehåller 480 mg kolesterol,
utan det är 100 g rått eller kokt ägg.

Och vart har du läst det??? *grr*
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1300mg/100g äggula är helt åt helvete för att totalt innehåller ett ägg (äggula + äggvita) ca 490 mg kolesterol, om nu ägget väger 100g. Om ni vill att killen ska käka kolesterol när han deffar så låt han väl göra det, det är inte för min skull jag säger detta och det är heller inte min kropp. Så gör vad ni vill.

Om du inte är säker på det du säger så säg det inte!!
Ciao

King Grub
2006-01-29, 12:16
Inte för att förstöra dina drömmar men vet du hur mycket kolesterol det finns i äggvita? Närmast 480 mg per 100 g äggvita.

Varifrån har du fått dom uppgifterna?

http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=%E4ggvita&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=

Exakt 0 mg per 100 gram äggvita är det korrekta svaret.

För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1

Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna? :)

Dessutom har kolesterolet i maten mycket lite att göra med blodkolesterolet.

King Grub
2006-01-29, 12:18
För det första så finns inte proteinet i äggvitan utan det finns i äggulan. Visst finns det en del protein i äggvitan men bara ca 2/12 av det som finns i äggulan.

Äggvita ger 10.1 g protein/100 gram, äggula 16.4 g.

Thy Butcher
2006-01-29, 12:22
Varifrån har du fått dom uppgifterna?

http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=%E4ggvita&ug=&lg=&na=&ng=B%3AMaxibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=

Exakt 0 mg per 100 gram äggvita är det korrekta svaret.

Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna? :)

Ok, ursäkta för att jag var upphetsig men jag tror det är något som är fel. För jag har en bok som jag studerade från med alla värden på allt. Tabellerna i boken är från livsmedelsverket. I den står det att det finns ca 490 mg kolesterol. Konstigt nog står det att det INTE finns någon kolesterol i äggvita på livsmedelsverkets sida. Jävligt konstigt!!! Om du kan så kolla upp boken: Formler och Tabeller, från Natur och Kultur. Av Lars-Erik Björk, Hans Brolin, Helen Pilström och Rune Alphonce.

Undrar verkligen vad de sysslar med. Är boken fel eller sidan???

supersleepy
2006-01-29, 12:23
Tack king.

Läste det nyss också. Äggvitan innehåller 0mg kolesterol. Protein innehåller den också. Och 0 g fett. Därför jag föredrar äggvite omeletter.

Aja gå om kursen kanske? :D

ha de

Destra
2006-01-29, 12:24
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om. 1300mg/100g äggula är helt åt helvete för att totalt innehåller ett ägg (äggula + äggvita) ca 490 mg kolesterol, om nu ägget väger 100g.

Ciao

Slv:s livsmedelsdatabas

http://www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx?id=6242

Välj: störst innehåll av
Näringsdata: Kolestorol
Livsmedelsgrupp: Mjölk, ost & ägg/ ägg, omelett
Enhet /vikt: 100g

Har jag tolkat tabellen fel?

Edit: Sen

Thy Butcher
2006-01-29, 12:24
Äggvita ger 10.1 g protein/100 gram, äggula 16.4 g.

Alltså det här är inte sant! :confused: . I boken står det att det TOTALT är 13 g protein i ett ägg. Du säger 10.1g + 16.4g, det blir 26,5g protein??? :confused: :confused: :confused:

King Grub
2006-01-29, 12:25
Ok, ursäkta för att jag var upphetsig men jag tror det är något som är fel. För jag har en bok som jag studerade från med alla värden på allt. Tabellerna i boken är från livsmedelsverket. I den står det att det finns ca 490 mg kolesterol. Konstigt nog står det att det INTE finns någon kolesterol i äggvita på livsmedelsverkets sida. Jävligt konstigt!!! Om du kan så kolla upp boken: Formler och Tabeller, från Natur och Kultur. Av Lars-Erik Björk, Hans Brolin, Helen Pilström och Rune Alphonce.

Undrar verkligen vad de sysslar med. Är boken fel eller sidan???

Egg white: "Cholesterol 0 mg"

Ref: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Äggvita innehåller inte kolesterol!

King Grub
2006-01-29, 12:26
Alltså det här är inte sant! :confused: . I boken står det att det TOTALT är 13 g protein i ett ägg. Du säger 10.1g + 16.4g, det blir 26,5g protein??? :confused: :confused: :confused:

Per 100 gram. Vilket du också anger som vikt. Och ett ägg väger inte 100 gram, och inte heller innehåller ett ägg 50/50 vita/gula, så det går inte att räkna på det sätt du gör.

Thy Butcher
2006-01-29, 12:28
Visst, ni kanske har rätt. Men vi gör så här. Jag skannar in sidan i boken där det står det här så får ni se.

King Grub
2006-01-29, 12:28
Av äggets vikt utgör gulan i genomsnitt 31%, vitan 58%, och resten skal.

King Grub
2006-01-29, 12:29
Visst, ni kanske har rätt. Men vi gör så här. Jag skannar in sidan i boken där det står det här så får ni se.

Det spelar ingen roll vad det står, när det är du som räknar fel...

Thy Butcher
2006-01-29, 12:29
Det spelar ingen roll vad det står, när det är du som räknar fel...

Jag RÄKNADE inte, det står rakt av!!!

King Grub
2006-01-29, 12:32
Jag RÄKNADE inte, det står rakt av!!!

Du räknade fel. Dels på vikten på ett ägg, dels dess sammansättning, när du uttalade dig om protein- och kolesterolinnehåll.

Thy Butcher
2006-01-29, 12:46
Du räknade fel. Dels på vikten på ett ägg, dels dess sammansättning, när du uttalade dig om protein- och kolesterolinnehåll.

Som jag sa står det rakt av, men du håller visst vid din hypotes att jag RÄKNADE va?

Jag vet fan inte vad livsmedelsverket gör eller gjorde men här är det:

King Grub
2006-01-29, 12:50
Ja?

Och du har räknat fel.

Du skriver:

Där har du räknat helt galet.

Fel 1: Ett ägg väger inte 100 gram.

Fel 2: Jag skrev att äggvita ger 10.1 g protein per 100 gram. Äggvitan i ett ägg utgör 58% av vikten. Väger ett ägg 70 gram så väger alltså dess vita runt 40 g. 10.1 % av dessa 40 gram är protein.

Förstår du nu att och hur du räknat fel? Du har tolkat både din bok och inläggen i den här tråden fel.

Kolesterolvärdet du räknat in är både gula och vita medräknade. Ren äggvita ger fortfarande inte kolestrol, vilket du påstod. Boken du refererar till påstår inte det.

gustavk
2006-01-29, 12:53
Jaa, har fått för mig att äggvita är rel. fettfri, och att man bara kan tillgodogöra sig ca 50 % av proteinet när det är rått. Jag lägger som sagt i lite proteinpulver för att få ihop det. Detta är ju egentligen som mitt godis när jag deffar och JA, jag räknar kcal och så länge jag ligger minus känns det lugnt. Hade jag velat vara helt optimal hade jag käkat havregrynen i grötform för, kokat äggvitan, ätit prottepulver med naturell smak för att undvika aspartamet..
Dock så känner jag mig som mera utav en fåfäng hobbymotionär som gillar smaken av fejkade negerbollar .. Mitt nyårslöftehar dock varit att dra ner på sötningsmedlet nu när man praktiskt taget bevisat en cancerogen risk, iaf på möss. Men vad tusan 1 gång i veckan!

aliquis
2006-01-29, 14:45
hahaha, best of? :D

aliquis
2006-01-29, 14:47

Undrar verkligen vad de sysslar med. Är boken fel eller sidan???Ja? 490 totalt i ägget? Inte helt orimligt om det går 1300/100g äggula och 0/100g äggvita.

Och även om det nu hade varit 1300mg även i vitan så hade han väl inte avlivit av en äggvita.

aliquis
2006-01-29, 14:48
Alltså det här är inte sant! :confused: . I boken står det att det TOTALT är 13 g protein i ett ägg. Du säger 10.1g + 16.4g, det blir 26,5g protein??? :confused: :confused: :confused:Ett ägg väger inte 200gram?

Du kanske tog dig vatten över huvudet när du började studera.

100g vita + 100g gula = 26.5gram protein.

I boken kanske det står 100g ägg? Eller eventuellt ett ägg vad nu de kan väga.

aliquis
2006-01-29, 14:51
Som jag sa står det rakt av, men du håller visst vid din hypotes att jag RÄKNADE va?

Jag vet fan inte vad livsmedelsverket gör eller gjorde men här är det:Det enda som står där är ju att 100g "ägg" innehåller 12.6g protein och 485mg kolesterol, inte ETT ägg och inte äggVITA.

Mental
2006-01-29, 14:53
För jag har studerat Kemi och Biokemi i ett par åt nu så jag vet vad det är jag snackar om.

Ciao

:D

Snacka om att skjuta sig i båda fötterna

*yourock*