Visa fullständig version : kcal i sockerfrittgodis?
sumobrottaren
2006-01-27, 15:16
hur många kcal i sockerfritt lösgodis? (per 100g)?
(sånt dom har i alla ICA butiker)
Enklast är väl att helt enkelt bara kolla på förpackningen för det lär ju variera från sort till sort precis som vid vanligt socker.
Nåväl, sötningsmedel iställer för socker är väl inte så bra. Dessutom kan man knappt äta något alls utan att bli pruttig i magen.
Ska du äta godis rekommenderar jag något nyttigare som riktigt mörk choklad. Det är grejer det. ;P
Enligt slv.se (100g)
Karameller syrliga sockerfria 402,2
Tabletter sockerfria 386
Tuggummi sockerfritt 352,3
sumobrottaren
2006-01-27, 15:52
Enligt slv.se (100g)
Karameller syrliga sockerfria 402,2
Tabletter sockerfria 386
Tuggummi sockerfritt 352,3
tack .. trodde det var mindra kcal i sockerfritt så inget godis för mej :cryout:
Varför inte? Äter du inte saker som innehåller 300-400kcal/100g?
King Grub
2006-01-27, 16:29
Skall man lägga den energimängden på något kanske det är en fördel om det ger något näringsmässigt.
sumobrottaren
2006-01-27, 17:06
Varför inte? Äter du inte saker som innehåller 300-400kcal/100g?
Deffar .. å e lite godis sugen om man säger så *cry*
Jaså, det var ju tråkigt. =/
Men kan du inte ta en bit mörk choklad eller två? Dom flesta påstår ju att det räcker med en liten mängd för att godissuget ska försvinna. Fast för mig är det inte så. :eating:
Deffar .. å e lite godis sugen om man säger så *cry*
samma för mig.. jag dricker mängder med grönt te med massa sukketter i :D :em:
Vad är det som är så bra med sötningsmedel eftersom alla här verkar häva i sig det? Är det bara för att det nästan inte innehåller någon energi? Det lär väl knappast vara bätta än socker ur hälsosynpunkt. Dessutom ökar väl även sötningsmedel sötsuget.
King Grub
2006-01-27, 18:14
Är det bara för att det nästan inte innehåller någon energi?
Antagligen.
Det lär väl knappast vara bätta än socker ur hälsosynpunkt.
Antagligen inte.
Dessutom ökar väl även sötningsmedel sötsuget.
Det finns det inga bevis för; aspartam t ex ökar mättnad, inte tvärtom.
Spannmål
2006-01-27, 22:26
Socker har ju en bevisat negativ påverkan på hälsan medan det bara är spekulationer och mer eller mindre ointressanta studier (ev. cancerpåverkan på råttor vid extrema intag av vissa sötningsmedel osv) som ligger till grund för kritiken mot sötningsmedel. Socker känns som en betydligt mer aktuell risk.
King Grub
2006-01-27, 22:28
Socker är inte skadligt i dom mängder man får i sig vid en naturlig, blandad och oraffinerad kost.
"Socker bidrar till att göra maten smaklig och är i måttliga
mängder inte skadligt."
Läkartidningen Nr 21 2005 Volym 102
Spannmål
2006-01-27, 23:05
"Vad är det som är så bra med sötningsmedel eftersom alla här verkar häva i sig det? Är det bara för att det nästan inte innehåller någon energi? Det lär väl knappast vara bättre än socker ur hälsosynpunkt. "
Jag tolkar denna mening som att man antingen kommer att häva i sig en dryck sötad med socker eller en dryck sötad med sötningsmedel - och utifrån det vill jag påstå att sötningsmedel (om man väljer med omsorg) faktiskt är bättre än socker ur hälsosynpunkt.
Hårt sockerfritt godis innehåller oftast runt 240kcal/100g, mjukt 100-140.
sumobrottaren
2006-01-28, 10:04
Hårt sockerfritt godis innehåller oftast runt 240kcal/100g, mjukt 100-140.
källa? *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.