handdator

Visa fullständig version : Ägg rått kokt ?

vinn1e
2006-01-27, 15:13
Ska man koka äggen eller kan man käka dom råa har hört talas om att kroppen inte kan bryta ner råa ägg lika bra och att man kan få i sig bakterier då ?
TIPS ?

Tolkia
2006-01-27, 15:15
Salmonellarisken är väl inte SÅ stor om man håller sig till svenska ägg, men å andra sidan är salmonella tillräckligt obehagligt för att jag inte skulle vilja ta ens den lilla risken. *spy*

King Grub
2006-01-27, 15:18
Du kan bara ta upp 50% av proteinet i råa ägg.

apa_ola
2006-01-27, 17:10
när tar man upp hela ägget då? är det när det koagulerar?

men man får ändå i sig alla kcal, fast inte allt protein?

King Grub
2006-01-27, 17:34
Du får inte i dig energin; proteinet passerar genom tarmen utan att tas upp.

Fredrik_S
2006-01-27, 18:24
Du får inte i dig energin; proteinet passerar genom tarmen utan att tas upp.

Men fettet då? passerar hälften av det också?

King Grub
2006-01-27, 18:30
Nej, varför det?

napoleon123
2011-05-28, 05:07
Hur är det med löskokta ägg? Kan man bara ta upp 50% av proteinet i deras gula också?

Sverker
2011-05-28, 06:19
Trypsininhibitorerna, de ämnen som blockerar våra matspjälkningsenzymer, sitter i äggvitan. När äggvitan stelnat så är inhibitorerna denaturerade och kan inte påverka oss längre.

Eftersom bakterier tränger in från ytan kommer de att "fastna" i äggvitan. När äggvitan stelnat är bakterierna döda och inte längre farliga.

napoleon123
2011-05-28, 09:50
Trypsininhibitorerna, de ämnen som blockerar våra matspjälkningsenzymer, sitter i äggvitan. När äggvitan stelnat så är inhibitorerna denaturerade och kan inte påverka oss längre.

Eftersom bakterier tränger in från ytan kommer de att "fastna" i äggvitan. När äggvitan stelnat är bakterierna döda och inte längre farliga.

Är jag korkad om jag inte förstår det svaret? Eller var det menat att vara svårbegripligt?

mattilainen
2011-05-28, 09:58
Är jag korkad om jag inte förstår det svaret? Eller var det menat att vara svårbegripligt?

Lite allmän information? :=)

spange
2011-05-28, 10:01
Det finns ämnen i äggvitan som hindrar de enzymer i vår kropp som hjälper till att spjälka äggets protein från att göra sitt jobb. när ägget tillagas "förstörs" dessa ämnen och proteinet går att tillgodose sig.

Sverker
2011-05-28, 10:13

Det var inte alls menat att vara svårbegripligt. Jag sköt in bisatser för att göra det mer begripligt. Tydligen nådde jag inte riktigt fram:(

napoleon123
2011-05-28, 13:50
Det var inte alls menat att vara svårbegripligt. Jag sköt in bisatser för att göra det mer begripligt. Tydligen nådde jag inte riktigt fram:(

Ok, men det gällde ju råa ägg. Min fråga gällde löskokta ägg. När man löskokar ägg är ju vitan helt koagulerad, medan gulan bara är uppvärmd eller litegrann koagulerad.

Fredron
2011-05-28, 14:04
Ok, men det gällde ju råa ägg. Min fråga gällde löskokta ägg. När man löskokar ägg är ju vitan helt koagulerad, medan gulan bara är uppvärmd eller litegrann koagulerad.

Det som hindrar dig från att ta upp all protein sitter i äggvitan.
Så när äggvitan har stelnat så finns inte problemet längre.
Bakterierna fastnar i äggvitan också, så kokt ägg med lös gula är absolut inga problem.

napoleon123
2011-05-30, 07:14
Ok, tack så mycket!

aijou
2011-05-30, 08:30
hur är det med ägg som är stekta "sunny side up". de har ju ett tunt lager som inte hunnit stelna helt och bli vitt. Betyder det att kroppen kan ta upp mindre protein från dem?