Visa fullständig version : Dagens kluriga
Om man tar med en kompass ut i rymden.
Åt villket håll kommer nålen att peka ?
Pretender
2006-01-26, 11:42
Mot det starkaste magnetfältet, fast jag känner på mig att det inte är det rätta svaret :)
Hmm... min gissning är att den skulle peka åt det håll den pekade åt när den lämnade atmosfären.
Pekar den West när du lämnar atmosfären så pekar den west "för evigt" därute. Om man inte räknar med att stötar och liknande kan byta plats på pilen.
Beror väl på om det finns magnetfält i närheten och hur starka de är.
Den kommer att peka i resultantens riktning beräknat på alla norpoler som verkar nära dig.
MasterChief
2006-01-26, 11:43
Slumpmässigt om inte någon "metall med lite tesla" förekommer i närheten.
Metal_boy_
2006-01-26, 11:45
Tror den pekar uppåt hela tiden och inte pga nått magnetfält
Juliette
2006-01-26, 11:46
Jag tror den går sönder av trycket när man åker genom atmosfären :)
menar du håll eller vädersträck, för det är inte samma sak?
Åt det hållet så klart.
Daniel_S
2006-01-26, 11:49
Ehh, den pekar åt norr?
Pretender
2006-01-26, 11:50
Jag tror den går sönder av trycket när man åker genom atmosfären :)
är det det som kallas "thinking outside the box"?
http://www.emotioneric.com/thinkingoutsidethebox.jpg
Den pekar mot det magnetfält som påverkar norrnålen starkast.
Tror den pekar uppåt hela tiden och inte pga nått magnetfält
Vad är upp i rymden? :)
Vad är upp i rymden? :)
Jymden !!!!!!!!
http://www.f.kth.se/~f97-aek/jymden.jpg
MasterChief
2006-01-26, 12:38
Ehh, den pekar åt norr?
Norr är ett tvådimensionellt begrepp som inte äger någon giltighet i rymden.
Kompassen kommer att frysa sönder.
Norr är ett tvådimensionellt begrepp som inte äger någon giltighet i rymden.
Inte alls. Om man definierar norr som "hållet kompassnålen pekar" så finns inga problem.
HookersUnited
2006-01-26, 14:34
Jymden !!!!!!!!
Det var min spontana tanke när jag läste den inledande posten :thumbup:
http://personal.inet.fi/private/tomas.karlsson/kapten_klanning.JPEG
Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:37
Den kommer att peka mot det starkaste magnetfältet i närheten. Precis så som kompasser fungerar här på jorden.
MasterChief
2006-01-26, 14:39
Inte alls. Om man definierar norr som "hållet kompassnålen pekar" så finns inga problem.
Då får du passa på att definiera norr nästa gång du är i rymden eftersom ingen annan har gjort det. Ska jag hjälpa dig att komma dit genom att sparka ditt arsle? :thefinger
Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:39
Norr är ett tvådimensionellt begrepp som inte har någon som helst betydelse i rymden. Precis som MC skrev. Så enkelt är det.
Norr är ett tvådimensionellt begrepp som inte har någon som helst betydelse i rymden.
Hur anger man en position i rymden ?
hangatyr
2006-01-26, 14:40
gissning: XYZ-koordinater?
I termer av kvadranter och ljusminuter/ljustimmar/år har jag för mig.
gissning: XYZ-koordinater?
I utgångspunkt från vad ?
Jorden rör sig .. solen likaså ..
Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:47
Ett sätt är att ange altitud, longitud och latitud.
Progzilla
2006-01-26, 14:48
En kompassnål pekar inte MOT nåt magnetfält som det påståtts här. Kompassnålen pekar i samma riktning som magnetfältet. Eftersom magnetfältet på jorden går från den magnetiska sydpolen rakt ut i rymden och ner tillbaka vid den magnetiska nordpolen kommer kompasset att peka åt ett visst håll (dvs längs med magnetfältet) också en bra bit ut i rymden.
MasterChief
2006-01-26, 14:50
I utgångspunkt från vad ?
Jorden rör sig .. solen likaså ..
Jag tror man utgår från fixstjärnor. Deras avvikelse är så liten eftersom de befinner sig så långt borta och därmed funkar de utmärkt för en lägesbestämning (tex när man skickar iväg rymdsonder).
Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:51
En kompassnål pekar inte MOT nåt magnetfält som det påståtts här. Kompassnålen pekar i samma riktning som magnetfältet. Eftersom magnetfältet på jorden går från den magnetiska sydpolen rakt ut i rymden och ner tillbaka vid den magnetiska nordpolen kommer kompasset att peka åt ett visst håll (dvs längs med magnetfältet) också en bra bit ut i rymden.
I yttre rymden påverkar en gaffel av stål en kompassnål mer än jordens magnetfält.
hangatyr
2006-01-26, 14:52
I yttre rymden påverkar en gaffel av stål en kompassnål mer än jordens magnetfält.
vad är egentligen yttre rymden? när tar den yttre rymden vid och vad finns innan den? mellersta rymden? inre rymden?
Progzilla
2006-01-26, 14:57
Det har du rätt i. Jag tänkte mera på hur kompassnålen beter sig i de delar av rymden vi idag använder för satelliter och rymdstationer, dvs relativt nära jorden.
Det har du rätt i. Jag tänkte mera på hur kompassnålen beter sig i de delar av rymden vi idag använder för satelliter och rymdstationer, dvs relativt nära jorden.
Den kommer alltså lägga sig i riktning med starkaste magnetfält ?
Löjtnant Blank
2006-01-26, 14:59
vad är egentligen yttre rymden? när tar den yttre rymden vid och vad finns innan den? mellersta rymden? inre rymden?
Yttre rymden tar vid där en atmosfär slutar.
"Outer space, also called just space, refers to the relatively empty regions of the Universe outside the atmospheres of celestial bodies. Outer space is used to distinguish it from airspace (and terrestrial locations). Although outer space is certainly spacious, it is far from empty."
http://en.wikipedia.org/wiki/Outer_space
MasterChief
2006-01-26, 15:00
Allt som är utanför Jordens atmosfär och inte är en stjärna/planet eller dylikt. Det stora tomma helt enkelt.
hangatyr
2006-01-26, 15:01
Allt som är utanför Jordens atmosfär och inte är en stjärna/planet eller dylikt. Det stora tomma helt enkelt.
tackar till er alla som svarade på min lilla fråga. tack tack! :thumbup: :)
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:01
Yes.
mystic[-_-]
2006-01-26, 15:02
Nålen kommer peka ut i rymden :thumbup:
http://www.madsci.org/posts/archives/feb2001/982199880.As.r.html
Eftersom jag är tråkig.
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:03
Inte bara jordens atmosfär. Any atmosphere.
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:04
Det är så en kompass fungerar.
Yttre rymden tar vid där en atmosfär slutar.
Hahahaha, aldrig sett dig engagera dig i yttre rymden, du har verkligen tråkigt va?
MasterChief
2006-01-26, 15:10
Inte bara jordens atmosfär. Any atmosphere.
Jo, det framgår väl egentligen av vad jag skrev men du förtydligade det. Supersnällt av dig. :love:
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:12
Hahahaha, aldrig sett dig engagera dig i yttre rymden, du har verkligen tråkigt va?
Klockan är sent på natten. Gratis internet, Grisen, min vän. What more can I say? Dessutom rockar rymden.
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:13
Jo, det framgår väl egentligen av vad jag skrev men du förtydligade det. Supersnällt av dig. :love:
Du har fan rätt. Onödigt av mig.
Progzilla
2006-01-26, 15:17
Nja, om det finns flera magnetfält så samverkar de, kompasset kommer att pekar i den riktning som det samverkande magnetfältet pekar mot. Men ifall man är relativt nära jorden (typ några 100 000km) så är det jordens magnetfält som är dominerande.
Nja, om det finns flera magnetfält så samverkar de, kompasset kommer att pekar i den riktning som det samverkande magnetfältet pekar mot. Men ifall man är relativt nära jorden (typ några 100 000km) så är det jordens magnetfält som är dominerande.
Jorå , så långt är jag med.
En kompass är tyvärr då 2 dimensionell så i praktiken så skiter de sig rätt hårt. ( Mäter alltså på X-Y ) och inte X-Y-Z som skulle krävas i "Jymden"
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:24
Beroende på vilket magnetfält som är starkast. 100 000 km utanför jordens atmosfär gissar jag att en liten kylskåpsmagnet tar över kompassnålen.
Progzilla
2006-01-26, 15:25
En kompass är tyvärr då 2 dimensionell så i praktiken så skiter de sig rätt hårt.
Inte håller du väl kompasset lodrätt på jorden heller? Men visst du har rätt. Om du inte ser var jorden är kan det var svårt att använda kompasset ;)
Samma fenomen blir det ju vid de magnetiska polerna, där magnetfältet går i lodrät riktning.
Klockan är sent på natten. Gratis internet, Grisen, min vän. What more can I say? Dessutom rockar rymden.
Försöker bara känna mig bättre till mods i min egen tillvaro =/
Beroende på vilket magnetfält som är starkast. 100 000 km utanför jordens atmosfär gissar jag att en liten kylskåpsmagnet tar över kompassnålen.
Det gör den på jorden också, om man håller den nära. Sedan så läser ingen min länk som nog har svaret. ;)
Progzilla
2006-01-26, 15:28
En magnet påverkar ett kompass på t.o.m. på jordytan. Men på 100 000 tror jag nog man gott kan använda ett kompass, förutsatt att inga andra större magnetiska störningar inträffar.
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:30
Inte håller du väl kompasset lodrätt på jorden heller?
Menar du vågrätt? Lodrätt fungerar inte en kompass.
Progzilla
2006-01-26, 15:31
Det gör den på jorden också, om man håller den nära. Sedan så läser ingen min länk som nog har svaret. ;)
Trodde inte du skulle vara SÅ tråkig! Nu förstörde du ju allt roligt! ;)
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:31
Den är lång och har ful bakgrundsfärg.
Progzilla
2006-01-26, 15:32
Menar du vågrätt? Lodrätt fungerar inte en kompass.
Det var ju det jag menade!
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:33
Det var ju det jag menade!
I suck. Klockan är 03:33. Jag har druckit tre öl. Ursäkta mig och godnatt.
Progzilla
2006-01-26, 15:34
I suck. Klockan är 03:33. Jag har druckit tre öl. Ursäkta mig och godnatt.
Borde du inte gå och träna nu?
MasterChief
2006-01-26, 15:37
Jorå , så långt är jag med.
En kompass är tyvärr då 2 dimensionell så i praktiken så skiter de sig rätt hårt. ( Mäter alltså på X-Y ) och inte X-Y-Z som skulle krävas i "Jymden"
Det finns tredimensionella kompasser, men de kallas Magnaprober då.
Rockhard
2006-01-26, 15:39
Kompassen sugs in i närmsta svarta hål och går sönder.
Löjtnant Blank
2006-01-26, 15:40
Borde du inte gå och träna nu?
Stålmannen tränar inte. Han sover till lunch. Godnatt.
För att bestämma en position, riktning eller plan i rymden behövs en bas vektor som beskrivs av fyra punkter som inte alla ligger i samma plan. Placera kompassen i ett godtyckligt plan i denna rymd så borde du rent teoretiskt kunna se resultanten av magnetfältet i planet.
Nu skulle det inte vara särskilt praktiskt. Dessutom så skulle andra faktorer påverka resultatet. Gravitationsfält och acceleration t.ex.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.