Visa fullständig version : energirik sjukmansmat
Har blivit sjuk och således även tappat aptiten. Jag försöker pressa ner mat så jag inte går ned alltför mycket i vikt nu under sjukan. Ska gå och göra nudlar med bacon snart, det borde gå ned rätt lätt. Någon som har tips på andra bra energitäta måltider som slinker ned lätt? Min första tanke var pizza men de brukar vara så mastiga när man är sjuk...
Är du så sjuk att du inte vill äta, så ät inte mer än du vill. Det kommer inte att vara för evigt, och du kommer inte att krympa ihop till ett spaghettistrå på nolltid (d.v.s. lite krymper du säkert, men det kommer fort tillbaka när du kommer igång igen). Ingen poäng med att pressa ned mat eller äta sådant man egentligen inte känner för bara för att inte "sänka proteinsyntesen" eller något, alltså.
F.ö. får man väl bara hoppas att du kryar på sig snart!
King Grub
2006-01-26, 11:23
Att dricka kanske känns mer lockande: juice, proteindrink, yoghurt, mjölk, osv?
Ja jag har också tänkt i de banorna och du har antagligen rätt. Det sitter mest psykologiskt. Jag har varit spaghettistrå en gång i tiden och vill inte tillbaka därför känns det konstigt när jag inte äter riktigt. En mindre form av ätstörning kanske man kan kalla det.
Juice och mjölk, bra idé tack!
J.Saarela
2006-01-26, 11:27
Juice,mjölk,väldigt lätt å få i sig.
Glass brukar vara ganska lätt att smälla i sig när man är förkyld... :D
(ifall det bara är kaloriintaget du vill behålla...)
Annars är väl stuvade makaroner och falukorv en klassiker som mamma lagade när man som barn var hemma från skolan. :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.