handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott innan morgon promenaden?

triscaL
2006-01-26, 01:04
Vad jag har förståt så tar en hel del några kostillskott innan sin morgon promenad. Varför?
Vilka tillskott är bra innan promenaden? Jag har läsat om folk som tar glutamin, cla, ala, lean, koffein, whey, osv.
Vilka är att rekomendera?
Man ska ju inte få i sig någon mat innan promenaden så jag skulle gärna vilja få svar på de där :)

LdB
2006-01-26, 01:06
Skit i vad allt som fettförbrännare heter. Ta en kopp slät kaffe på morgonen. Sen tar du dig en servering protein innan eller under din promenad. Så äter du mkt o nyttigt när du kommer hem :thumbup:

mmmCay
2006-01-26, 02:55
Skippa proteinet, fyller "ingen" funktion. En kopp kaffe innan kan vara en tanke för att väcka en trött kropp eller koffeintabletter om man bara är ute efter koffeinet.

triscaL
2006-01-26, 11:51
Okey koffein kan jag förstå och tänka mig ta.
Men jag har läst i t ex "BODY" att flera av dom som det skrivs om där tar andra tillskott före deras morgon promenader...

jwzrd
2006-01-26, 12:06
Koffein lär inte gör någon skillnad direkt heller. Det är inte många procents ökad energiförbrukning (eller fettförbränning) man har att vinna. I så fall dricker man kaffe (eller te) för att det känns bra, smakar gott eller för att det är kallt som i en isbjörnsrolf ute.

Det man inte vill göra är att äta (eller göra något) som får kroppen att frisätta insulin.

Helena B
2006-01-26, 12:12
Koffeintabletter och pyruvate tar jag.

LdB
2006-01-26, 12:24
Koffein lär inte gör någon skillnad direkt heller. Det är inte många procents ökad energiförbrukning (eller fettförbränning) man har att vinna. I så fall dricker man kaffe (eller te) för att det känns bra, smakar gott eller för att det är kallt som i en isbjörnsrolf ute.

Det man inte vill göra är att äta (eller göra något) som får kroppen att frisätta insulin.

Jag dricker det för allt ovannämt :D "Kaffe är en underbar drog"

Cerberus
2006-01-26, 12:52
Koffeinpiller och grönt te kan jag dricka innan kardion..vilket jag håller på med nu. Alla bäckar små säger jag..

triscaL
2006-01-27, 00:58
Så Helena B varför tar du pyruvate före din promenad?
Vad e de föresten har ingen koll sorry :P

raZmus
2006-01-27, 01:17
Poppar 2st Lean ;)

Fredrik_S
2006-01-27, 08:17

Det kan ge indirekt verkan på förbränningen genom att man inte känner sig lika trött. Du kanske orkar lite längre sträcka, lite längre tid eller håller högre tempo för att du känner dig piggare. (Mao det du sa, det känns bra :))

Fredrik_S
2006-01-27, 08:23
Vad jag har förståt så tar en hel del några kostillskott innan sin morgon promenad. Varför?
Vilka tillskott är bra innan promenaden? Jag har läsat om folk som tar glutamin, cla, ala, lean, koffein, whey, osv.
Vilka är att rekomendera?
Man ska ju inte få i sig någon mat innan promenaden så jag skulle gärna vilja få svar på de där :)

Det absolut viktigast för att orka med tex en timme eller mer är vätskan för mig. Jag är inte speciellt sugen på en halvliter vatten alltid men den är otroligt viktig, speciellt efter det gått en stund på promenaden. Kan känna mig helt orkeslös efter en stund om jag missat vätskan innan.

No whey innan. En del tar det för dom tror att det ska bevara deras muskler men det snarare hämmar förbränningen än bevarar några muskler.

GymTT
2006-01-27, 08:33
Koffeintillskott skulle jag rekommendera, tar inget annat än kaffe ibland för tillfället dock.

raZmus
2006-01-27, 09:04
Skit i vad allt som fettförbrännare heter. Ta en kopp slät kaffe på morgonen. Sen tar du dig en servering protein innan eller under din promenad. Så äter du mkt o nyttigt när du kommer hem :thumbup:

Men kaffe är inte lika effektivt som t ex koffeintabletter.

"Caffeine tablets proved to be far more ergogenic than regular coffee or decaffeinated coffee plus caffeine... even though the actual dosage of caffeine (4.5 mg per kg of body weight) was the same in all three cases."

Comparison of Coffee and Caffeine as an Ergogenic Aid, Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

"In summary, we investigated the effects of caffeine
ingestion in association with coffee on endurance and
metabolism during exercise. The results clearly demonstrated
that caffeine ingested in this form does not alter
the bioavailability of caffeine but fails to enhance
endurance."

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998; Metabolic and exercise endurance effects of coffee and caffeine ingestion.

Koffein från kaffe förbättrar inte prestation i uthållighetsform alls. Andra substrat i kaffet motverkar koffeinets ergogena effekt. ( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60204&highlight=koffein )

GymTT
2006-01-27, 09:21

varför protein innan?

King Grub
2006-01-27, 09:27
varför protein innan?

Han kanske vill försämra fettförbränningen och öka proteinoxidationen? ;)

GymTT
2006-01-27, 09:39

Måste vara:)

melancoolio
2006-01-27, 10:58

Antagligen vill han ta protein innan/under sin promenad för att han tror att han sparar på muskulaturen. Skulle jag tro i alla fall...

Ett seriöst bra svar om varför det inte behövs skulle vara intressant!

/m

jwzrd
2006-01-27, 10:59
Antagligen vill han ta protein innan/under sin promenad för att han tror att han sparar på muskulaturen. Skulle jag tro i alla fall...

/m

Men, det finns i tråden!

King Grub
2006-01-27, 11:16

/m

Finns ju förklarat i dussintals trådar.

Det försämrar fettförbränningen och ökar proteinförbränningen efter avslutat pass. Fastande aktivitet minskar proteinförbränningen i stället

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1306000&postcount=39

Att ta protein under morgoncardiopasset måste vara sämst hittills. Då kan man lika gärna ta med sig ett paket Dextrosol och knapra på; lika stor insulinfrisättning per energienhet.

melancoolio
2006-01-27, 11:17
Men, det finns i tråden!

Det här svaret menar du eller?

No whey innan. En del tar det för dom tror att det ska bevara deras muskler men det snarare hämmar förbränningen än bevarar några muskler.

melancoolio
2006-01-27, 11:20

Det försämrar fettförbränningen och ökar proteinförbränningen efter avslutat pass. Fastande aktivitet minskar proteinförbränningen i stället

Att ta protein under morgoncardiopasset måste vara sämst hittills. Då kan man lika gärna ta med sig ett paket Dextrosol och knapra på; lika stor insulinfrisättning per energienhet.

Tack!

Gäller all sorts intensitet på kardio?

MrBoris
2006-01-27, 15:06
Men kaffe är inte lika effektivt som t ex koffeintabletter.
( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=60204&highlight=koffein )

Men då är frågan om man använder koffeinet för den ergogena effekten eller den termogena effekten? De flesta tar väl kaffe före en morgonpromenad för att öka förbränningen, inte för att öka prestationsförmågan.

melancoolio
2006-01-27, 16:26

Tack Jay-Z, för länkarna gällande ämnet! :thumbup:

Nu ska vi se om el stupido(jag) förstår dom bara! :D

King Grub
2006-01-27, 16:27
Tack!

Gäller all sorts intensitet på kardio?

Ja. Om den är i fettförbrännande syfte så. Kolhydratintag för konditionsträning för konditionsens skull är bra och möjliggör högre exogen kolhydratoxidation och bättre prestation, men på bekostnad av fettoxidationen.

gothen
2006-01-27, 17:30
Ja. Om den är i fettförbrännande syfte så. Kolhydratintag för konditionsträning för konditionsens skull är bra och möjliggör högre exogen kolhydratoxidation och bättre prestation, men på bekostnad av fettoxidationen.

Säg att jag käkar 150 gram potatis till middag, hur lång tid tar det sedan tills fettoxidationen skulle vara hög om jag gick ut på en promenad? Med hög menar jag inte direkt morgonpromenadshög men ni kanske förstår...

Fredrik_S
2006-01-28, 18:40
6 timmars fastande maximerar, om kurvan är linjär från intaget till efter 6 timmar får nån annan svara på.

jik
2009-02-06, 19:07

Bumpar denna..
Gäller det även EAA, jag har hört att man ska ta eaa innan morgon promenaden. Iof går det ju inte at jämföra med en drink på 20-30gram vassle men ändå,är ju dock 10g protein. Har även hört att man kan ta omega 3 innan promenaden.??
Nån som vet vad som gäller,jag tar just nu bara eaa innan.. gör jag bort mig?!
Mvh

King Grub
2009-02-06, 20:27
Du måste inte ta något alls, men 2-3 gram grenade aminosyror innan minskar muskelnebrytningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94634&highlight=grenade

jik
2009-02-07, 18:59
Du måste inte ta något alls, men 2-3 gram grenade aminosyror innan minskar muskelnebrytningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94634&highlight=grenade

Ok, som jag trodde då. Vad gäller ang omega 3 ? Känns skeptiskt jag tar det efter promenaden men har hört att man ska ta det innan? Nån som vet om det är nån skillnad övht?
Mvh

Eddie Vedder
2009-02-07, 19:30
Finns ingen anledning med omega-3 innan. Det skadar ju inte men lär ju knappast göra underverk heller. Ta den kapseln till frukosten efter istället.:)

Det är ju bara en promenad vi pratar om, inte träning.

xsmall
2009-02-07, 19:30
Minst 2 stora glas med vatten, 1 kopp kaffe och BCAA

jik
2009-02-07, 19:40
Minst 2 stora glas med vatten, 1 kopp kaffe och BCAA

Ja exakt! Jag dricker vatten,eaa,kaffe..sen knatar jag ut i det "fina" vädret..:)