Visa fullständig version : alla dessa krav
varför ska det va så att man ska varenda helg ska supa sig full å strula med minst två pers. varför ska man jämt och ständigt vara med sina vänner, är man själv för en sekund betyder det att man är mobbad och konstig. varför ska man vara bra i skolan men inte för bra för då är man ju en pluggis. ungdomens höga krav, någon mer som känner så här? vet att man inte ska bry sig om vad andra tycker men när man själv börjar tycka så då?
Helena B
2006-01-25, 17:23
Får man fråga hur gammal du är?
Jag tror att du delar de där tankarna med hur många andra som helst, men det är väl det tonåren handlar om. Att hitta sig själv och förhoppningsvis förstå att det faktiskt är okej att vara precis som man vill vara.
mangemani
2006-01-25, 17:27
krav?du gör väl som du vill,om folket runt om dej inte kan acceptera det så får du väl söka dej till nytt folk/vänner.
vet att det kan vara lite tufft att göra just så i skolan,men stå på dej,bara för att idioter ser snett på dej för att du gör det du vill så ska väl inte du göra det som idioterna vill bara för att göra idioterna nöjda.
Ungtuppen
2006-01-25, 17:29
Undrar jag med...
Ju snabbare man inser att man gör saker för sig själv och att man inte alltid behöver vara precis som andra desstu bättre. Tyvärr inte den lättaste insikten att nå under tonåren. Och uppenbarligen inte därefter heller...
Får man fråga hur gammal du är?
16...
Dissector
2006-01-25, 17:38
Jag har då inte alls känt av de kraven. Jag trodde det var så när jag var 14 däremot.
Men nuförtiden super jag inte alls speciellt mycket, strular inte med några. Inga slagsmål. Jag har inga som helst problem med folk. Ingen tycker jag är en mobbad jävel :P
Så några krav vet jag inte om det är, det är nog ett litet rykte som det inte forskats närmre i tror jag :P
Sedan har det nog att göra med att jag har rakat huvud och är en riktigt cool mofocker. Det står "Cool Pro Sport" på min deo också.
Pudzianovski
2006-01-25, 17:55
När jag var 16 sket jag i allt. Det var underbart.
När jag var 16 sket jag i allt. Det var underbart.
men det är också ett av kraven att bara fö att man e 16 så ska man skita i allt, skulle vara rätt skönt om det ändå va så...
Dagens I-landsproblem för tonåringar.
Snacka me svältande kids nere i Afrika Lisse! :thumbup:
Dom har bara ett enda stort problem...Att kunna hålla sig levande.
Tror någon av dom gärna hade bytt plats med dig!
Pudzianovski
2006-01-25, 18:24
men det är också ett av kraven att bara fö att man e 16 så ska man skita i allt, skulle vara rätt skönt om det ändå va så...
Men jag hade inte din rädsla att bry mig om vad omgivningen tyckte (kanske)
Helena B
2006-01-25, 18:26
Tror du ska försöka släppa de här med kraven. Krav kommer du alltid att ha, mer eller mindre. Men det är för att det är nytt för dig som det känns stort och tungt. Försök njuta av tiden som tonåring, den försvinner så snabbt. Vill du inte se tillbaka på din tonårstid som en härlig tid. Det är meningen att man ska leva livet och göra "dumma saker" (för sin egen skull, inte för andras). Det är så man hittar sig själv och skapar en egen identitet.
Men jag hade inte din rädsla att bry mig om vad omgivningen tyckte (kanske)
Vi som var hårdrockare sket i vad omgivningen tyckte! :laugh: :thumbup:
Lisse kanske försöker vara med teh in-crew? :D
Pudzianovski
2006-01-25, 18:29
Vi som var hårdrockare sket i vad omgivningen tyckte! :laugh: :thumbup:
Lisse kanske försöker vara med teh in-crew? :D
Måste varit grymt jobbigt för dig Kwon. Hårdrockare, Ninja OCH Extreme Wide load lover. ;)
Måste varit grymt jobbigt för dig Kwon. Hårdrockare, Ninja OCH Extreme Wide load lover. ;)
Vad kan man säga, man trivdes! :D
Pudzianovski
2006-01-25, 18:35
Då har vi alltså enats om vad Lisse bör göra för att slippa alla krav.
Slutsats: Bli hårdrockare alternativt ninja.
:thumbup:
Inte ställa så många krav på sig själv kanske!
Ställer du för många krav och ej kan uppfylla dom senare är det enormt jobbigt.
Bry inte så mycket om vad andra tycker, bry dig mer om dig själv.
Du skall inte känna dig TVINGAD att vara med folk fastän du inte vill.
Var bra i skolan, det lönar sig i längden!
Vad har du för drömyrke? Vad vill du syssla med i framtiden?
Skit i om du blir kallad för pluggis! OJ vad jobbigt.
Det är bara slashasar som kallar andra för pluggisar bara för att de själv inte orkar! De manifesterar egna svagheter på andra!
Gillar du att plugga och har mål, kör hårt!
Tränar du något annat än Styrketräning? 16 år var du?
Inte ställa så många krav på sig själv kanske!
Ställer du för många krav och ej kan uppfylla dom senare är det enormt jobbigt.
Bry inte så mycket om vad andra tycker, bry dig mer om dig själv.
Du skall inte känna dig TVINGAD att vara med folk fastän du inte vill.
Var bra i skolan, det lönar sig i längden!
Vad har du för drömyrke? Vad vill du syssla med i framtiden?
Skit i om du blir kallad för pluggis! OJ vad jobbigt.
Det är bara slashasar som kallar andra för pluggisar bara för att de själv inte orkar! De manifesterar egna svagheter på andra!
Gillar du att plugga och har mål, kör hårt!
Tränar du något annat än Styrketräning? 16 år var du?
Jo det du säger är nog sant. jo jag är 16, jag tränar endast lite styrketräning som komplement till min absoluta favoritsport innebandy, så det blir bara styrka ca en gång i veckan ibland två. önskar att jag hade tid med mera för efter jag har kommit hit och läst lite mer om det har har jag upptäckt hur kul det är med styrketräning.
Jo det du säger är nog sant. jo jag är 16, jag tränar endast lite styrketräning som komplement till min absoluta favoritsport innebandy, så det blir bara styrka ca en gång i veckan ibland två. önskar att jag hade tid med mera för efter jag har kommit hit och läst lite mer om det har har jag upptäckt hur kul det är med styrketräning.
Sätt dig själv i första rummet, inte vad andra tycker!
Det finns ALLTID någon som inte tycker som du/inte är nöjd etc! :D
Kör ditt race, och satsa på plugget så slipper du komvux sen! :thumbup:
De finns dom som vet vad dom vill bli tidigt, och pluggar därefter!
Ett visst betyg/behörighet krävs för framtida studier.
Strunta i om folk kallar dig pluggis, sen är det ju inte 100 % säkert att de skulle göra det heller? Bara för att du tar studierna på allvar?
När jag var 16 var jag en total basketnörd med flätor och studsade bara omkring med en boll hela tiden. Gjorde jag inte det så åkte jag runt i hela Stockholm och tittade på andra (oftast killar) som studsade med bollar (basketbollar).
Även om det är uttjatat så ska du försöka vara den du är. Jag vet hur svårt det kan vara när man är i den åldern. Vid 16 års ålder (på gymnasiet) tyckte jag iofs att det hade blivit lite bättre. Man behövde inte anses som pluggig om man ansträngde sig i skolan. Högstadiet kan däremot vara påfrestande för vem som helst. Det är hur enkelt som helst att sitta här och tjata om att du ska stå på dig. Idag har jag svårt att se hur det kunde vara så svårt att stå för sådant som idag är självklarheter.
Glöm inte att det blir bättre i takt med att folk blir äldre och mer vuxna, även om en del stannar kvar i högstadiets sociala mentalitet. Tills dess ska du som Kwon säger försöka tänka på att sköta skolan, det betalar sig verkligen sedan. De jag känner som kallade folk för pluggisar och konstant ifrågasatte alla auktoriteter verkar inte särskilt lyckliga idag. Tre stycken har varit/är inlagda för alkoholproblem och då är de ändå bara 25 år. När det gäller supande och liknande så tyckte jag det berodde på umgängeskrets. Jag var själv ute och festade ibland men de kompisar jag umgicks med pressade inte på att man skulle vara ute varje helg.
Det enda som var viktigt för mig när jag var 16 var att köra STORA traktorer :hbang: Det var verkligen så :laugh: galet
Tror du ska försöka släppa de här med kraven. Krav kommer du alltid att ha, mer eller mindre. Men det är för att det är nytt för dig som det känns stort och tungt. Försök njuta av tiden som tonåring, den försvinner så snabbt. Vill du inte se tillbaka på din tonårstid som en härlig tid. Det är meningen att man ska leva livet och göra "dumma saker" (för sin egen skull, inte för andras). Det är så man hittar sig själv och skapar en egen identitet.
Jo jag vet att det är nu man ska passa på och leva och göra dumma saker men det är lite det som är jobbigt.. Jag har alltid varit en "snäll flicka" men ibland blir man lite trött på det men ja vet lixom inte riktigt hur man gör när man "lever livet och dummar sig"...
Jo jag vet att det är nu man ska passa på och leva och göra dumma saker men det är lite det som är jobbigt.. Jag har alltid varit en "snäll flicka" men ibland blir man lite trött på det men ja vet lixom inte riktigt hur man gör när man "lever livet och dummar sig"...
Gör va fan du vill enkelt.
Du kan sluta lyssna på allt bs om att man måste göra en massa galna och idiotiska saker bara för att man är ung. Jag gjorde inte speciellt mycket under mina "tonår", och det är jag glad för, helt enkelt för att jag stod på mig och inte gjorde vad som förväntades av mig, vilket i sin tur ledde till att jag idag är den jag är (jag hade självklart varit den jag är idag ändå... men förmodligen inte samma person). Gör det DU vill, oavsett om det innebär att du sitter hemma och virkar, är på gymmet och tränar eller ute och super skallen av dig.
Tack för alla braiga svar, har lärt mig en del:D
Du kan sluta lyssna på allt bs om att man måste göra en massa galna och idiotiska saker bara för att man är ung. Jag gjorde inte speciellt mycket under mina "tonår", och det är jag glad för, helt enkelt för att jag stod på mig och inte gjorde vad som förväntades av mig, vilket i sin tur ledde till att jag idag är den jag är (jag hade självklart varit den jag är idag ändå... men förmodligen inte samma person). Gör det DU vill, oavsett om det innebär att du sitter hemma och virkar, är på gymmet och tränar eller ute och super skallen av dig.
Bra talat av den gode Daddy Yankeee.
och det är jag glad för, helt enkelt för att jag stod på mig och inte gjorde vad som förväntades av mig, vilket i sin tur ledde till att jag idag är den jag är
du menar mörkrädd?
du menar mörkrädd?
Det är faktiskt tänt överallt nu :D
Jag gjorde inte speciellt mycket under mina "tonår", och det är jag glad för, helt enkelt för att jag stod på mig och inte gjorde vad som förväntades av mig, vilket i sin tur ledde till att jag idag är den jag är .
Här har vi det svart på vitt. Ut å sup.
Du kan sluta lyssna på allt bs om att man måste göra en massa galna och idiotiska saker bara för att man är ung. Jag gjorde inte speciellt mycket under mina "tonår", och det är jag glad för, helt enkelt för att jag stod på mig och inte gjorde vad som förväntades av mig, vilket i sin tur ledde till att jag idag är den jag är (jag hade självklart varit den jag är idag ändå... men förmodligen inte samma person). Gör det DU vill, oavsett om det innebär att du sitter hemma och virkar, är på gymmet och tränar eller ute och super skallen av dig.http://forums.clanci.net/images/smilies/advanced/stupid.gif
Det är faktiskt tänt överallt nu :D
onödig information pojken *L*
Du behöver inte medvetet göra dumma saker. De kommer ändå med tiden, tro mig. :D
Däremot är det viktigt att du inte ställer för höga krav på dig själv och framför allt att du inte låter andras krav påverka dig.
Precis som Yankee gjorde jag inga medvetet dumma saker när jag var yngre och jag är också glad för det idag. Misstag har jag gjort (druckit för mycket etc) men du behöver inte sitta i en bil utan säkerhetsbälte med en full förare bara för att du är ung och ska "leva". Hoppas du förstår vad jag menar trots det extrema exemplet.
Här har vi det svart på vitt. Ut å sup.
:D
Ok, Lisse!
Såhär är det!
Gör det du tycker är kul!
Strunta i vad andra människor säger/tycker angående "Pluggis".
Du kommer förmodligen inte umgås med dom efter gymnasiet ändå.
Nu snackar vi riktiga vänner här.
Du kommer finna likasinnade människor med samma intressen som dig.
Innebandy-folket kanske? Kanske får bra kompisar på gymet?
Har du tänkt över Högskola/Universitet? Inriktning?
Vad vill du syssla med när du blir stor?
Vad sägs om att öka styekträningen till 2-3 ggr / vecka?
Tycker du det är kul? Känner du att du måste träna? Trevligt folk på gymet?
Har du satt några mål med träningen?
Andra intressen?
Satsa på att bli det du vill bli, "Pluggis" eller ej!
Kunskap är viktigt! Så länge du VILL lära dig är det enklare!
Bli inte omotiverad bara för att vissa ser "ner" på de som studerar!
Det är när du tycker om det du gör som det blir bäst resultat!
Har du dessutom folk runt dig som stödjer dig ist för att kalla dig "Pluggis" desto bättre!
Ställ inte så höga krav på dig själv, lev livet och kör hårt!
Viktigast är att du har kul!
Mitt sista tips är att såvida du inte satsar på en Innebandy-karriär eller tycker om det så innerligt mycket (sporten eller folket på klubben) att du kan börja träna BJJ istället. :D
Bra motion + lite självförsvar! :thumbup:
Allt finns inom dig själv!
För att tjata och säga saker som kanske har sagts innan. Oavsett vad du tror nu, så kommer du att om du kör ditt eget race under tonåren att uppskatta det otroligt mycket när du blir äldre. Det är så jävla onödigt att kasta borta flera år av sitt liv på saker man egentligen inte vill göra (jag tror benhårt på att många tror att de vill göra som alla andra enbart pga grupptryck under tonåren). Du kan lägga den tiden på saker som DU verkligen vill göra. Skit fullständigt i vad andra tycker. Ett varningens finger dock, du kommer förmodligen inte att få lika många kompisar och lika stort "kontaktnät" om du är för hård på dina principer. Men det beror på vad du är för person. Jag är glad att jag var principfast, jag har lärt mig något som jag aldrig hade lärt mig annars, att uppskatta mig själv, tiden jag spenderar ensam och framförallt så känner jag mig helt kravlös mot andra (lite luddigt kanske, kanske förklara om någon bryr sig :P).
tror jag förstår vad du menar men vuxenlivet känns så långt ifrån just nu. skönt att någon vart i ungefär samma sits. jo det där med kontaknät och det förstår jag precis vad du menar att det är något som får stå åt sidan. skulle vilja ha det men tror det är ytterligare ett krav som ja kanske får dämpa, tycker inte riktigt jag träffat så mycke folk som är riktigt som jag än heller men det kommer väl med tiden hoppas jag
Tur för Mister Kwon att han lade om stil efter ett par inlägg ... jag hann få god lust att :smash: lite ...
tror jag förstår vad du menar men vuxenlivet känns så långt ifrån just nu.
Det är just det som det inte är. Det är därför många tycker att de måste skynda sig att ha roligt och bete sig som svin. Att det sen finns personer som fortsätter med det en lång tid efter gymnasiet också är ju en annan sak. I övrigt håller jag helt med den gode Yankeee, läs det han har skrivit och ta till dig.
Metal_boy_
2006-01-26, 00:21
Jag gjorde vad jag ville, sket i vad som var populärt och inte. Jag snackade med nördarna. Umgicks med en del av dom ibland för att jag inte dömde dom efter deras intressen och utseende. Självklart blev man klassad som en nörd själv och säkerligen var jag omogen också, men alla utvecklas vi olika i våra unga år. Man fick ta skit på den tiden, men vem är ett jävla vrak idag? De tuffa killarna som är spinkiga, bleka och sönderpundade? Dom snygga brudarna som rökte och söp, som redan börjat förfalla med rynkor och som går omkring som osminkade flottpaket med barnvagnar? Idag är det, de på den tiden osminkade brudarna utan märkeskläder som är kalaspinglor. Barndomen är viktig och det är fel att tro att man är stor och häftig om man dricker alkohol och röker.
/Metal (allvarlig för en stund)
Tur för Mister Kwon att han lade om stil efter ett par inlägg ... jag hann få god lust att :smash: lite ...
Förlåt mig Tolkis :(
Spankis lite? :whipped: :D
Helena B
2006-01-26, 00:55
Men om du tycker det är jobbigt så ska du absolut inte göra det. När jag menar "dumma saker" så är inte det att ut och festa järnet. Vill du festa på helgerna så gör det, annars inte. Men om jag ser tillbaka nu så är sakerna man gjorde som 16 acceptabla just för att man var 16. Livskvalitet gäller även fast man är 16, gör sånt som gör dig lycklig. Det är ändå ditt liv och du har bara ett, gör det bästa av det. Att motstå grupptrycket är svårt men det gör dig bara starkare att kunna lära dig att säga ifrån. Ha även i åtanke att det finns fler som du. Bland mina studentvänner är det fylla minst tre dagar i veckan men det betyder inte att jag måste vara med hela tiden. Det är ingen som dömer en bara för att man inte vill festa hela tiden. Okej att man framstås som en plugghäst ibland men det har jag inget emot. Jag gillar att plugga och få bra betyg, det är därför jag studerar. Men det är sånt du kommer lära dig på vägen.
Metal_boy_
2006-01-26, 01:03
Men om du tycker det är jobbigt så ska du absolut inte göra det. När jag menar "dumma saker" så är inte det att ut och festa järnet. Vill du festa på helgerna så gör det, annars inte. Men om jag ser tillbaka nu så är sakerna man gjorde som 16 acceptabla just för att man var 16. Livskvalitet gäller även fast man är 16, gör sånt som gör dig lycklig. Det är ändå ditt liv och du har bara ett, gör det bästa av det. Att motstå grupptrycket är svårt men det gör dig bara starkare att kunna lära dig att säga ifrån. Ha även i åtanke att det finns fler som du. Bland mina studentvänner är det fylla minst tre dagar i veckan men det betyder inte att jag måste vara med hela tiden. Det är ingen som dömer en bara för att man inte vill festa hela tiden. Okej att man framstås som en plugghäst ibland men det har jag inget emot. Jag gillar att plugga och få bra betyg, det är därför jag studerar. Men det är sånt du kommer lära dig på vägen.
:thumbup: :eating:
Ha, det är ju ATT ni strular runt med 2 pers varannan helg som gör er till skabb.
Men om jag ser tillbaka nu så är sakerna man gjorde som 16 acceptabla just för att man var 16.
Det där fattar jag inte. Varför skulle något vara mer okej för att man är 16?
Folk förstår inte skillnaden mellan godtagbar ursäkt och förklaring/anledning ;)
Det är ingen som dömer en bara för att man inte vill festa hela tiden.
Det där beror nog på var man befinner sig - jag skulle tveklöst ha sagt att det visst är det. MEN (and this is the point) som min lillebror sade en gång när vi diskuterade något liknande apropå en "vigickuthögstadietförtioårsedan-träff": Vill du "regera" (ja, det var på stenåldern ...) typ tre år på högstadiet/gymnasiet eller vill du "regera" ett LIV?
Helena B
2006-01-26, 11:57
Vad jag försöker få fram är att det är mer acceptabelt att göra oansvariga handlingar som tonåring än som vuxen. Jag säger inte att det är rätt att skylla på att man är tonåring eller att man ska göra viss oansvariga saker just för att man är tonåring. Men om man väljer att göra oansvariga handlingar för sin egen eller för en annans skull så är detta inte hela världen. Det är väl klart att det är mer acceptabelt att till exempel festa och spy i buskarna för en 16 åring än för en 26 åring. Just för att en 16 åring inte är vuxen. Men det är bara vad jag tycker, men jag tycker däremot inte som jag skrev att man ska skylla på att man är tonåring och därför göra tanklösa företeelser.
Det där beror nog på var man befinner sig - jag skulle tveklöst ha sagt att det visst är det. MEN (and this is the point) som min lillebror sade en gång när vi diskuterade något liknande apropå en "vigickuthögstadietförtioårsedan-träff": Vill du "regera" (ja, det var på stenåldern ...) typ tre år på högstadiet/gymnasiet eller vill du "regera" ett LIV?
Självklart, jag menar bara hur min situation är.
[QUOTE=Helena B]Vad jag försöker få fram är att det är mer acceptabelt att göra oansvariga handlingar som tonåring än som vuxen. Jag säger inte att det är rätt att skylla på att man är tonåring eller att man ska göra viss oansvariga saker just för att man är tonåring. Men om man väljer att göra oansvariga handlingar för sin egen eller för en annans skull så är detta inte hela världen. Det är väl klart att det är mer acceptabelt att till exempel festa och spy i buskarna för en 16 åring än för en 26 åring. Just för att en 16 åring inte är vuxen. Men det är bara vad jag tycker, men jag tycker däremot inte som jag skrev att man ska skylla på att man är tonåring och därför göra tanklösa företeelser.
QUOTE]
word!
Skulle jag vara så pinsam som jag var då jag var sexton år nu skulle jag tyvärr vara tvungen ta bort mig.. (dock ångrar jag inget, för JAG VAR JUST SEXTON ÅR, det är naturligt att inte vara helt mogen vid den åldern)...
Förövrigt är jag ingen gubbe ännu utan endast 19år, iofs gör jag ännu dumheter ibland, men inte lika pinsamma..
wintersnowdrift
2006-01-26, 12:46
varför ska det va så att man ska varenda helg ska supa sig full å strula med minst två pers. varför ska man jämt och ständigt vara med sina vänner, är man själv för en sekund betyder det att man är mobbad och konstig. varför ska man vara bra i skolan men inte för bra för då är man ju en pluggis. ungdomens höga krav, någon mer som känner så här? vet att man inte ska bry sig om vad andra tycker men när man själv börjar tycka så då?
Jag tror att alla tonåringar känner som du, mer eller mindre. Jag lever dock i tron att allt blir "as it was meant to be" tillslut. När jag började gymnasiet (går i trean nu) tänkte jag att: "Nu ska jag förändra mitt liv från grunden, jag ska verkligen anstränga mig för att passa in i mallen och bli den häftiga, lyckliga coolingen som alla ser upp till." Min inställning var att aktivt jobba på att bli den jag trodde att jag ville vara (eller borde vara enligt samhällets konventioner).
Idag, tre år senare, inser jag att det inte alls fungerar så. Det känns äckligt klyschigt och Regina Lund-igt att skriva det men "jag är den jag är". Det som inte känns rätt att göra är inte rätt för dig. Någonstans, innerst inne, brukar man ha en känsla för vad man själv faktiskt tycker är kul och trivs med. Den kan vara jävligt svår att följa i vissa lägen, och jag tror att det delvis är en mognadsprocess. När man är stark nog att gå efter sin egen vilja börjar man bli mentalt vuxen.
Oh så pretto detta blev. Det är svårt att komma med konkreta tips tycker jag. Vissa saker i livet måste man helt enkelt uppleva/genomlida, och enda trösten är väl då att man går stärkt ur det jobbiga. Men, ganska ofta så känner man nog precis som Agnes i Fucking Åmål: "Alltså, tyvärr, men jag är hellre glad nu än om 25 år".
//Kristin
Metal_boy_
2006-01-26, 12:50
Absolut inte tycker jag, men åldern kan ofta förklara handlingen. Vet däremot inte om det var så hon menade.
Helena B
2006-01-26, 13:04
Absolut inte tycker jag, men åldern kan ofta förklara handlingen. Vet däremot inte om det var så hon menade.
Om du höjer blicken lite så ser du vad jag menade :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.