handdator

Visa fullständig version : viktigt med protein i frukosten?

propser
2006-01-25, 16:52
jag kom på att det inte är några proteiner knappt i vanlig frukost..
bara om jag äter ägg..

men är det viktigt att få i sig proteiner genom fukosten om man tränar?

söken fungerade inte

King Grub
2006-01-25, 16:54
men är det viktigt att få i sig proteiner genom fukosten om man tränar?

Ja, det är det, oavsett om man tränar eller inte tränar. Du kan inte lagra protein för framtida behov som du kan kolhydrat och fett, och när du vaknar har du varit utan proteintillförsel kanske 8 h eller mer.

TigerÖga
2006-01-25, 17:03
Jag brukar äta 2 pot Havregrynsgröt är det nog med protein?

Isdrake
2006-01-25, 17:04
Är proteinet i sesamfrön (oskalade) hyfsat bra att äta på morgonen?

stenis
2006-01-25, 17:06

nej det är inte tillräckligt med protein! Lägg till lite ägg, kankse lite vassle, nått köttpålägg osv.

MUGEN
2006-01-25, 17:06

med mjölk kan det nog vara i acceptabel mängd, havregrynets protein är inte fullvärdigt hur mycket du än äter

stenis
2006-01-25, 17:14
med mjölk kan det nog vara i acceptabel mängd, havregrynets protein är inte fullvärdigt hur mycket du än äter

Tyvärr så blir det inte tillräckligt även med mjölken.. som du säger är inte proteinet i havren fullvärdigt, så han behöver en riktig proteinkälla, mjölk absolut, men lite mer protein än de skulle inte skada.

Jag tycker du ska ta ett eller ett par ägg till dedär oxo, samt nått pålägg oxo!

mvh

Ekonom
2006-01-25, 18:09

de e väl inte ens 10g protein där.. Jag ser inte gröten som nån proteinkälla och räknar inte proteinet däri DIREKT jag siktar på 40-50g protein / mål och i stort sett allt därifrån skall komma från animaliska källor, kanske räknar in ett par gram från gröten för att skippa nån vita i äggröran...

Så Nä, det är en hyffsad kolhydrats bas, men proteinet måste du få från ägg, mjälk eller mycket köttpålägg!

Isdrake
2006-01-25, 18:39
Hur blev det med mina sesamfrön då? Min frukost innehåller bara 18g protein. Duger det för en tjej på 70kg?

King Grub
2006-01-25, 20:32
Hur blev det med mina sesamfrön då? Min frukost innehåller bara 18g protein. Duger det för en tjej på 70kg?

Sesamfrön innehåller inte i sig fullvärdigt protein. 18 gram fullvärdigt i ett mål är helt okej, men det beror förstås också på hur resten av dagens mål ser ut och är fördelade.

nirre
2006-01-25, 21:40
själv kör ja på 1-3dl havregryn o 250gram kvarg. lär ju räcka med protein.

Isdrake
2006-01-25, 22:03
Sesamfrön innehåller inte i sig fullvärdigt protein. 18 gram fullvärdigt i ett mål är helt okej, men det beror förstås också på hur resten av dagens mål ser ut och är fördelade.

Jag äter bara helvegetariskt och eftersom det inte är nödvändigt att få i sig alla aminosyrorna vid samma måltid tycker jag det känns onödigt att anstränga sig för att få frukosten fullvärdig bara för sakens skull. Fast jag blandar i två matskedar sojamjöl också.

En timme efter frukosten tränar jag, efter träningen käkar jag en banan och sedan äter jag en ordentlig lunch så fort jag kommer hem. Låter det bra?

Jag har haft lite problem vad jag ska äta till frukost. =/ Fast jag äter gärna sesamfrön vid detta tillfälle så jag får i mig ordentligt med kalcium.

Liten Men Fet
2006-01-25, 22:14
Jag äter bara helvegetariskt och eftersom det inte är nödvändigt att få i sig alla aminosyrorna vid samma måltid tycker jag det känns onödigt att anstränga sig för att få frukosten fullvärdig bara för sakens skull. Fast jag blandar i två matskedar sojamjöl också.

En timme efter frukosten tränar jag, efter träningen käkar jag en banan och sedan äter jag en ordentlig lunch så fort jag kommer hem. Låter det bra?

Jag har haft lite problem vad jag ska äta till frukost. =/ Fast jag äter gärna sesamfrön vid detta tillfälle så jag får i mig ordentligt med kalcium.

Det är nog tyvärr svårt att få helvegetariskt "optimalt", sojamjöl innehåller är det väl inte heller fullvärdigt protein i?
Om du äter ägg så är det en bra proteinkälla och så kanske en halv liter mjölk.

mmmCay
2006-01-25, 22:39
Sojamjölet och havren lär komplettera varandra fint och sojan ska ju vara OK för sig själv också. Om du äter 50g havregryn och 25g sojamjöl så får du ju runt 16-17g protein som borde vara rätt komplett.

Visst lite mer protein skulle säkert inte skada men jag tror du klarar dig på det utan några större problem, är ju vanligt bland folk att bara äta en kolhydratskälla i princip till frukost och detta är ju mycket bättre.

mmmCay
2006-01-25, 22:42
edit 2 above: Jag äter ganska ofta 30g havregryn och 30g vetegroddar mixat till gröt med antingen 50g sojamjöl eller sojabönor i. Du kan ju prova det om du inte är alltför kinkig i smaken :) det blir runt 28g protein, ~3.5g från havre, 8g från vetegroddar och 17g från sojan.

cardio
2006-01-25, 23:42
de e väl inte ens 10g protein där.. Jag ser inte gröten som nån proteinkälla och räknar inte proteinet däri DIREKT jag siktar på 40-50g protein / mål och i stort sett allt därifrån skall komma från animaliska källor, kanske räknar in ett par gram från gröten för att skippa nån vita i äggröran...

Så Nä, det är en hyffsad kolhydrats bas, men proteinet måste du få från ägg, mjälk eller mycket köttpålägg!

1 portion havregrynsgröt + 2 dl mjölk ger 11 g protein om man nu ska tro på det som står på paketet.

2 portioner havre + 4 dl mjölk borde således ge 22 g protein. Fullvärdigt eller inte så är det liiiite mer än 10 g..

Isdrake
2006-01-26, 08:24
Min frukost ser ut på följande sätt:

0,5 dl oskalat sesamfrö
0,5 dl havregryn
2 msk krossat linfrö
2 msk sojamjöl
1-2 frukter
Vatten

Sen kör jag allt i mixen och dricker det. Jag tycker det är lättare att träna sen ifall frukosten är i flytande form. Jag blir mätt på det och det är ju ändå 430 kcal och då räknar jag ej med frukten eftersom det skiljer så mycket från frukt till frukt. Så det rör sig ju ändå om ganska mycket kalorier för en tjej i alla fall.

Borde inte grynen och fröerna komplettera varandra eller innehåller dom samma aminosyror? Jag skulle ju iofs kunna ha i mer sojamjöl. Sojamjöl måste innehålla fullvärdigt protein eftersom sojabönan i sig gör det.