Visa fullständig version : Mönstring
sundvall
2006-01-25, 16:12
Japp, idag kom brevet. Den 6e mars ska jag till Östersund och mönstra. Ni som gjort det, vilket jag antar att de flesta här inne redan har, hur var det? Hur gick det på testerna? Fick du den utbildningen du ville ha?
Jag vet inte riktigt om jag har motivation att göra lumpen, har c:a en månad på mig att fundera nu så...
Dumleman
2006-01-25, 16:19
Fet och otränad(94kg) så fick jag 7a i styrka och 5 i kondition *flex* :D. Jag ville inte ha någon speciell utbildning, ville bara göra något annat än skola och tjäna lite pengar och lära mig saker jag annars aldrig hade fått lära mig.
Om du söker lite så hittar du ett antal trådar om lumpen och mönstring.
Men mönstringen går ungefär ut på:
"Intelligenstest" som görs vid en dator
Konditionstest - cykling
Styrketest - dra upp en stång
Läkarbesök
Psykologbesök
Alla testen är ganska så smärtfria. Det sura kan vara väntan mellan.
ja du, med tanke på att endast 5000 får möjlighet att göra lumpen den vevan så måste du vara jävligt motiverad och antagligen rätt vältränad för att ha en chans på någon av platserna.
nossralj
2006-01-25, 16:21
Fet och otränad(94kg) så fick jag 7a i styrka och 5 i kondition *flex* :D. Jag ville inte ha någon speciell utbildning, ville bara göra något annat än skola och tjäna lite pengar och lära mig saker jag annars aldrig hade fått lära mig.
Med betoning på lite ;) Man får inte mkt pengar alls.. Det som var det sämsta med lumpen faktiskt.. Man får inte ett öre typ..
Dumleman
2006-01-25, 16:27
Med betoning på lite ;) Man får inte mkt pengar alls.. Det som var det sämsta med lumpen faktiskt.. Man får inte ett öre typ..
Jo 66kr om dagen som slutsumma(och en bonus om man går en längre utbildning) plus 66kr om dagen utbetalat varje månad. Man har ju inte precis några omkostnader när man ligger inne.
Ska göra mönstringen den 2:e Mars nu.. vad ska man göra för att slippa göra Lumpen? :D
Ska göra mönstringen den 2:e Mars nu.. vad ska man göra för att slippa göra Lumpen? :D
Säga att du inte vill göra lumpen.
Säga att du inte vill göra lumpen.
Men går dom inte efter testresultaten? Annars hade ju bara dom intresserade fått mönstra?
Nu överdriver du, eller är jävligt bortskämd?
Man får nästan 4000 per månad (bonus inräknad) och då har man boende, samt nästan all mat redan betald.
Beror på hur man ser på saken, säg att du gör 15 månader, så har du ut runt 90.000 efter skatt på det. du har inga andra kostnader för mat, kläder, husrum resor mm är betalt.
Om du lyckas få arbete, villket inte alltid är lätt. så har du även en massa räkningar och utgifter, så frågan är hur mycket du får över på 15 månader om du arbetar, jag vet inte? jag tror inte jag har så mycket över.
Lätta skytte på I5 gjorde jag, fick 9 i kondis och 5 i styrka. Men när jag mönstrade fick jag veta att jag skulle bli trängfordonsförare, men icke. Kom till I5 och då var jag skriven till lätta skytte, vilket är mer än raka motsatsen. Men kul värre vara, grym erfarenhet.
Om du får chansen att göra lumpen tycker jag du ska göra den.
hobbitar
2006-01-25, 17:41
Jag sa att jag ville ha den kortaste utbildningen som fanns och det fick jag (7,5 mån Robotskytt/Flygplansjägare).
Jag slapp mönstra! :thumbup:
Gör lumpen damn it ! *grr27*
King Grub
2006-01-25, 18:17
Gör lumpen damn it ! *grr27*
Nog bättre för både individen och försvaret att dom som verkligen är intresserade av att göra värnplikten också är dom som får göra den, särskilt nu i besparings- och nedskärningstider, i stället för att placera ut personer som inte är intresserade på platser där dom inte gör en lika bra insats som någon som är entusiastisk.
Jag mönstrade idag!!
herre gud va psykologen tyckte synd om mig.. sa att jag va välkänd hos polisen, brukat AAS, aggressions problem (speciellt mot äldre) med mera... och NEJ jag villa INTE göra lumpen.. och slappt den oxå :thumbup:
men de som du ska göra är först ett datatest som tar ca en timma om du är seriös (tog 10 min för mig)
Sen skickas du till en jobbig psykolog och sen en doktor och sen till styrketestet (ordningen varierar)... klarar du det ena så fortsätter du till det andra..
Sen vet jag inte så mkt mer.. jag kom bara till psykologen som sagt så sen var det att åka hem igen ;)
Nu överdriver du, eller är jävligt bortskämd?
Man får nästan 4000 per månad (bonus inräknad) och då har man boende, samt nästan all mat redan betald.
Jag mönstrade i gbg idag och då sade han att man fick 75 kr dagen = 2250 i månaden.. men det kanske varierar från ställe till ställe :confused:
Sök någon form av förartjänst, att köra stora fordon äger!
(tips om du vill ha något riktigt värdefullt ur lumpen är att söka som typ stridsvagnstransport eller dylikt så att du får lastbilskort och kort för fett jävla släp och grejer)
(vill du ha kul, kör stridsfordon!)
Kebab-Arne
2006-01-25, 20:03
Sök någon form av förartjänst, att köra stora fordon äger!
(tips om du vill ha något riktigt värdefullt ur lumpen är att söka som typ stridsvagnstransport eller dylikt så att du får lastbilskort och kort för fett jävla släp och grejer)
(vill du ha kul, kör stridsfordon!)
Jag har underhållsgruppbefäl och underhållssoldat som primära val. :) Besked kommer i februari. Får hoppas man får köra nånting där.
Kan dra min mönstringsdag som var i Karlstad.
Bussen gick kl 5, så man var minst sagt trött. Kommer dit där man får en nyckel till ett skåp i omklädningsrummet och frukost. Bestående av fil, flinor, macka och nån juice eller nåt. Sen var det välkommande och introduktionsfilm om styrketestet, som sög. Filmen alltså. Sen delades alla upp, jag fick göra intelligent testet på en dator. Gick åt helvete för mig, fick en femma fick jag reda på hos pyskologen. Alltid betraktat mig som hyffsat smart då det går lätt i skolan men är visst inte så smart. Sen blev det lite läkarundersökningar för min del, syn, hörsel, strippa för en sköterska som kollar rygg o så. EKG, puls... Sen blev det muskeltestet om jag inte minns fel, fick en 8:a. Urk. Har polare som fick en 9:a men jag lyfter mer än dem på gymmet. Sen träffade jag en läkare som inte ville bryta arm med mig då han tyckte jag hade kropp som en rejäl skogsarbetare. =) Sen cykeltestet, aka kondistestet. Fick en 7:a, vilket var målet då du får göra alla utbildningar på det. Sen var det mat för min del, burk köttfärssås och spaghetti, alla som jag känner som mönstrat har fått det till mat. Sen blev det pyskologen för mig, gick inte heller så bra, fick en femma. Efter det så träffade man en typ mönstringsförättare som kollade igenom mina resultat och skrev ner några utbildningar jag ev skulle kunna få så man hade viss kolla innan man träffade mönstringsförättaren som definitivt bestämde. Jag hade ev, velat bli granatkastarssoldat. Men jag tror de flesta stridsutbildningar är ganska körda om man som jag ser dåligt. Har 0.1 på båda ögonen. Nåväl blev underhållssoldat och underhållsgruppbefäl som mitt preliminära, vilket jag ändå är nöjd med då det verkar ganska roligt.
Ungtuppen
2006-01-25, 20:26
Btw, vad är "mucka" för nåt i lumpen? Hört det fem hundra ggr men vet inte vad det är för nåt ;>
Btw, vad är "mucka" för nåt i lumpen? Hört det fem hundra ggr men vet inte vad det är för nåt ;>
Militär utryckning civila kläder.
Dvs när du får dra på dig dina egna kläder och gå hem, när allt är över så att säga
Jag mönstrade i gbg idag och då sade han att man fick 75 kr dagen = 2250 i månaden.. men det kanske varierar från ställe till ställe :confused:
Den är höjd (ska höjas precis?), tillsammans med helgersättningen om jag inte minns helt fel. Muckade i våras och fick 66kr i dagsersättning och 25 extra under helger
Kan rekommendera att göra lumpen i Sverige.
10-15 månade utan att behöva planera ett skit.
Om du gör en normaltjänst kan du räkan med att äta enorma mängder mat, när det erbjuds, få vänner för livet, göra saker du bara sett på film ;)
Gå från pojke till man, gör lumpen!
/Rekryterarn
Ja den är väl höjd, då får du ju nämrare 4500 i månaden (inklusive bonus) om du får en 10 månaderstjänst och ännu mer per månad om du är inne i 15 månader.
Mönstrade 11 september. Fick 9:or i samtliga test utom inskrivning där jag fick 6:a. Ville bli MP-säk/jägare , blev MP-säk/jägare. Gruppbefäl.
Inget speciellt som du bör tänka på. Bara att komma dit väl förberedd och göra vad de ber dig om.
Longshot
2006-09-13, 16:34
Mönstrade 11 september. Fick 9:or i samtliga test utom inskrivning där jag fick 6:a. Ville bli MP-säk/jägare , blev MP-säk/jägare. Gruppbefäl.
Inget speciellt som du bör tänka på. Bara att komma dit väl förberedd och göra vad de ber dig om.
Japp, idag kom brevet. Den 6e mars ska jag till Östersund och mönstra.
Tror han har mönstrat =)
Varför bumpa en totalt onödig tråd? :Virro
//en som har lite för mycket fritid idag och gillar att vara lite grinig :D
Kul att ni bumpade upp denna. Jag ska mönstra den 2 oktober. Är sjukt nervös :em:
sgtbarnes
2006-09-13, 16:59
Kul att ni bumpade upp denna. Jag ska mönstra den 2 oktober. Är sjukt nervös :em:
vad vill du bli?
Jag var intersserad av lumpen då jag mönstrade. Rykte in 31 juli i år som radiolänkman på s1(enköping). Efter 5 dagar tackade jag för mig och gick hem.
shut teh face
2006-09-13, 17:25
Jahaja. När jag själver mönstrade så kom jag dit runt tio, kollade på en introduktionsfilm med en smått arg fd. överste (han hade fått sparken vid nedskärningen 2000). Sedan blev det intelligenstest där jag drog en 9:a. Vidare till lunchen som var på en lokal resturang, fick pasta carbonara, alltså ingen köttfärs. Vidare tillbaka och mot psykologen där jag sa att jag inte ville göra lumpen, sedan fick jag gå hem.
I efterhand känns det ändå som man velat göra lumpen ändå. *cry*
Dissector
2006-09-13, 17:27
:laugh: Crazybump ya!
Ni som gjort det, vilket jag antar att de flesta här inne redan har, hur var det? Hur gick det på testerna? Fick du den utbildningen du ville ha?
Gjorde bara vad trådskaparen sade att man skulle göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.