Visa fullständig version : Google går med på censur i Kina!
Pellefant
2006-01-25, 13:45
Google vill ha tillgång till en av världens största internetmarknader. Därför går bolaget nu med på att censurera sökresultaten för att få en kinesisk webbadress, rapporterar BBC.
Censuren för kineserna kan komma att gälla information om till exempel Taiwans självständighet eller massakern på Himmelska fridens torg 1989, enligt BBC. Googles mejl, chatrum och bloggar kommer inte att bli tillgängliga i Kina på grund av oro för att regeringen ska begära ut användares personliga information.
Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=515932&previousRenderType=6
Tycker ni Google gör rätt eller fel? :confused:
Nitrometan
2006-01-25, 13:52
Japp. Och Micro$oft släckte en kinesisk, något regimkritisk, blogg vid nyår, fast den hostades i USA.
Den stora marknaden Kina lockar.
Edit: Google gör fel
Dumleman
2006-01-25, 14:39
De gräver sin egen grav om de börjar med sådan censur.
Jag tror inte google gräver sin egen grav, däremot tror jag de måste gräva en fett stor grop för att få plats med alla kinesiska pengar de kommer tjäna.
Att det sen inte känns så rätt är en annan femma...
Sällan, fler länder kommer följa deras exempel.
Dumleman
2006-01-25, 15:36
Sällan, fler länder kommer följa deras exempel.
Ja men färre kommer att använda deras sökmotor då. Det finns som tur är fortfarande andra sökmotorer.
Ja men färre kommer att använda deras sökmotor då. Det finns som tur är fortfarande andra sökmotorer.
Men det är väl bara censurerat för kineser? Inte fan slutar jag äta ris bara för att jag inte gillar Kinas kommunist-diktatur.
Som jag förstod det så var det bara i Kina den här censuren skulle gälla. Om det är så, så får ni gärna förklara hur de gräver sin egen grav då?
Jag tror inte google gräver sin egen grav, däremot tror jag de måste gräva en fett stor grop för att få plats med alla kinesiska pengar de kommer tjäna.
Att det sen inte känns så rätt är en annan femma...
De kommer att tjäna hur mycket pengar som helst. Och om tio år finns det bara stora sökmotorer kvar - och alla har ett filter för kritiska röster....
allan
Det är ynkligt att ge efter för diktaturens kreatur. Det är inte heller man på diplomatnivå gör särskilt mycket heller, just av samma anledning som google. Intäkter för landets företag är ju som bekant intäkter för staten. Därför kan en statsman säga sådant som "Kina har en inrikespolitisk stabilitet".
Någon som funderar på innebörden av att det här landet sitter med i säkerhetsrådet?
Iz all bout teh money and China is a big market.
Dumleman
2006-01-25, 18:30
Som jag förstod det så var det bara i Kina den här censuren skulle gälla. Om det är så, så får ni gärna förklara hur de gräver sin egen grav då?
Kina är en stor marknad och det är inte precis så att Google har monopol på sökmotortjänster i Kina, vem som helst kan koda en sökmotor och lägga upp spindlar som börjar indexera sidor över hela världen. Om de inför censur så minskar deras populäritet, speciellt i Kina, men även utanför eftersom de visar att de vill bara tjäna pengar och skiter i allt annat.
MasterChief
2006-01-28, 14:21
Sökning på bilder på "Himmelska fridens Torg" från Google i fria världen (http://images.google.se/images?q=tiananmen&hl=sv&btnG=Sök+bilder)
Sökning på bilder på "Himmelska fridens Torg" som kineserna får upp på en Googlesökning, (http://images.google.cn/images?q=%22tiananmen&hl=zh-CN)
Vidrigt.
Något förslag på en bra sökmotor som inte ägnar sig åt censur ?
Dumleman
2006-01-28, 14:42
Sökning på bilder på "Himmelska fridens Torg" från Google i fria världen (http://images.google.se/images?q=tiananmen&hl=sv&btnG=Sök+bilder)
Sökning på bilder på "Himmelska fridens Torg" som kineserna får upp på en Googlesökning, (http://images.google.cn/images?q=%22tiananmen&hl=zh-CN)
Vidrigt.
Något förslag på en bra sökmotor som inte ägnar sig åt censur ?
Precis, snacka om dålig reklam för google. altavista?
Coldsmith
2006-02-01, 14:29
Och google-aktien rasar. Som jag förutspått, google är nästa stora aktiebubbla. DÖD ÅT GOOGLE!
"Dont be evil" ska deras motto vara. My ass. Google är onda, det här är ondska.
Att underlätta diktaturförtryck borde vara straffbart. Google ska skämmas, och alla andra sökmotorer som gör samma sak eller liknande.
Tycker synd om kineserna, sätt er in i att helt plötsligt vakna upp nån dag och inse att man är grundlurad, allt man lärt sig är propaganda. Att vakna upp och inse att sverige egentligen är en diktatur osv.. (eller vänta nu......)
Och google-aktien rasar. Som jag förutspått, google är nästa stora aktiebubbla. DÖD ÅT GOOGLE!
"Dont be evil" ska deras motto vara. My ass. Google är onda, det här är ondska.
Att underlätta diktaturförtryck borde vara straffbart. Google ska skämmas, och alla andra sökmotorer som gör samma sak eller liknande.
Tycker synd om kineserna, sätt er in i att helt plötsligt vakna upp nån dag och inse att man är grundlurad, allt man lärt sig är propaganda. Att vakna upp och inse att sverige egentligen är en diktatur osv.. (eller vänta nu......)
Även om detta är rätt kasst av google så är inte google onda(om än övervärderat). De har gjort mycket innovativa saker samt släpper och stöder en hel del kod som open source.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.