Visa fullständig version : Ni som morgonpromenerar
Cykelmannen
2006-01-25, 12:08
Hur motiverar ni er? Hur länge går ni? Hur ofta? Vilket tempo?
Jag provade morgonpromenad idag, började gå kl 07:45, gick i en timme ner till järnvägsstationen. Åt frukost där, sen skulle jag gå tillbaka också..men det var jobbigt å tråkigt. Hata morgonpromenader :^0
Exakt HUR mycket ger det egentligen?
Greatness
2006-01-25, 12:27
Jag provade morgonpromenad idag, började gå kl 07:45, gick i en timme ner till järnvägsstationen. Åt frukost där, sen skulle jag gå tillbaka också..men det var jobbigt å tråkigt. Hata morgonpromenader :^0
Jag brukar gå 7km i 45-50min och på det förbränner jag 500kcal enligt någon sida som jag såg på forumet häromdagen.
Hur man motiverar sig? Det är bara att rulla ur sängen och gå direkt innan du hinner tänka efter. 1 timme går exakt lika fort om du är ute och går eller om du kollar på TV. Acceptera det och bara "var där" den timmen, alltså ute och promenera. Motivationen måste väl vara det resultat man siktar åt. Gör det och nå ditt mål, eller gör det inte och nå inte dit.
Body Guard
2006-01-25, 13:11
ett tips är som sagt att snabbt komma ur sängen, göra det till en vana...se målet och det viktigaste: Skaffa en mp3 ladda den med ljudböcker...då längtar man till promenaden så man kan lyssna vidare på boken... Man blir snyggare och smartare vad mer kan man begära? Alt att knata ned till gymmet och gå på bandet då kan man glo på tv samtidigt.
Bobbokrull
2006-01-25, 13:12
Hur motiverar ni er?
Har man bara ett mål så är det inga problem att motivera sig! Promenader är ett enkelt sätt att bränna fett, enbart fördelar med en promenad på morgonen! Jag är ute 6 ggr/vecka just nu....och det går lika bra varje gång.
Hur länge går ni?
Det varierar från gång till gång, minst 45 minuter...max 60 minuter.
Hur ofta?
Som sagt, 6 dagar/vecka
Vilket tempo?
Det är rask promenad som gäller, då det är -20 grader ute så måste man gå snabbt för att hålla värmen.
Så länge man har mp3-spelaren så tänker man inte så mycket utan man går mest omkring i sin egna lilla värld, men det bästa är ju om man har ngn att gå med. Man hinner reflektera mycket under promenadens gång, det är många lektioner och dyl. som jag planerat under morgonprommisarna! :thumbup:
mangemani
2006-01-25, 13:43
motiverar?2 koppar kaffe samt 2 LEAN brukar fixa det hela.
hur länge?strävar efter att gå minst 45-50 min
tempo?så fort jag bara kan
hur ofta?så ofta jag kan/orkar,men brukar hamna runt 3-4 ggr i veckan.
Jag skulle också vilja gå morgonpromenaden men det känns inte så upphetsande då jag ändå tar en promenad om dagen med hunden…
Spannmål
2006-01-25, 13:56
Jag skulle också vilja gå morgonpromenaden men det känns inte så upphetsande då jag ändå tar en promenad om dagen med hunden…
Får hundrackan bara komma ut en gång om dagen?
Hur motiverar ni er?
Tycker överlag att morgonpromenaderna är det skönaste som finns. Lite folk ute på gatorna, fräsch luft och lugn å ro. Visst kan det ta emot att gå upp 5.30 för att hinna med prommisen innan jobbet, men efter lite kaffe och med bra musik i mp3:an funkar det mesta. Gäller att inte tänka så mycket utan bara att göra.
Hur länge går ni?
Mellan 45 - 90 minuter beroende på säsång.
Hur ofta?
6 - 7 dagar per vecka. Försöker dock ta en "vilodag" i veckan när man bara ligger kvar i sänger och myser en stund (vanligtvis dagen efter benträning).
Vilket tempo?
Så fort som möjligt. Men det är fortfarande gång, inte joggning.
Cerberus
2006-01-25, 15:16
Jag morgonpromenerar ej men jag cyklar innan frukost på gymcykeln 55 min i högt tempo.
Jag motiverar mig genom att jag vill ha en snyggare kropp och varje pass på gymmet är ett steg mot det målet. sen tar jag en massa koffein som hjälper.
Hur motiverar ni er?
Jag är förbannat morgontrött vilket gör det omöjligt att genomföra detta på vardagarna. Börjar jobbet klockan 08.00.
Men på helgerna är det bara skönt.
Hur länge går ni?
60-90 min
Hur ofta?
2 gg/vecka
Vilket tempo?
7 km/h
Cerberus
2006-01-25, 15:23
Jag kan ju nämna att jag e arbetslös så mina morgonpromenader brukar vara sent på eftermiddagarna hahaha. Men skulle jag ha jobb så skulle jag nog ändå dra mig upp.
Jag har enkelt att motivera mig i detta fall, jag har ett mål och gör det som krävs för att nå det, har aldrig kännts jobbigt faktiskt.
Går 6 ggr i veckan, 1 h varje gång +- ett par minuter.
Går nästan så fort jag kan hela tiden, svettig blir man iaf !
de kan vara tråkigt de första 5-6 gångerna men efter 2veckor så kommer man in i det och om man bara råkar sitta hemma o lata sig längtar man nästan ut. det bästa är när man har tvingat ut sig själv i regn eller kyla och kommer hem och har köpt frukost på vägen.
Får hundrackan bara komma ut en gång om dagen?
Självklart får att gå ut fler gånger men vi är tre stycken som delar på det så det blir en promenad vardera.
Jag har en motionscykel hemma, det går kanske lika bra att köra en stund på den istället för att gå ut och gå?
Och är det verkligen så viktigt att motionera på morgonen innan frukost? Borde inte göra någon större skillnad att ta det på eftermiddagen eller kvällen.
sumobrottaren
2006-01-25, 17:15
ska börja med mina promenader när det blir lite varmare. palla gå i 10-
ska börja med mina promenader när det blir lite varmare. palla gå i 10-
Det finns inga dåliga väder... :cool:
Hur motiverar ni er?
Behövs motivation? Det är näst intill ett privilegium att få komma ut och andas frisk luft och se solen komma upp.
Hur länge går ni?
Två timmar max om jag går eller 20-40 min. intervallträning.
Hur ofta?
3-7 ggr. per vecka.
Vilket tempo?
Så högt tempo som möjligt, både när det gäller gång och intervallträning (har ingen exakt siffra).
Runda Grodan
2006-01-25, 19:39
Jag brukar ta ett koffeinpiller ibland (dricker inte kaffe). Har jämt mp3-spelare. Skulle aldrig ge mig ut utan. En stark motivationsfaktor är att det hjälper mitt diskbråck att läka samt att bli av med träningsvärk i benen.
Brukar gå 60-70min. Har en speciell runda som jag går.
Jag försöker gå ett par gånger i veckan. Brukar aldrig gå på skoldagar för då blir jag så hängig i skolan.
Rask takt. Jag har ganska långa ben.
Maverick
2006-01-25, 19:39
motivation = resultatet
hur länge = 1-2 tim beroende på väder
Finner få saker så avkopplande som att gå upp morgon, dra på sig kläderna och ge sig ut i en kolsvart skog. Att gå i en mörk skog är en upplevelse som alla borde skaffa sig, speciellt på vintern då det är kusligt tyst. De bästa dagarna är de få gånger då det snöat jag bara älskar det knarrande ljudet av snö. När man går där ensam i skogen känns verkligen vardagen oändligt långt borta. I början hade jag alltid mp3spelare med mig men nu känns det mer avslappnande att bara lyssna på de få ljud som hörs i en svensk skog.
Försök att se förbi det jobbiga med att gå upp tidigare, även när jag blivit superrippad kommer jag att fortsätta att promenera/ jogga på morgonen just för att det är så rofyllt.
Att ta lite koffein är också ett tips. Vet inte hur andra reagerar men när jag fått två tabletter i mig så är jag som en kalv som skall ut på grönbete.
Nu kanske jag låter helt skogstokig som pratar om morgonpromenader som andra talar om bra älskarinnor, men om du har möjlighet att gå i skogen (och inte är mörkrädd :D) så tror jag du skulle uppskatta det lika mycket som jag.
Alexlindgren
2006-01-25, 20:44
hur fort kommer koffeinet ut i kroppen o verkar? :)
Så fort jag blivit varm i kroppen så känner jag av det.
hur fort kommer koffeinet ut i kroppen o verkar? :)
ca 20-40 min, ca 1 h innan CNS stimuleras fullt ut tror jag att man brukar räkna med. Sök på koffein så får du fram en massa fakta. Tror det var Grub som skrev något om det nyligen.
villemannen
2006-01-25, 22:57
Förespråkar själv kvällspromenader istället. Är så förbannat morgontrött.
ett tips är som sagt att snabbt komma ur sängen, göra det till en vana...se målet och det viktigaste: Skaffa en mp3 ladda den med ljudböcker...då längtar man till promenaden så man kan lyssna vidare på boken... Man blir snyggare och smartare vad mer kan man begära? Alt att knata ned till gymmet och gå på bandet då kan man glo på tv samtidigt.
ursäkta att jag lånar tråden, och att det inte riktigt hör till.
Men kan nån rekomendera nåra bra ljudböcker isåfall? Som e värda o köpa o ta me sig ut...? :thumbup:
Men kan nån rekomendera nåra bra ljudböcker isåfall? Som e värda o köpa o ta me sig ut...? :thumbup:
Nu uppmuntrar ju inte jag till att olagligt ladda ner ljudböckerna på nätet.. Men det är ju mycket billigare.. :D
Ett tips är ju att kolla vanliga topplistan på skönlitteratur/deckare, det är ju samma böcker och är dem poppis bland bokmalarna brukar dem vara bra.
Helena B
2006-01-26, 01:03
Jag är lat och köpte en crosstrainer istället. Otroligt skönt nu på vintern. Men jag tycker det är imponerande att folk beger sig ut i den här kylan.
Jag brukar gå 7km i 45-50min och på det förbränner jag 500kcal enligt någon sida som jag såg på forumet häromdagen.500? Seriöst? Låter tokigt mycket. Är det så mycket?
Men kan nån rekomendera nåra bra ljudböcker isåfall? Som e värda o köpa o ta me sig ut...? :thumbup:När man lyssnar på böcker är uppläsaren viktigare än författaren - tro mig. Jag reser pestflagg för allt vad talböcker heter. Talböcker är inläsningar för synskadade och är pinsamt dåliga. Det låter som avdankade skollärare som mal på. Ett sätt att skilja dem åt, är att det heter inläsare när det gäller talböcker och uppläsare när det gäller ljudböcker.
Dessa rekommenderar jag:
Uppläsare: Peter Andersson
Dennis Lehane - Patient 67
Dennis Lehane - En drink före kriget
John Grisham - Agenten
John Grisham - Domarens brev
John Grisham - Uppgörelsen
Uppläsare: Tomas Bolme
Gellert Tamas - Lasermannen
Jan Guillou - Arvet efter Arn
Uppläsare: Författaren
Håkan Nesser - Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Håkan Nesser - Faller G
Torbjörn Flygt - Underdog
Jag älskar morronpromenader - men jag får oxå skylla på hunden, jag vill gå promenaden med henne så sent som möjligt eftersom hon ska vara själv sen när man åker å jobbar. Är jag ledig går jag morgonpromenad, och när våren kommer så bara måste jag, då får hunden gå 2 gånger på loppen av några timmar. Håller med om att det är så härligt att gå ut direkt på morgonen och andas in frisk morgonluft, jag brukar väl gå mellan 20-60 - det beror helt på.
Herkulez
2006-01-26, 08:45
kul, kliver upp 5.30 för att gå ut och promenera och hinna förbereda maten innan skolan, somna lite efter 2 så man var hyffsat trött, går till skolan för att det sen ska visa sig att dagens lektion är inställd och den var igår istället *grr*
pierrean
2006-01-26, 14:22
SKULLE ALDRIG KLARA ATT GÅ UTAN MIN MP3 SPELARE..MUSIKEN RÖR MINA BEN ..
Helena B
2006-01-26, 18:34
500? Seriöst? Låter tokigt mycket. Är det så mycket?
enligt någon sida ja...
userfriendly
2006-01-26, 18:44
det är bara gå upp o gå...
men du kan ju gå på kvällen ist om du inte orkar???
Jag tycker det är jobbigt de 2 ggr i veckan som jag går 05:00.
Ninjasmurf
2006-01-26, 19:01
det är bara gå upp o gå...
men du kan ju gå på kvällen ist om du inte orkar???
precis inte tänka allt... lägga fram allt man ska ha på sig på morgonen så det bara e att klä på sig och gå ut... vakna kan man göra medans man går
Tigerkotten
2006-01-26, 22:23
ljudböcker rockar så hårt :)
Dessa ljudsaker och ting har jag på datorn just nu..
Ni får tycka jag e lite *screwy* om det e så :D
Jag har franska/spanska ljudböcker också ;)
Här iaf mina :em:
http://img77.imageshack.us/img77/4615/ljudbcker3rq.jpg (http://imageshack.us)
Jag har ganska svårt att komma iväg på promenaderna. Är så himla trött o hungrig o...bläh. Behöver lite hjälp. :(
Jag tycker inte morgonpromenaderna i sig är något problem, jag tycker snarare resten av dagen är det stora problemet *grr27*
Jag är såååååå trött och vill bara sova, jag skulle inte orka träna samma dag som jag gått morgonpromenad.
Eftersom jag känner att jag behöver några vilodagar i veckan, och verkligen vill träna den mängd jag tränar nu så är jag nästan tvungen då att välja bort morgonpromenaderna...
Helena B
2006-01-29, 22:54
Jag tycker inte morgonpromenaderna i sig är något problem, jag tycker snarare resten av dagen är det stora problemet *grr27*
Jag är såååååå trött och vill bara sova, jag skulle inte orka träna samma dag som jag gått morgonpromenad.
Eftersom jag känner att jag behöver några vilodagar i veckan, och verkligen vill träna den mängd jag tränar nu så är jag nästan tvungen då att välja bort morgonpromenaderna...
Oj, hur högt ligger du i puls under dina morgonpromenader? Du kanske inte får i dig tillräckligt med näring eftersom du inte klarar att morgonpromenera och köra ett vanligt träningspass.
vart fixar man ljudböcker? :)
Vad min puls ligge rpå är väl lite olika, men runt hundra skulle jag gissa, bortsett från i uppförsbackarna då *rolleyes*
Blir väl ca 6 morgonprommisar i veckan just nu när fetan ska ryka. Ligger runt 60 min...Mp3 är ett måste...Lite koffein och när man väl tagit sig ut är det inga större problem, men visst ibland blir det "dead man walking". Varierar cardion med, trappmaskin,cykel,spinning,rodd...Men på morgonen blir det prommisar....
Motivationen: Komma i BRA form!
sgtbarnes
2006-02-02, 22:23
sparkar liv i en gammal tråd, men hursomhelst.
en fråga:
Jag föredrar att springa framför att gå, har i veckorna börjat med milen varje måndagmorgon. Är detta dåligt ur fettbränningsynpunkt? ligger väl i ganska lugnt tempo kring 50 min.
Har ju även kondtion som mål med min träning.
King Grub
2006-02-02, 22:25
sparkar liv i en gammal tråd, men hursomhelst.
en fråga:
Jag föredrar att springa framför att gå, har i veckorna börjat med milen varje måndagmorgon. Är detta dåligt ur fettbränningsynpunkt? ligger väl i ganska lugnt tempo kring 50 min.
Har ju även kondtion som mål med min träning.
Promenadtempo optimerar inte fettförbränningen. Det nås vid en intensitet av 65% av Vo2max, betydligt högre än promenadtempo.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59721&highlight=vo2max
sgtbarnes
2006-02-02, 22:45
King Grub :thumbup:
räcker en gång i veckan för fettförbränning eller bör jag lägga in ett par morgnonprommisar också?
King Grub
2006-02-02, 22:47
Det beror helt på energi in minus energi ut, och all din energiförbrukning räknas in på "energi ut", både aktiv motion, vardagsaktiviteter och basalmetabolism. Det skadar inte att röra på sig.
Promenadtempo optimerar inte fettförbränningen. Det nås vid en intensitet av 65% av Vo2max, betydligt högre än promenadtempo.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59721&highlight=vo2max
vid morgonpromenader, äter ni före?
Har hört att kör man högre intensitet utan att äta före, bryts musklernas protein ned (mainosyrorna används som energi) stämmer inte detta?
sgtbarnes
2006-02-02, 23:15
Har hört att kör man högre intensitet utan att äta före, bryts musklernas protein ned (mainosyrorna används som energi) stämmer inte detta?
grejen med morgonpromenader tycks vara att man använder fettet på kroppen som energi och inte det du har i magsäcken. Därför ska magen va tom.
Nedbryning av kroppens lagrade protein (dvs.muskler)?
Det ska inte vara nån fara så länge du tillför protein/mat/kolhydrater efter promenaden. Då använder kroppen tillförd föda istället för att bryta ned muskler.
King Grub
2006-02-03, 06:28
1. Bara om man vill minimera fettförbränningen.
2. Nej.
Lägg ut kläderna på kvällen. ladda mp3 spelaren med musik du älskar. Vakna direkt o dra ut. Ev en koppa kaffe innan om du gilla kaffe
Don_Kocke
2006-02-05, 16:17
Sinkar det fettförbränningen om man tar en proteindrink i vatten någon timma före prommenaden? är jävligt nojjig för att sumpa muskler..Och jag har samma problem som någon annan tidigare berättade om..efter promenaden är jag sjukt trött och ligger bara hemma i soffan och kan omöjligt träna samma dag (har försökt 2-3 gånger men de har gått åt helvette varje gång) vad kan detta bero på ? brukar gå 2 timmar och efter det äta en rejäl måltid..
King Grub
2006-02-05, 16:28
Sinkar det fettförbränningen om man tar en proteindrink i vatten någon timma före prommenaden?
Ja, och dessutom ökar det proteinförbränningen. Förlägger man mätperioden till hela dygnet så innebär löpning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i "the fed state".
"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.
With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.
We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."
Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.
Don_Kocke
2006-02-05, 18:06
Ja, och dessutom ökar det proteinförbränningen. Förlägger man mätperioden till hela dygnet så innebär löpning på fastande mage bättre proteinbalans. Vid konditionsträning på fastande mage minskar proteinförbränningen efter träning, medan den ökar vid konditionsträning i "the fed state".
"During fasting, both protein and CHO utilization decreased rapidly with termination of exercise.
With respect to the fed period, however, there was no decrease in protein utilization postexercise, and at 60 min postexercise it actually started to increase, reaching a peak level after 120 min postexercise; in the high-protein diet group it even increased above exercise values.
We also found that there was a dramatic increase in the fat utilization rate during the postexercise period, both in relation to total energy expenditure and in absolute terms, which was more pronounced during fasting."
Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76. Effect of protein intake and physical activity on 24-h pattern and rate of macronutrient utilization.
Förstog inte riktigt..bränns det mer muskler om man tar en proteindrink innan promenaden?
King Grub
2006-02-05, 18:10
Du minskar fettförbränningen och ökar proteinförbränningen.
Don_Kocke
2006-02-05, 18:24
Du minskar fettförbränningen och ökar proteinförbränningen.
proteinförbränningen = ?
King Grub
2006-02-05, 18:30
Ja. Förbränningen av protein. Hur många sätt vill du att det skall skrivas på? :)
Ja. Förbränningen av protein. Hur många sätt vill du att det skall skrivas på? :)
Några till skulle vara toppen! :thumbup:
motivationen: ser morgonpromenaderna som en självklarhet under den tiden ja deffar, att tänka tanken att inte gå ut pga väder lr nåt finns inte,
kaffe, fiskolja nån stacker lr nåt inna hjälper lite också,
synd bara att de flesta på kolozzeum e så jävla negativa o säger att morgonpromenaden kommer bränna mindre än vad den igentligen gör.
brukar själv gå i snitt 90min ibland 30 mer lr mindre o då går ja snabbt
King Grub
2006-02-05, 21:14
synd bara att de flesta på kolozzeum e så jävla negativa o säger att morgonpromenaden kommer bränna mindre än vad den igentligen gör.
Hur menar du? Du kan väl inte förbränna mer än den energi som förbrukas, och det handlar inte om gissningar vad gäller människans energiförbrukning vid aktivitet. Inte heller att högre intensiteter förbrukar mer, både energi och fett.
ja tänkte på en gammal tråd som va här förut, där var de nån som skulle lära hur mkt en timmes rask promenix brännde, och envisade sig med att det omöjligen va över 30gram kroppsfett,
det e ju för dåligt för att va sant, o nu gissar jag inte, 500kcal blir det för mig om ja går i en timme i ca 7km/h nåt sånt, och det mesta av dom kalorierna dras ju från kroppsfett, så minst 60g försvinner
King Grub
2006-02-06, 15:28
ja tänkte på en gammal tråd som va här förut, där var de nån som skulle lära hur mkt en timmes rask promenix brännde, och envisade sig med att det omöjligen va över 30gram kroppsfett,
det e ju för dåligt för att va sant, o nu gissar jag inte, 500kcal blir det för mig om ja går i en timme i ca 7km/h nåt sånt, och det mesta av dom kalorierna dras ju från kroppsfett, så minst 60g försvinner
Både fettoxidation och energiförbrukning optimeras vid betydligt högre intensitet än promenadtempo.
Gram per minut vid olika intensiteter:
STarfish
2006-02-08, 19:56
Mp3 spelare + Techno/trance + Kaffe = Härligt
4-5 ggr / Veckan / ~90 min / Hyfsat snabbt, lätt anfådd
Over and out
Olof Herlin
2006-02-09, 11:12
Ipod Nano'n hjälper mig mycket.
Går runt i stockholm vid 5 varannan dag (lite senare på helger) och tittar på en sovande storstad :)
Tror jag går lite i långsammaste laget men när jag kommer tillbaks är jag hyggligt andfådd och svettig.
Detta är min första deff och det motiverar mig något sjukt mycket. Gett mig fan på att komma iform. Hoppas bara att det kommer fram en del till den 30e april.
du kommer säkert också gå snabbare o snabbre me tiden, förut gick ja en sträcka som tog mig 1h o 25min nu går ja exakt samma sträcka i snö på 1h utan att ja märkte farten
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.