handdator

Visa fullständig version : Nedsatt sköldkörtel funktion

Tesla
2006-01-24, 22:33
Ett nytaget blodprov har visat att jag har nedsatt funktion i sköldkörtelen, med nersatt ämnes omsättning som följd. Detta är inte ett nytt problem utan det har varit dåligt för oxå.
Faktum är att annledningen att jag började träna för ca 2 år sedan var för att få ordning på sköldkörtel värdena (läkarna ville medicinera, det ville inte jag). Efter några månader av intensiv träning och bra kosthållning så ordnade sig allt och värdena blev normala, och har hållt sig normala tills nu.

Saken e nu den att jag har varit dålig med motion och kosthållning dom senaste 2-3 månaderna pga diverse orelaterade medicinska orsaker. Så jag misstänker starkta att sköldkörtel försämmringen har med minskat fysisk aktivitet att göra (vissa läkare håller med, andra säger att fysiska aktivitet inte har något med det att göra).

Nu är grejen den att läkarna återigen snackar om medecinering, och som sagt jag skulle säkerligen klara att fixa det utan medecin som jag gjorde innan, men nu när det e deff säsong kan det ju iof vara bra med en liten boost.
Medicinen som läkarna vill skriva ut heter Levaxin, det jag e orolig för är att man blir "beroende" av den, efter som den ersätter visa kemikalier i kroppen.
Läkare som jag pratade med föra gången för ca 2 år sedan var oense anngående det, vissa sa att man måste ta medicinen livet ut medan andra menade att det går bra att sluta efter ett tag och att kroppen kan åter upp ta produktionen av sköldkörtel hormon.

Jag undrar om det är någon som käkat dessa piller(Levaxin eller liknande), och har några erfarenheter av det, eller någon som annan som har nedsatt ämesomsättning pga sköldkörtelen. Vill gärna ha så mycket information om detta som möjligt så om någon vet något så let me know.

Tesla
2006-01-24, 22:38
EDIT: Dom åtskilliga felstavningarna beror delvis på orelaterade medicinsk orsaker, och mycket skolk från skolan när man var ung:)

oxenia
2006-01-25, 00:58
jag äter levaxin....men varför tog du testerna från början?

Baha
2006-01-25, 05:51
Jag är ingen läkare men: börjar man med medicinerna kan man då sen sluta med dom? hört ngt om att man inte skulle kunna det för att man sabbar den kroppsegna på ngt vis helt.

eftersom du tydligen kunde fixa det ändå utan medicin så skulle jag kollat upp det först, tråkigt att bli livsberoende av en medicin om man inte behöver. :)

blekfet2
2006-01-25, 07:22
för att göra ett sådant här test (blodprov va?!?), är det endast sjukhuset som kan göra det eller funkar en vårdcentral lika bra?

King Grub
2006-01-25, 07:29
för att göra ett sådant här test (blodprov va?!?), är det endast sjukhuset som kan göra det eller funkar en vårdcentral lika bra?

Vårdcentralerna analyserar vanligtvis inte några prov själva, utan skickar dom vidare. Handlar det om vanliga blodprov kan man dock nästan alltid lämna dom där.

blekfet2
2006-01-25, 07:30
Vårdcentralerna analyserar vanligtvis inte några prov själva, utan skickar dom vidare.

ok, men det betyder alltså att dom kan göra testet? så slipper man dra sig till sjukan ;)

förresten vet nån av er om det är vanligt att folk har "nedsatt" funktion i körten?

Osten80
2006-01-25, 07:33
ok, men det betyder alltså att dom kan göra testet? så slipper man dra sig till sjukan ;)

förresten vet nån av er om det är vanligt att folk har "nedsatt" funktion i körten?

Ja, du gör blodprovet på Vårdcentralen, sedan skickar de det vidare.

blekfet2
2006-01-25, 07:49
ok sweet...ska ta mig ett sådant då :em:

Nina L
2006-01-25, 08:13
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?SpecID=110764

Man brukar (så vitt jag vet) ta det under resten av sitt liv, men om du skulle öka din ämnesomsättning senare så finns det inget som hindrar att man justerar dosen. Det är inte beroendeframkallande och har inga biverkningar, men det är viktigt att man ligger på rätt nivå. Jag hade tagit det direkt. Fan va schysst att få bra ämnesomsättning om den har varit låg. Men sen är jag en orädd typ också. :)

Är du överviktig idag?

blekfet2
2006-01-25, 08:29
om du menar mig, lite bulkig bara...men jag misstänker att min ämnesomsättning är lite "kruppig"...misstänkt det under en längre tid...aja kan vara jag som bara svammlar men är iaf intresserad av att göra ett test...man vet aldrig...

en veckas gammal bild, lönnig värre *cry*

http://img434.imageshack.us/img434/1272/rygg2ky.jpg

Tesla
2006-01-25, 08:57
jag äter levaxin....men varför tog du testerna från början?

Testerna togs först för 2 år sedan pga att jag kände mig slö o sov mycket. Vårdcentral läkare snackade bara om deprision o skit, men sen hittade en privat läkare felet med sköld körtlen. Men sedan ordnade sig ju allt efter några månader. Provet som togs nyligen var av en slump. Jag var på sjukan av andra annledningar o dom skulle ta ett blod prov, så jag bad dom kolla sköldkörtel värdena när dom endå var igång.
BTW hur länge har du ätigt Levaxin och villka efekter/biverkningar har du haft?

Ska till en läkare o snacka om det idag. Skulle vara bra med en boost till deffen men det skulle inte vara roligt o ta det resten av livet, men om det går att köra igång några månader, för att sedan trappa ner o sluta fram till sommaren skulle det vara bra. Vill ju inte sabba egenpruduktionen.

Cerberus
2006-01-25, 15:12
om du menar mig, lite bulkig bara...men jag misstänker att min ämnesomsättning är lite "kruppig"...misstänkt det under en längre tid...aja kan vara jag som bara svammlar men är iaf intresserad av att göra ett test...man vet aldrig...

en veckas gammal bild, lönnig värre *cry*

http://img434.imageshack.us/img434/1272/rygg2ky.jpg

satan grabben! Hur länge har du tränat? Grymt imponerande rygg! :thumbup:

blekfet2
2006-01-25, 16:26
satan grabben! Hur länge har du tränat? Grymt imponerande rygg! :thumbup:

nä usch jag ser för taskig ut...har tränat i ungefär 2 år. :whipped:

Sve
2006-01-25, 16:32
bra kapning av grabbens tråd där blekfet!

blekfet2
2006-01-25, 16:33
bra kapning av grabbens tråd där blekfet!

jo, ber grappen om ursäkt för mitt dampfall!

*kissass*

*mods Får gärna ta bort mina felplacerade inlägg*

LunaSpice
2006-02-01, 09:47
Man tar Levaxin resten av livet ja. Länken är bra för att se ev. biverkingar etc. Det kan dock ta upp till 6 mån innan värdena har förbättrats och kroppen har balanserat sig.

Jag arbeter på en endokrin/mag-tarmmedicinsk klinik och har många patienter med hypothyreos och andra thyroidearubbningar. Fråga gärna om du vill veta nåt särskilt.

Qvintus
2007-10-17, 12:56
Man tar Levaxin resten av livet ja. Länken är bra för att se ev. biverkingar etc. Det kan dock ta upp till 6 mån innan värdena har förbättrats och kroppen har balanserat sig.

Jag arbeter på en endokrin/mag-tarmmedicinsk klinik och har många patienter med hypothyreos och andra thyroidearubbningar. Fråga gärna om du vill veta nåt särskilt.

Jag käkar med levaxin, har tydligen nedsatt ämnesomsättning eller så, orkar faktisk inte lyssna på min läkare då han för mig är en lekman.

Vad gör levaxinet ?
Påverkas träningen av nedsatt ämnesomstänning ?

Gärna förklaraingar.
Har väll käkat levaxin i 4-5år nu, men jag glömmer oftas att ta det.

Jag har försökt få min lärkare att förklara men han snackar bara läkarspråk och är som sagt inte så kanon.

insolation
2007-10-17, 16:24
Jag käkar med levaxin, har tydligen nedsatt ämnesomsättning eller så, orkar faktisk inte lyssna på min läkare då han för mig är en lekman.

Vad gör levaxinet ?
Påverkas träningen av nedsatt ämnesomstänning ?

Gärna förklaraingar.
Har väll käkat levaxin i 4-5år nu, men jag glömmer oftas att ta det.

Jag har försökt få min lärkare att förklara men han snackar bara läkarspråk och är som sagt inte så kanon.

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=levaxin&searchtext2=&allCategories=false&searchtype=

här står det som du behöver veta om levaxin

Qvintus
2007-10-17, 17:46
http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=levaxin&searchtext2=&allCategories=false&searchtype=

här står det som du behöver veta om levaxin

Tycker det stod rätt lite om det där. Är ju mest medicinska förklaringar på själva medicinen.

Var ju mer ute efter varför och hur det påverkar kroppen om man inte äter alt äter. Får man lättare/svårare att binda fett/muskler etc.

coxie
2007-10-17, 17:59
Vad är bieffekterna av en ökad sköldkörtel funktion? Fick idag veta att jag ligger en bit för högt (läkaren sa att jag hade 0.65 och normala värdet var 0.4) och som av en slump ligger denna tråden här redo för en minikapning.

insolation
2007-10-17, 18:31
Tycker det stod rätt lite om det där. Är ju mest medicinska förklaringar på själva medicinen.

Var ju mer ute efter varför och hur det påverkar kroppen om man inte äter alt äter. Får man lättare/svårare att binda fett/muskler etc.

Hur verkar Levaxin?

Levaxin ersätter saknad eller minskad produktion av sköldkörtelhormon (tyroxin). Levaxin reglerar ämnesomsättningen och fungerar på samma sätt som kroppens eget sköldkörtelhormon.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypotyreos

ifall ämnesomsättningen inte fungerar så har du både svårt att bygga muskler och bränna fett.

http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84mnesoms%C3%A4ttning

tejpis
2007-10-17, 18:49
Uhm, jag läste en intressant artikel om just det här. Den handlade om alternativa behandlingar och "fixar" för nedsatt sköldkörtelhormon. Jag tror den var skriven av en välkänd forskare/doktor. Jag tror att den handlade om kostvanor. Gah, nån som läst samma artikel och kan länka?

sugarcube
2007-10-17, 19:10

Om man går med en underfunktion utan att medicinera, så blir man på sikt predisponibel för hjärt/kärlsjukdom (främst genom ett högt kolesterolvärde) diabetes/depressioner. Andra symtom är att man lägger på sig mer fettvikt, trötthet, frusenhet, trög mage/tarm, håravfall, dåliga naglar, olika psykiska symtom som ångest/nedstämndhet ect... döden som slutdestionation, då ingen kan leva utan en ämnesomsättning (tror dock inte att man idag behöver dö pga hypothyreos).

Sammanfattningsvis kan man säga att kroppen går på "sparlåga"/alla processer i kroppen går seeegt (hypo), "running out of gas" skulle man kunna dra som en pararell, o därmed borde det inte vara ngn ultimat/optimal grund att bygga muskler på heller.

Äter själv levaxin o har gjord det i 12 år, o känner direkt om jag ligger för högt/lågt i dosering. Har en autoimmun sköldkörtelsjukdom, Graves disease (aka giftstruma), som jag opererats för o har idag bara en liten gnutta sköldkörtel kvar, som ensamt inte orkar producera så mkt hormon så det räcker till för att upprätthålla basala kroppsfunktioner, därav måste jag äta levaxin, o det livet ut. Min "struma" började som en överfunktion (autoimmun sjukdom), som är lite som en motsats till underfunktion, dvs alla processer i kroppen går på högvarv (hyper) konstant... hade tex en vilopuls på 130, svettades floder, istället för trög mage så gick maten rakt igenom trots konstant hunger o överätning, avmagring o muskelbortfall/mkt katabolt tillstånd (i mitt fall gick jag ner EXTREMT mkt på väldigt kort tid)... frestar mkt på hjärtat o psyket o blir snabbare akut livshotande. Dock övergick mitt "hyper"-tillstånd till "hypo" efter operation, då den lilla bit körtel jag har kvar inte klarar av att förse min kropp med tillräcklig mängt T4 hormon.

Så var inte "rädd" inför tanken på levaxin (som för övrigt är ett anabolt hormon), det är ingen beroendeframkallande medicin, utan ett kroppseget ämne, som man bevisligen lider brist på man ligger lågt i prover.

Däremot har jag själv märkt att ett högt proteinintag ökar ämnesomsättningen (vilket det ju också påstås göra)... för jag har fått nedreglera min dagliga levaxindos sen jag började med högprotein kost.

Angel
2007-10-17, 20:35
jag har hypotyreos och har ätit levaxin för detta!

C.E.J.
2007-10-17, 20:50
Nu är grejen den att läkarna återigen snackar om medecinering, och som sagt jag skulle säkerligen klara att fixa det utan medecin som jag gjorde innan, men nu när det e deff säsong kan det ju iof vara bra med en liten boost.
Medicinen som läkarna vill skriva ut heter Levaxin, det jag e orolig för är att man blir "beroende" av den, efter som den ersätter visa kemikalier i kroppen.
Läkare som jag pratade med föra gången för ca 2 år sedan var oense anngående det, vissa sa att man måste ta medicinen livet ut medan andra menade att det går bra att sluta efter ett tag och att kroppen kan åter upp ta produktionen av sköldkörtel hormon.

Varför är du så avogt inställd mot medicinering? Som du skriver så blir man på sätt och vis beroende av medicinen pga. negativ feedback, men det är ju inte beroende i stil med heroinberoende. Hypotyreos är en kronisk sjukdom och den botas endast av en sak - T4-medicinering. Ta medicinen.

Icefire
2007-10-31, 18:53
Om man går med en underfunktion utan att medicinera, så blir man på sikt predisponibel för hjärt/kärlsjukdom (främst genom ett högt kolesterolvärde) diabetes/depressioner. Andra symtom är att man lägger på sig mer fettvikt, trötthet, frusenhet, trög mage/tarm, håravfall, dåliga naglar, olika psykiska symtom som ångest/nedstämndhet ect... döden som slutdestionation, då ingen kan leva utan en ämnesomsättning (tror dock inte att man idag behöver dö pga hypothyreos).

Sammanfattningsvis kan man säga att kroppen går på "sparlåga"/alla processer i kroppen går seeegt (hypo), "running out of gas" skulle man kunna dra som en pararell, o därmed borde det inte vara ngn ultimat/optimal grund att bygga muskler på heller.

Äter själv levaxin o har gjord det i 12 år, o känner direkt om jag ligger för högt/lågt i dosering. Har en autoimmun sköldkörtelsjukdom, Graves disease (aka giftstruma), som jag opererats för o har idag bara en liten gnutta sköldkörtel kvar, som ensamt inte orkar producera så mkt hormon så det räcker till för att upprätthålla basala kroppsfunktioner, därav måste jag äta levaxin, o det livet ut. Min "struma" började som en överfunktion (autoimmun sjukdom), som är lite som en motsats till underfunktion, dvs alla processer i kroppen går på högvarv (hyper) konstant... hade tex en vilopuls på 130, svettades floder, istället för trög mage så gick maten rakt igenom trots konstant hunger o överätning, avmagring o muskelbortfall/mkt katabolt tillstånd (i mitt fall gick jag ner EXTREMT mkt på väldigt kort tid)... frestar mkt på hjärtat o psyket o blir snabbare akut livshotande. Dock övergick mitt "hyper"-tillstånd till "hypo" efter operation, då den lilla bit körtel jag har kvar inte klarar av att förse min kropp med tillräcklig mängt T4 hormon.

Så var inte "rädd" inför tanken på levaxin (som för övrigt är ett anabolt hormon), det är ingen beroendeframkallande medicin, utan ett kroppseget ämne, som man bevisligen lider brist på man ligger lågt i prover.

Däremot har jag själv märkt att ett högt proteinintag ökar ämnesomsättningen (vilket det ju också påstås göra)... för jag har fått nedreglera min dagliga levaxindos sen jag började med högprotein kost.

Vilka är de första tecknen du märker på för låg/hög dosering? Jag är i finjusteringsfasen och tycker det är lite knepigt att veta. Även om det är individuellt vore det intressant att höra. Har inte mått normalt på så länge att jag har glömt hur det känns. Några allmänna tips?

Det där med proteinintaget var också lite spännande, vet du vad det gör för nytta i praktiken? Det kan väl knappast öka sköldkörtelns funktion, eller? Hur äter du ungefär, och känner du att kosten har extra stor betydelse för hur du mår?

Många frågor, men jag skulle verkligen uppskatta om du ville svara lite kort!

Bland_band
2007-10-31, 20:49
Nu är inte jag den som du frågade, men iom att sköldkörteln behöver jod och aminosyran tyrosin för att syntetisera ämnesomsättningshormonerna T3 och T4, så faller det sig inte så konstigt att ett ökat proteinintag (och av tyrosin) kan hjälpa vid hypothyreos.
Tycker man kan se en tendens (säger inte att det är så för det) att vegetarianer som inte äter så vettigt oftare drabbas av denna nedsättning i skäldkörteln just pga allmänt halvdåligt näringsintag. Och som inte förstår själva att kosten spelar roll, går till doktorn, konsateras ha hypothyreos och att kosten inte spelar någon roll alls (för det är vad jag fick höra), får ett piller (Levaxin) som sägs vara det enda botemedlet.
Men jag kan ha fel.

Att inte äta hämmande föda såsom kål och soja t.ex, kan också hjälpa en del för övrigt.

C.E.J.
2007-10-31, 21:20
Nu är inte jag den som du frågade, men iom att sköldkörteln behöver jod och aminosyran tyrosin för att syntetisera ämnesomsättningshormonerna T3 och T4, så faller det sig inte så konstigt att ett ökat proteinintag (och av tyrosin) kan hjälpa vid hypothyreos.

Vid sekundär hypotyreos kanske, men i vår del av världen är etiologin sällan substratbrist.

Icefire
2007-10-31, 21:21
Tycker man kan se en tendens (säger inte att det är så för det) att vegetarianer som inte äter så vettigt oftare drabbas av denna nedsättning i skäldkörteln just pga allmänt halvdåligt näringsintag. Och som inte förstår själva att kosten spelar roll, går till doktorn, konsateras ha hypothyreos och att kosten inte spelar någon roll alls (för det är vad jag fick höra), får ett piller (Levaxin) som sägs vara det enda botemedlet.
Men jag kan ha fel.

Att inte äta hämmande föda såsom kål och soja t.ex, kan också hjälpa en del för övrigt.

Jo, jag vet hur syntesen går till, men frågan är hur ett ökat proteinintag skulle kunna få igång den produktion man förlorat? Eller ger överskott en ökad funktion i de kvarvarande aktiva folliklarna, kanske?

Nu finns det ju iofs olika varianter av sköldkörtelsjukdomar; den jag har är Hashimotos sjukdom, den autoimmuna varianten som ger inflammation. Har även gjort en biopsi, och det konstaterades då att min sköldkörtel inte kommer återfå någon funktion. Vad jag fått veta kan jag inte påverka ämnesomsättningen på annat sätt än att äta just Levaxin.

sugarcube
2007-11-01, 14:10
Vilka är de första tecknen du märker på för låg/hög dosering? Jag är i finjusteringsfasen och tycker det är lite knepigt att veta. Även om det är individuellt vore det intressant att höra. Har inte mått normalt på så länge att jag har glömt hur det känns. Några allmänna tips?

Det där med proteinintaget var också lite spännande, vet du vad det gör för nytta i praktiken? Det kan väl knappast öka sköldkörtelns funktion, eller? Hur äter du ungefär, och känner du att kosten har extra stor betydelse för hur du mår?

Många frågor, men jag skulle verkligen uppskatta om du ville svara lite kort!

Hejsan!

Hashimotos är nog den mest "hysteriska" formen av sköldkörtelrubbning, där man kan kastas tvärt mellan att vara hypo o hyper om vartannat, o vad jag förstått så kan den också vara svårast att reglera medicin mässigt, dvs innan man får bukt på inflammationen, framförallt.

Det jag märker med mig själv när jag är "låg", är att jag är mer frusen ihopa med en väldigt låg vilopuls, blir också segare i både kropp o knopp, har lättare att dra på mig infektioner som blir onormalt långvariga.

Om jag ligger för högt, så svettas jag onormalt mkt, vilopulsen är högre o irritationsnivån är väääldigt låg, "går igång på minsta lilla" sas... i motsats till när man är låg, där tendensen mer är att "man inte bryr sig/likgiltighet"!

Det finns vissa livsmedel som räknas till "goitrogena", o som man ska undvika/dra ner på, som då ska motverka en välfungerande skörtelfunktion. Vilka det är kan du säkert få veta mer om genom att googla på ämnet. Tror ngn i tråden nämde ett par redan, varav en var soja, jordgubbar är en annan om jag inte minns fel.

Helt klart verkar det vara så att ett ökat protein intag hjälper till att "boosta" upp ämnesomsättningen, men tror inte att det är ngt man kan "bota" en sjukdom, som i ditt (o mitt) fall är av autoimmun art, utan det är levaxin som gäller som "bas".

Ngt man också bör hålla koll på är diverse kosttillskott, som också kan påverka i olika riktningar. Vet att många med störningar i sköldkörtelfunktionen inte funkar bra ihop med CLA tex. Jag o en kompis (som också äter levaxin) tog under en period 7keto (osäker på om det var 7keto, eller 7ketoDHEA) inköpta via tillskottsbutik på nätet, o jag blev jättedålig, med huvudvärk, extrem puls o värmeökning, gick o kollade upp mina sköldkörtelvärden, o mitt T3 hade skjutit upp högt över referensvärdet, så jag lade av med dem omedelbart. Min kompis fortsatte dock, hon hade redan ett T3 som var för lågt i förhållande till T4, ngt som också kan vara värt att kolla upp, för även om T4 ligger bra, så är det inte säkert det mer aktiva T3 hänger med om man har ett "konverteringsproblem", o symtomen på underfunktion hänger kvar, ganska vanligt vid Hashimotos vad jag förstått. I vilket fall så började hon få skäggväxt o acne, samt, även hennes T3 "sköt i taket".

Icefire
2007-11-02, 20:02
Det jag märker med mig själv när jag är "låg", är att jag är mer frusen ihopa med en väldigt låg vilopuls, blir också segare i både kropp o knopp, har lättare att dra på mig infektioner som blir onormalt långvariga.

Just nu upplever jag allt det där, men jag har misstänkt att jag ligger lite lågt också.

Hur ofta går du och tittar dina värden, om du gör det? Till mig är det sagt att det ska kontrolleras varje halvår. Och då endast TSH, förstår för allt i världen inte varför man inte passar på att kolla T4, T3 och TPO-ak också. Kan inte vara så kostsamt?

Ang konverteringsproblem, mitt T3 har legat väldigt lågt hela tiden, och det trots att T4 och TSH vid några tillfällen sett rätt ok ut. Men nu efter 2 år med medicinering upplever jag det i alla fall som att ämnesomsättningen har kommit igång "på riktigt". Men det kommer jag inte kunna få reda på vid nästa provtagning, eftersom T3 som sagt inte kontrolleras.

Sen är jag missnöjd med den information som finns runt sjukdomen, den stämmer inte alls med hur det är i praktiken. I alla fall all den info jag har fått genom sjukvården i Sverige. Enligt läkaren skulle man blivit bra i princip på 2 månader, men får mig tog det 2+ år.

Länkar, böcker, artiklar nån? Man känner sig lätt handikappad när man ska leva med en sjukdom som man inte förstår sig på resten av livet...

sugarcube
2007-11-02, 21:31
Just nu upplever jag allt det där, men jag har misstänkt att jag ligger lite lågt också.

Hur ofta går du och tittar dina värden, om du gör det? Till mig är det sagt att det ska kontrolleras varje halvår. Och då endast TSH, förstår för allt i världen inte varför man inte passar på att kolla T4, T3 och TPO-ak också. Kan inte vara så kostsamt?

Ang konverteringsproblem, mitt T3 har legat väldigt lågt hela tiden, och det trots att T4 och TSH vid några tillfällen sett rätt ok ut. Men nu efter 2 år med medicinering upplever jag det i alla fall som att ämnesomsättningen har kommit igång "på riktigt". Men det kommer jag inte kunna få reda på vid nästa provtagning, eftersom T3 som sagt inte kontrolleras.

Sen är jag missnöjd med den information som finns runt sjukdomen, den stämmer inte alls med hur det är i praktiken. I alla fall all den info jag har fått genom sjukvården i Sverige. Enligt läkaren skulle man blivit bra i princip på 2 månader, men får mig tog det 2+ år.

Länkar, böcker, artiklar nån? Man känner sig lätt handikappad när man ska leva med en sjukdom som man inte förstår sig på resten av livet...

Ok förstår... så det är fortfarande samma totala idioti som råder med att bara gå efter TSH?! (trodde det hade gått framåt på den fronten). Vet dock att det beror mkt på vart man bor (det är inte så att du bor i Norrland?), jag får alltid TSH o T4 per automatik, T3 om jag ber om det själv.

Det är väldigt vanlig just vid Hashimotos att T3 inte hänger med, o därför bör man också tilläggs medicinera med Liothyronin (T3), annars så tenderar symtomen på underfunktion kvarstå, det är ju trots allt T3 som är det mest aktiva hormonet. Min kompis fick efter mkt om o men även ett tillskott av Liothyronin för att få upp hennes T3 som inte hängde med (hon har Hashimotos), hehe, då kunde hon raka av sig "skägget" hon odlat med 7ketoDHEA. Ett tillskott av selen o E-vitamin sägs kunna hjälpa till med konverteringen, vet att just vitaminer+mineraler är viktiga för en fungerande konvertering/dejonisering från T4 till T3... Det var mkt på tapeten när allt var aktuellt i mitt eget fall, dvs när jag själv försökte "lära mig att förstå den sjukdom som jag skulle leva med resten av mitt liv". Att lära mig mkt själv, har lett till att det idag är jag som styr min medicinering/dosering enligt hur jag mår/kontra prover (tar prover allt emellanåt när jag behöver besöka vårdcentralen). De allra flesta med en autoimmun variant av sköldkörtelsjukdom mår bäst att ha ett TSH som är obefintligt (håller nere antikropparna/inflammationsprocessen), samt ett T4 o T3 strax ovanför medelreferens. Jag har själv ett omätbart TSH, o där vill specialistläkaren hålla det också, för att hålla antikropparna på noll.

Tyvärr så anses det nog vara både kostsamt o "onödigt" att ta samtliga prover, men till saken hör, att TSH talar bara om hur mkt du har av just...TSH, vilket bara är den halva, mindre viktiga "sanningen". Du bör försöka samla så mkt info du kan över hur viktigt det är att i första hand hålla koll på T4/T3, o hoppas på att du har en lyhörd läkare som inte sätter sig över nyare rön ang TSH "värdelöshet" som enda markör över sköldkörtelfunktionen. Det ska finnas ett bra forum för information (artiklar, tips om böcker ect) tror det heter ngt med Thyroid.se eller dyl (googla på det ihop med forum får du se).

Icefire
2007-11-04, 12:05
Ok förstår... så det är fortfarande samma totala idioti som råder med att bara gå efter TSH?! (trodde det hade gått framåt på den fronten). Vet dock att det beror mkt på vart man bor (det är inte så att du bor i Norrland?), jag får alltid TSH o T4 per automatik, T3 om jag ber om det själv.

Det är väldigt vanlig just vid Hashimotos att T3 inte hänger med, o därför bör man också tilläggs medicinera med Liothyronin (T3), annars så tenderar symtomen på underfunktion kvarstå, det är ju trots allt T3 som är det mest aktiva hormonet. Min kompis fick efter mkt om o men även ett tillskott av Liothyronin för att få upp hennes T3 som inte hängde med (hon har Hashimotos), hehe, då kunde hon raka av sig "skägget" hon odlat med 7ketoDHEA. Ett tillskott av selen o E-vitamin sägs kunna hjälpa till med konverteringen, vet att just vitaminer+mineraler är viktiga för en fungerande konvertering/dejonisering från T4 till T3... Det var mkt på tapeten när allt var aktuellt i mitt eget fall, dvs när jag själv försökte "lära mig att förstå den sjukdom som jag skulle leva med resten av mitt liv". Att lära mig mkt själv, har lett till att det idag är jag som styr min medicinering/dosering enligt hur jag mår/kontra prover (tar prover allt emellanåt när jag behöver besöka vårdcentralen). De allra flesta med en autoimmun variant av sköldkörtelsjukdom mår bäst att ha ett TSH som är obefintligt (håller nere antikropparna/inflammationsprocessen), samt ett T4 o T3 strax ovanför medelreferens. Jag har själv ett omätbart TSH, o där vill specialistläkaren hålla det också, för att hålla antikropparna på noll.

Tyvärr så anses det nog vara både kostsamt o "onödigt" att ta samtliga prover, men till saken hör, att TSH talar bara om hur mkt du har av just...TSH, vilket bara är den halva, mindre viktiga "sanningen". Du bör försöka samla så mkt info du kan över hur viktigt det är att i första hand hålla koll på T4/T3, o hoppas på att du har en lyhörd läkare som inte sätter sig över nyare rön ang TSH "värdelöshet" som enda markör över sköldkörtelfunktionen. Det ska finnas ett bra forum för information (artiklar, tips om böcker ect) tror det heter ngt med Thyroid.se eller dyl (googla på det ihop med forum får du se).

Nej, bor i Stockholm. Likadant här och även i resten av landet vad det verkar. Jag hade inte tidigare hört att patienter med Hashimotos oftare har problem med T3 än de med andra sköldkörtelsjukdomar, däremot har jag hört att det är ganska vanligt med konverteringsproblem men att läkare ofta vägrar skriva ut Liotyronin. Trots att många mår mycket bättre av en kombination av det och Levaxin.

Det enda raka är egentligen som du säger, att själv sköta sin medicinering. De flesta läkare och endokrinologer verkar tyvärr inte vara så duktiga på att behandla sköldkörtelsjukdomar. De som jag har varit hos har i stort sett bara tittat på provresultaten och gått på det, inte skapat sig någon helhetssyn på sin patient.

TSH ska ju enligt referensvärdena ligga mellan 0,4-2,0. Lite överraskande att du säger att de flesta med autoimmunitet mår bra av ett nästan obefintligt TSH! Det gör inte jag iaf, snarare när det ligger runt 1 skulle jag tro. Men det är ju individuellt vad man mår som bäst av, och det är just det som jag ser som ett av de stora problemen när det kommer till läkarens bedömning. De går ofta för mycket på siffrorna. (Även om det såklart är deras uppgift att göra detta, men att en del sen slår dövörat till bara för att ett prov vid ett enstaka tillfälle visade ett ok resultat, är inte så bra)

Hur många gånger har du fått gå till specialistläkare? Här får man ett besök på sig, oavsett hur det går sen får man inte komma tillbaka om man ber om det. Det är helt ofattbart. Kommer du ihåg hur lång tid det tog för dig att nå balans i medicineringen och hur snabbt du ändrade dosen för att nå dit?

Thyroid-sidan har jag tittat på tidigare, den är helt okej, men saknar litegrann tycker jag. En del av informationen där känns inte 100% tillförlitlig. Men det är en bra sida där man kan läsa om andra personers erfarenheter!

sugarcube
2007-11-04, 13:00
TSH ska ju enligt referensvärdena ligga mellan 0,4-2,0. Lite överraskande att du säger att de flesta med autoimmunitet mår bra av ett nästan obefintligt TSH! Det gör inte jag iaf, snarare när det ligger runt 1 skulle jag tro. Men det är ju individuellt vad man mår som bäst av, och det är just det som jag ser som ett av de stora problemen när det kommer till läkarens bedömning. De går ofta för mycket på siffrorna. (Även om det såklart är deras uppgift att göra detta, men att en del sen slår dövörat till bara för att ett prov vid ett enstaka tillfälle visade ett ok resultat, är inte så bra)

Hur många gånger har du fått gå till specialistläkare?

Tror faktiskt att det finns medicinsk dokumentation på att hålla TSH obefintligt vid just autoimmuna varianter av sjukdomen... rätt så logiskt faktiskt när man tänker till lite, o absolut nr1 prio enligt den läkare som upptäckte/behandlade mig från början. Mitt TSH ligger på mellan 0.04-0.001, dvs obefintligt. En del läkare VC läkare reagerar på detta o vill ha upp det, men då referar jag till det jag vet, samt att de ska kontakta min specialist läkare i ärendet,,, då brukar de ge med sig. Jag mår fruktansvärt dåligt om mitt TSH ökar o T4 sänks under 15 (ref:8-22), drabbas av kraftig panikångest bla. Så fort jag får upp det runt 18-20 försvinner det. Mitt T4 måste ligga snäppet över medel för att jag ska funka normalt, ngt som har tagit ex antal år att förstå genom trial & error metoden, hehe!

Visst är det mkt individuellt vart var o en mår bäst att ha sina värden, o det är ju där problemet ligger, att man lägger alltför lite vikt på just den individuella faktorn, trots att/även om det faktiskt finns medicinsk dokumentation i ämnet, som det ju faktiskt finns ang detta med ett nedtryckt TSH för att hålla antikropparna/inflammationsprocessen i schack, ngt som faktiskt tom en lekman kan förstå, när man tänker efter lite extra!

1 gång har jag varit på endokrinolog mottagningen (fick en tid efter mkt tjat), o det gav inte så mkt, tyvärr. Den bästa läkaren jag träffat (överläkare på medicin), har varit den som upptäckte sjukdomen (han har specialforskat i ämnet, tillsammans med en nära anhörig till mig), alltså verkar det också handla om hur mkt intresse en läkare själv har att fördjupa sig i ämnet, oavset titel då, för endokrinologen jag var hos, kändes "way off", dvs han hade stagnerat o verkade pisstrött på sitt jobb.

Ett annat exempel jag kan ta, är ang tidpunkten att ta sitt levaxin. Många har själv kommit underfund med hur pass mkt bättre effekt man får av det genom att ta det till natten då man inte har magen full av mat (spec kalciumrika livsmedel bör man se upp med tillsammans med levaxinintag). Detta har dissats helt av läkare, dvs att det inte ska spela ngnsomhelst roll. Hehe, hör o häpna, var inte länge sen jag läste i ngn medicinsk läkar artikel, att nu var det "vedertaget" att såhär var fallet, dvs att levaxin ger bäst effekt taget till natten på mer eller mindre tom mage. Ngt jag själv (o många andra) erfarit under många år redan.

sugarcube
2007-11-04, 13:17

Tror faktiskt att det finns medicinsk dokumentation på att hålla TSH obefintligt vid just autoimmuna varianter av sjukdomen... rätt så logiskt faktiskt när man tänker till lite, o absolut nr1 prio enligt den läkare som upptäckte/behandlade mig från början. Mitt TSH ligger på mellan 0.04-0.001, dvs obefintligt. En del läkare VC läkare reagerar på detta o vill ha upp det, men då referar jag till det jag vet, samt att de ska kontakta min specialist läkare i ärendet,,, då brukar de ge med sig. Jag mår fruktansvärt dåligt om mitt TSH ökar o T4 sänks under 15 (ref:8-22), drabbas av kraftig panikångest bla. Så fort jag får upp det runt 18-20 försvinner det. Mitt T4 måste ligga snäppet över medel för att jag ska funka normalt, ngt som har tagit ex antal år att förstå genom trial & error metoden, hehe!

Visst är det mkt individuellt vart var o en mår bäst att ha sina värden, o det är ju där problemet ligger, att man lägger alltför lite vikt på just den individuella faktorn, trots att/även om det faktiskt finns medicinsk dokumentation i ämnet, som det ju faktiskt finns ang detta med ett nedtryckt TSH för att hålla antikropparna/inflammationsprocessen i schack, ngt som faktiskt tom en lekman kan förstå, när man tänker efter lite extra!

1 gång har jag varit på endokrinolog mottagningen (fick en tid efter mkt tjat), o det gav inte så mkt, tyvärr. Den bästa läkaren jag träffat (överläkare på medicin), har varit den som upptäckte sjukdomen (han har specialforskat i ämnet, tillsammans med en nära anhörig till mig), alltså verkar det också handla om hur mkt intresse en läkare själv har att fördjupa sig i ämnet, oavset titel då, för endokrinologen jag var hos, kändes "way off", dvs han hade stagnerat o verkade pisstrött på sitt jobb.

Ett annat exempel jag kan ta, är ang tidpunkten att ta sitt levaxin. Många har själv kommit underfund med hur pass mkt bättre effekt man får av det genom att ta det till natten då man inte har magen full av mat (spec kalciumrika livsmedel bör man se upp med tillsammans med levaxinintag). Detta har dissats helt av läkare, dvs att det inte ska spela ngnsomhelst roll. Hehe, hör o häpna, var inte länge sen jag läste i ngn medicinsk läkar artikel, att nu var det "vedertaget" att såhär var fallet, dvs att levaxin ger bäst effekt taget till natten på mer eller mindre tom mage. Ngt jag själv (o många andra) erfarit under många år redan.

Hoppsan, vart försvann quoten!

I vilket fall så börjar mitt svar efter meningen "Hur många ggr har du fått gå till specläkare"

Hoppas det blev mer begripligt nu!

Bland_band
2007-11-05, 19:12

Det är så absurt dåligt hur lite kunskaper läkare faktiskt har...
Jag har själv tagit prover för nesatt ämnesomsättning, då jag har precis alla de symptom man kan ha osv.
Har bett om prover flertaget ggr och som har tagits.
Fick också veta att jag inte har en autoimmun (hashimotos) nedsättning iallfall.

Men, trots att jag har berättat om alla min symptom, och har ett TSH-värde på 2.2!, så säger läkaren att jag är fullt frisk!
Eftersom han använder skalan 0.4-3.7*gah!*

Det får bara inte se ut såhär i 2007 års svensk sjukvård. .Inte.

Icefire
2007-11-05, 19:24
Det är så absurt dåligt hur lite kunskaper läkare faktiskt har...
Jag har själv tagit prover för nesatt ämnesomsättning, då jag har precis alla de symptom man kan ha osv.
Har bett om prover flertaget ggr och som har tagits.
Fick också veta att jag inte har en autoimmun (hashimotos) nedsättning iallfall.

Men, trots att jag har berättat om alla min symptom, och har ett TSH-värde på 2.2!, så säger läkaren att jag är fullt frisk!
Eftersom han använder skalan 0.4-3.7*gah!*

Det får bara inte se ut såhär i 2007 års svensk sjukvård. .Inte.

Gå till en annan läkare direkt! När du säger att du har alla symtom man kan ha, då låter det åtminstone som att du har drabbats av någon typ av sjukdom. Det kan kanske vara något annat fel, som i sin tur påverkar ämnesomsättningen. Det finns väldigt många sjukdomar där symtomen är näst intill identiska med dem som förknippas med nedsatt sköldkörtelfunktion.

Bland_band
2007-11-05, 21:05
Gå till en annan läkare direkt! När du säger att du har alla symtom man kan ha, då låter det åtminstone som att du har drabbats av någon typ av sjukdom. Det kan kanske vara något annat fel, som i sin tur påverkar ämnesomsättningen. Det finns väldigt många sjukdomar där symtomen är näst intill identiska med dem som förknippas med nedsatt sköldkörtelfunktion.

Jadu..jag har faktiskt inte gjort annat än att springa hos läkare senaste året, så vore det ngt annat så bör dom väl ha hittat det, eller?
Denna läkare är dessutom överläkare, så vad ska man göra till slut?
Kan ju inte springa runt till hur många läkare somhelst heller.

Allt började med typ en jättenäringsbrist eter en drastisk kostomlägging som i sin tur påverkade väldigt mkt i min kropp, som ej har kunnat gå att vända på sen dess..
Låter absurt, jag vet, men så ser det ut iaf.*gah!*

Ska till husläkaren igen på fredag, vet du ngt som jag kan be om att kolla upp?
Jag har ju liksom bett dom ta allt eftersom jag mår så dåligt, så vad mer ska jag säga då...

Bland_band
2007-11-05, 21:07
Dessutom, är inte 2.2 i TSH-värde på skalan ganska högt?
Tror jag skulle må bra, och att jag förmodligen låg runt 1 när jag var "frisk".
Men jag vet inte.

Icefire
2007-11-05, 21:52
Dessutom, är inte 2.2 i TSH-värde på skalan ganska högt?
Tror jag skulle må bra, och att jag förmodligen låg runt 1 när jag var "frisk".
Men jag vet inte.

Jo, det är ju helt klart lite högt. Men det skulle kunna vara normalt, dock vet jag att jag själv inte mår bra av det. Målet är att ligga allra helst mellan 0,5-1,5 alltså runt 1.

Annars, om de inte hittar några medicinska fel vid provtagningen, är det kanske värt att göra en noggrann kontroll av mage och tarm för att se om det står rätt till med näringsupptaget? Man mår knappast dåligt utan någon anledning. Hoppas att det kommer lösa sig!

Bland_band
2007-11-06, 12:52
Jo, det är ju helt klart lite högt. Men det skulle kunna vara normalt, dock vet jag att jag själv inte mår bra av det. Målet är att ligga allra helst mellan 0,5-1,5 alltså runt 1.

Annars, om de inte hittar några medicinska fel vid provtagningen, är det kanske värt att göra en noggrann kontroll av mage och tarm för att se om det står rätt till med näringsupptaget? Man mår knappast dåligt utan någon anledning. Hoppas att det kommer lösa sig!

Jo, jag tänkte det jag med.
Så då borde ju TSH-värdet vara en indikator iaf.
Men tvivlar att jag får hjälp med de värdena. Isf bör jag nog gå till en hormonläkare om jag ska ha en chans.

För övrigt har jag varit mkt hos gastroläkare, och jag har inte mer än en känslig och inflammerad tarm, så där kan dom inte göra ngt heller tyvärr...

LunaSpice
2007-11-07, 20:38
Ett rätt och slätt nutritionsstatus skulle jag vilja se. Kobalaminer, spårämnen, andra vitaminer och mineraler, S-albumin. Dessutom IgA-antikropp för celiaki då detta är differentialdiagnos vid IBS, Hb + komplett blodstatus.

Vilka andra symtom har du från magtarmkanalen? IBS ger sällan malnutritionsproblem utan mer diarré och buksmärta. IBD däremot skulle kunna orsaka malnutrition men isf handlar det inte om IBS eftersom det är 2 helt skilda sjukdomar. IBD kräver oftast också mer utredningar.

LunaSpice
2007-11-07, 20:43
EDIT: Om din läkare misstänker IBD och att det orsakar dig problem med nutrition och vikten så är det ett fel imo att inte utreda vidare utan att bara säga att det inte finns något man kan göra. Man kan göra olika skopiundersökningar, datortomografier, röntgen samt blodprover enligt ovan för att se utbredningen av ev. inflammation/malabsorption. Det finns flera olika behandlingsalternativ till IBD dessutom.

Bland_band
2007-11-07, 21:26
Ett rätt och slätt nutritionsstatus skulle jag vilja se. Kobalaminer, spårämnen, andra vitaminer och mineraler, S-albumin. Dessutom IgA-antikropp för celiaki då detta är differentialdiagnos vid IBS, Hb + komplett blodstatus.

Vilka andra symtom har du från magtarmkanalen? IBS ger sällan malnutritionsproblem utan mer diarré och buksmärta. IBD däremot skulle kunna orsaka malnutrition men isf handlar det inte om IBS eftersom det är 2 helt skilda sjukdomar. IBD kräver oftast också mer utredningar.

Först: Tack för ett sådant utförligt svar!

Jag kan ju inte veta själv allt som mn har tagit ur blodprovssynpunkt.
Jag vet bara att man har tagit prover måånga ggr, just för att få reda på vad som kan vara fel med mig.
Så jag hoppas att läkarna vet vad dom gör.

Jag ska skriva ner dom sakerna du tog upp, och ta upp det med min husläkare på fredag iaf :thumbup:

Vad gällande min atrm så är det just en gastroläkare jag går hos, och jag har gjort ultraljud för att kolla lever och galla osv. Vilket såg bra ut.
Däremot vet jag att jag saknar ett enzym som heter antitrypsin (genetiskt.)

Tarmproblematiken vet jag mkt själv vad det är, eftersom jag haft en känslig och trög tarm under hela min barndom.
Men, som med ändrad kost och leverne för några år sedan läkte ut problemet.
B.la fick jag en högre ämnesomsättning och matsmältning, som i sin tur också gjorde så att jag hade dagliga tarmtömningar, så att det sedan spreds positiva ringar på vattnet.

Nu har jag pga näringsbrister för ca ett år sedan, fått en väldigt dålig tarm igen, och ämesomsättning. (B.la)
Men en gastroskopi tyckte gastroläkaren var onödig, eftersom det nu har kkonstaterats att jag har en typisk "känslig tarm" helt enkelt.
Går säkert att få en mer detaljerad diagnos på det också.
Mer förstår ju inte läkarna, än vad dom kan se på prover och undersköningar.
Jag har ju levt igenom det och vet varför b.la tarmen blivit så dålig, igen.

Även om det konstateras med en gastroskopi att jag är just lite inflammerad(vilket är sagt) och att mitt näringsupptag är nedsatt (vilket det är), så kan dom ju inte göra så mkt vad jag förstår.
Och vad läkaren har sagt till mig.
Dock har jag ok hb-värden osv. Och njurar och sånt såg ok ut sist jag var på akuten för nån månad sedan.

Jag gör själv så gott jag kan med avslappning vid måltider, tar enzymer vid varje måltid vilket hjälper en aning, även saltsyra eftersom produktionen är lite nedatt av samma anledningar som det övriga.
Jag kan ju inte göra så mkt mer, eftersom det där med ämnesomsättningen inte har gått att få ngn lösning på, inte heller alla allergier jag har fått utav ett utmattat immunförsvar.

Jag får helt enkelt fortsätta att springa i sjukvården hos allergologer, gastroläkare, hormonläkare osv.

Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg.

Förresten, finns det ngt mer sätt att mäta sitt immunförsvar på, förutom det vanliga med vita/röda blodkioppar och sänkan?
Mina blodkroppar ser tyligen ok ut, men jag har ett plus på sänkan.
Eftersom jag har haft ngn slags absurd infektion i min ena nässlemhinna i snart ett och ett halvt år (som påverkat mitt immunförsvar mkt) och inte fått ngn riktig hjälp med det, så reregerade jag på det där med sänkan iaf.
Och bad om att jag vill ta en odling i näsan, men det ville inte ÖNH-läkaren på akuten göra, och tyckte det skulle vara höjden av otur om det skulle visa sig att mitt plus på sänkan kunde indikera på att jag har en infektion i näsan.
Men jag skulle då inte bli förvånad, så mkt som blivit galet med min hälsa på så kort tid dessutom...

Bland_band
2007-11-07, 21:28
Förlåt, symptom från tarmen var det ju också:
Gasig, uppsvälld ( speciellt vid samband med måltider), förstopning jämt, magont, vätska i typ hela kroppen och ansiktet, långsam matsmältning etc.

Jösses, vilken trevlig bild jag lägger ut av mig själv då...:smash:

sugarcube
2007-11-07, 23:41
Förlåt, symptom från tarmen var det ju också:
Gasig, uppsvälld ( speciellt vid samband med måltider), förstopning jämt, magont, vätska i typ hela kroppen och ansiktet, långsam matsmältning etc.

Jösses, vilken trevlig bild jag lägger ut av mig själv då...:smash:

Skulle inte bli förvånad om du fick "kontroll på hela paketet", bara du finge hjälp med att få din ämnesomsättning i balans.

LunaSpice
2007-11-08, 20:31
Tja, för immunstatus så finns det olika prover man kan ta också men det borde din gastroläkare ordinera isf.

Har du provat Dimetikon/Minifom för gaserna? Det i samband med måltid. Testa också bulkmedel i olika former (det har du säkert redan gjort).

Återkom när du varit hos din gastroläkare och berätta vad han/hon sagt.

Icefire
2007-11-09, 19:07
Jag har en fråga om Hashimotos. Nu har jag legat på samma dos i 6 månader och mått stabilt bra i alla fall de senaste 3 månaderna. Men för en vecka sen kom alla symtom på underfunktion tillbaka: extremt frusen, trög, deppig, torr mm. Helt plötsligt liksom. Mitt TSH visade sig även vara högre än på över ett år (3,2 nu jämfört med mellan 1,3-2,7 under årets lopp). Vad kan det bero på, dosen har ju varit densamma jättelänge? Antikropparna, kan de ha blivit fler eller vad?

sugarcube
2007-11-09, 19:51
Jag har en fråga om Hashimotos. Nu har jag legat på samma dos i 6 månader och mått stabilt bra i alla fall de senaste 3 månaderna. Men för en vecka sen kom alla symtom på underfunktion tillbaka: extremt frusen, trög, deppig, torr mm. Helt plötsligt liksom. Mitt TSH visade sig även vara högre än på över ett år (3,2 nu jämfört med mellan 1,3-2,7 under årets lopp). Vad kan det bero på, dosen har ju varit densamma jättelänge? Antikropparna, kan de ha blivit fler eller vad?

Det är ett tecken på att det är dags att höja dosen, din egen körtel nu har vant sig vid att få hjälp utifrån (levaxin), o nedreglerar produktionen av hormon i sin tur,,, o därmed får även antikropparna mer "spelrum" att börja spöka igen,,, därav dina symtom. Det är ju detta som är problemet när man inte "släckt" ner sköldkörteln mer eller mindre helt, att det kan bli en mkt ojämn resa, där man hela tiden måste öka/reglera dosen, för att hålla jämn takt med den egna körteln,,, därför borde det ju vara det bästa att få ner TSH så pass mkt att man stänger av den egna produktionen, mer eller mindre helt,,, oftast blir man inte stabil på ngn dos förrän man är där... detta gäller vad jag vet, i första hand de med autoimmuna rubbningar, där inflammation/antikroppar finns med i bilden. Du får höra med din behandlande läkare om det inte är dags att öka dosen nu, för 3,2 är för högt i vilket fall!

Icefire
2007-11-10, 10:53
Det är ett tecken på att det är dags att höja dosen, din egen körtel nu har vant sig vid att få hjälp utifrån (levaxin), o nedreglerar produktionen av hormon i sin tur,,, o därmed får även antikropparna mer "spelrum" att börja spöka igen,,, därav dina symtom. Det är ju detta som är problemet när man inte "släckt" ner sköldkörteln mer eller mindre helt, att det kan bli en mkt ojämn resa, där man hela tiden måste öka/reglera dosen, för att hålla jämn takt med den egna körteln,,, därför borde det ju vara det bästa att få ner TSH så pass mkt att man stänger av den egna produktionen, mer eller mindre helt,,, oftast blir man inte stabil på ngn dos förrän man är där... detta gäller vad jag vet, i första hand de med autoimmuna rubbningar, där inflammation/antikroppar finns med i bilden. Du får höra med din behandlande läkare om det inte är dags att öka dosen nu, för 3,2 är för högt i vilket fall!

Jaha, det är alltså så det kan ligga till. Jag uppskattar att du svarar så utförligt! Självklart ska jag prata med läkare, men eftersom det är helg nu så dröjer det ett par dagar. Tills dess är det lite skönt att veta vad som kan ha orsakat den här svängningen.
Det jag inte förstår är att blodprover bara ska tas en gång i halvåret medan man håller på att finjustera. Då kommer det ju ta år innan man blir frisk, eftersom dosen inte kan höjas så mycket varje gång utan att det ger jobbiga bieffekter. Men jag ska ta upp allt detta med läkaren och se vad hon säger.

sugarcube
2007-11-10, 13:50
Jaha, det är alltså så det kan ligga till. Jag uppskattar att du svarar så utförligt! Självklart ska jag prata med läkare, men eftersom det är helg nu så dröjer det ett par dagar. Tills dess är det lite skönt att veta vad som kan ha orsakat den här svängningen.
Det jag inte förstår är att blodprover bara ska tas en gång i halvåret medan man håller på att finjustera. Då kommer det ju ta år innan man blir frisk, eftersom dosen inte kan höjas så mycket varje gång utan att det ger jobbiga bieffekter. Men jag ska ta upp allt detta med läkaren och se vad hon säger.

Tyvärr är vi ju också olika känsliga för dosförändringar, spec i början då kroppen ska vänja sig vid hormon "utifrån" sas, o så länge man har en körtel som lever "bärsärk" av o till, så kan det periodvis vara ännu svårare att parera det med hormon utifrån, dvs få rätt på dos, en dos som var rätt en månad sen, kan helt plötsligt vara för hög eller för låg (oftast för låg då, spec i början). Personligen har jag pendlat på doser mellan 100mcg (fick gå upp till 100mcg nästan direkt), upp till 400mcg, för att för tillfället ligga på en för mig "liten" dos av 200mcg, fick sänka från 300mcg efter att ha börjat träna mkt o ökat mitt proteinintag ganska betydligt, för plötsligt låg både T4 o T3 över referensvärdena på den dos av 300mcg, som jag varit stabil på under många år.

Hashimotos/Graves (som dock kan vara lite lättare då den ofta opereras eller "släcks" genom radiojodbehandling) är nog, vilket jag även nämnt i ett tidigare inlägg, den mest "hysteriska" formen av sköldkörtelsjukdom, där antikroppar identifierar den egna körteln som ngt främmande o ger upphov till en inflammation i körteln som på sikt förstör den. Fram tills dess kan man omväxlande hamna i hyper/hypo o mer eller mindre "normalt" tillstånd... vilket i sig gör det svårt att komma fram till en stabiliserad dos,,, vilket oftast inte sker förrän man får upp T4/T3 tillräckligt högt (oftast minst straxt över medelvärde, till en nivå där man mår bra sas), o TSH hamnar "där det hamnar" sas (ofta undertryckt), dvs TSH är det sista man ska gå på i detta sammanhang, då antalet antikroppar brukar öka i takt med att TSH ökar (symtom förvärras), o sjunker när TSH går ner (symtom avtar). Det som är absolut nödvändigt att följa är de "fria" hormonerna, sen vart TSH hamnar i skalan är mindre viktigt, det är de cirkulerande hormonerna som jobbar med att förse kroppens/organens celler med energi, som är avgörande för hur man mår. Detta är en förklaring jag fick av den läkare som behandlade mig från början.

Joohaan
2007-11-10, 23:00
Oj, lite chokad jag blir nu.
Tänkte börja träna och tänkte att jag skulle in här för att kolla efter lite tips så hittar man en tråd ang giftstruma, speciellt då det är väldigt väldigt ovanligt bland killar, speciellt unga.

Jag fick reda på förra sommaren att jag hade giftstruma efter haft tur att en doktor läst om det bara några veckor innan jag kom in, grunliga skälet till varför jag gick till vårdcentralen var efter flera veckors röda ögon, då... om jag minns rätt skapas var bakom ögonen som trycker fram ögonen.

Har tagit levaxin och Thacapzol sedan dess, och nästa år ska jag sluta för att se om det har "läkts" vilket det finns ca 50% chans till att det har gjort. Har det inte det så måste jag operaras och fortsätta ta medicinen resten av livet.

Var dum och inte gick till apoteket förförra veckan så var utan medicin under 5-7 dagar, detta var inte alls bra, mina ögon blev röda igen och mådde inte så bra, nu börjar det bli bättre.

Min doktor har aldrig nämnt att träning kan vara bra för att det ska läkas, men det kanske det är?

Det jag egentligen ville skriva var:
Skulle verkligen rekommendera er att ta medicinen, speciellt om ni får ögonproblem för det kan tydligen skapa värre problem med synen senare.

sugarcube
2007-11-10, 23:36
Tänkte börja träna och tänkte att jag skulle in här för att kolla efter lite tips så hittar man en tråd ang giftstruma, speciellt då det är väldigt väldigt ovanligt bland killar, speciellt unga.

Jag fick reda på förra sommaren att jag hade giftstruma efter haft tur att en doktor läst om det bara några veckor innan jag kom in, grunliga skälet till varför jag gick till vårdcentralen var efter flera veckors röda ögon, då... om jag minns rätt skapas var bakom ögonen som trycker fram ögonen.

Har tagit levaxin och Thacapzol sedan dess, och nästa år ska jag sluta för att se om det har "läkts" vilket det finns ca 50% chans till att det har gjort. Har det inte det så måste jag operaras och fortsätta ta medicinen resten av livet.

Var dum och inte gick till apoteket förförra veckan så var utan medicin under 5-7 dagar, detta var inte alls bra, mina ögon blev röda igen och mådde inte så bra, nu börjar det bli bättre.

Min doktor har aldrig nämnt att träning kan vara bra för att det ska läkas, men det kanske det är?

Skulle verkligen rekommendera er att ta medicinen, speciellt om ni får ögonproblem för det kan tydligen skapa värre problem med synen senare.

Hade också problem med mina ögon, de "stod ut" ganska mkt innan jag opererades, i värsta fall kan det bestå, vilket jag var livrädd för, eftersom min mamma fick bestående "'Marty Feldman ögon" pga sin giftstruma. Lyckligtvis normaliserades läget för mina ögon efter operation, även om de fortfarande är känsliga för både ljus o drag. Det är svullnad (inflammation?) i ögonhålans muskler som ger ett ökat tryck bakom ögonen, o helt enkelt trycker ut dem. Svårt att återställa om det går för långt.

Tror man ska ta det lite lugnt med hårdare träning tills man fått någorlunda ordning på sjukdomen. Det är en jättestress för kroppen att ha Hashimotos/Graves (giftstruma).

Icefire
2007-11-11, 13:28

Hej!
Om träning är bra för läkningsprocessen vet jag ingenting om, men jag kan berätta lite om mina egna erfarenheter.
Jag har underfunktion och har i perioder varit hemskt trött. Jag började ändå försöka träna lite, jag trodde egentligen inte att jag skulle orka. Konditionsidrott fungerade inte alls men promenader + styrketräning orkade jag med, även om det var krävande. Men när jag hade hållit på ett tag med detta kände jag att jag mådde avsevärt bättre! Det gjorde mig både piggare och starkare med tiden.
Om jag var du skulle jag definitivt börja träna, men kanske ligga på 65-70% så att du inte tar ut dig fullständigt, så länge du inte känner dig helt återställd. Jag tycker du kan ta kontakt med din doktor och fråga vad som rekommenderas om du känner dig osäker, men att vara helt inaktiv är aldrig bra.

Icefire
2007-11-16, 13:11
Jaha, då har jag pratat med läkaren. Mitt TSH visade 3,2 denna gång. Jag har mått urdåligt de tre senaste veckorna ungefär, innan dess kände jag mig i princip frisk och kry i 3 månader.
Referensvärdet för TSH ligger mellan 0,4-3,5. Min läkare tyckte att mitt TSH såg bra ut och att jag inte skulle göra nånting. Man "tillåts svänga" inom referensvärdena. Ingen förklaring fick jag till varför TSH helt plötsligt blivit mycket högre än vad det varit innan (1,3-2,7 under senaste året) eller varför jag mår som jag gör. Jag känner klart och tydligt symtomen av underfunktion.
Har både hört att man kan få sk skov, är det möjligt att detta kanske är en övergående period? Borde man öka medicindosen en kortare period för att komma ur och sen gå tillbaka till sin vanliga? (Kommer man få dras med sånt här hela livet eller kan man bli stabil?)
Jag har frågat läkare, men jag får inga svar vilket är frustrerande.

Bland_band
2007-11-17, 20:56
Ngt man också bör hålla koll på är diverse kosttillskott, som också kan påverka i olika riktningar. Vet att många med störningar i sköldkörtelfunktionen inte funkar bra ihop med CLA tex. Jag o en kompis (som också äter levaxin) tog under en period 7keto (osäker på om det var 7keto, eller 7ketoDHEA) inköpta via tillskottsbutik på nätet, o jag blev jättedålig, med huvudvärk, extrem puls o värmeökning, gick o kollade upp mina sköldkörtelvärden, o mitt T3 hade skjutit upp högt över referensvärdet, så jag lade av med dem omedelbart. Min kompis fortsatte dock, hon hade redan ett T3 som var för lågt i förhållande till T4, ngt som också kan vara värt att kolla upp, för även om T4 ligger bra, så är det inte säkert det mer aktiva T3 hänger med om man har ett "konverteringsproblem", o symtomen på underfunktion hänger kvar, ganska vanligt vid Hashimotos vad jag förstått. I vilket fall så började hon få skäggväxt o acne, samt, även hennes T3 "sköt i taket".

Får man fråga vad det var för tillskott av DHEA, samt hur mkt du och kompisen tog för att få negtaiva effekter?
Har nämligen ett multitillskott hemma som innehåller DHEA (vet inte vad det är för skilland på KetoDHEA men...), detta är enbart DHEA iaf, och ligger på 10mg.
Kan väl nämna att produkten i sig är lämpad till barn...

Tack på förhand.

Doktorn
2007-11-18, 22:49
Hade också problem med mina ögon, de "stod ut" ganska mkt innan jag opererades, i värsta fall kan det bestå, vilket jag var livrädd för, eftersom min mamma fick bestående "'Marty Feldman ögon" pga sin giftstruma. Lyckligtvis normaliserades läget för mina ögon efter operation, även om de fortfarande är känsliga för både ljus o drag. Det är svullnad (inflammation?) i ögonhålans muskler som ger ett ökat tryck bakom ögonen, o helt enkelt trycker ut dem. Svårt att återställa om det går för långt.

Tror man ska ta det lite lugnt med hårdare träning tills man fått någorlunda ordning på sjukdomen. Det är en jättestress för kroppen att ha Hashimotos/Graves (giftstruma).

Vad jag vet är orsaken till exopthalmus vid hög ämnesomsättning rätt så oklar. Man har bara lite teorier kring det... Dvs någon kunning som hittat på något som låter förnuftigt.

Joohaan
2007-11-26, 20:44
Jaha, då har jag pratat med läkaren. Mitt TSH visade 3,2 denna gång. Jag har mått urdåligt de tre senaste veckorna ungefär, innan dess kände jag mig i princip frisk och kry i 3 månader.
Referensvärdet för TSH ligger mellan 0,4-3,5. Min läkare tyckte att mitt TSH såg bra ut och att jag inte skulle göra nånting. Man "tillåts svänga" inom referensvärdena. Ingen förklaring fick jag till varför TSH helt plötsligt blivit mycket högre än vad det varit innan (1,3-2,7 under senaste året) eller varför jag mår som jag gör. Jag känner klart och tydligt symtomen av underfunktion.
Har både hört att man kan få sk skov, är det möjligt att detta kanske är en övergående period? Borde man öka medicindosen en kortare period för att komma ur och sen gå tillbaka till sin vanliga? (Kommer man få dras med sånt här hela livet eller kan man bli stabil?)
Jag har frågat läkare, men jag får inga svar vilket är frustrerande.

Tror jag hade 7.1 i det första gången jag testades :smash:

AnnaMaria
2007-12-17, 11:29
Hej alla!

Jag är ny här och blev medlem sen jag hittade den här tråden.

Jag opererade bort hela min sköldkörtel för 5 år sedan. har sedan dess ätit 150 microgr levaxin. det har funkat bra tills för ca två år sedan. då fick jag symptom som yrsel, att jag inte tålde stress mm.

mina värden har sett "bra ut" enl läkare. men något högt på t4 och ett pressat tsh (detta pga att de ville ha det så för att behandla min cancer som var orsaken till operation)

T4 23 (ref 13-23) tsh 0,01 hade jag i provsvar då.

fick i våras sänka dosen till 150 varannan dag och 125 varannan. efter ca 4-5 veckor började jag få dagliga panikatacker. var yr och deppad.

prover då
t4 13 (13-23) tsh 1,3

höll ut i ca 5 veckor till sedan höjde jag dosen mådde genast bättre.
Efter ca tre veckor så börjage ett helvete. atacker av hjärtrusningar. skakade i hela kroppen, muskelryckningar, extremt känsliga reflexer (armen började hoppa och slutade inte hoppa när läkarn knackade på knäet)

Ble inlagd på sjukhus där diverse prover togs men inget onormalt hittades.

t4 var nu uppe i 20 (13-23)

fortsatte med samma dos 150 i 8 veckor de värsta symptomen lindrades men nya kom: konstant hög puls 140-150 av att bara göra små saker hemma. vilopuls på över 100 första timmen jag ligger ner sedan kan den gå ner så lågt som till 55 om jag legat och tagit det lugnt länge. men så fort jag resre mig upp drar den igång..skakningar i hela kroppen, irritation så jag trodde jag inte skulle stå ut.

prover nu visade
t4 26 (13-23)
tsh 0,02

fick rådet av doktorn att sänka lite mindre än tidigare. så nu äter jag 150 var tredje dag och 137,5 resten. det har nu gått tre veckor
irritationen är borta och har nu ersatts av ångest känslan med tryck över bröstet. pulsen är fortfarande hög. vägar knappt ta mig ur sängen. blir så andfådd bara jag gör minsta lilla sak.

ska ta nya prover nu i nästa vecka och då har dom nog gått ner. men hade hoppats på att få må bra snart. de olika symptomen kommer och går men aldrig hittar jag någonstans där det känns som innan.

ett värde som jag vet att jag mått bra vid är t4 16 (Ref 8-16) tsh 0,63
detta var 05.

Jag känner att min tolerans har ändrats för levaxinet. men visst borde det vara samma värden jag mår bra av att ligga på eller??

Känner mig bara längre och längre bort från mitt älskade liv som bestod av famlij, träning, vänner mm. orkar inte någonting längre..

Hoppas att det finns någon här som vet något om detta..e lite desperat just nu..har i stort sett varit sängliggandes sen september

Tacksam för svar

/A

ps. känner man sig ok, och ligger inom "normalt" på proverna ska man ABSOLUT inte äta levaxin för att få en liten extra puff när det gäller träning och viktnedgång. det funkar inte så. ev i början men sen stabiliseras det i förhållande till din egen produktion. Dessutom kan det bli riktigt fel i hormonbalansen till och med vid mycket små doser om man är känslig. och man kan få problem med hjärtat..bland annat.

Mår man dåligt kan det tvärt om vara så att man behöver levaxin trots at man ligger innom "normal" värden. jag mådde tex uruselt när jag hade t4 13 som är "normalt" men inte för mig.

Ett stort tips är att ta sköldkörtelvärden t4 t3 och tsh när man mår bra. så man har något att jämföra med om man sklle börja må dåligt..är vanligare än man tror men detta..

amincissez
2007-12-17, 13:03
Jag har haft underfunktion sen runt 12 års ,ålder.
Levaxin är ett tillväxt hormon som är en kopia av de egna ämnet.
Dvs inget beroendeframkallande,,den dagen dina värden stabiliseras,,
Då avbryter du bara levaxinintaget..
Mitt är kroniskt.
Innan dr upptäckte felet,,sov jag mycket,åt lite,orkade knappt tänka,,hade tunt stripigt hår,eksem ,något lättare för deppressionsanlag,,dvs genetisk sårbarhet,
Har haft rätt dos nu under många år,är helt normal.,förutom en depression av andra anl.
Har du underfunktion ,så bör du nog ta medic.
Men du väljer själv.

Många med underfunktion blir as tjocka,,el tvärtom frusna o smala som jag due to noll proc aptit.
Dina värden kanske ligger nära normala värden,,mina ligger långt under så levaxin är nödvändigt.
Min lillasyster har en liten störning,dvs underfunktion,hon blev trött, håglös ,tjock ,ledsen,apatisk,trögmagad,ja de mesta .
Hon äter små,små mängder levaxin så länge som värdena är lite för låga.
O ni ska veta nu efter ett års medic är hon som en ny människa.
Aktiv, stark , glad,normalviktig,o allmänt frisk.
Hon gör tester en gång per år,,precis som jag.
Förmodligen äter hon medic hela livet,,.
Min dr säger åkomman e kronisk,hennes säger att värdena kan stabiliseras spontant under livets gång.,för hon har små fel på sin skkörtel,
Levaxin för mig är bättre än normalvärderade människors,,
För att mina nivåer alltid är exakta,,vanligt folk har cykler som påverkar såsom mens mm.
I början av medic fick jag för mycket tillvhormon,,
För mig var det som en anabol raket ,,,
Jag sov knappt ,stark som fan ,mindre kroppsfett.,,hjärtat rusar,överfunktion e precis lika ohälsosamt som underfunktion.
Man får benskörhet mm som bieffekt.
Kroppen dräneras tillslut på all näring,hjärnan blir som när man är anorektisk under längre perioder.
Har du underfunkt så ta medic,,det är inte nåt farligt el beroendeframk.
De jag har skrivit är mina upplevelser,,och så här har min läkare sagt.

pazappa
2007-12-17, 13:09
Intressant! Är det genetiskt betingat? Mamma har giftstruma och äter levaxin (resten av livet) och pappa har sköldkörtelfel och äter levaxin, resten av livet även han. Jag är rätt trött, har lätt som en plätt att bli fet.

Timme
2007-12-17, 13:11
Jag vill ha levaxin då min ämnesomstättning är ganska kass. Dock så är den inom normalvärdet.

Man mäter THC halterna i blodet. Om sköldkörteln producerar dåligt (= låg ämnesomsättning) så märker hypofysen det och producerar mer THC.
THC (*Thyroidea Stimulernade Hormon) säger till sköldkörteln att producera mer när det finns för lite. Om inte sköldkörteln fungerar som den ska så kvittar det hur mycket THC hypofysen fixar.

THC värdet 1 är optimalt. Har man THC värde 2.7 så kan man få levaxin. Värdet för min THC halter är 2.5 :( Så surt. Jag vill ha levaxin!

Edit: det jag nyss skrev om THC har ni antaglingen redan tagit upp i tråden. Sorry för det i så fall.
*Sköldkörteln

Timme
2007-12-17, 13:13
Intressant! Är det genetiskt betingat? Mamma har giftstruma och äter levaxin (resten av livet) och pappa har sköldkörtelfel och äter levaxin, resten av livet även han. Jag är rätt trött, har lätt som en plätt att bli fet.

Ja det är genetiskt. Är du trött, har lätt att bli fet och båda dina föräldrar måste behandlas med levaxin så har du med stor säkerhet också fel på din sköldkörtel.

Du ska ha levaxin!

Tolkia
2007-12-17, 13:19
Jag vill ha levaxin då min ämnesomstättning är ganska kass. Dock så är den inom normalvärdet.
Är den inom normalvärdet skulle jag inte kalla den "kass" utan normalt fungerande, även om du inte "turboförbränner".
Du ska ha levaxin!
Jag skulle vilja korrigera det där till "Sök läkare och be att få ta prover". Levaxin är inget man knaprar som om det vore halstabletter, varför man inte heller skall internetordinera det hur som helst, i synnerhet inte utan medicinska kunskaper.

amincissez
2007-12-17, 13:20
En del dr tvistar om det, vet bara att jag o min syster har.
Då när jag som barn blev medic,,så frågades min mamma ut om släktingars sjukhistorik.
Såvitt jag vet är det bara jag o lillsyrran som har det.
Min storasyster ser ut som en underfunktionell person.
Sen om det bara är många muffins el underfunktion vet jag ej,,
Hon har inte sökt hjälp ,,för hon tror muffinsarna gjort sitt.
Hon har ett bulligt utseende både kropp o ansikte,,blir fort trött.

Har dålig hårkvalitet,,hon som hade värsta manen förr.

Timme
2007-12-17, 13:22
TSH var det visst, jag skrev fel :em:

amincissez
2007-12-17, 13:26

Pazappa ska knalla till hospitalet o ta prover,,så du får korrekt diagnos,behandling.
Skulle det visa underfunkt ,då får du mycket bättre livskvalitet med levaxin.

pazappa
2007-12-17, 13:42
Pazappa ska knalla till hospitalet o ta prover,,så du får korrekt diagnos,behandling.
Skulle det visa underfunkt ,då får du mycket bättre livskvalitet med levaxin.

Tack! Tänk att jag inte funderat närmare på detta förut. Oavsett om jag är frisk eller om jag behöver medicin så är det ju förstås jätteviktigt att få veta. Jag bokar tid på vårdcentralen på en gång.

Timme
2007-12-17, 13:43
Är den inom normalvärdet skulle jag inte kalla den "kass" utan normalt fungerande, även om du inte "turboförbränner".

TSH är inom normal värdet men det finns ju folk i denna tråd som haft lägre värde en mig (2.2) men mått skitdåligt ändå.

De symptom som jag upplever är trötthet/seghet. Jag blir sällan pigg och är generellt seg. Jag avskyr att ha det så. Jag orkar helt enkelt inte så mycket.

Det andra är vikten. Jag lägger på mig fett väldigt lätt och behöver inte är mycket. Det räcker nog med 3000kcal för att jag ska gå upp i vikt och jag väger redan 83-84kg vilket är ganska mycket för en som är 167cm och 18år.

Sedan så är det väldigt svårt att gå ned i vikt. När jag försöker gå ned i vikt så behöver jag dra ned kalorimängden till 1000-1200 kcal/dag. Då märker jag skillnad men det är samtidigt jobbigt att äta så lite.

Jag har även en extrem aptit och det känns som om det inte finns någon båtten i min mage. Jag kan sätta mig för att äta några mackor sedan så har jag hunnit äta 7-10 stycken utan att jag tänkt på det. Liksom vad tusan? Ett annat exempel. Kom hem från skolan och det fanns nybakade bullar. Självklart hade jag hunnit äta 12st innan det gick upp för mig vad jag höll på med. Jag bara åt och åt.

Det är många på min pappas sida av släkten som har allvarliga problem med sköldkörteln. Min faster behandlas nu och hon har mått skit rent ut sagt.

Min pappas kusin hade samma aptit problem som jag. Hon åt smörgås på smörgås. Min farbor hade TSH värde på över 9 vilket är extremt högt.

Jag tycker inte att jag mår så bra faktiskt.

Tröttheten och vikten är väldigt jobbigt faktiskt. Aptiten vet jag inte om det har med det att göra men det är väldigt jobbigt.

Icefire
2007-12-17, 21:08
Hej alla!

......................................

prover nu visade
t4 26 (13-23)
tsh 0,02

fick rådet av doktorn att sänka lite mindre än tidigare. så nu äter jag 150 var tredje dag och 137,5 resten. det har nu gått tre veckor
irritationen är borta och har nu ersatts av ångest känslan med tryck över bröstet. pulsen är fortfarande hög. vägar knappt ta mig ur sängen. blir så andfådd bara jag gör minsta lilla sak.

ska ta nya prover nu i nästa vecka och då har dom nog gått ner. men hade hoppats på att få må bra snart. de olika symptomen kommer och går men aldrig hittar jag någonstans där det känns som innan.

detta var 05.

Jag känner att min tolerans har ändrats för levaxinet. men visst borde det vara samma värden jag mår bra av att ligga på eller??

Känner mig bara längre och längre bort från mitt älskade liv som bestod av famlij, träning, vänner mm. orkar inte någonting längre..

Hoppas att det finns någon här som vet något om detta..e lite desperat just nu..har i stort sett varit sängliggandes sen september

Tacksam för svar

/A

Hej!
Jag har mycket erfarenhet av att gå upp och ner i dos. För mig är det väldigt känsligt att ändra dos har jag märkt, kan ändra dosen uppåt max 5 ug åt gången (25 ug ligger de minsta tabletterna på), annars får jag panikångestattacker och andra otrevliga bieffekter. Att sänka brukar däremot inte var några problem, men det har alltid gått ca 2-3 månader innan jag märkt av sänkningen fullt ut, så nu är jag noga med att inte överdosera.
Så försök ha lite tålamod (jag vet att det inte är det lättaste just nu, jag har varit i din situation många gånger!) men det har ju ändå bara gått 3 veckor för dig med den nya dosen. Det var ett bra råd du fick av doktorn att sänka lite försiktigare den här gången.

Det jobbiga med sköldkörtelsjukdomar är ju att det är så krångligt att få koll, eftersom det kan ta ca 8 veckor att anpassa sig till en ny dos. Och att du en gång har mått bra av att ligga på ett visst värde, det behöver inte betyda att du skulle må bra om du hamnade exakt på samma igen (det sa min läkare till mig, att alla pendlar i TSH och ligger på lite olika värde från dag till dag. Jag käftade emot en massa men hon stod fast, så jag skulle tro att det stämmer, hon är en mycket bra läkare för övrigt).

Jag känner verkligen med dig och vet hur du har det. Men tålamod är en väldigt bra grej att ha med sig i ryggsäcken. Och att tillåta sig själv att inte orka allt. Jag hatar att inte orka, men har ändå kunnat acceptera det efter ett antal månader.

sugarcube
2007-12-17, 23:41
Hej alla!

Jag opererade bort hela min sköldkörtel för 5 år sedan. har sedan dess ätit 150 microgr levaxin. det har funkat bra tills för ca två år sedan. då fick jag symptom som yrsel, att jag inte tålde stress mm.

mina värden har sett "bra ut" enl läkare. men något högt på t4 och ett pressat tsh (detta pga att de ville ha det så för att behandla min cancer som var orsaken till operation)

T4 23 (ref 13-23) tsh 0,01 hade jag i provsvar då.

fick i våras sänka dosen till 150 varannan dag och 125 varannan. efter ca 4-5 veckor började jag få dagliga panikatacker. var yr och deppad.

prover då
t4 13 (13-23) tsh 1,3

höll ut i ca 5 veckor till sedan höjde jag dosen mådde genast bättre.
Efter ca tre veckor så börjage ett helvete. atacker av hjärtrusningar. skakade i hela kroppen, muskelryckningar, extremt känsliga reflexer (armen började hoppa och slutade inte hoppa när läkarn knackade på knäet)

Ble inlagd på sjukhus där diverse prover togs men inget onormalt hittades.

t4 var nu uppe i 20 (13-23)

fortsatte med samma dos 150 i 8 veckor de värsta symptomen lindrades men nya kom: konstant hög puls 140-150 av att bara göra små saker hemma. vilopuls på över 100 första timmen jag ligger ner sedan kan den gå ner så lågt som till 55 om jag legat och tagit det lugnt länge. men så fort jag resre mig upp drar den igång..skakningar i hela kroppen, irritation så jag trodde jag inte skulle stå ut.

prover nu visade
t4 26 (13-23)
tsh 0,02

detta var 05.

Tacksam för svar

/A

ps. känner man sig ok, och ligger inom "normalt" på proverna ska man ABSOLUT inte äta levaxin för att få en liten extra puff när det gäller träning och viktnedgång. det funkar inte så. ev i början men sen stabiliseras det i förhållande till din egen produktion. Dessutom kan det bli riktigt fel i hormonbalansen till och med vid mycket små doser om man är känslig. och man kan få problem med hjärtat..bland annat.

Mår man dåligt kan det tvärt om vara så att man behöver levaxin trots at man ligger innom "normal" värden. jag mådde tex uruselt när jag hade t4 13 som är "normalt" men inte för mig.

Ett stort tips är att ta sköldkörtelvärden t4 t3 och tsh när man mår bra. så man har något att jämföra med om man sklle börja må dåligt..är vanligare än man tror men detta..

Hej Anna-Maria!

Din historia låter lite som min, fast etter värre pga att jag inte är riktigt lika extremt känslig för värden uppåt,,, MEN neråt däremot! Vet precis vad du pratar om, att ligga lågt fast inom referens,,, panikångest, extrem o oförklarlig deppighet, gråtmildhet tja, det flesta av kroppens funktioner som man tar för givet, slutar att fungera normalt... ja jisses så man kan "bete" sig tänker man i efterhand. O det värsta är ju att under dessa perioder fungerar man knappt socialt, för att tala om att vara ute bland folk (jobb ect), det är ju svårt att få "förståelse" över dessa symtom, o att man kan vara så "pendlande" som person, både hemma o i arbliv/fritid. Har levt med detta i 12år, o märkt att mitt "låga" tillstånd verkar ha en väldigt stark koppling till yttre o inre stress/oro, dvs när det blir för mkt omkring en, då "dippar hela systemet" o det tar lång tid att "resetta" tillbaka till ett någorlunda fungerande o harmoniskt tillstånd! :( ...känsligt är vad det är, tror att ngn i tråden nämnde orden "genetisk sårbarhet", o det var så jäkla träffande tycker jag,,,då jag också är från en släkt med autoimmuna sköldkörtelsjukdomar (mamma, mostrar ect ect), o sårbar är precis vad man känner sig när oron i kroppen börjar övergå i renodlade panikattacker, som kan utlösas av precis vad som helst, när som helst...

Hoppas det löser sig för dig, att du snart är i balans igen, vet hur jobbigt det kan vara att inte längre kunna "lita på" sin kropps reaktioner för de simplaste saker som funkat perfekt tidigare, livet är inte riktigt vad det var "innan" sas!

Ingen lätt sjukdom det här :(

fonzie
2007-12-30, 23:42
Hejsan. Jag ska till min endokrinolog den 9e. Jag har lääänge misstänkt att jag har fel på ämnesomsättningen, har alltid varit "rund om magen" (20-30 BF%). Har försökt gå ner i vikt 6 ggr nu, varav två ggr var en period på 6 månader styck, dessa gånger på ett "normalt" underskott 500-1000 kcal, då gick jag ner totalt 3-4 kg.
Senaste gångerna har jag lyssnat lite mer på min kropp och ätit så lite som 1000 kcal/dag utan fett och 50 g kolhydrater. DÅ började vågen röra på sig, dock är det helt orimligt eftersom jag väger 120 kg och tränar oftast 2 ggr om dagen (styrka/cardio). Jag har bilringarna, jag har hudbristningarna, frågan är om det räcker för att doktorn ska vilja ta ett test på mig. Görs dem via blodprov? Är de omständiga/dyra?

Tacksam för svar!

MVH

Icefire
2007-12-31, 12:00
Hejsan. Jag ska till min endokrinolog den 9e. Jag har lääänge misstänkt att jag har fel på ämnesomsättningen, har alltid varit "rund om magen" (20-30 BF%). Har försökt gå ner i vikt 6 ggr nu, varav två ggr var en period på 6 månader styck, dessa gånger på ett "normalt" underskott 500-1000 kcal, då gick jag ner totalt 3-4 kg.
Senaste gångerna har jag lyssnat lite mer på min kropp och ätit så lite som 1000 kcal/dag utan fett och 50 g kolhydrater. DÅ började vågen röra på sig, dock är det helt orimligt eftersom jag väger 120 kg och tränar oftast 2 ggr om dagen (styrka/cardio). Jag har bilringarna, jag har hudbristningarna, frågan är om det räcker för att doktorn ska vilja ta ett test på mig. Görs dem via blodprov? Är de omständiga/dyra?

Tacksam för svar!

MVH

Hej hej!
Det är inte alls omständigt att ta provet, bara ett stick i armen så är det klart.
Det du uppger kanske inte räcker för att doktorn med en gång ska misstänka störningar i ämnesomsättningen. Men påtala att du är orolig själv, och säg att du vill ta ett blodprov. Det kostar inget extra om det görs i samband med läkarbesöket, annars är det 140 som ett vanligt besök hos husläkaren har jag för mig. Det är bara ett värde som mäts, och det är TSH.
Var bara tydlig så löser det sig säkert!

Timme
2008-02-18, 12:13
Nu är mitt prov klart. Jag hade normala värden enligt min läkare.

TSH låg på 2.1 och T4 värdet var 8.

Vad anses vara ett dåligt T4 värde?

fonzie
2008-02-18, 16:09
Den här tråden hade jag glömt. Mitt TSH var på 1.09. Jag älskar mig själv. *cupid*

No more excuses! Time to banta!

Timme
2008-02-18, 18:09
Den här tråden hade jag glömt. Mitt TSH var på 1.09. Jag älskar mig själv. *cupid*

No more excuses! Time to banta!

Men skit! Jag vill också ha hög energiförbrukning!

Icefire
2008-02-21, 21:07
Nu är mitt prov klart. Jag hade normala värden enligt min läkare.

TSH låg på 2.1 och T4 värdet var 8.

Vad anses vara ett dåligt T4 värde?

Det säkraste är att du frågar läkaren om vilka referenser laboratoriet använder. Det kan variera något. Hur som helst ligger du helt klart i underkant. 10-19 och 12-22 har referensvärdena varit för T4 på de ställen jag tagit prover har jag för mig.
Ditt TSH är ju inom referensområdet, och då brukar man inte ens bry sig om att kolla T4 i vanliga fall. 0,5-1,5 i TSH är enligt många optimalt (det har i alla fall visat sig gälla för mig personligen).

Om du känner dig missnöjd kan du alltid försöka vända dig till någon annan läkare. Det är ju möjligt att du behöver hjälp, med tanke på att värdena faktiskt är i underkant, samt att du inte mår helt bra.

Timme
2008-03-01, 17:37
Det säkraste är att du frågar läkaren om vilka referenser laboratoriet använder. Det kan variera något. Hur som helst ligger du helt klart i underkant. 10-19 och 12-22 har referensvärdena varit för T4 på de ställen jag tagit prover har jag för mig.
Ditt TSH är ju inom referensområdet, och då brukar man inte ens bry sig om att kolla T4 i vanliga fall. 0,5-1,5 i TSH är enligt många optimalt (det har i alla fall visat sig gälla för mig personligen).

Om du känner dig missnöjd kan du alltid försöka vända dig till någon annan läkare. Det är ju möjligt att du behöver hjälp, med tanke på att värdena faktiskt är i underkant, samt att du inte mår helt bra.

Jag mår väl okej men jag tycker att jag är lite väl trött lite för ofta.
Det hade inte varit fel med högre förbränning men jag har insett att det är ganska okej ändå. Det blir ju billigare att leva när kroppen inte behöver lika mycket energi :D

Timme
2008-03-01, 17:38

Mitt T4 är alltså lite för lågt?

fonzie
2008-03-01, 21:17
Timme:

Jag berättade för min läkare som du berättat (inga namn nämnda förstås, bara adress och telenummer *whistle* , att ditt TSH var nära 2.7 och vid 2.7 behövs medcinering. Hon skrattade nästan åt mig och sa att det var helt "behovsrelaterat" (in lack of better terms). Att man inte skulle gå efter nummer utan hur personen mådde. Vad för läkare går du till?

Och du ska aldrig säga att du "väl mår ok", får då blire inge Levaxin. :)

Icefire
2008-03-03, 14:50
Mitt T4 är alltså lite för lågt?

Ja, det är lite för lågt. Och TSH aningen högt. Så om jag hade varit du hade jag vänt mig till en annan läkare för att vara på den säkra sidan.

fonzie
2008-03-03, 16:54
Endokrinologer är bäst på sånt här va?

pazappa
2008-06-11, 07:11
Jag leker gravgrävare här och drar upp den här gamla tråden eftersom jag var aktiv i den. Jag tog prover och värdena var helt okej. Men nu har det visat sig varifrån min trötthet, koncentrationsbrist med mera kommer ifrån... vuxen-adhd. Så kan det gå.

kalle_banan
2008-06-11, 14:06
Kan adhd bero på hypotyroidism?

Tolkia
2008-06-11, 14:22
Kan adhd bero på hypotyroidism?
Jag uppfattar det som att kommentaren betydde att han först misstog sina ADHD-symptom för symptom på hypothyroidism. Jag tror inte att hypothyroidism i sig ger ADHD.

pazappa
2008-06-11, 18:10
Jag uppfattar det som att kommentaren betydde att han först misstog sina ADHD-symptom för symptom på hypothyroidism. .

Precis, det var så jag menade.

mikaelj
2008-11-04, 16:28

Det där är ju intressant. Här i Göteborg är det 0,4 - 4,2. Jag hade TSH=3,1 och fT4=15 för en månad sedan och för två veckor sedan hade jag TSH=3,7 och fT4=17. Har definitivt hyposyndrom. Utreder det just nu. Samtidigt är det svårt att säga om jag bara föreställer mig det eller "har en depression". Läkaren föreslog SSRI för depp, men det hjälper väl inte för tröttheten/viktuppgången...

Vad jag vet är att jag dagen efter ett hårt styrketräningspass är i zombieläge: orkar knappt hålla ögonen öppna, kan inte koncentrera mig och armar & ben är blytunga. *suck*

Icefire
2008-11-04, 18:48
Det där är ju intressant. Här i Göteborg är det 0,4 - 4,2. Jag hade TSH=3,1 och fT4=15 för en månad sedan och för två veckor sedan hade jag TSH=3,7 och fT4=17. Har definitivt hyposyndrom. Utreder det just nu. Samtidigt är det svårt att säga om jag bara föreställer mig det eller "har en depression". Läkaren föreslog SSRI för depp, men det hjälper väl inte för tröttheten/viktuppgången...

Vad jag vet är att jag dagen efter ett hårt styrketräningspass är i zombieläge: orkar knappt hålla ögonen öppna, kan inte koncentrera mig och armar & ben är blytunga. *suck*

Usch! Hoppas du får hjälp, tyvärr är läkare ibland mer inriktade på siffror än patienten framför sig, speciellt om de inte har tillräckliga kunskaper om en sjukdom. Det varierar mellan laben det där med med referensvärdena. Jag har varit med om lite olika varianter själv.

mikaelj
2008-11-04, 21:13
Usch! Hoppas du får hjälp, tyvärr är läkare ibland mer inriktade på siffror än patienten framför sig, speciellt om de inte har tillräckliga kunskaper om en sjukdom. Det varierar mellan laben det där med med referensvärdena. Jag har varit med om lite olika varianter själv.

Jag fick från en sjuksköterska reda på att ens TSH beror helt och hållet på vilken metod de använder, och att det måste justeras till det aktuella referensintervallet. Men är inte S-TSH uppmätt i mmol/l alltid samma sak, oavsett referensintervall? Jag tycker det verkar väldigt märkligt.

Blivit satt på en ordentlig utredning, med prover för testosteron, kalium, D-vitamin, B12, järn, folater, fT4/TSH, LDL/HDL/TG och mer saker jag inte minns, samt ett 24h-kortisolprov.

Skall prata med läkaren igen om några veckor när resultaten är färdiga.

Hoppas verkligen på [subklinisk] hypotyreos, för annars betyder det att mina problem är psykosomatiska och blir satt på SSRI och samtal med psykiatriker...

Fatcan
2008-11-05, 00:10
Vart går man för att kolla sina thyoridhormonvärden? Kan man göra det utan vidare bara för att man vill veta?

mikaelj
2008-11-05, 08:02
Vart går man för att kolla sina thyoridhormonvärden? Kan man göra det utan vidare bara för att man vill veta?

Du bör nog ha en anledning till att göra det....

Det görs oftast på vårdcentralen i ett vanligt blodprov som skickar vidare sina prover till labb för analys.

Icefire
2008-11-05, 19:35
Jag fick från en sjuksköterska reda på att ens TSH beror helt och hållet på vilken metod de använder, och att det måste justeras till det aktuella referensintervallet. Men är inte S-TSH uppmätt i mmol/l alltid samma sak, oavsett referensintervall? Jag tycker det verkar väldigt märkligt.

Det finns säkert lite olika metoder för att analysera (har läst laboratoriemedicin ett år och vet iaf att vissa analyser går att göra med alternativa metoder). Referensgruppen måste man ju då testa antingen med samma metod för att kunna jämföra rakt av - eller om man har gått över till någon annan metod kan jag tänka mig att man helt enkelt räknar om för att se vad det hade motsvarat med den tidigare.

Förmodligen finns det en logisk förklaring i alla fall. Det låter som du är satt på en ordentlig utredning i alla fall - bra! Hoppas att doktorn tog TPO(antikroppar). Det visar på om du har antikroppar mot din sköldkörtel.

mikaelj
2008-11-05, 19:56
Det finns säkert lite olika metoder för att analysera (har läst laboratoriemedicin ett år och vet iaf att vissa analyser går att göra med alternativa metoder). Referensgruppen måste man ju då testa antingen med samma metod för att kunna jämföra rakt av - eller om man har gått över till någon annan metod kan jag tänka mig att man helt enkelt räknar om för att se vad det hade motsvarat med den tidigare.

Jag förstår ändå inte. Är det mmol/l eller någon annan enhet? För oavsett vad så verkar ju alla som medicineras med Levaxin få sin dos anpassad till att hamna i intervallet 0,5-1,0. Då måste mätmetoden vara samma. (förutsatt serum-tsh).

Förmodligen finns det en logisk förklaring i alla fall. Det låter som du är satt på en ordentlig utredning i alla fall - bra! Hoppas att doktorn tog TPO(antikroppar). Det visar på om du har antikroppar mot din sköldkörtel.

Negativt på TPO/TR/TG-ak. :/ Återstår att se huruvida det är kortisolproblem, och om inte, testa med Levaxin. Det var så jag förstod vad läkaren sade. Skulle egentligen prova med det direkt, men eftersom binjuresvikt är kontraindikativt (har jag för mig han sade) måste man kolla kortisol först.

Däremot blev läkaren lite orolig av att jag varit utslagen i två dagar efter träningspasset i söndags och bad mig komma in imorgon för mer provtagning. Tveksamt om det skulle vara en blodpropp i lungan, dock...

Icefire
2008-11-07, 11:54
Jag förstår ändå inte. Är det mmol/l eller någon annan enhet? För oavsett vad så verkar ju alla som medicineras med Levaxin få sin dos anpassad till att hamna i intervallet 0,5-1,0. Då måste mätmetoden vara samma. (förutsatt serum-tsh).
Sant. Tycker det sköterskan sa till dig var lite skumt.

Negativt på TPO/TR/TG-ak. :/ Återstår att se huruvida det är kortisolproblem, och om inte, testa med Levaxin. Det var så jag förstod vad läkaren sade. Skulle egentligen prova med det direkt, men eftersom binjuresvikt är kontraindikativt (har jag för mig han sade) måste man kolla kortisol först.

Däremot blev läkaren lite orolig av att jag varit utslagen i två dagar efter träningspasset i söndags och bad mig komma in imorgon för mer provtagning. Tveksamt om det skulle vara en blodpropp i lungan, dock...
Ah, då är det ju bäst att göra lite fler kontroller som sagt. Inom en snar framtid vet du nog vad som är problemet, hoppas jag.

mikaelj
2008-12-11, 17:12
Fått hem en kallelse till endokrinologen nu, åtminstone. Januari-februari någonstans.

Dessutom fick jag 50ug Levaxin på prov (2v 25ug sedan 50ug därefter).

Hur lång tid kan det tänkas ta innan jag märker någon skillnad? (t.ex. att locket släpper, att jag är mindre snurrig eller kanske rentav får tillbaka aptiten på morgonen?)

Icefire
2008-12-13, 12:37
Fått hem en kallelse till endokrinologen nu, åtminstone. Januari-februari någonstans.

Dessutom fick jag 50ug Levaxin på prov (2v 25ug sedan 50ug därefter).

Hur lång tid kan det tänkas ta innan jag märker någon skillnad? (t.ex. att locket släpper, att jag är mindre snurrig eller kanske rentav får tillbaka aptiten på morgonen?)

Det kan ta allt ifrån ett par veckor till något år. Man brukar säga 6-8 veckor, men det stämmer inte för alla.
Man kan förvänta sig att ju kortare tid man haft sjukdomen, desto snabbare blir man av med symtomen efter man börjat med Levaxin.

mikaelj
2008-12-14, 11:23
Det kan ta allt ifrån ett par veckor till något år. Man brukar säga 6-8 veckor, men det stämmer inte för alla.
Man kan förvänta sig att ju kortare tid man haft sjukdomen, desto snabbare blir man av med symtomen efter man börjat med Levaxin.

OK, jag kommer ta det ungefär sex veckor innan nästa läkarbesök (eller endo, vilkets om nu kommer först). Sedan läste jag att om man inte har nedsatt sköldkörtelfunktion, så kan en Levaxinbehandling slå ut sköldkörteln. Men det tycker jag verkar lite tokigt. Borde inte sköldkörteln gå tillbaka på sin tidigare produktion när man lägger av med behandlingen ?

Nå, jag får väl se vad som händer. Har liksom inte särskilt många anda alternativ, och "depression-och-SSRI" känns inte som något särskilt lockande när det inte är /det/ som är problemet....

Icefire
2008-12-14, 11:34
OK, jag kommer ta det ungefär sex veckor innan nästa läkarbesök (eller endo, vilkets om nu kommer först). Sedan läste jag att om man inte har nedsatt sköldkörtelfunktion, så kan en Levaxinbehandling slå ut sköldkörteln. Men det tycker jag verkar lite tokigt. Borde inte sköldkörteln gå tillbaka på sin tidigare produktion när man lägger av med behandlingen ?

Jodå, den kommer igång igen i så fall.

mikaelj
2008-12-14, 16:40
Jodå, den kommer igång igen i så fall.

Tack. Jag har läst lite olika saker. Fast, jag tror nog ändå att jag skall se om jag märkt någon som helst skillnad efter 2v @ 25ug och 1-2v på 50ug och i så fall sluta i förtid. För det skulle kunna vara så att jag har för mycket rT3 (som ser ut som T3 i serum) och att sätta in T4 är snarare skadligt. :/

Luriga saker, sköldkörteln...

Icefire
2008-12-14, 19:39
Tack. Jag har läst lite olika saker. Fast, jag tror nog ändå att jag skall se om jag märkt någon som helst skillnad efter 2v @ 25ug och 1-2v på 50ug och i så fall sluta i förtid. För det skulle kunna vara så att jag har för mycket rT3 (som ser ut som T3 i serum) och att sätta in T4 är snarare skadligt. :/

Luriga saker, sköldkörteln...

Det är jättelurigt. Hoppas du får träffa en bra endokrinolog, då löser det sig nog.

mikaelj
2009-01-24, 11:59
... 14 dagar med 25ug och 30 dagar med 50ug har inte hjälpt något. Får se vad fabbo endokrinologen säger i slutet av februari.

Icefire
2009-01-24, 12:07
... 14 dagar med 25ug och 30 dagar med 50ug har inte hjälpt något. Får se vad fabbo endokrinologen säger i slutet av februari.

6 veckor ungefär, behöver inte betyda så mycket att du inte känner skillnad. Har du varit sjuk länge kan det ta betydligt längre tid att känna effekt. Vilken endokrinolog går du hos?

Lellan
2009-01-24, 15:43
Jag blir helt snurrig av hela tråden, men tänkte kolla av ngra frågor jag har:

Kan ens värden variera kraftigt? För några år sedan hade jag t4 på 9, så jag gick och lämnade blodprov med ngn månads mellanrum och efter knappt ett år sa man att jag inte behövde äta levaxin som man trott.

Min mamma käkar sedan ett par år levaxin, minns ej varför.

Senaste året har jag varit trött, dålig koncentrationsförmåga, blir lätt sjuk, ibland illamående och frusen, inga andra symptom på att ngt skulle vara fel och jag har tänkt att det varit psykosomatiskt då det hänt mkt detta år.

Har högt hb, andra värden bra hos företagshälsovården (hb 153-154).

Har sprungit hos familjeläkaren rätt ofta pga sjukor det här året och är trött på dem och stör mig som fan på läkarsekreteraren, så därför jag inte kollat upp men får se till att göra det.

Men kan ju passa på att fråga lite här innan jag får tummen ur tänkte jag! :)

Icefire
2009-01-24, 22:06
Jag blir helt snurrig av hela tråden, men tänkte kolla av ngra frågor jag har:

Kan ens värden variera kraftigt? För några år sedan hade jag t4 på 9, så jag gick och lämnade blodprov med ngn månads mellanrum och efter knappt ett år sa man att jag inte behövde äta levaxin som man trott.

Min mamma käkar sedan ett par år levaxin, minns ej varför.

Senaste året har jag varit trött, dålig koncentrationsförmåga, blir lätt sjuk, ibland illamående och frusen, inga andra symptom på att ngt skulle vara fel och jag har tänkt att det varit psykosomatiskt då det hänt mkt detta år.

Har högt hb, andra värden bra hos företagshälsovården (hb 153-154).

Har sprungit hos familjeläkaren rätt ofta pga sjukor det här året och är trött på dem och stör mig som fan på läkarsekreteraren, så därför jag inte kollat upp men får se till att göra det.

Men kan ju passa på att fråga lite här innan jag får tummen ur tänkte jag! :)

Värdena kan variera, hur pass kraftigt vet jag dock inte. Men det spelar roll om man är fastande eller inte - har du haft samma förutsättningar vid provtagningarna?
T4 på 9 är ju lågt, och tillsammans med symtom kan det ju helt klart tala för en störning.
Fundera på om du har haft några andra hormonomställningar de senaste åren (gravid, klimakterie osv), kan ofta vara då sjukdomen bryter ut.

Att kolla upp det igen låter som en bra idé. Det kan ju vara något som ligger i släkten, hör med din mamma av vilken anledning hon får Levaxin.
Det finns ganska många tillstånd som har liknande symtom som sköldkörtelrubbningar - bland annat depression som du är litegrann inne på. Å andra sidan misstar man ofta sköldkörtelproblem för depression. Det gäller att pussla ihop ALLA bitar!

Lellan
2009-01-24, 23:01
Värdena kan variera, hur pass kraftigt vet jag dock inte. Men det spelar roll om man är fastande eller inte - har du haft samma förutsättningar vid provtagningarna?
T4 på 9 är ju lågt, och tillsammans med symtom kan det ju helt klart tala för en störning.
Fundera på om du har haft några andra hormonomställningar de senaste åren (gravid, klimakterie osv), kan ofta vara då sjukdomen bryter ut.

Att kolla upp det igen låter som en bra idé. Det kan ju vara något som ligger i släkten, hör med din mamma av vilken anledning hon får Levaxin.
Det finns ganska många tillstånd som har liknande symtom som sköldkörtelrubbningar - bland annat depression som du är litegrann inne på. Å andra sidan misstar man ofta sköldkörtelproblem för depression. Det gäller att pussla ihop ALLA bitar!

Hade gått på keto ngra mån när första (låga) värdet uppstod, sedan började jag med kollisar igen. Var 23 år tror jag, inte gravid. Sen fick jag problem med levern, sen med gallsten och lades in men smet från operation (ja vaddå, gick ju bra! :))och har inte haft problem sen dess.

Min mamma är manodepressiv, iaf har hon behandlats för det en herrans massa år med lithium och elbehandling, men så för 1 år sen upptäckte man att hennes sänka var på 100 och att hon hade svår reumatism så nu ligger hon på reumatologen i veckorna sen i höstas typ. Hon fick även blodförgiftning pga stor mängd mediciner, nu äter hon bara lithium och nåt mer och levaxin och kortison å tja.. har inte full koll. Som sagt, hon är ändock (iaf periodvis) psykiskt dålig och kontakten oss emellan blir därefter.

Jag har inte vad jag vet några psykiska besvär, förutom adekvat trötthet pga praktiska omständigheter tror jag.. Har separerat, mitt jobb som jag älskar finns inte kvar å sånt, men jag känner mig och upplevs nog som positiv ändå? Arbetar m psykiskt funktionshindrade och känner inte att jag uppfyller kvalifikationer att ha ngt besvär, som sagt uppskattar livet men trött.

Får gå å kolla mig.

Icefire
2009-01-24, 23:14
Hade gått på keto ngra mån när första (låga) värdet uppstod, sedan började jag med kollisar igen. Var 23 år tror jag, inte gravid. Sen fick jag problem med levern, sen med gallsten och lades in men smet från operation (ja vaddå, gick ju bra! :))och har inte haft problem sen dess.

Min mamma är manodepressiv, iaf har hon behandlats för det en herrans massa år med lithium och elbehandling, men så för 1 år sen upptäckte man att hennes sänka var på 100 och att hon hade svår reumatism så nu ligger hon på reumatologen i veckorna sen i höstas typ. Hon fick även blodförgiftning pga stor mängd mediciner, nu äter hon bara lithium och nåt mer och levaxin och kortison å tja.. har inte full koll. Som sagt, hon är ändock (iaf periodvis) psykiskt dålig och kontakten oss emellan blir därefter.

Jag har inte vad jag vet några psykiska besvär, förutom adekvat trötthet pga praktiska omständigheter tror jag.. Har separerat, mitt jobb som jag älskar finns inte kvar å sånt, men jag känner mig och upplevs nog som positiv ändå? Arbetar m psykiskt funktionshindrade och känner inte att jag uppfyller kvalifikationer att ha ngt besvär, som sagt uppskattar livet men trött.

Får gå å kolla mig.

Ja, absolut! Man ska inte gå runt och må dåligt eller fundera över saker, som man faktiskt kan göra någonting åt.
Det verkar inte finnas något helt och hållet uppenbart i din situation som visar på just sköldkörtelproblem, men inte heller nåt som direkt talar emot. Hoppas det går bra hos doktorn och att du får fatt i varför saker är som de är :)

cAase
2014-03-02, 16:55
Någon här som har lite koll på de nya rön som kommit fram? Tidigare referensvärde har legat på 0.04-4, och det ligger i princip kvar där på majoriteten av alla sjukhus. Nya rön påstår att referensvärdet bör sänkas ifrån 0.04-4 ner till 0.04-3.0, vissa påstår så lågt som 2.5. Jag misstänker starkt att jag har problem med sköldkörteln då jag i princip uppfyller alla symptom som finns, vart jag än läser. Min moder har problem med sköldkörteln och käkar medicin emot det. Jag har tidigare legat på gränsen till för högt TSH-värde, men har korrigerats på senare tid. Senast jag tog testet låg jag på TSH-värde 3.4 och om jag tolkat dessa medicinska hemsidor rätt, ligger jag ganska mycket över de nya rekommenderade gränsvärdena. När jag läser om symptom på nätet, uppfyller jag i princip 9/10. Problemet är bara att mina läkare säger att jag ligger under gränsvärdet, och därför är det inte intressant att medicinera, och detta förstår jag absolut då de utgår ifrån gamla standarden. Jag har inte heller testat antikroppar. Det jag undrar är, har jag tolkat dessa nya rön rätt? Om jag gjort det, och tydligen ligger över dessa värden kan jag ta med några av dessa papper till läkaren och be dem kolla på det?

Tomas Tryffel
2014-03-02, 17:08
Någon här som har lite koll på de nya rön som kommit fram? Tidigare referensvärde har legat på 0.04-4, och det ligger i princip kvar där på majoriteten av alla sjukhus. Nya rön påstår att referensvärdet bör sänkas ifrån 0.04-4 ner till 0.04-3.0, vissa påstår så lågt som 2.5. Jag misstänker starkt att jag har problem med sköldkörteln då jag i princip uppfyller alla symptom som finns, vart jag än läser. Min moder har problem med sköldkörteln och käkar medicin emot det. Jag har tidigare legat på gränsen till för högt TSH-värde, men har korrigerats på senare tid. Senast jag tog testet låg jag på TSH-värde 3.4 och om jag tolkat dessa medicinska hemsidor rätt, ligger jag ganska mycket över de nya rekommenderade gränsvärdena. När jag läser om symptom på nätet, uppfyller jag i princip 9/10. Problemet är bara att mina läkare säger att jag ligger under gränsvärdet, och därför är det inte intressant att medicinera, och detta förstår jag absolut då de utgår ifrån gamla standarden. Jag har inte heller testat antikroppar. Det jag undrar är, har jag tolkat dessa nya rön rätt? Om jag gjort det, och tydligen ligger över dessa värden kan jag ta med några av dessa papper till läkaren och be dem kolla på det?

Hur ser dina symptom ut?

cAase
2014-03-02, 17:23
Hur ser dina symptom ut?
Dessa har jag;
*Extremt frusen om dagarna. När jag vaknar på mornarna är jag så kall, att jag bokstavligt talat får ont av kylan. Då sover jag ändå med ett tjockt täcke, mjukisbyxor, strumpor och en t-shirt. Sitter med värmeelement på jobbet då mina händer blir blåa av kyla.
*Extrema värmevallningar som kan uppstå över 100x om dagen. Kan sitta och kolla på en film och kroppen börjar koka av värme, och jag börjar svettas floder.
*Extremt torr hy, hårbotten och ögon. Ögonen är konstant irriterade och ögondroppar hjälper inte alls.
*Extrema koncentrationssvårigheter, basala uppgifter kan göra det otroligt degigt i mitt huvud och det känns som mina koncentrationsreceptorer är igentäppta. Kan mitt i en mening glömma bort vad jag pratar om, vilket ord jag ska använda och ibland glömmer jag vad jag ens vill säga.
*Katastrofalt minne, minns sällan vad jag åt till frukost, om jag tagit mina kosttillskott etc. Jag minns helt enkelt väldigt lite.
*Svullna händer, extremt svullen i ansikte, speciellt under ögonen. Får extrem värk i vaderna efter 5 minuters promenad (svullnad?).
*Ledvärk och muskelsvaghet. Även när jag inte tränat på många dagar känner jag så.
*EXTREM utbrändhet och trötthet. Här är mitt största problem. Spelar ingen roll hur bra jag sover, hur mycket kaffe jag dricker jag kommer ändå vara förstörd. Jag somnar lägger och vaknar samma tider dagligen.
*Extremt hög puls och hjärtklappning, oberoende av vad jag gör.
*Ångest dagligen, även fast jag väldigt sällan har något att ha ångest över. Jag tar det mesta i livet med en klackspark och är egentligen inte så lättstött. Har käkat varenda antidepp som finns ute, provat höga doser av diverse benzo utan tolerans utan ens lite lindring. Jag kunde t.ex. gå ifrån noll tolerans till 5 mg xanor, 6 mg ikto och 40 mg stesolid (inte samtidigt) utan att min ångest lindrades.
*Sover extremt dåligt, även om det enda jag tänker på om dagarna är "gud vad skönt jag kommer sova inatt".
*Ingen värmetolerans alls. Detta är lite paradoxalt, när jag är frusen, som jag är 70% av dygnet kan jag klara värme utan problem. Men när min kropp har normaltemperatur kommer värmevallningar av minsta lilla kontakt med värme.
*Helt värdelös koordination
*Otroligt apatisk
*Utan tvekan det sämsta immunförsvaret i Sverige. Konditionsträningen har dock gjort att jag faktiskt inte varit sjuk på många månader. Men normalt sätt är jag sjuk ungefär 6-10x per år, med många semi-förkylningar emellan.
*Lägger på mig fett otroligt lätt, hade det inte varit för konditionsträningen hade jag behövt lega på 2300 kalorier om dagen för att vara viktstabil. Då är jag ändå 178 och vägde 94 kg. Även med 3 h stenhård konditionsträning och 3 st styrkepass ligger kroppen på gränsen till att röra sig uppåt. Då brukar jag ligga på 3000 kalorier om dagen.
*Kan vissa dagar få extrem törst, när jag t.ex. inte tränat. Kan trycka i mig 2-3 l vatten inom 1 h utan att det minskar min törst.
*Vid viktnedgång får jag verkligen inte den fettreducering jag bör få. Går jag ner 5 kg, på 13% kroppsfett kommer jag i princip fettmässigt se likadan ut som innan, men mindre.

Jag fick diagnosen ADD, då jag har koncentrationssvårigheter, värdelöst minne osv. Fick metamina utskrivet, det minskade mina gäspningar och lite mer energi fick jag nog allt. Men jag känner mig fortfarande extremt utbränd. Angående ångesten känns det som jag behandlas för fel grundorsak. Som sagt, testat allt som finns att testa och dessa har inte lindrat mina besvär ens lite, absolut nada.

O_Wao
2015-02-11, 16:30

Be dem ta prover och kolla om du har antikroppar om sköldkörteln, jag har fått Levaxin utskrivet på basis av att antikropparna ligger högt även om jag ligger precis över 4 på TSH. Läkaren sa att på basis av TSH så ligger jag inte så mycket över, men med tanke på att antikropparna ligger så högt så har jag fått medicin. Hade de inte kollat antikropparna hade jag inte fått medicinen, därav min fråga.