handdator

Visa fullständig version : Glukosamin

Ryska_raketen
2006-01-24, 21:02
Någon som trycker i sig det ? Om man innehar en kroppsvikt på cirka 100 kg hur många gram per portion/per dag ska man sleva i sig ?

Lizzie
2006-01-24, 21:31
Varför funderar du på att börja ta glukosamin? Har du problem med lederna?

Ryska_raketen
2006-01-24, 21:32
Varför funderar du på att börja ta glukosamin? Har du problem med lederna?

ja, dom börjar kännas slitna. Både i knäna och i armbågarna speciellt.

Pretender
2006-01-24, 22:04
ja, dom börjar kännas slitna. Både i knäna och i armbågarna speciellt.

Nog bättre att gå till en läkare än att börja experimentera med receptbelagda läkemedel, speciellt sådana som saknar interaktionsdata. Även om det är en endogen substans...

"Kontakt med läkare rekommenderas för att utesluta att inte ledsjukdom föreligger där annan behandling bör övervägas.
Försiktighet tillråds vid behandling av patienter med diabetes mellitus. Tätare kontroll av blodsockernivåerna kan behövas i början av behandlingen.
Artrox skall inte ges till barn och ungdomar under 18 år eftersom effekt och säkerhet inte är visad.

Försiktighet rekommenderas om glukosamin kombineras med andra läkemedel, eftersom interaktionsdata saknas (se Interaktioner)." (FASS)

Lizard
2006-01-24, 22:18
Det finns ingen uppenbar nackdel med ett ständigt tillflöde av Glucosamin, undantaget att det är dyrt.

Artros är en växande folksjukdom som drabbar fler än var 4:e över 55år. Ingen vet klart vad som orsakar artros, men anlag, enformiga rörelser, hög vikt och hård belastning misstänks vara de fyra grundorsakerna. Vi som bygger muskler uppfyller alltså minst två av dem redan i unga år. Vad som sker är att den naturliga återbildningen av cartilage, den glatta hinnan på lederna, minskar och inte hinner med förbrukningstakten. När väl benväven är blottlagd uppstår slitage, fullt i klass med en motor utan smörjolja, varvid permanenta skador ofta kan påvisas (i alla fall vid obduktion). För att säkerställa artros använde man tidigare röntgen men röntgen har enligt EULAR ("Europas reumatologer och ortopeder") ingen vidare träffsäkerhet (det syns sällan föränn det är mycket långt gångna skador på leden, om alls, och behandlas därmed för sent) varför rekomendationen idag är att lyssna på patientens beskrivning av symptomen. Tilltagande "morgonstelhet", alltså att det är svårt att komma igång när man varit stilla en stund, svårigheter att sätta sig och resa sig samt, om det är fingrarna, svårigheter med att ta på sig vantar och andra enkla ductila sysslor är vanliga kännetecken.

Personligen, och nu spekulerar jag så det dånar om det, tror jag att kosten var mer broskrik förut. Vem minns inte hur man gnagde rent kycklingkotor och fick broskbitar i munnen när man åt korv förr? Just sådant kan vara en av orsakerna till att vi ser fler och fler som drabbas av artros. Andra orsaker är att vi lever längre och bättre, vi förväntar oss inte att ha ont när vi blir äldre. Ytterligare en förklaring kan vara att vi rör på oss för lite(!) eftersom det visat sig att patienten, som oftast, får en bättre prognos med lagom med motion än utan. Just det sistnämnda har gett upphov till avskaffandet av "förslitning" som begrepp för artros för att ersättas av "ledsvikt". Det senare indikerar att leden kan användas, det förstnämnda att leden skulle vara kasserad.

Lizard

Ryska_raketen
2006-01-24, 22:20
Tack så hemskt mycket Lizard! :thumbup:

Beast
2006-01-24, 22:30
Börja dra i dig glukosamin och msm så kommer det lätta iaf.

Nucleus
2006-01-24, 23:57
Det finns ingen uppenbar nackdel med ett ständigt tillflöde av Glucosamin, undantaget att det är dyrt.

Artros är en växande folksjukdom som drabbar fler än var 4:e över 55år. Ingen vet klart vad som orsakar artros, men anlag, enformiga rörelser, hög vikt och hård belastning misstänks vara de fyra grundorsakerna. Vi som bygger muskler uppfyller alltså minst två av dem redan i unga år. Vad som sker är att den naturliga återbildningen av cartilage, den glatta hinnan på lederna, minskar och inte hinner med förbrukningstakten. När väl benväven är blottlagd uppstår slitage, fullt i klass med en motor utan smörjolja, varvid permanenta skador ofta kan påvisas (i alla fall vid obduktion). För att säkerställa artros använde man tidigare röntgen men röntgen har enligt EULAR ("Europas reumatologer och ortopeder") ingen vidare träffsäkerhet (det syns sällan föränn det är mycket långt gångna skador på leden, om alls, och behandlas därmed för sent) varför rekomendationen idag är att lyssna på patientens beskrivning av symptomen. Tilltagande "morgonstelhet", alltså att det är svårt att komma igång när man varit stilla en stund, svårigheter att sätta sig och resa sig samt, om det är fingrarna, svårigheter med att ta på sig vantar och andra enkla ductila sysslor är vanliga kännetecken.

Personligen, och nu spekulerar jag så det dånar om det, tror jag att kosten var mer broskrik förut. Vem minns inte hur man gnagde rent kycklingkotor och fick broskbitar i munnen när man åt korv förr? Just sådant kan vara en av orsakerna till att vi ser fler och fler som drabbas av artros. Andra orsaker är att vi lever längre och bättre, vi förväntar oss inte att ha ont när vi blir äldre. Ytterligare en förklaring kan vara att vi rör på oss för lite(!) eftersom det visat sig att patienten, som oftast, får en bättre prognos med lagom med motion än utan. Just det sistnämnda har gett upphov till avskaffandet av "förslitning" som begrepp för artros för att ersättas av "ledsvikt". Det senare indikerar att leden kan användas, det förstnämnda att leden skulle vara kasserad.

Lizard

Det finns också en skaderelaterad artros som vi som tränar och får skador bör tänke på.
Till exempel skuldran som månge har problemer med, vid genomgående rupturer kan läckage av synovialvätskan leda till dålig nutrition av cartilage.Snabb artrosutvekling ses vid rupturer som omfattar delar eller hela rotatorcuffen.I hur stor grad ett daglig inntag av glucosamine kan undvike en artros vet jag inte, men det bör väre nåt å tänke på??

Lr har jag fel?

/N

Lizard
2006-01-25, 06:23
Det finns också en skaderelaterad artros som vi som tränar och får skador bör tänke på.
Till exempel skuldran som månge har problemer med, vid genomgående rupturer kan läckage av synovialvätskan leda till dålig nutrition av cartilage.Snabb artrosutvekling ses vid rupturer som omfattar delar eller hela rotatorcuffen.I hur stor grad ett daglig inntag av glucosamine kan undvike en artros vet jag inte, men det bör väre nåt å tänke på??

Lr har jag fel?

/N

Visst, AC-leden har en tendens att utveckla artros men där är det vanligare med trauma som inledning, dvs att man fått ett kraftigt tryck eller smäll. Strängt taget alla leder kan utveckla artros fast vanligast, och därmed diagnosstandard, är just fingrar, höfter och knän.
Kom ihåg att Göran Persson försvann i flera måndader för något år sedan för att kunna byta ut, den av artros nednötta, höftkulan.

Lizard

Lizzie
2006-01-25, 09:34
Nog bättre att gå till en läkare än att börja experimentera med receptbelagda läkemedel, speciellt sådana som saknar interaktionsdata. Även om det är en endogen substans...

Glukosamin finns receptfritt på apoteket, i små paket, större förpackningar är receptbelagda. Men håller nog med om att det är en ide' om att gå till läkaren med såna här problem. Det kanske finns reumatism i släkten?

HenrY
2006-01-25, 10:09
Jag hade fått för mig att glukosamin skulle vara proteinsyntes hämmande? :confused:
Eller så var det något annat.... Men har för mig att jag läste om att det hade någon negativ inverkan iaf!

Lizard
2006-01-25, 16:19
Jag hade fått för mig att glukosamin skulle vara proteinsyntes hämmande? :confused:
Eller så var det något annat.... Men har för mig att jag läste om att det hade någon negativ inverkan iaf!
Nej.

Du tänker på NSAID's som är samlingsnamnet för några av våra vanligaste värk- och febermediciner som Aspirin, Treo och Ipren.

Lizard

HenrY
2006-01-25, 16:41
Nej.

Du tänker på NSAID's som är samlingsnamnet för några av våra vanligaste värk- och febermediciner som Aspirin, Treo och Ipren.

Lizard

Aha ok! Hade för mig att glukosamin också hade den effekten, men tji fick jag!:)
Tack! :thumbup:

Max
2006-01-25, 19:23
Nej.

LizardPfizers Artrox klassas som NSAID av Fass. Dess aktiva substans är glukosamin.

Avesta
2006-01-26, 01:57
Pfizers Artrox klassas som NSAID av Fass. Dess aktiva substans är glukosamin.
Kan inte stämma, glukosamin är inte NSAID.

Avesta
2006-01-26, 01:59
"Den största studien som genomförts med glukosamin omfattade 1.506 patienter med artros och involverade 252 läkare. Studien som genomfördes i Portugal visade efter 50 dagars behandling en gradvis förbättring av såväl vilosmärta som rörelsesmärta. Vid slutet av perioden bedömde läkarna att de allra flesta patienterna hade haft nytta av behandlingen. Bedömningen i denna studie var att resultaten var bättre än de resultat som tidigare uppnåtts med traditionella behandlingar där man bl a också använt vanliga s k antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).

I jämförande studier har man kunnat visat att glukosamin ger få biverkningar, eventuellt t o m färre biverkningar än placebo, sockerpiller. Vid jämförelse med sk NSAID-preparat noterades sex gånger färre biverkningar när man studerade mag/tarmbesvär, hudreaktioner, huvudvärk och påverkan på våra blodkärl."

Ola Wallengren
2006-01-26, 08:34
Glukosamin ger insulinresistans i cellkulturer, råttor och möss, men inte hos människor. I alla fall inte i de doser som används oralt (1,5g/d).

Man har även sett en minskningav IGF-1 effekter, men bara i cellstudier.

Glukosamin dämpar immunförsvaret och man tror att detta till stor del gör den possitiva effekten på tex artros, på så sätt liknar glukosamin NSAID en smula men mekanismerna är nog inte gemensamma.

Vid mycket höga doser kan det kanske vara värt att tänka på dessa effekter.

Yu JG, Boies SM, Olefsky JM. The effect of oral glucosamine sulfate on insulin sensitivity in human subjects. Diabetes Care. 2003 Jun;26(6):1941-2.

Sakai K, Clemmons DR. Glucosamine induces resistance to insulin-like growth factor I (IGF-I) and insulin in Hep G2 cell cultures: biological significance of IGF-I/insulin hybrid receptors. Endocrinology. 2003 Jun;144(6):2388-95.

Ma L, Rudert WA, Harnaha J, Wright M, Machen J, Lakomy R, Qian S, Lu L, Robbins PD, Trucco M, Giannoukakis N. Immunosuppressive effects of glucosamine. J Biol Chem. 2002 Oct 18;277(42):39343-9. Epub 2002 Aug 9.

Lizard
2006-01-26, 11:11
Men herregud, vilket fördjupningsmatrial för en såpass odramatisk substans som glucosamin. Genom att syntetisera glutamin och fruktos6fosfat (vill jag minnas) framställer kroppen själv glucosamin dagligen. Det finns en hypotetisk misstanke om att denna syntetisering är aningen störd hos en del individer och därmed kan ett tillskott av "färdigtillverkat" glucosamin passera genom ämnesomsättningen och ingå naturligt i bildandet av cartilage.

I två långtidsstudier rapporterades mindre grad av minskning av mediala ledspringan hos patienter med knäartros som tog glucosaminsulfat 1 500 mg, en gång per dag under tre år, än hos patienter som fick placebo under lika lång tid (Reginster et al. 2001, Pavelka et al. 2002). Ledspringan mättes med röntgen under belastning, före behandling, samt efter ett år och tre år. I Pavelkas studie gjordes även en mätning efter två år. Dessa två studier anses som avgörande för Läkemedelsverkets godkännande för användandet av glucosamin vid mild till måttlig artros.

När det gäller NSAID's så finns det en lång rad olika definitioner:

1. Alla substanser som minskar bildningen av prostaglandiner och liknande substanser från arakidonsyra, via hämning av en eller flera isoformer av enzymet cyklooxygenas (COX-hämmare).
2. Alla COX-hämmare förutom salicylater.
3. Alla COX-hämmare inkluderande natriumsalicylat, men exkluderande acetylsalicylsyra (non-aspirin NSAIDs).
4. Alla COX-hämmare förutom salicylater, plus glucosamin (ATC-klass M01A). (Glucosamin anses inte vara en COX-hämmare).
5. Alla COX-hämmare, samt paracetamol (Rang et al 2003). (Det finns ännu inget allmänt konsensus angående den molekylära verkningsmekanismen för paracetamol).
6. Alla COX-hämmare, samt kolchicin, metotrexat, guld och andra långsamtverkande antireumatiska medel (Banner 1998).

I vanligt tal refereras COX-hämmare till punkt 1.

Lizard

Ulf A Big
2006-01-26, 11:42
Är inte det här det egentliga problemet:

Observerade dessa rader:

1. Vi som bygger muskler uppfyller alltså minst två av dem redan i unga år. Vad som sker är att den naturliga återbildningen av cartilage, den glatta hinnan på lederna, minskar och inte hinner med förbrukningstakten. När väl benväven är blottlagd uppstår slitage, fullt i klass med en motor utan smörjolja, varvid permanenta skador ofta kan påvisas (i alla fall vid obduktion)

2. Det finns också en skaderelaterad artros som vi som tränar och får skador bör tänke på.Till exempel skuldran som månge har problemer med, vid genomgående rupturer kan läckage av synovialvätskan leda till dålig nutrition av cartilage. Snabb artrosutvekling ses vid rupturer som omfattar delar eller hela rotatorcuffen

3. Visst, AC-leden har en tendens att utveckla artros men där är det vanligare med trauma som inledning, dvs att man fått ett kraftigt tryck eller smäll. Strängt taget alla leder kan utveckla artros fast vanligast, och därmed diagnosstandard, är just fingrar, höfter och knän.

Varje skada som du förvärvar i lederna utvecklas till 95% Artros.

Ulf A Big
2006-01-26, 11:49
Är inte det här det egentliga problemet:

Observerade dessa rader:

1. Vi som bygger muskler uppfyller alltså minst två av dem redan i unga år. Vad som sker är att den naturliga återbildningen av cartilage, den glatta hinnan på lederna, minskar och inte hinner med förbrukningstakten. När väl benväven är blottlagd uppstår slitage, fullt i klass med en motor utan smörjolja, varvid permanenta skador ofta kan påvisas (i alla fall vid obduktion)

2. Det finns också en skaderelaterad artros som vi som tränar och får skador bör tänke på.Till exempel skuldran som månge har problemer med, vid genomgående rupturer kan läckage av synovialvätskan leda till dålig nutrition av cartilage. Snabb artrosutvekling ses vid rupturer som omfattar delar eller hela rotatorcuffen

3. Visst, AC-leden har en tendens att utveckla artros men där är det vanligare med trauma som inledning, dvs att man fått ett kraftigt tryck eller smäll. Strängt taget alla leder kan utveckla artros fast vanligast, och därmed diagnosstandard, är just fingrar, höfter och knän.

Varje skada som du förvärvar i lederna utvecklas till 95% Artros.
Fann något intressant av Allan i en annan tråd.

Jag och många andra har sabbat oss på att köra gristungt i pressarna. Pecsen är inga stora muskler och lassar man på för tungt löper man alltid risken att skada sig. Avslitna brsötmuskler och trasiga axlar är inga ovanligheter.
Nu är allt relativt naturligtvis. Medeltungt är vad jag anser är medeltungt - det kanske är jättetungt för dig. Det tar ju ett tag + en del grundstyrka för att lära sig komma åt just bröstet.

Missade vilken tråd det var i och ber så mycket om ursäkt för min felplacering.

Nucleus
2006-01-26, 18:27

Det måste va fel, om jag inte minns helt fel så produseres glukosamine i kroppen som ett restprodukt/ eller av ett restprodukt av glutamine som ju är en aminosyra, isåfall skulle vi ju aldri haft nån proteinsyntes så länge glutaminet och glukosaminet finns i kroppen.

Men inflammationshämmande NSAID som voltaren- Doklifenak med mera hemmar protte syntesen.

/N

Nucleus
2006-01-26, 18:33
EDIT:

forlåt, nu ser jag att flera redan har gett svar på det.

Mods, radera gärna inlegget *flex*

/N

Ryska_raketen
2006-02-21, 06:43
Okey, har varje fall börjat nu, 3je dagen. Och har härmed nu ännu en fråga :)

Vet någon om man svettas som in i hel¤%#%¤e av det ? Alltså ja har alltid svettats extremt mycket när jag tränat, men inte när jag sover, som jag gjort nu, alltså det kvittar om ja sover naken (då är lakanen pisseblöta) eller om ja sover i t shirt, då är den nästan som efter träningen...

Janne
2006-02-21, 07:46
Jag kör glukosamin/chonditrin sen några veckor tillbaka och har inte börjat svettas mer alls. Kör på optimum nutritions glucosamine + CSA just nu, 1500-2000mg glucosamine om dagen med en kroppsvikt på ca 85kg.

HenrY
2006-02-21, 10:26
Nej, har kört på det ett tag nu. Har inte märkt av några biverkningar.
Fick 2 påsar gratis av ett företag som ringde o dela ut prov påsar!;) Mina kommer räcka läääääänge!:)

Ryska_raketen
2006-02-21, 18:28
Kan tillägga att ja kör varianten för djur (hundar, hästar) :D

zoltan_hellhound
2006-02-22, 21:30
ok.. *screwy* varför just sånt som är till hästar/hundar, låter onödigt

Beast
2006-02-22, 23:34
ok.. *screwy* varför just sånt som är till hästar/hundar, låter onödigt

Så mycket billigare för samma grejer?

Ryska_raketen
2006-02-23, 06:43
Så mycket billigare för samma grejer?
:thumbup:

Nitrometan
2006-02-23, 08:23
Glukosamin är värdelöst enligt amerikansk studie.

Artikel i DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=523733&previousRenderType=6

Studien i NEJM (New England Journal of Medicine)
http://intl-content.nejm.org/cgi/content/short/354/8/795

Undersökningen är gjord på 1 538 patienter som delades upp i fem grupper. En grupp fick dagligen ta 1,5 gram glukosamin, en annan fick 1,2 gram kondroitin, en tredje grupp fick ta både glukosamin och kondroitin, en fjärde fick 200 milligram av smärtlindraren celecoxib (Celebra) och slutligen fick den femte gruppen placebo (verkningslös behandling).

Undersökningen varade i 24 veckor. Den enda behandlingen i studien som var bättre än placebo var Celebra, men även där var skillnaden ganska blygsam.

Intressant. Är det bara placebo då?

Lizard
2006-02-23, 08:54
Glukosamin är värdelöst enligt amerikansk studie.

Artikel i DN
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=523733&previousRenderType=6

Studien i NEJM (New England Journal of Medicine)
http://intl-content.nejm.org/cgi/content/short/354/8/795

Intressant. Är det bara placebo då?
Eftersom smärta uteslutande uppstår och existerar i hjärnan så är naturligtvis en bedömning av smärtlindring ett mått som kommer att påvisa stora likheter med placebo - precis som studien också påvisar.
Nu är inte syftet med glucosamin att minska smärtan, i alla fall inte i första hand, utan att öka uppbyggnaden av cartilage så att dumpa ett ämne för att det inte direktverkar mot ett av symptomen på artros när det i själva verket är tänkt att möta ett annat en aning förenklat.

Lizard

Nitrometan
2006-02-23, 08:59
Självklart Lizard!

Fan, att jag missade den. Jag visste att det var nåt som inte stämde.

Tack för att du påpekade det.

Nu kan jag lugnt fortsätta med glukosamin...

willtjam
2011-10-24, 18:41
"Den största studien som genomförts med glukosamin omfattade 1.506 patienter med artros och involverade 252 läkare. Studien som genomfördes i Portugal visade efter 50 dagars behandling en gradvis förbättring av såväl vilosmärta som rörelsesmärta. Vid slutet av perioden bedömde läkarna att de allra flesta patienterna hade haft nytta av behandlingen. Bedömningen i denna studie var att resultaten var bättre än de resultat som tidigare uppnåtts med traditionella behandlingar där man bl a också använt vanliga s k antiinflammatoriska läkemedel (NSAID).

I jämförande studier har man kunnat visat att glukosamin ger få biverkningar, eventuellt t o m färre biverkningar än placebo, sockerpiller. Vid jämförelse med sk NSAID-preparat noterades sex gånger färre biverkningar när man studerade mag/tarmbesvär, hudreaktioner, huvudvärk och påverkan på våra blodkärl."

Hur är det med detta? Jag försökte söka på pubmed efter bevisade bieffekter men jag hittade ingenting. Googlar jag på det däremot får jag upp:
Glucosamine sulfate may increase the risk of developing insulin resistance and could decrease the metabolic actions of insulin. Although glucosamine and chondroitin sulfate are biochemically classed as carbohydrates (sugars), the body is not able to break them down into glucose, so these compounds do not raise blood sugar by providing an additional source of glucose. However, many factors can affect insulin secretion and blood glucose levels in diabetic patients, and we recommend that individuals with diabetes check their blood glucose levels frequently when initiating glucosamine into their regimen.
High dosages of glucosamine may cause gastric problems, nausea , diarrhea, indigestion, and heartburn. Glucosamine should be taken with meals to help avoid these problems
och:
Side effects of glucosamine may include drowsiness, headache, insomnia, and mild and temporary digestive complaints such as abdominal pain, poor appetite, nausea, heartburn, constipation, diarrhea, and vomiting. In rare cases, the combination of glucosamine and chondroitin has been linked with temporarily elevated blood pressure and heart rate and palpitations.Theoretically, glucosamine may increase the risk of bleeding. People with bleeding disorders, those taking anti-clotting or anti-platelet medication (such as warfarin, clopidogrel, and Ticlid), or people taking supplements that may increase the risk of bleeding (such as garlic, ginkgo, vitamin E, or red clover) should not take glucosamine unless under the supervision of a healthcare provider.
Det sista är tydligen taget ifrån http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16495392 men jag har inte tillgång till hela (eller så hittar jag bara inte knappen).

Jag vet att själva effekten av glukosamin är diskutabel, men jag vill ändå prova. Däremot vill jag veta ifall effekten överväger bieffekterna.

krubkungen
2011-10-24, 19:41
Jag vet att själva effekten av glukosamin är diskutabel, men jag vill ändå prova. Däremot vill jag veta ifall effekten överväger bieffekterna.
Jag själv kör med glukosamin och tycker inte att jag har känt några bieffekter.
Doserar mellan 1500/2500mg dagligen.

willtjam
2011-10-24, 19:59

Jag har då inte sett någon lista några bieffekter som dom upplevt själva, så jag tror jag ska köra på ändå.

willtjam
2011-10-24, 20:17
Vart fasiken hittar man rekommenderad dos förresten?

krubkungen
2011-10-24, 20:37
Vart fasiken hittar man rekommenderad dos förresten?

Bra fråga :D

På min burk står det 1tablett två gånger dagligen
1tablett ā 500mg.

Eddie Vedder
2011-10-24, 20:45

Hur skulle det kännas då?

willtjam
2011-10-24, 20:51

Det var det jag undrade över, då allt jag har sökt fram säger emot sig själv hela tiden.

Eddie Vedder
2011-10-24, 20:54
Det var det jag undrade över, då allt jag har sökt fram säger emot sig själv hela tiden.

Av det du postade fanns det ju inget som sa emot något. Allt handlade ju om potentiella effekter/bieffekter som är oklara. Det var därför jag frågade krubkungen. Vet han att han inte fått biverkningar måste han ju veta exakt vad man bör förvänta sig i så fall.

willtjam
2011-10-24, 21:03
Av det du postade fanns det ju inget som sa emot något. Allt handlade ju om potentiella effekter/bieffekter som är oklara. Det var därför jag frågade krubkungen. Vet han att han inte fått biverkningar måste han ju veta exakt vad man bör förvänta sig i så fall.

Nej, jag postade bara biverkningarna jag hittade i hopp om att någon skulle komma med en bra källa som sa emot det.

Det första citatet jag postade stod tillsammans med:
Overall, however, there are very few side effects of glucosamine.

En annan sida skrev: Glucosamine is overall a very safe substance. där de enda bieffekterna som nämndes var skaldjursallergi, fara för diabetiker och ammande personer samt risk för överdos.

krubkungen
2011-10-24, 21:14

Vet ej. :)

Eddie Vedder
2011-10-24, 21:21
Vet ej. :)

Då kan du ju inte säga att det är utan bieffekter. Alla saker som är negativt känns ju inte. Jag kanske är på skrämmande hastig väg mot tarmcancer som 50-åring på grund av min jättestora köttkonsumtion. Men det är ju inte direkt något jag "känner".

krubkungen
2011-10-24, 21:31
Då kan du ju inte säga att det är utan bieffekter. Alla saker som är negativt känns ju inte. Jag kanske är på skrämmande hastig väg mot tarmcancer som 50-åring på grund av min jättestora köttkonsumtion. Men det är ju inte direkt något jag "känner".

Jag visste inte ens att det fanns eventuella biverkningar vid glukosamin intag. Okej jag förstår din förklaring :)

Alltidxx
2012-03-07, 12:06
Är det någon som redan räknat ut hur mycket rekommenderad dos är i milliliter? Jag äger kryddmått men inte någon känslig köksvåg. Vad anser ni rekommenderad dos vid lindriga besvär är för en person på 100kg? 1,5-2g per dag verkar vara förhärskande.

Ola Wallengren
2012-03-07, 12:45
När jag mäter upp kaliumsaltet av glukosamin så blir 2 kryddmått ca 1,6-2.0g vilket borde vara en ganska lagom dos.

Duffman
2012-03-09, 01:14
Är apotekets Glukosamin Pharma Nord 400 mg, 270 st för 239:50 det mest prisvärda alternativet eller någon som vet något annat?

Olsson80
2012-03-09, 01:57
Är apotekets Glukosamin Pharma Nord 400 mg, 270 st för 239:50 det mest prisvärda alternativet eller någon som vet något annat?

Kolla hästaffärer, foderbutiker etc. Glukosamin för hästar kostar i princip ingenting och har samma innehåll....

Duffman
2012-03-09, 13:30
Kolla hästaffärer, foderbutiker etc. Glukosamin för hästar kostar i princip ingenting och har samma innehåll....

det verkar ju så, men det känns ju helt absurt att pilla i sig djurmedicin...

Holabandola
2012-03-09, 15:02
Jag skulle avråda dej från att äta glukosamin.
Visst, det fungerar.
Men det kan också tära på levern.

Jag gav min hund glukosamin när hon var 12 år gammal och stel som en pinne. Hon blev mjuk och fin igen och levde ända till 16 år då hennes lever helt plötsligt gav upp (slump!?).

Så är du runt 70, grymt stel och inte har så många år kvar i livet kan det vara en god ide att äta glukosamin för att få ut det mesta av de sista åren.
Men är du 30 år och ska käka glukosamin varje dag i 55 år till så kommer något garanterat gå fel på vägen...(för om du bara tänka äta en kort tid kan du lika gärna skippa äta överhuvudtaget)

Doctor Snuggles
2012-03-09, 15:10
Eh, det där var rätt värdelös argumentation. Hundar lever sällan längre än 16 år i vilket fall.

Holabandola
2012-03-09, 15:15
...för all del, men hon dog på ett skumt sätt. Hon var pigg och kärnfrisk men så en dag började hon samla på sig vatten, och det visade sig att levern stängt ner.
Vi sa det redan innan vi började ge henne att det är inte bra för levern, men om hon kan leva och kunna gå och springa några år extra så är det värt det.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 15:23
Det är ofta så hundar dör. Inre organ slutar att fungera vid hög ålder. Hos människor brukar man anstränga sig lite mer för att fixa sådant.

Apropå ämnet har jag själv funderat på att börja supplementera med gurkmeja + piperin. Torde vara minst lika effektivt, och en rad andra hälsofördelar har det.

Explosiven
2012-03-09, 15:26
Jag äter Glucosine 625mg från Apoteket och har gjort det i 3-4 år. Tar 2 varje morgon. Fungerar kanon. Jag tar dom för att jag tränar på så pass tunga vikter att jag fick ont i lederna. Alltså inget med nån sjukdom att göra. Tränade jag inte så hade jag inte ont helt enkelt. Detta försvann när jag började med Glucosinet.

Jag har dessutom precis gjort en stor hälsoundersökning med en massa prover, bl.a. leverfunktion, och allt kom tillbaka normalt! Så att det skulle påverka levern är ren bullshit.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 15:34
Det är iof också värdelös argumentation. Bara för att det inte påverkat levern än så betyder det inte att det inte kommer göra det så småningom, eller inte göra det på någon annan.