handdator

Visa fullständig version : Nybörjarfrågor

wildcard
2006-01-24, 00:47
Tja!

Jag tänkte äntligen ta tag i mitt "viktproblem". Jag väger inte för mkt utan för lite och har alltid haft väldigt svårt för att rubba min vikt uppåt/neråt. Tror nästan jag skulle kunna käka på mc donalds frukost, lunch o middag utan att gå upp.

Anyways. Min plan är att träna ungefär varannan dag, endast styrketräning. Det stora problemet misstänker jag blir kosten dock. Vad jag söker är lite tips på bra maträtter man kan laga samt om ni kan rekommendera nått kosttillskott för de dagar man inte orkar laga nått? Kanske nån länk till sida med bra recept? Hoppas jag frågar på rätt ställe.

Tack på förhand!

Yes
2006-01-24, 00:52
kosttillskott för de dagar man inte orkar laga nått?
Här kanske en del av problemet ligger, att du inte orkar fixa ordentligt käk vissa dagar?

wildcard
2006-01-24, 01:07
Det har helt klart varit en del av problemet, men inte sen två månader tillbaka. Nu käkar jag regelbundet frukost, lunch, middag på riktiga tider (för det allra mesta). Nästa mål är att smyga in lite nyttigare mat också. Mitt mål är inte att bli Arnold, jag kommer fortsätta laga det jag tycker är gott men det skulle inte skada att lära sig lite mer om kost.

sissa
2006-01-24, 01:36
Tja!

Jag tänkte äntligen ta tag i mitt "viktproblem". Jag väger inte för mkt utan för lite och har alltid haft väldigt svårt för att rubba min vikt uppåt/neråt. Tror nästan jag skulle kunna käka på mc donalds frukost, lunch o middag utan att gå upp.

Anyways. Min plan är att träna ungefär varannan dag, endast styrketräning. Det stora problemet misstänker jag blir kosten dock. Vad jag söker är lite tips på bra maträtter man kan laga samt om ni kan rekommendera nått kosttillskott för de dagar man inte orkar laga nått? Kanske nån länk till sida med bra recept? Hoppas jag frågar på rätt ställe.

Tack på förhand!

jag är inget proffs men så här tänker jag;

käka vanlig mat. försök ät flera mindre mål om dagen istället för ett par stora. det behöver nog inte vara komplicerat. med vanlig mat menar jag kött, fisk, pasta, ris, postatis osv. att tänka på om man vill bygga är väl proteinet, att det bör ingå i varje mål ( eller iaf de flesta. och utan att utesluta kolhydrater eller fett). komplettera din frukost med ägg tex om du skulle ha det lite magert med protein i det målet.

proteinpulver är ett tillskott som rätt många använder sig. finns alla möjliga märken och prisklasser. har själv aldrig provat. men ett sånt kan ju vara smidigt.

sen skulle jag tänka som så, om jag var du, att jag inte behöver äta nyttigt i den bemärkelsen att allt jag äter måste vara produkter med max 0,01 % fett osv. man måste inte "krydda upp" all mat med 40% vispgrädde varje dag, men det finns ju ett mellanting menar jag. bra fetter är olivolja, nötter, fet fisk, avocado tex, men det är inte alltid lätt att få in det naturligt i kosten tycker jag iallafall.

nu vet jag inte hur du menade med "nyttigare" förvisso. själv har jag införskaffat fullkornspasta och fullkornsris. ett enkelt sätt att bli lite nyttigare. ät grovt bröd, inte bara ljusa frallor. ät fisk då och då, inte bara kött. ät frukt och grönt.

nu låter jag som nån som leker hemkunskapslärare.

well, lycka till iallafall :)