handdator

Visa fullständig version : Hemmagjord nyttig glass?

TylerDurden84
2006-01-23, 23:58
Någon som kan recept på det? Har försökt med skummjölkspulver, men det blir som en isklump när det stelnar, vill ju gärna få det mjukt och smidigt, sen ska det helst vara sötningsmedel istället för socker. Målet är att komma under 100 kcal/100 g! Någon glassmästare här?

sissa
2006-01-24, 00:17
denna gör jag ibland;

kesella
frysta bär
florsocker ( eller sötningsmedel då)

mixa. klart:-)

och detta är nåt jag själv ej testat:

4 port

1 banan
1/2 dl konc apelsinjuice
2 äggulor
1/2 dl honung
2 dl matyoghurt
1 dl Kelda mellangrädde
ev 1 msk citruslikör

Gör så här :

Skala och mosa bananen. Rör ihop banan, juice, äggulor, honung och matyoghurt. Vispa grädden hårt. Rör ner grädden. Smaksätt ev med citruslikör. Häll smeten i en form och täck med plast. Frys glassen i minst 4 timmar. Låt den stå i kylen att mjukna 30-40 min. Garnera med apelsin och servera ev med fruktsallad.

mela
2006-01-24, 07:17
Du har inte testat att ta joghurt och
"hälla av" vattnet som man gör när
man gör tatziki. Och sedan frysa in?

TylerDurden84
2006-01-24, 08:40
När jag har testat med yoghurt har det också blivit is av skiten. Men man ska inte behöva slänga i äggula, grädde eller socker för att få fluff på det? Malitiosirap är en ingridiens som brukar vara med i både glass och godis, men vad är det? Majsmjöl eller?

Querer
2006-01-24, 11:06
Mosa avokade, ha i lite citron och några matskedar kesella. Frys. Jättemumsigt om man gillar avokade.

Pepz
2006-01-24, 12:19
nyckelordet för att slippa is.. Rör.
Glassmaskiner håller ju smeten i rörelse hela tiden och det är det effektivaste sättet att slippa isbildning

TylerDurden84
2006-01-24, 12:44
nyckelordet för att slippa is.. Rör.
Glassmaskiner håller ju smeten i rörelse hela tiden och det är det effektivaste sättet att slippa isbildning

Har testat detta, men det blir visserligen lättare att äta sen , men forfarande för isigt? Hur gör de andra glasstillverkarna då? Ska man värma upp skummjölken innan kanske?