Visa fullständig version : Intelligenslista hos djur
Björn_Olsson
2006-01-23, 19:33
Detta kanske låter konstigt.. men iaf..
Skulle vilja se en lista över genomsnittlig intelligens hos olika icke-mänskliga-djur-raser, tror ni det finns att få tag på någonstans? tack på förhand
Delfinen skall väl vara det djur som är intelligentast, den är ju dessutom icke-mänsklig.
1. Möss
2. Delfiner
3. Människor
1. Möss
2. Delfiner
3. Människor
Jag tror att du läst lite för mycket av en viss bok :D
Jag tror att du läst lite för mycket av en viss bok :D
Där finns svaret till allt!
1. Möss
2. Delfiner
3. Människor
Haha, enligt vilken mätmetod? :D
Viktor Fisk: Vilken bok?
Hönan är mycket dum. :) Hoppas det hjälpte lite i alla fall.
Tänk på att det finns olika typer av intelligens, hönan kanske är väldigt emotionellt intelligent.
En fluga kan inte heller vara allt för högt rankad, varför annars springa runt en hel dag på en bajskorv ?
En fluga kan inte heller vara allt för högt rankad, varför annars springa runt en hel dag på en bajskorv ?
Hungrig
Delfinen skall väl vara det djur som är intelligentast, den är ju dessutom icke-mänsklig.
Myt. (Enligt vetenskapens värld) En delfin är ungefär lika smart/dum som en hund.
Jag skulle tippa på att den där sortens chimpanser som bögar på varandra är smartast av djuren.
Myt. (Enligt vetenskapens värld) En delfin är ungefär lika smart/dum som en hund.
Jag skulle tippa på att den där sortens chimpanser som bögar på varandra är smartast av djuren.
Jo men bara om man spelar schlager för dem ..
Va är de här för tråd egentligen ?
Björn_Olsson
2006-01-23, 19:51
Tänk på att det finns olika typer av intelligens, hönan kanske är väldigt emotionellt intelligent.
Det jag menade var, förmåga till rationellt tänkande, förnuftsegenskaper, etc.
Haha, enligt vilken mätmetod? :D
Viktor Fisk: Vilken bok?
Viktor Fisk vem? Det är du som är Viktor Fisk! :D
Hitch Hiker's Guide to The Galaxy - Rekommenderas starkt :thumbup:
Tänk på att det finns olika typer av intelligens, hönan kanske är väldigt emotionellt intelligent.Jag hade faktiskt höns som liten, men jag kände inte att de förstod mig alls. Man försökte liksom umgås, men det blev inge bra.
Jag hade faktiskt höns som liten, men jag kände inte att de förstod mig alls. Man försökte liksom umgås, men det blev inge bra.
Hehe, ja jag säger inte emot dig. Det var mer en ironisering eftersom det ämnet alltid kommer upp när man pratar intelligens hos människor.
Chimpanser är ju människoliknande. OP ville ju veta de som var icke-människoliknande.
Hehe, ja jag säger inte emot dig. Det var mer en ironisering eftersom det ämnet alltid kommer upp när man pratar intelligens hos människor.He, he. Ja, typ: Att kunna dansa bra är också en slags intelligens. (Inte!)
Detta kanske låter konstigt.. men iaf..
Skulle vilja se en lista över genomsnittlig intelligens hos olika icke-mänskliga-djur-raser, tror ni det finns att få tag på någonstans? tack på förhand
Nej. Utan att gå in i nån djupare utläggning så kan jag säga att det skulle vara mycket svårt att framställa någon sån rankning, eftersom intelligens är svårt att definera och djur tänker och fungerar på väldigt olika sätt.
Därmot kan man göra olika grafer över hur olika djurs hjärnor förhåller sig till deras kroppstorlek. Det är iofs inte direkt ett bra sätt att mäta djurs intelligens, men det är i alla fall mer vetenskapligt och okontroversiellt än att hitta på iq-test för djur.
Dumleman
2006-01-23, 20:22
IQ mäts med ett IQ-test och om man ska börja jämföra IQ mellan olika arter så krävs det ett test som alla djur kan utföra med lika fysiska förutsättningar vilket är omöjligt. Frågan är alltså meningslös.
Chimpanser är ju människoliknande. OP ville ju veta de som var icke-människoliknande.
hmm...ok. Då svarar jag bläckfisk, hund, varg, råtta, späckhuggare och delfin.
Ja bläckfisk är ju inte helt pantad.
Eftersom inteligens ska mätas genom inlärningsförmågan så toppar denna lustiga varelse då den klarar av att skruva upp en kork på en flaska och själv krypa in i den.
Men div chimpanser klarar av att använda tillhyggen så dom klassas som smartast.
Läste i Illvet.
delta_mats
2006-01-23, 20:37
Piranhan ska tydligen höra till det allra klokaste av djuren.
Man har observerat en Piranha läsa och skriva på sveriges största träningsforum då och då vilket inget annat djur klarar av. En Piranha känns lättast igen på sin otroligt muskulösa och kraftfulla kroppshydda...
En släkting till mig, (Hon hade tydligen händer som "dassalock", och trots puckelrygg var hon över två meter lång, och hennes föräldrar var syskon, men det hör kanske inte hit) hade en tamgris, som både kunde sitta fint, och spåra-kommandon som en hund. Så grisar är väl inte helt bakom de heller.
Piranhan ska tydligen höra till det allra klokaste av djuren.
Man har observerat en Piranha läsa och skriva på sveriges största träningsforum då och då vilket inget annat djur klarar av. En Piranha känns lättast igen på sin otroligt muskulösa och kraftfulla kroppshydda...
Trots detta springer den fan in i saker och välter blomkrukor etc för att inte snacka om det, han är inte heller rumsren.
Helena B
2006-01-23, 20:48
Det jag menade var, förmåga till rationellt tänkande, förnuftsegenskaper, etc.
Förnuft ;) Alla djur äter när de är hungriga, somliga tills de dör (hundar).
Bronkitkorv
2006-01-23, 20:57
Jag begriper inte riktigt frågan, men en hund är väl ungefär lika smart som en treårig människa och en chimpans som en sexårig människa (barn alltså).
En orm däremot har inte mycket alls innanför pannbenet utan använder sej enbart av instinkter.... tror jag... dom är i allafall väldigt svårdresserade...Som ett människoembryo kanske ?????!!??!
de absolut dummaste djuren är människor som försöker köra bil när det har snöat en dm. kryyyyyyyper fram i 20 km/h.
som nummer 2 kommer stadsbor som promenerar
de absolut dummaste djuren är människor som försöker köra bil när det har snöat en dm. kryyyyyyyper fram i 20 km/h.
som nummer 2 kommer stadsbor som promenerar
Dummast är stockholmarna som får en chock varje år när det snöar 2 cm. Smartast enligt denna mätmetod torde norrlänningar vara eftersom de klarar av att köra till grannbyn (10 mil bort) även i snöstorm utan problem.
Helena B
2006-01-23, 21:42
Dummast är stockholmarna som får en chock varje år när det snöar 2 cm. Smartast enligt denna mätmetod torde norrlänningar vara eftersom de klarar av att köra till grannbyn (10 mil bort) även i snöstorm utan problem.
Ska du verkligen dra upp den diskussionen igen :D
Dummast är alla idio*er som går på cykelbanorna!
1. Möss
2. Delfiner
3. Människor
Missade du inte Kamel? Var iofs ett tag sedan man läste den boken. Jaja svaret är 42 för er som undrar något överhuvudtaget :cool:
Ska du verkligen dra upp den diskussionen igen :D
Dummast är alla idio*er som går på cykelbanorna!
Jag har inte fått vara med innan, måste uttrycka mina viktigaste tankar och idéer. :D
Håller helt klart med på ditt påstående. Särskilt när de går i bredd och inte inser att man inte alls vill cykla förbi lugnt och försiktig när man är ute och tränar.
Ja bläckfisk är ju inte helt pantad.
Eftersom inteligens ska mätas genom inlärningsförmågan så toppar denna lustiga varelse då den klarar av att skruva upp en kork på en flaska och själv krypa in i den.
Men div chimpanser klarar av att använda tillhyggen så dom klassas som smartast.
Läste i Illvet.
Åtminstone enstaka exemplar av både fåglar och apor (kommer inte ihåg raserna på nån av dem) har observerats kunna tänka och använda slutledningsförmåga i flera steg. Det var något i stil med:
1. Peta till glasflaska med pinne inuti, så att flaskan går sönder.
2. Ta pinnen från den sönderslagna flaskan.
3. Ta mat med pinnen.
Inte så avancerat för människor, men ganska avancerat för djur.
De var visst den galna genforskaren som skulle klona gris/männsika. Som extra fet julgris eller organdonator? Det sista jag skulle göra är iaf att göra "saken" smartare ...
Berguven
2006-01-24, 12:39
Många tester harpå senare tid visat att olika typer av kråkfåglar är smarta. I dessa tester har de tex kunnat forma en krok av en ståltråd med vilken de sedan kunnat fiska upp larver ur trästockar.
Många tester harpå senare tid visat att olika typer av kråkfåglar är smarta. I dessa tester har de tex kunnat forma en krok av en ståltråd med vilken de sedan kunnat fiska upp larver ur trästockar.Berguvar däremot. De är ena riktiga träskallar. :D
Nitrometan
2006-01-24, 12:51
Förnuft ;) Alla djur äter när de är hungriga, somliga tills de dör (hundar).
Inte min. Hon äter knappt när hon är hungrig. Sällan hon glufsar i sig hela sin portion.
Godsaker däremot...
Tycker det tyder på viss intelligens... :)
Jag hade faktiskt höns som liten, men jag kände inte att de förstod mig alls. Man försökte liksom umgås, men det blev inge bra.
Du skulle ju haft en gås i så fall. Men se upp för Kanadagäss, det är inga renliga djur.
Du skulle ju haft en gås i så fall.Vi hade gäss också. :) Schyssta pannekagor blev det. Jag tror f.ö. att gåsen är lite smartare än hönan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.