Visa fullständig version : Alternativ till basövningar
Cykelmannen
2006-01-23, 12:33
Många är nog överens om att knäböj, bänkpress och marklyft är de tre basövningarna. Jag måste dock vara försiktig med ryggen och kan inte köra marklyft. Bänkpress vill jag inte köra, den är farlig..har tappat en skivstång på mig en gång. Knäböj kan jag tänka mig att köra, om det inte visar sig att Hack squat och/eller benpress (eller ev någon annan övning) är näst intill lika bra.
Så, vilka är de bästa alternativa övningarna för dessa tre? Obs, bara övningar utan skivstänger tack!
Bänkpressen kan du ersätta med hantelpress.
Benböjen med benpress.
Ersätta marklyft diskuteras i den här tråden, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=56084&highlight=ers%E4tta+marklyft
Du kan inte köra hantelpress istället för bänkpress? Jag skulle TRO att skillnaden är minimal.
hmm, håller inte med larson om att knäböj bara kan ersättas av benpress rätt av. Visst benpress tar på benen, men det är inte samma aktivering av övriga kroppen.
hoppsan såg nu att du inte ville köra skivstångsövningar.....
Du hittar nog inte någon övning som helt ersätter dessa tre, visst kan man träna dom primära musklerna med andra övningar men tror du missar en del av effekterna med tunga basövningar genom att välja övningar där du inte tar lika många muskelgrupper.
Sen finns det förespråkare för både min åsikt och förespråkare av discoköret vilker är upp till dig att välja vad som passar!
Cykelmannen
2006-01-23, 13:55
Okej, ja det är ju sant. Benen har högsta prioritet för mig som cyklist så knäböj kan nog bli aktuellt ändå. Men hantelpress ska jag börja köra, absolut. Som substitut för marklyft får det bli ökat antal set på hyperextenssions (min favoritövning alla kategorier) samt något mer..
Mr. Moose
2006-01-23, 15:32
Jag måste dock vara försiktig med ryggen och kan inte köra marklyft. Bänkpress vill jag inte köra, den är farlig..har tappat en skivstång på mig en gång. Knäböj kan jag tänka mig att köra,
Obs, bara övningar utan skivstänger tack!
Hmmm, ingenting med skivstänger. Antar att du inte gillar hantlar heller?? Ensidigt bruk av maskiner kan ge "pattern overload" som inte heller är så bra.
Som jag ser det är det bara knyppling kvar!! Kan i och för sig också va farligt, du kan ju kanske sticka dig på en av nålarna??
Claes
Utfall kanske? med hantlar i nävarna. Grymt bra benövning..
Är du rädd för att göra övningarna eller vad var anledningen? Jag uppfattade inte det. Om det är rädsla tycker jag bara att det är att komma över det, det är det värt.
Wennerberg
2006-01-23, 16:36
Slutar du köra bil för alltid bara för du kör in i en stolpe?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.