Logga in

Visa fullständig version : Knutor..

keffat_liv
2006-01-22, 12:55
Har haft en stor knuta under både höger och vänster armhåla i ca 3 år nu. Även 2 jättesmå under vänstran. Har aldrig kollat upp detta dels för att mina föräldrar sa i stil med "äsch det är inget" när jag bad dom att känna efter för 3 år sen. Sen har jag bara intalat mig själv att det förhoppningsvis inte är nåt.. De har aldrig värkt, blivit större/mindre eller något på dessa 3 år. Iaf. Nu har jag även ont i vänstra bröstet precis som slarti och känner precis som slarti av nån form av knuta. Det gör inte ont när man petar på den, men trycker man runt sidorna så gör det ont. Var nog ungefär 3 veckor sen jag upptäckte den. Slarit fick ju det bekräftat att det var körtel och att han har lite gyno. Jag som även har gyno (väldigt lite, men ändå) har bara struntat i att kolla upp och hoppats att det var det. Nu för en vecka sedan började göra lite ont längst nere på obliques och jag trodde bara att jag hade fått en smäll där från träningen. Kändes som ett blåmärke ungefär. Ett millt blåmärke. För kanske 3 dagar sen kände jag att där är en lite liten knuta som jag kan känna sticka upp lite när jag spänner dom.

Aja iaf. Det jag iaf tänkte fråga om är nu när jag ska kolla upp det bör jag åka in till sjukhuset i trelleborg eller ska jag dra upp till vårdcentralen i den lilla skitby jag bor? Jag måste väl röntga så går jag till vårdcentralen så skickar de mig till trelleborg ändå, eller?

Beast
2006-01-22, 13:37
Dra till läkaren imorrn. Såna grejer är inget man ska gå och vänta med. Röntgen är väl frågan om det kommer bli, kan man känna på knutorna lär det inte behövas för att ställa en tillfällig diagnos.

timoat
2006-01-22, 14:06
Yo dra till sjukan i Trelleborg. Jag har samma sak som dig, men en stor i benet, precis vid ljumsken. Stor som fan, som en vindruva. gör inte ont, haft i 3 år. Har alltid sett den men inte vågat kolla upp den. Nu gjorde ja det, och det visade sig att det nog inte var nåt faligt. Men ut ska den iallafall. Men hade det varit en tumör så är det ju bättre ju tidigare man hittar det.

keffat_liv
2006-01-22, 14:21
mm får åka in i veckan. Även om det skulle vara en godartad tumör så kan de väl ändra sig och bli elakartade till slut? aja checkas ska det iaf.

Mandus
2006-01-22, 15:15
Det är lymfkörtlar som är svullna, de kan svullna upp vid förkylning. Jag har haft svullna lymfkörtlar både på halsen, i ljumskarna och under armhålorna en längre tid. Märker att de blir större när jag är förkyld och sedan går svullnaden ner något när förkylningen går över. Har kollat dem hos läkare 2 gånger som båda gånger har tagit blodprov och sagt att det var lugnt. Hypokondriker som jag är så har jag ändå inte slutat att oroa mig för dem då och då och funderar på att kolla det igen, trots allt är de lite störande.

keffat_liv
2006-01-22, 15:22
okej, var nog det mina föräldrar sa för 3 år sedan med. Bröstet och längst ner på obliques vill jag ändå kolla.

Kan man inte ta bort lymfkörtlar föresten eller de har en viktig funktion i kroppen?

Mandus
2006-01-22, 15:27
okej, var nog det mina föräldrar sa för 3 år sedan med. Bröstet och längst ner på obliques vill jag ändå kolla.

Kan man inte ta bort lymfkörtlar föresten eller de har en viktig funktion i kroppen?

Jo man kan ta bort dem.

Baha
2006-01-22, 18:17
Håller man på och klämmer mkt på dom så kan dom svälla upp med och bli kroniskt förstorade tydligen.

kharon
2006-01-23, 09:50
Jag har varit på ultraljud, röntgen, blodprov två gånger och dom kan ännu inte svara på om det är cancer eller vanliga uppsvällda lymfkörtlar. En läkare verkar vara lagd mot tumör-hållet medan en annan säger att det säkert är grönt. Jag har inga symptom på infektion eller förkylning. Om några dagar får jag resultat från senaste undersökning.

Röntgen av lungorna visade att jag har sjyssta lungor, som jag var lite orolig för då jag har rökt i över 10 år. Slutade dock för nåt år sedan. Så det var iaf en lättnad, vill inte gå miste om en lunga eller så.

Fittigaste är att bara vänta på resultat, är det cancer eller whatnot så är det, ingenting annat än en vanlig sjukdom som går att bota rätt bra.