handdator

Visa fullständig version : Löner?

Stenberg
2006-01-21, 23:24
Sitter här och funderar över vad olika jobb ger för lön. Har kollat SCB, men den listan är inte så bra enligt mig. Ta tex "Fysiker" som finns med där, nån som sett ett jobb med titeln fysiker nån gång? Inte då jag...
Någon här som vet av listor med löner för "riktiga" jobb, tex beräkningsingenjör, utvecklingsingenjör, lokalvårdare, tunnelbanechaufför, byggarbetare osv, ja ni vet jobb som man kan läsa om i platsannonser?

Catstyle
2006-01-21, 23:26
På www.amv.se under yrken/a-ö så listas det massa yrken, där står det även lite om lön.

Stenberg
2006-01-22, 00:47
Tack för det! Men vi kan ju posta vad vi gör och vad vi tjänar, så får man en ännu bättre bild av verkligheten. Kanske har varit en sån tråd uppe förut, hittar den dock inte så jag kör på.

Studerande
Stidebidrag och -lån: 6700 kr/månad :(

Sve
2006-01-22, 00:53
Tack för det! Men vi kan ju posta vad vi gör och vad vi tjänar, så får man en ännu bättre bild av verkligheten. Kanske har varit en sån tråd uppe förut, hittar den dock inte så jag kör på.

Studerande
Stidebidrag och -lån: 6700 kr/månad :(

haha jag har ut mer än 3dubbla det :devil:

men å andra sidan ska man precis ge sig iväg till jobbet nu, kl 01 en lördagnatt :cryout:

Catstyle
2006-01-22, 01:01
Poker: Varierar väldigt.

Angel
2006-01-22, 01:05
Jag är timanställd i Jkpg kommun, utan utbildning och jag har 112 kr i timmen.

Tycker den lönen e skitbra faktiskt,.

Sve
2006-01-22, 01:07
Jag är timanställd i Jkpg kommun, utan utbildning och jag har 112 kr i timmen.

Tycker den lönen e skitbra faktiskt,.

fast med tanke på att du får mensblod på armarna så vetefan om jag skulle tycka det var bra :D

Stenberg
2006-01-22, 01:08
Vad jobbar du med Sve?

Sve
2006-01-22, 01:09
Vad jobbar du med Sve?

natt på tryckeri. jobba 7 ledig 7. fast jag är uppsagd. komemr aldrig få ett sådant softarjobb igen med den lönen :(
fast å andra sidan kan man inte få mer hjärndött jobb heller.

Catstyle
2006-01-22, 01:10
Dagens timlön var cirka 680kr.

Sve
2006-01-22, 01:11

naturligtvis förlorar du aldrig heller?

Catstyle
2006-01-22, 01:12
Självklart gör jag det.
Minus utgifter hamnar siffran på cirkus 400, så jag ljög lite. ;)

I det långa loppet är det dock tillräckligt för att jag inte ska behöva jobba extra.

Sve
2006-01-22, 01:14
Självklart gör jag det.
Minus utgifter hamnar siffran på cirkus 400, så jag ljög lite. ;)

I det långa loppet är det dock tillräckligt för att jag inte ska behöva jobba extra.

:)

hur mkt tid lägger du på en vecka då? och hur mkt ren vinst kan det bli resp hur mkt förlust?

Catstyle
2006-01-22, 01:16
Tid varierar väldigt, från inget till 10+ timmar per dag.

Eventuella siffror tas via genom PM om är intresserad. :)

Grisen
2006-01-22, 01:17
Varför läsar jag trådens namn som lögner istället för löner?

blekfet2
glasögonmakare (tragiskt)
18100kr i månaden (brutto)

mini

Räkna in den enorma tid det tar att skryta om det närapå dagligen på Kollo också.

Sve
2006-01-22, 01:18

oj 10+ låter jävligt segt att sitta.

ja skicka mig ett PM jag är seriöst intresserad.
dock måste jag nu knata till mitt jobb som börjar 01:30 :(

Sve
2006-01-22, 01:19
glasögonmakare (tragiskt)
18100kr i månaden (brutto)

mitt ena glas hoppar nästan ur. vad ska jag göra? kan man meka dom själv? det är ju en jävligt liten skruv vid skalmen så att säga.

Catstyle
Räkna in den enorma tid det tar att skryta om det närapå dagligen på Kollo också.
Jag svarar på frågor. :/

Ledsen om det missuppfattats, för jag försöker verkligen inte skryta, och jag har inte något att skryta med heller.

The_RobRoy
Känns ändå lite sorgligt när ungdomar skaffar det som sitt "jobb" att spela poker, visst det är väl lite coolt och glamoröst nu, men poker tror jag är en fluga just nu, som den stora massan kommer sluta med i framtiden, och det är den massan ni tjänar pengar på nu, dom som kommer fortsätta spela är dom "duktiga" och då kommer många "duktiga" förlora duktigt med pengar.

Inte så kul att lagt ungdomsåren på poker, istället för att skaffat sig en utbildning heller.

Catstyle
2006-01-22, 01:21
Känns ändå lite sorgligt när ungdomar skaffar det som sitt "jobb" att spela poker, visst det är väl lite coolt och glamoröst nu, men poker tror jag är en fluga just nu, som den stora massan kommer sluta med i framtiden, och det är den massan ni tjänar pengar på nu, dom som kommer fortsätta spela är dom "duktiga" och då kommer många "duktiga" förlora duktigt med pengar.

Inte så kul att lagt ungdomsåren på poker, istället för att skaffat sig en utbildning heller.
Håller med!

Pez
2006-01-22, 01:30

Tänk på att "daytrading" var ett ord på var mans läppar bara för några år sedan.. det kommer, det går.. vanliga kneg består. Typ.

Helena B
2006-01-22, 01:30
Studerande plus att jag delar ut tidningar/reklam i gång i veckan. Får betalt per kilo men om jag slår ut det så är det en timlön på 20 kr i h (inkl semesterersättning och dragen skatt).

Pez
2006-01-22, 01:32
Studerande plus att jag delar ut tidningar/reklam i gång i veckan. Får betalt per kilo men om jag slår ut det så är det en timlön på 20 kr i h (inkl semesterersättning och dragen skatt).
20 kr/h? Du har inte funderat på att panta burkar istället?

tossefar
2006-01-22, 01:34
Helena kan få bli min personliga kock istället, mer än 30kr/h kan jag nog leva utan :)

edit: fyfan, det var ju mitt tusende. Inte ens det tusende lyckades jag få till vettigt :thumbup:

Helena B
2006-01-22, 01:34
20 kr/h? Du har inte funderat på att panta burkar istället?

Jag vet att det är dåligt betalt. Men jag får ta vad som finns plus att man får motion av att springa upp och ner i trappor.

Krampus
2006-01-22, 01:35
mitt ena glas hoppar nästan ur. vad ska jag göra? kan man meka dom själv? det är ju en jävligt liten skruv vid skalmen så att säga.

Hmm.. Fel glas, fel bågar..

Helena B
2006-01-22, 01:36
Helena kan få bli min personliga kock istället, mer än 30kr/h kan jag nog leva utan :)

Vad snällt men jag tror du ändrar dig efter att ha smakat min mat. Men det finns annat jag är bra på :D

tossefar
2006-01-22, 01:36
Vad snällt men jag tror du ändrar dig efter att ha smakat min mat. Men det finns annat jag är bra på :D
wiiiio! Anställd!

Pez
2006-01-22, 01:37
Jag vet att det är dåligt betalt. Men jag får ta vad som finns plus att man får motion av att springa upp och ner i trappor.
Ah.. jag trodde det var ett skrivfel.

Men allvarligt talat - känns det inte svårt att motivera sig till att arbeta för 20kr/h? NÅT annat extrajobb som drar in samma pengar på kortare tid måste det finnas..

Helena B
2006-01-22, 01:41
Ah.. jag trodde det var ett skrivfel.

Men allvarligt talat - känns det inte svårt att motivera sig till att arbeta för 20kr/h? NÅT annat extrajobb som drar in samma pengar på kortare tid måste det finnas..

Nej då inget skrivfel. Jag gör det inte för att jag tycker det är kul, behöver verkligen de extra hundralapparna det ger. Jag har försökt i 1,5 år att hitta jobb här i Gävle. Inte ens Lidl ville ha mig även fast jag har arbetat inom branschen i 3 år. Jo det är jobbigt att motivera sig, men jag har inte så mycket till val. Så fort jag hittar något annat så slutar jag, direkt. Men man får göra det bästa av situationen :)

jakke
2006-01-22, 01:44
Nej då inget skrivfel. Jag gör det inte för att jag tycker det är kul, behöver verkligen de extra hundralapparna det ger. Jag har försökt i 1,5 år att hitta jobb här i Gävle. Inte ens Lidl ville ha mig även fast jag har arbetat inom branschen i 3 år. Jo det är jobbigt att motivera sig, men jag har inte så mycket till val. Så fort jag hittar något annat så slutar jag, direkt. Men man får göra det bästa av situationen :)
Inom vården finns ALLTID jobb

blekfet2
2006-01-22, 01:47

om det är glaset som är påväg att lossna från själva bågen så kan du gå till en optiker och be dom stoppa en liten "plastring" som fyller ut glappet....

eller så kan du stampa sönder skiten och köpa linser ;)

Angel
2006-01-22, 01:48
fast med tanke på att du får mensblod på armarna så vetefan om jag skulle tycka det var bra :D

Det va på ett annat jobb i Stockholm.

Detta ör som fritidspedagog i jkpg

Helena B
Inom vården finns ALLTID jobb

Jag har arbetat inom vården. Men har inte hittat ett arbete på deltid här i Gävle. Telefonsförsäljarjobb på provision finns det en hel drös, men där går min gräns. Har arbetet med det förut och det är inget uppskattande jobb precis. Ni kan nämna en massa arbeten, men jag kan bara söka de som finns tillgängliga.

jakke
om det är glaset som är påväg att lossna från själva bågen så kan du gå till en optiker och be dom stoppa en liten "plastring" som fyller ut glappet....

eller så kan du stampa sönder skiten och köpa linser ;)
Eltejp 4 the win

jakke
2006-01-22, 01:49
Jag har arbetat inom vården. Men har inte hittat ett arbete på deltid här i Gävle. Telefonsförsäljarjobb på provision finns det en hel drös, men där går min gräns. Har arbetet med det förut och det är inget uppskattande jobb precis. Ni kan nämna en massa arbeten, men jag kan bara söka de som finns tillgängliga.
Nej, du får ju gå till ett hem och säga att du vill bli timvikare.. Då ringer dom när det behös folk lixom.
Telefonförsäljare skulle jag aldrig kunna bli heller..

Farzan
2006-01-22, 01:53
Nej, du får ju gå till ett hem och säga att du vill bli timvikare.. Då ringer dom när det behös folk lixom.
Telefonförsäljare skulle jag aldrig kunna bli heller..

mm, timvikarier behövs alltid. Jag jobbar som det och jag får drygt 100kr/h.
det är också ett väldigt socialt och utmanande jobb (om man tar det seriöst).

jakke
2006-01-22, 01:57
mm, timvikarier behövs alltid. Jag jobbar som det och jag får drygt 100kr/h.
det är också ett väldigt socialt och utmanande jobb (om man tar det seriöst).
utmanande vet jag väl inte om jag tycker det är.

Farzan
2006-01-22, 02:01
utmanande vet jag väl inte om jag tycker det är.

Nja, beror väl på vad man får göra. När man får en veckas lektioner utan en läroplan, med elever som vägrar lyssna. Måste man fixa lektionsplaneringen själv och vara så pedagogiskt som möjligt. Men så är det inte alltid. Många lektioner e slappa.

trasan
2006-01-22, 02:08
Hur gör folk som tjänar under 30000 i månaden för att klara sig? Jag skulle seriöst dö av depression om jag för alltid skulle leva under existensminimum.. *cry* .. Utbildning ftw!

Helena B
2006-01-22, 02:11
Hur gör folk som tjänar under 30000 i månaden för att klara sig? Jag skulle seriöst dö av depression om jag för alltid skulle leva under existensminimum.. *cry* .. Utbildning ftw!

Menar du att <30000 är existensminimum?

trasan
2006-01-22, 02:12

Ja i Sverige tycker jag det. Det innebär ju typ mackaroner och falukorv 7 dagar i veckan och aldrig råd till semester och dylikt? Kan heller inte se hur man har råd med en bil av det nyare slaget.

Piranha
2006-01-22, 02:14
Ja i Sverige tycker jag det. Det innebär ju typ mackaroner och falukorv 7 dagar i veckan och aldrig råd till semester och dylikt? Kan heller inte se hur man har råd med en bil av det nyare slaget.

Du har inte mycke koll på en normalpersons inkomst va ?

Jag tror man skall vara jävligt glad om man ligger 30k+ i månaden och det är nog inte många på forumet som gör det så dit uttalande får bara folk att irritera sig på dig.

trasan
2006-01-22, 02:17
Du har inte mycke koll på en normalpersons inkomst va ?

Säg att du tjänar 25k, då går 8.25k till skatt. Sen har du säkert en hyra på 5k, då är du nere på 11,75 tusen. Sen har du el, bil, räkningar, mat, kläder, nöjen..

Piranha
2006-01-22, 02:18
Säg att du tjänar 25k, då går 8.25k till skatt. Sen har du säkert en hyra på 5k, då är du nere på 11,75 tusen. Sen har du el, bil, räkningar, mat, kläder, nöjen..

Det är nog lika bra du hoppar ut för ätterstupan på en gång för du kommer inte hitta nån som betalar dig 30k direkt på arbetsmarknaden.

trasan
2006-01-22, 02:22
Det är nog lika bra du hoppar ut för ätterstupan på en gång för du kommer inte hitta nån som betalar dig 30k direkt på arbetsmarknaden.

Nej det har jag inte väntat mig heller, jag är garranterad 25 :naughty: .

Helena B
2006-01-22, 02:23

Hur ska du klara dig på det?

trasan
2006-01-22, 02:28
Hur ska du klara dig på det?
bra fråga, jag frågar er.

jakke
2006-01-22, 02:32
hurdå?
Dom löner facken rekommenderar stämmer sällan. Iallafall inte för civiling..

Pez
2006-01-22, 02:57
Killen är 18 bast.. låt han leva i sin lilla bubbla tills han i vart fall gått ut gymnasiet. :D

blekfet2
2006-01-22, 03:16

:laugh: :laugh:

blekfet2
2006-01-22, 03:18

tjänar man så jäkla på försöksperson åt "annonymatyskalädergejjarsrikstäkandeanalpruttandev ibratorer"? :D

tossefar
2006-01-22, 03:19
:laugh: :laugh:
Visst att han är vilsen, men lite rätt har han ju ändå. Vem har råd med en fin bil när man sitter på 25k i månaden innan skatt? Det blir många månader innan man har en bmw eller merca... eller en lägenhet för den delen.

Sen att killen tror att han är garanterad 25k/mån vid 18 år är en helt annan fråga ;)

trasan
2006-01-22, 03:39
Visst att han är vilsen, men lite rätt har han ju ändå. Vem har råd med en fin bil när man sitter på 25k i månaden innan skatt? Det blir många månader innan man har en bmw eller merca... eller en lägenhet för den delen.

Sen att killen tror att han är garanterad 25k/mån vid 18 år är en helt annan fråga ;)

Har jag iofs inte sagt, även om det kunde tolkas så. Jag har flertalet år i högskolan framför mig *cry*

tossefar
2006-01-22, 03:40

Då har du nog en lillebror att slå, för NÅGON skrev det iaf ;)

Helena B
2006-01-22, 03:40
Har jag iofs inte sagt, även om det kunde tolkas så. Jag har flertalet år i högskolan framför mig *cry*

Men det måste vara helt omöjligt för dig då. Du får bara 6900 kr i månaden.

trasan
2006-01-22, 03:51
Ja i arbetslivet? När skrev jag vid 18års ålder?

trasan
2006-01-22, 03:52
Men det måste vara helt omöjligt för dig då. Du får bara 6900 kr i månaden.

Tur att jag bor gratis och inte har nån bil :D

Sve
2006-01-22, 07:04
innan fick jag ut ca 14-15k. levde fan bra på det alltså. inga problem med pengar egentligen. Nu får jag ut ca 19-21 varje månad. Nästan så jag känner att jag får FÖR mkt pengar när jag egentligen är van vid 14. Jag lever inte annorlunda nu, men jag sparar typ 5k i månaden utan problem.

bubbe
2006-01-22, 09:30
innan fick jag ut ca 14-15k. levde fan bra på det alltså. inga problem med pengar egentligen. Nu får jag ut ca 19-21 varje månad. Nästan så jag känner att jag får FÖR mkt pengar när jag egentligen är van vid 14. Jag lever inte annorlunda nu, men jag sparar typ 5k i månaden utan problem.

Det där känner jag igen, i början när man får in en större ökning av lönen tycker man det hela tiden är pengar över. Sen kommer konsumtionsdjävulen och börjar plocka den ena tusingen efter den andra. Har haft ett bra är på jobbet, så jag har fått ut ca 2000kr i bonus per mån plus att jag börjat köra privatbil i jobbet vilket också har gett ca 4000 extra efter skatt. iofs går ca hälften av milersättningen åt till bilen, men det är ändå ett litet överskott.

Piranha
2006-01-22, 09:32
Killen är 18 bast.. låt han leva i sin lilla bubbla tills han i vart fall gått ut gymnasiet. :D

Han har nog dessvärre rätt, han är så jekla ung så när han kommer ut på arbetsmarkaden har inflationen fixat biffen.

bubbe
2006-01-22, 09:33
Han har nog dessvärre rätt, han är så jekla ung så när han kommer ut på arbetsmarkaden har inflationen fixat biffen.

Fast gränsen för existensminimum lär ju ligga kvar på samma nivå....

Jax
2006-01-22, 09:59
2300 kr/mån *flex*
...eller vänta nu, denna månaden får jag inga pengar alls. Äh...

Devoid
2006-01-22, 10:12
Mitt jobb kan väl nästan närmast beskrivas som "CNC-Operatör" inom aluminium industrin.
Jag har månadslön och den ligger just nu på 19550:- , när jag är fullbetald så ligger den på strax över 20000:-.
Sen har vi minuträkning och bonussystem med, bonussystemet är nu patetiskt det ger ca 300:- extra i månaden men minuträkningen är helt klart det bästa med företaget jag jobbar på.

Kan tillägga att jag är utbildad för "Mark & Rörläggning" på gymnasienivå, så utbildningen har inget att göra med min lön direkt :)

Kaboffastar
2006-01-22, 10:18

Hmmm.. innan jag läser vidare i tråden så..

Farmin tjänar 25-27 nånstans, äger en 740... och en volvo s60 T5...ja tror det räknas som en fin bil iaf en av dem.
Sambo med studielån som ska betalas tillbaka, vi bor i villa jag har en syrra.. jag har en dator för 20k.. jag har det allmänt skitbra så det beror väl lite på hur man lägger upp det hela. :)

Yankeee
2006-01-22, 10:24

Farmin tjänar 25-27 nånstans, äger en 740... och en volvo s60 T5...ja tror det räknas som en fin bil iaf en av dem.
Sambo med studielån som ska betalas tillbaka, vi bor i villa jag har en syrra.. jag har en dator för 20k.. jag har det allmänt skitbra så det beror väl lite på hur man lägger upp det hela. :)

Det kan inte vara så att han har betalat av hela lånet på villan då? Dessutom jobbar väl hans sambo också?

Piranha
2006-01-22, 10:25
Det kan inte vara så att han har betalat av hela lånet på villan då? Dessutom jobbar väl hans sambo också?

Jag tror han är skattefuskare.

Yankeee
2006-01-22, 10:26

Kabbo ser ut som en lantis, så det vore inte helt otroligt.

Osten80
2006-01-22, 10:27

I Värmland står det extrainkomster och kokar och bubblar lite överallt i stugorna. ;)

tossefar
2006-01-22, 11:06

Hört talas om lån? ;)
Visst kan man kalla en volvo för en fin bil, men det är ju ändå inte mer än halva priset av en motsvarande bmw eller merca. Men så länge ni är nöjda så finns det ju inget problem.

edit: det är ju också en viss skillnad om villan ligger i danderyd eller värmlandsskogarna :)

Johan O
2006-01-22, 11:07
CNC-operatör/verkstadsslav, 24.000 per månad (tvåsskift) och nej, jag lever sannerligen inte på existensminimum. :laugh:

Grahn
2006-01-22, 11:08
Lustigt jag läser jämt fel på topicen till lögner jag med, mycket märkligt och antagligen Freudianskt.

mr ruhl
2006-01-22, 11:13
underhållande tråd, en snoris som inbillar sig att det inte går att leva under 30000 i månaden, själv är han garanterad 25000 för det vet han redan trots att han har en massa år kvar i plugget *kissass* sen har vi pokerspelarn som säkert inte ljuget men jag har nog inte hört nån som spelar poker som säger att dom förlorar, kan inte förstå hur alla kan vinna, måste vara nån snäll miljardär som ger pengar till pokersidorna så att alla kan vinna..själv är jag arbetslös just nu, har dock ca 10,500 i handen från stämplingen, ska återuppta mitt gamla jobb som snickare ev till nästa vecka, vet inte riktigt vad lönen ligger på just nu men det är väl rätt ok iaf, jobbade som raslastare innan jag blev arbetslös och det var grymt bra betalt, helst med tanke på det lilla man gjorde men även annars..

bubbe
2006-01-22, 11:17
sen har vi pokerspelarn som säkert inte ljuget men jag har nog inte hört nån som spelar poker som säger att dom förlorar, kan inte förstå hur alla kan vinna, måste vara nån snäll miljardär som ger pengar till pokersidorna så att alla kan vinna.

Hmmm, jag är en av dom som försörjer alla framgångsrika pokerspelare, så fort jag stoppar in pengar så är dom borta lika snabbt som överföringen tog i tid. Som tur är spelar man inte speciellt ofta....

D Andersson
2006-01-22, 11:22

Även om du inte har så stor verklighetsanknytning så ligger det en del i vad du säger. Folk i allmänhet har inte några pengar över utan får vända på varenda krona. Ska man ha en skaplig bil, skapligt boende, kanske spara någon eller några tusenlappar/månad och lite över för nöjen och liknande är det inga som helst problem att göra av med det som blir kvar av 30k/månad när Nuder har tagit sitt.

Jazen
2006-01-22, 11:46
ingångslön på 21000. plockar ut mellan 20-25 rent i månaden ifall man ligger på traktamentes jobb o det gör vi hela tiden =)

hum
2006-01-22, 14:24
Får ut runt 10-15 i månaden, varierar en del. Bor hemma och gör av med det mesta ändå..

Nejv
2006-01-22, 15:32
Oaaaaaaaa vad jag längtar tills jag har högskoleutbildning.

Jobbar nere i Malmö Hamn för Skandia Transport via Manpower nu.

102 kr/h inkl semmesterersättning. Timanställning. Välja själv när man jobbar.

Baha
2006-01-22, 18:27
dagtid skitig industri

20100 kr månadenför tillfället före skatt

tycker jag lever riktigt bra på det trots att jag har två unfar o tjejen får föräldrepenning ut ca 4500 månad bara

förr levde både hon, jag och en unge fint på min enda lön ca 12.000 ut o hennes föräldrepnning på 1000 kr

men allt beror ju på vad man har för krav

JJ
2006-01-22, 18:28
dagtid skitig industri

20100 kr månadenför tillfället före skatt

tycker jag lever riktigt bra på det trots att jag har två unfar o tjejen får föräldrepenning ut ca 4500 månad bara

förr levde både hon, jag och en unge fint på min enda lön ca 12.000 ut o hennes föräldrepnning på 1000 kr

men allt beror ju på vad man har för krav

Och var man bor.

palme
2006-01-22, 18:31
Kass nu men räknar med att ha 26-28k i månaden om 2-3 år före skatt + 10k minst svart.

Action
2006-01-22, 18:38
Ta bara så luddiga begrepp som projektledare och konsult som jag råkar vara. Säger inte ett skit och lönenivåerna kan variera mellan 15.000-100.000/månad och säkert mer för vissa renodlade specialister.

Så listor med lönenivåer är väldigt svårtolkade.

Fatalist
2006-01-22, 19:01
1050:- / månaden + lite småarbete, absolut inga stora pengar :)

Genomsnitt år 2005 blir kanske 3000:-/månaden

Ta bara så luddiga begrepp som projektledare och konsult som jag råkar vara. Säger inte ett skit och lönenivåerna kan variera mellan 15.000-100.000/månad och säkert mer för vissa renodlade specialister.

Så listor med lönenivåer är väldigt svårtolkade.

Vad har du för utbildning, och vad för sorts konsultarbeten utför du?

Låter som ett kul jobb.

Fatalist
2006-01-22, 19:05
Nu hann jag inte edita, men på 30000+ i månaden kan du leva väldigt fritt. Tror farsan håvar in mellan 30-40k innan skatt, och drygt hälften försvinner väl sen till Görans ficka. Men han har alltid haft råd att bjuda familjen på en massa resor och lyxprylar.

Och då är vi 5 pers. Så 30000 är nog rätt långt ifrån existensminimum såvida du inte lever på dom perignon och rysk kaviar ;)

Cilia
2006-01-22, 22:28
inte illa, det utgör en månadslön på ca 109 000 kronor.
Den skulle inte jag säga nej till, grattis

Catstyle
2006-01-22, 22:32
inte illa, det utgör en månadslön på ca 109 000 kronor.
Den skulle inte jag säga nej till, grattis
Om den ändå var konstant. :)

Callister
2006-01-22, 22:38
Mina föräldrarns inkomst = min inkomst.

Mamma: 14.000-15.000 (Läkarsekr.)
Pappa: 50.000-55.000 (Service Tekniker)

Cilia
2006-01-22, 22:42
tyvärr är ju sanningen den att man anpassar livsstilen efter inkomsten.
Jag kan inte säga att jag har högre livskvalitet nu än när jag tjänade hälften av vad jag gör idag.
Allt jag gör är bara dyrare och jag behöver inte tänka efter lika mycket men inte är jag lyckligare.

Jorgen
2006-01-22, 22:45
tyvärr är ju sanningen den att man anpassar livsstilen efter inkomsten.
Jag kan inte säga att jag har högre livskvalitet nu än när jag tjänade hälften av vad jag gör idag.
Allt jag gör är bara dyrare och jag behöver inte tänka efter lika mycket men inte är jag lyckligare.
Visst är det så.
Märkligt nog så har man inte mer pengar över nu än vad man hade när man tjänade hälften.

Pez
2006-01-22, 22:56
Vad har du för utbildning, och vad för sorts konsultarbeten utför du?

Låter som ett kul jobb.
Som Mats säger - det är luddiga begrepp.
Som konsult kan du jobba med.. nästan vad som helst, i...vilken bransch som helst.

Helena B
2006-01-22, 23:01
Fast det är bra att prova på hur det är att vara student. Förut behövde jag inte hushålla med pengar, nu är det en helt annan historia.

hum
2006-01-22, 23:09
Jag är konsult. Det är inget vidare.

Fatalist
2006-01-22, 23:13
Jo, jag förstår att det är ett luddigt begrepp, men inom vilka olika sektorer utför ni konsultarbeten då, för att försöka förtydliga lite?

T ex ventilation, datorer osv osv

Rockhard
2006-01-22, 23:21

Vad ska du göra när du är klar och ingen vill ha dej då? Om jag var du skulle jag fundera ut någon lämplig kriminell verksamhet att falla tillbaka på :)

Gabber
2006-01-23, 08:31
intressant tråd,

kan hålla med trasan om att 30000 inte är mycket idag per månad. Men det är inte existens minimum, långt ifrån. Jag har levt ett helvetes år med min fru då jag förlorade jobbet under IT åren och fick vara hemma 13 månader ungefär. Då jobbade min fru som kassörska och det fick hon endast svart. Själv var jag inte berättigad A-kassa då jag inte hunnit betala rätta avgifterna (glömt). Därför fick jag endast ut Alfakassan vilket är minimum. 224 kr per dag fick jag efter skatt.

Fick ingen social då jag hade hela 12500 i aktier som de ville att jag skulle sälja innan jag sökte socialbidrag. Frugan fick inget vitt/vanlig jobb då hon inte ens hade tillstånd att vara i Sverige.

Min fru försörjde oss och hon fick in 5-6000 svart. Plus att mina 224 kr endast var tillfälligt och kravet för att få dem var att jag skulle till Kista varje dag och söka jobb i grupp. Ett helvete med andra ord. Vi satt där 6 h varje dag och jobbade på CV och ansökningar. De kunde inte hjälpa då jag var utbildad.

Vi bodde i en etta, hyresrätt men 4000 i hyra. Vi hade bredband, telefon och tv samt elkostnader och mat att betala. Det gick bra men varje månad fick vi sitta och räkna. Och varje dag jag sa hejdå till min fru kände jag att jag dö. Jag var en belastning istället för hjälp.

Vad är då meningen med allt detta irrelevanta jag skriver?

Jo, jag har levt på minimum och det är många som gör det idag också. Man klarar sig för det mesta men det är fan inte kul.

Ett annat exempel är min polare. Han får 16700 innan skatt och han måste köra bil till jobbet. Han överlever men det är inte kul att gå ut med honom och se at han inte har råd att äta.

Idag jobbar jag som ekonomiansvarig inom staten och får 21000. Det är inte mycket heller, speciellt nu när frugan är mammaledig och får 4500 i månaden. Men vi klarar oss väldigt bra. Det enda jag inte har råd med idag är bil och det kommer senare när ungarna växer upp.

Så att få 30000 är en jävligt schysst lön och ett drömmål, speciellt om man är två i hushållet som jobbar.

Men att tro att du får 30000 efter högskolan är helt fel. Dels för att du helt enkelt inte kommer få det, även om du är utbildad läkare eller värsta ingenjören. Du ska vara glad OM du får ett jobb som du utbildat dig inom.

Sen så ska du veta att det inte är för lönen man utbildar sig, det ska vara ett lärande för livet och det ska göras för att man tycker det är kul. Om du vill bli ingenjör för pengarna så får du tänka om.

Har jag förstått det hela fel så skyller jag på måndag morgon.

sp33dy
2006-01-23, 08:49
Det var ett jäkla hackande på pokerspelande då, avundsjuka eller?. Jag har levt på onlinepoker sen jag tog studenten förra året, och gott också. Självklart förlorar man en del ibland , det säger sig självt. "Win some loose some"

En av de negativa aspekterna med att ha poker som inkomstkälla är just förlusterna, det sliter något fruktansvärt på psyket. Just detta är anledningen till varför jag är tveksam till att syssla med det livet ut.

Sve
2006-01-23, 08:51
Det var ett jäkla hackande på pokerspelande då, avundsjuka eller?. Jag har levt på onlinepoker sen jag tog studenten förra året, och gott också. Självklart förlorar man en del ibland , det säger sig självt. "Win some loose some"

En av de negativa aspekterna med att ha poker som inkomstkälla är just förlusterna, det sliter något fruktansvärt på psyket. Just detta är anledningen till varför jag är tveksam till att syssla med det livet ut.

dessutom kanske det vore kul att iaf tjäna ihop till en pension.

sp33dy
2006-01-23, 08:57
dessutom kanske det vore kul att iaf tjäna ihop till en pension.

För en vinnande spelare på lite högre nivåer är pengarna inget bekymmer. Handlar väl sen om att investera pengarna. Vill absolut inte skryta, men tar jag ett vanligt kneg är det inte för pengarna utan för att må bättre.

Edit: En annan nackdel av spelandet är att man får sjuka "spedninghabits"

TheSQUAT
2006-01-23, 11:14
Har 27000 i grundlön före skatt. 37 år o jobbar som utredare/handläggare på en statlig myndighet. Tillkommer 2-5000 varje månad i traktamenten o lite övertid.
Kan leva ett normalt svenssonliv på det tillsammans med heltidsarbetande fru o två barn. Kör gammal Saab 9000. Bor i gammal villa. Har i alla fall kunnat kosta på mig att återuppta MC-körandet igen.
Men som Jörgen skrev, det är märkligt att man inte har mer pengar att röra mig med nu än när jag tjänade hälften. *screwy*

Maskinisten
2006-01-23, 12:06
hemma och stämplar för tillfället.
Kört grävmaskin samt bandschaktare (a.k.a bulldozer) tjänade mellan 20 och 25 /månad beronde på traktamente, öt, osv. Klarade mig jäkligt gott på det hade många tusen över /månad och handlade ändå det jag ville. Klart det hade vart roligt att tjäna det dubbla och kunna sätta sprätt på det dubbla och ändå ha kvar pengar att sätta på banken, men man överlever ju utan minsta problem.

att ha under 30 lök i månaden och kalla det existensminimum *screwy*
Du borde kanske söka ett sommarjobb på socialen och se hur folk verkligen har det på samhällets yttersta botten.

Action
2006-01-23, 13:15
Som Mats säger - det är luddiga begrepp.
Som konsult kan du jobba med.. nästan vad som helst, i...vilken bransch som helst.

Exakt. Jag är utbildad civilingenjör och är anställd som konsult på ett IT bolag. Är för tillfället Projektledare på heltid för en av våra kunder. Att vara projektledare där innebär att initiera, driva och leda arbetet så att vi håller våra leveranser och når uppsatta mål, inom ramen av framtagen tidplan och budget. Ganska så mycket administrativa uppgifter, men mycket tid går även åt till att leda möten, work-shops etc. Man är lite av spindeln i nätet, dock blir man aldrig riktigt ledig då det alltid finns saker att ta tag i, eller någon som ringer och vill något.

Lönen är bra! Men som några av ovanstående nämnt så förstår jag inte heller var pengarna tar vägen då jag tjänat mycket mindre förr och ändå klarat mig bra.

Tomten
2006-01-23, 13:33
Lönen är bra! Men som några av ovanstående nämnt så förstår jag inte heller var pengarna tar vägen då jag tjänat mycket mindre förr och ändå klarat mig bra.

Fan vilket skitsnack... Klart du måste veta vart pengarna tar vägen. Idag har du säkert en ny bil, dyra kläder, äter ute ofta... osv...

Högre inkomst... dyrare vanor... eller?

dice
2006-01-23, 14:49
CSN 6900kr/mån
Extrekenget som väktare ger runt 3000kr netto var månad, ibland mer ibland mindre. Jobbar jag heltid får jag ut runt 15000, bara natt då eller dagtid på helger.

Tomten
2006-01-23, 14:55
CSN 6900kr/mån
Extrekenget som väktare ger runt 3000kr netto var månad, ibland mer ibland mindre. Jobbar jag heltid får jag ut runt 15000, bara natt då eller dagtid på helger.

Hur går det där ihop? Är inte så insatt i hur det fungerar när man arbetar & tar studielån. Får man alltså ha både studiebidrag ta studielån och arbeta under förutsättning att man tjänar mindre än 80.000:- (eller hur mycket det nu var) per år?

Angel
2006-01-23, 14:56
Hur går det där ihop? Är inte så insatt i hur det fungerar när man arbetar & tar studielån. Får man alltså ha både studiebidrag ta studielån och arbeta under förutsättning att man tjänar mindre än 80.000:- (eller hur mycket det nu var) per år?

Jag får inte tjäna mera än 57 000 i år för ja studerar heltid. Tyvärr kommer man väl upp i det ganska så fort kanske.

kkk
2006-01-23, 15:05
18 år. Går sista året på NV.. Är en av dom som lyckats dra in pengar på poker..

Fastnade för pokern något innan den stora pokerflugan drog igång. Drar nu in mellan 30 000-120 000 kr i månaden (under 7-8 mån. Närmare 120k senaste tiden och kring 30k i början).

Tillskillnad från många andra som lyckats med pokern har jag funderat över de hur det kommer se ut i framtiden.
För två år sedan jobbade jag 2 veckor med att plantera skog. Steg upp varje morgon halvsex, tog moppen ut till kalhygget och planterade skog fram till 16-17. När jag kom hem var jag så slut att jag somna direkt..
För dom här 2 veckorna fick jag ungefär 5500 kr. Vilket jag tyckte va riktigt mkt pengar då.
Igår skulle jag ta ledigt från pokern men blev en timmas spel. Variansen var på min sida och jag gick plus €1750.. Klart som fan att man tappar perspektiv på pengar.. Måste erkänna att jag gör av med sjukt mkt pengar nu också. Även om jag sparar det mesta av vinsterna så bränner jag nog 15000 kr per månad och bor hemma, gratis mat osv..

Sen är det ju bara och inse att det inte kommer se likadant ut om några år när pokerhysterin lagt sig. Skulle gissa på att ungefär 70-80% av de som livnär sig på poker idag inte kommer kunna klara det om nått år. Är ganska inställd på att sluta med pokern om nått år. Även om jag fortfarande skulle vinna. Vem fan vill sitta hemma, själv framför en dator och spela poker hela livet?
Frågan är hur det kommer kännas, att efter 4 års universitets studier börja jobba och dra in 25k i månaden före skatt. Då man som 18 åring kunde plocka ut 100k skattefritt i månaden. Jag har ingen aning.

Risken finns att man kommer må dåligt senare i livet då det gick lite för lätt när man var 18-19 år.

Aja, ville bara skriva av mig mellan potterna.. :)

dice
2006-01-23, 15:23

Fribelopp per kalenderhalvår (2006)
Antal veckor med studiemedel: 20, 49 625kr

dice
2006-01-23, 15:27
Jag får inte tjäna mera än 57 000 i år för ja studerar heltid. Tyvärr kommer man väl upp i det ganska så fort kanske.

Om du pluggar 52 veckor om året, det vill säga alla veckor så får du tjäna 34 475 per halvår. Enligt csn.se

Catstyle
2006-01-23, 15:35
18 år. Går sista året på NV.. Är en av dom som lyckats dra in pengar på poker..

Fastnade för pokern något innan den stora pokerflugan drog igång. Drar nu in mellan 30 000-120 000 kr i månaden (under 7-8 mån. Närmare 120k senaste tiden och kring 30k i början).

Tillskillnad från många andra som lyckats med pokern har jag funderat över de hur det kommer se ut i framtiden.
För två år sedan jobbade jag 2 veckor med att plantera skog. Steg upp varje morgon halvsex, tog moppen ut till kalhygget och planterade skog fram till 16-17. När jag kom hem var jag så slut att jag somna direkt..
För dom här 2 veckorna fick jag ungefär 5500 kr. Vilket jag tyckte va riktigt mkt pengar då.
Igår skulle jag ta ledigt från pokern men blev en timmas spel. Variansen var på min sida och jag gick plus €1750.. Klart som fan att man tappar perspektiv på pengar.. Måste erkänna att jag gör av med sjukt mkt pengar nu också. Även om jag sparar det mesta av vinsterna så bränner jag nog 15000 kr per månad och bor hemma, gratis mat osv..

Sen är det ju bara och inse att det inte kommer se likadant ut om några år när pokerhysterin lagt sig. Skulle gissa på att ungefär 70-80% av de som livnär sig på poker idag inte kommer kunna klara det om nått år. Är ganska inställd på att sluta med pokern om nått år. Även om jag fortfarande skulle vinna. Vem fan vill sitta hemma, själv framför en dator och spela poker hela livet?
Frågan är hur det kommer kännas, att efter 4 års universitets studier börja jobba och dra in 25k i månaden före skatt. Då man som 18 åring kunde plocka ut 100k skattefritt i månaden. Jag har ingen aning.

Risken finns att man kommer må dåligt senare i livet då det gick lite för lätt när man var 18-19 år.

Aja, ville bara skriva av mig mellan potterna.. :)

Var spelar du och vad heter ditt konto där?

kkk
2006-01-23, 15:47
Spelar på många olika ställen. Senaste tiden har det blivit mycket b2b. Nickar rionov just nu..

Bönne
2006-01-23, 16:24
Ska man tjäna mycket får man utbilda sig eller ha tur med en idé. Klart finns det andra sätt, men för de flesta är det inte alternativ. Är man lat men vill få en säker och bra inkomstkälla så är det i dagsläget absolut bäst (min egen tolkning) att utbilda sig till ett hantverkaryrke, inte ovanligt att man tjänar över 25k. Utbildar mig själv till elektriker, kommer dock inte arbeta med det ifall nödan inte kräver det, så tråkigt yrke :P

hultman
2006-01-23, 16:53
Hur ser framtiden ut för civilekonomer i dagsläget? Jag funderar starkt på det, men har hört att det är svårt att få jobb, och att lönen inte är upphetsande hög.

The_RobRoy
2006-01-23, 17:41
Hur ser framtiden ut för civilekonomer i dagsläget? Jag funderar starkt på det, men har hört att det är svårt att få jobb, och att lönen inte är upphetsande hög.

har uppfattningen att det finns lite väl många och även att utbildningen är för lätt, dedär med civil låter mer flashigt än det är

Tomten
2006-01-23, 17:48
Någon som har en koll på hur det är att arbeta som handelsekonom?

https://webb.ky.se/Utbildning/UtbildningVisaAktuell.aspx?id=3604&sort=U

Håller på kolla runt bland lite olika KY-utbildningar och jag funderade först på något industriyrke, men jag har tyvärr lite svårt att se mig själv arbeta inom industrin, även om jag gärna vill ha ett arbete som ger någorlunda vettig lön.

Handelsekonom verkar ju som en vettig start om man vill i framtiden skulle vilja starta eget, så det låter lite mer frestande än att utbilda sig till svetsare eller CNC-tekniker.

Perry_G
2006-01-23, 17:50

Du har rätt uppfattning. Enligt AMS börjar det dock ljusna.

evil
2006-01-23, 19:22
har uppfattningen att det finns lite väl många och även att utbildningen är för lätt, dedär med civil låter mer flashigt än det är

Mycket av ekonomutbildningen handlar väl om vilken skola man går på? Har man exempelvis gått Handels i Stockholm kan man räkna med ett toppjobb efter examen med bra lön, lite skillnad däremot ifall man pluggat på Tjärveträsks högskola.

hultman
2006-01-23, 20:06
Lund eller Uppsala då? Lika illa där?

Lomas
2006-01-23, 21:16
Bra tråd. Jag gick in på cirka 21,000 (statstjänsteman, utredare) efter fem års universitetsstudier (två examina). Visste redan när jag började plugga att mina ämnesval inte skulle rendera någon jättelön men det är ok, studierna gav ett stort personligt mervärde. Går alldeles utmärkt att leva på min lön, lever ganska gott på den. Dessutom tror jag att det på sikt finns ganska stora chanser att höja den där lönen beroende på hur mycket jag är beredd att "offra" för lite mer penningar efter det att skatten är pröjsad. Tak, väggar, mat, bredband, dator, kostillskott, telefon, träningsavgifter, busskort, lån, efter det har jag fyra till femtusen kvar att leka med varje månad. :)

Cilia
2006-01-23, 21:18
Utbilda er till någon som ni vill göra och som ni är intresserade av.
Det finns trådar redan med det ämnet.

Att utbilda sig bara för att tjäna massor av pengar brukar inte funka. Man måste vara bra på det man gör och för att bli det måste man ha intresse och tycka det är kul. Därutöver är det oerhört svårt att sia om framtiden. Se bara på alla som utbildade sig under IT-eran och som sen stod där med skägget i brevlådan när dom var klara.

Helena B
2006-01-23, 21:22

Varför inte Gävle?

jakke
2006-01-23, 21:26
Varför inte Gävle?
jag har en tjej i min korridor som läst i gälve.. Hon hittade inga jobb så nu läser hon NEK i Uppsala :D

Srednq
2006-01-23, 21:30
Ska man tjäna mycket får man utbilda sig eller ha tur med en idé. Klart finns det andra sätt, men för de flesta är det inte alternativ. Är man lat men vill få en säker och bra inkomstkälla så är det i dagsläget absolut bäst (min egen tolkning) att utbilda sig till ett hantverkaryrke, inte ovanligt att man tjänar över 25k. Utbildar mig själv till elektriker, kommer dock inte arbeta med det ifall nödan inte kräver det, så tråkigt yrke :P

grundlönen för en elektriker i en storstad ligger på 24-25 och uppåt. + ackord om man går på bygge

Helena B
2006-01-23, 21:31
jag har en tjej i min korridor som läst i gälve.. Hon hittade inga jobb så nu läser hon NEK i Uppsala :D

Det beror nog inte på att hon läste i Gävle som hon inte fick något jobb. Så efter 4 år börjar hon plugga ännu mera nationalekonomi, stackars flicka :)

jakke
2006-01-23, 21:37
Det beror nog inte på att hon läste i Gävle som hon inte fick något jobb. Så efter 4 år börjar hon plugga ännu mera nationalekonomi, stackars flicka :)
tror hon tat en kandidat.
Det lät mest som att det var slappt i gälve och hon söp för ofta.

Helena B
2006-01-23, 21:40
tror hon tat en kandidat.
Det lät mest som att det var slappt i gälve och hon söp för ofta.

Har jag inte märkt *grr27* Fast sen läser jag 30 poäng per termin oxå, kan bero på det :D

Allan
2006-01-23, 21:41
grundlönen för en elektriker i en storstad ligger på 24-25 och uppåt. + ackord om man går på bygge

Väl högt va? På de större firmorna måhända men klart lägre för de flesta. Sen har det att göra med vilket ackord man har. Byggnadsarbetare kan tjäna mellan 110 -190 kr per timme beroende på löneform. Det är ungefär samma för alla byggyrken.

allan

evil
2006-01-23, 22:00

Skulle tro det, när det gäller ekonomi är det i princip Handels eller inget om jag förstått saken rätt. Givetvis beror det ju mycket på kontakter och liknande också.

mini
2006-01-23, 22:07
Tjäna pengar?
Jag läser en 20-poängskurs där kursansvarig professor sa på introduktionen idag att "ni blir inget mer än allmänbildade och får roliga saker att tänka på i kön på Konsum".

Pumpitup
2006-01-23, 22:58
Bor hemma och jobbar som lagerarbetare på ett byggvaruhus.

Tjänar mellan 10-13 i månaden beroende på övertid och ev. helgjobb.

Lever hur fint som helst fetersom man har gratis mat och gratis boende.
Har dessutom cyklat till jobbet 7 av 8 månader så där har jag sparat in väldigt många slantar.

Men skulle jag därmeot skaffa mig en två så skulle jag med nöd och näppe ha kvar en tusing eller 2 efter varje lön.

Vad vill jag få ut av detta då?
Jo, bo hemma så länge ni kan!

Stenberg
2006-01-23, 23:01
Mina föräldrarns inkomst = min inkomst.

Mamma: 14.000-15.000 (Läkarsekr.)
Pappa: 50.000-55.000 (Service Tekniker)

Vad för typ av servicetekniker, vad har han för utbildning och hur gammal är han? =)

Tomten
2006-01-23, 23:02
Att utbilda sig bara för att tjäna massor av pengar brukar inte funka. Man måste vara bra på det man gör och för att bli det måste man ha intresse och tycka det är kul. Därutöver är det oerhört svårt att sia om framtiden. Se bara på alla som utbildade sig under IT-eran och som sen stod där med skägget i brevlådan när dom var klara.

Jo då gjorde de ju verkligen rätt som utbildade sig till något de tyckte var kul att arbeta med. :laugh:

<---- ett offer av IT-boomen

mini
2006-01-23, 23:03
Skäms på dig - betala mat och hyra till dina snälla föräldrar!

Stenberg
2006-01-23, 23:03
Ingen här som jobbar som gymnasielärare? Testade på ett år in jag började högskolestudierna och gillade det skarpt. Funderar på att läsa in pedagogiken så man bli behörig. Är ju dock relativt dålig lön i förhållande till utbildningslängd har jag hört. Vad tjänar man?

hultman
2006-01-24, 00:46
Olika. Lite över 20k i regel.

johnnytex
2006-01-24, 00:56
Ingen här som jobbar som gymnasielärare? Testade på ett år in jag började högskolestudierna och gillade det skarpt. Funderar på att läsa in pedagogiken så man bli behörig. Är ju dock relativt dålig lön i förhållande till utbildningslängd har jag hört. Vad tjänar man?

Det varierar från kommun till kommun men nedanstående siffror är hämtade från Lärarförbundets hemsida (http://www.lararforbundet.se/web/region/ingangsloner.nsf):

Förskollärare 18000
Fritidspedagog 17840
Grundskollärare 1-7 20414
Grundskollärare 4-9 19988
Gymnasielärare allmänna ämnen 22070

Lite kurisoa, mest cash som gymnaiselärare drar du in i Salem; 26 000.

Action
2006-01-24, 06:44
Därutöver är det oerhört svårt att sia om framtiden. Se bara på alla som utbildade sig under IT-eran och som sen stod där med skägget i brevlådan när dom var klara.

Problemet låg i att många trodde att designa och programmera hemsidor var framtiden. Men just den delen kan varenda 15-åring idag. IT är så mycket mer och i dagsläget finns det massvis med jobb inom IT, men det krävs oftast ingenjörsutbildning på Master nivå.

Cilia
2006-01-24, 10:56
Problemet låg i att många trodde att designa och programmera hemsidor var framtiden. Men just den delen kan varenda 15-åring idag. IT är så mycket mer och i dagsläget finns det massvis med jobb inom IT, men det krävs oftast ingenjörsutbildning på Master nivå.
det var bara ett exempel Helge!
som var lätt att ta.
för att du ska veta vilken utbildning som kommer att vara högt efterfrågad om 3-5 år (efter dina studier) så måste du veta hur utvecklingen kommer att se ut. Det finns massor av variabler som spelar in för vilket yrke som är eftertraktat just för tillfället och du sitter inte inne med all den kunskap idag. Visst kan man titta på pensionsavgångar etc men det är fortfarande bara en faktor i det hela.

Action
2006-01-24, 11:42
det var bara ett exempel Helge!
som var lätt att ta.
för att du ska veta vilken utbildning som kommer att vara högt efterfrågad om 3-5 år (efter dina studier) så måste du veta hur utvecklingen kommer att se ut. Det finns massor av variabler som spelar in för vilket yrke som är eftertraktat just för tillfället och du sitter inte inne med all den kunskap idag. Visst kan man titta på pensionsavgångar etc men det är fortfarande bara en faktor i det hela.

jo, men ett dåligt exempel då IT är mycket mer än bara att programmera hemsidor... IT är ett område där många företag idag har svårigheter att hitta kompetenta resurser.

Det finns utbildningar som alltid varit eftertraktade historiskt sett och även enligt prognoser kommer vara så de närmaste åren. Men framförallt så är det arbetslivserfarenhet som är det viktigaste för att få jobb, hur man nu skaffar sig sådan som nyutexaminerad.

Man ska nog vara försiktig med att hoppa på utbildningar som är "modeflugor" om man vill vara säker på att få jobb.

jakke
2006-01-24, 12:16
IT är en intressant marknad. Tror behovet kommer öka på den marknaden.. Antalet misslyckade projekt är stort och där finns potential.

Grisen
2006-01-24, 13:28
IT är en intressant marknad. Tror behovet kommer öka på den marknaden.. Antalet misslyckade projekt är stort och där finns potential.

The way to go, för dig då kompis.

Stenberg
2006-01-24, 23:27
Fick nyss svar på ett mail från Scania. De ger tydligen en nyutbildad civ-ing. ca 22500 kr i ingångslön. Hade faktiskt väntat mig mer...

Pez
2006-01-24, 23:39
Fick nyss svar på ett mail från Scania. De ger tydligen en nyutbildad civ-ing. ca 22500 kr i ingångslön. Hade faktiskt väntat mig mer...
Äsch, det där var ju bara "första budet".. skicka tillbaka att du vill ha 40k, alla fringes inkl. hörnkontor på lägst 10:e våningen samt ny förhandling om 6 månader.

Tolkia
2006-01-25, 00:09
Tyst och var nöjd, pojkvasker, det är mer än vad jag fick ... :D

Papi
2006-01-25, 01:33
Ingångslönen brukar inte vara så hög för civilingenjörer nej, men löneutvecklingen är mycket bra! Kolla upp vad civ-ingar med tio års arbetserfarenhet tjänar i snitt. Jag vet inte, men jag blir mycket förvånad om det är mindre än 30!
Haka inte upp er på ingångslönen, den betyder inte så överdrivet mycket om man har högskoleexamen. Löneutvecklingen är väldigt olika för olika yrken...

Själv är jag programmerare och tjänar mellan 23 000 - 28 000 i månaden. Varierar beroende på hur många timmar som debiterbara mot kund.

CoC
2006-01-25, 05:27
De söker diskare till gruvläger i Pilbara (norra Western Australia). Långa skift 06-18 och man jobbar fem veckor i sträck med en veckas ledighet (samt betald flygbiljett till ex Perth).

Lönen ligger på motsvarande 45000-50000SEK/mån.

Vanligtvis tidsbegränsade kontrakt, typ diska i sex månader och få ut 300 000 innan skatt (vilken är max 48.5 % i Australien).

De söker frenetiskt arbetskraft utomlands för att fylla det skriande behovet av folk inom gruvindustrin.

Tufft dock. Hälften av alla nya som anländer till gruvbyarna slutar efter tre dagar. Man söker alla typer av folk, mekaniker, diskare och geologer förstås.

Jobbar man utomhus på sommaren där uppe är det inte ovanligt att man får dricka 15-20 liter vatten om dan.

Att köra runt med en 250+tons truck brukar numera ge ca 60 000 SEK/mån.