Visa fullständig version : Träningsdagbok
Har inte varit så aktiv här men efter påtryckningar från Jax så ska jag börja föra lite träningsdagbok här på Kolozzeum. Lite om mig:
Född: -82
Vikt: ~87 kg (Ganska årstidsberoende)
Längd: 183 cm
Rekord:
5 km: 19:20 (3:52/km) - Rydsskogen. Träflis.
10 km: 42:08 (4:13/km) - Blodomloppet Linköping 2004
Lidingöloppet: 2:31:02 - 2004
Puls: 186 i snittpuls under ett 10 km pass.
Pluggar just nu till civilingenjör i teknisk fysik i Linköping, 4e året. Tränade inte särskilt mycket förrän jag ryckte in i lumpen där två galna kustjägarsergeanter lärde mig det stora nöjet i att späka kroppen. När väl lumpen var avklarad lät jag genast kroppen förfalla igen för att skaffa mig en trovärdig akademikerlook, men insåg att det var ganska dumt när jag upptäckte att jag inte längre klarade av att jogga 5km-spåret utan att se ut som en döende valross. Då började jag träna på riktigt och klarade efter ett tag av att springa Lidingöloppet (2004) tillsammans med Jax. Efter LL hände nåt med ena knät (kan ha haft nåt att göra med dom alldeles för långa passen på asfalt), så träningen fick vila mer eller mindre ända fram till sommaren 2005. Just nu är knät i ganska bra skick, även om det strular lite då och då, men man lär sig att skilja på bra och dålig smärta =)
Har hittills bara löptränat, men det finns planer på att börja gymma i vår. Hänger på om jag kan skaffa spons till ett gymkort.
Hur som... Får väl dra igång med själva dagboken.
20 Jan 2006
Löpning, 17.2 km
Fredag eftermiddag och full snöstorm i Linköping. Ca 7 minusgrader. (På något sätt lyckas vinden alltid ligga i ansiktet i den här staden, oavsett om man cyklar eller går.) Inledde löppasset med rysk språkkurs i hörlurarna för att inte bli alltför exalterad och överbelasta knät med för hög fart. Sprang på oplogade cykelvägar och njöt av det ryska vädret som kvickt byggde upp istappar i ögonbrynen. Efter en dryg halvtimme var lektion 7 slut och det blev dags att höja farten. Sprang på vägar jag inte ens visste fanns och folk som inte känner mig skulle säkert ha trott att jag var vilse. Efter en dryg timme var hela vätskebältet slut och jag började ledsna lite. Det enda man kan göra då är att spola fram till "Holymen - The last universe", säga åt benen att hålla käft och se de stora fördelarna med att snön ligger decimeterdjup på cykelbanan; underlaget blir ju mycket behagligare att springa på.
Tog en dryg halvtimme till att ta sig hem, med värkande lår och stela vader. Underbart pass!
Google Earth är största uppfinningen sen hjulet.
Se där ja, du lyckades ju tillslut.
Hur gick det med ryskan; lyckades du uttala orden samtidigt som du sprang? Själv har mina kunskaper sen de fem första lektionerna börjat förfalla. Men jag kommer i alla fall ihåg "Ja njepanjomajo paruski, ja gewaru pangliski" (väldigt fritt stavat) vilket ungefär är det som behövs.
Har missat ett par pass, men här är det senaste iaf
5 feb 2006: Löpning
Sträcka: ??
Tid: 1h 24 min
Snittpuls: 176
Maxpuls: 191
Sprang bara asfalt. Låren känns så där härligt söndertrasade nu efteråt :D
Helena B
2006-02-05, 00:24
En till löpare, bra att Jax drar hit några. Snabb är du oxå, milen på 42 min :thumbup:
En till löpare, bra att Jax drar hit några. Snabb är du oxå, milen på 42 min :thumbup:
Visst är det. Särskilt när vi är så hemskt trevliga. :D
Härligt pass gamle perkulatorjägare. Kul att se att du ligger på 88% av pulsen i en och en halv timme. Det är hårt!
12 Feb 2006: Kvällslöpning
-5 grader
Tid: 43:13
Maxpuls: 196
Lite avslappnad löpning mest för att rensa skallen. Orkade iaf med några småintervaller och två gånger i full fart uppför den lååånga sjukhusbacken. Härlig blodsmak i munnen man får efteråt *spy*
Herr_Nilsson
2006-02-12, 21:07
Om det inte vore för att jag hade feber igår så skulle jag ha hängt på ikväll... En fråga bara; var det verkligen -5 grader, jag har ju +1 på min termometer. Sjukhusbacken är ju annars väldigt trevlig åtminstone nerför när man cyklar :)
Om det inte vore för att jag hade feber igår så skulle jag ha hängt på ikväll... En fråga bara; var det verkligen -5 grader, jag har ju +1 på min termometer. Sjukhusbacken är ju annars väldigt trevlig åtminstone nerför när man cyklar :)
Naturligtvis var det fem minus. Jag skulle aldrig kunna komma på tanken att överdriva :D
(Jo, men allvarligt. Det var det. http://www.frryd.studorg.liu.se/termo/)
Snygg bild! Antagligen en riktigt bra fotograf. :D
Snygg bild! Antagligen en riktigt bra fotograf. :D
Den bäste :bow:
Snart kanske bullar-i-munnen-bilden dyker upp också.
Den bäste :bow:
Snart kanske bullar-i-munnen-bilden dyker upp också.
Ah, den är sweet!
18 Feb 2006: Förmiddagslöpning
Tid: 44:44
Snittpuls: 174
Var ute och joggade med en 20 kg lättare klasskompis. Dominerade ändå :D
(Snart skriver han ett ilsket inlägg här med motsatt åsikt) ;)
Nädå, men det var riktigt skönt. Kändes bra i benen.
20 Feb 2006: Nån sorts intervaller.
Effektiv tid: 22:28
Snittpuls: 180
Vägde mig igår. 90 kg. Dags att göra något åt saken, så jag stack ut och sprang idag igen. Hade tänkt springa långt, men det gjorde lite ont i smalbenen så jag satsade på att springa i 3 dm djup lös kramsnö. Sprang längs med en å, tre gånger fram och tillbaka (med en stunds vila mellan varje vända) längs en sträcka som tog ca 7.5 minuter varje gång. Ruggigt jobbigt, höll på att kräkas efter sista gången.
3 Mars 2006: Kvällslöpning
Tid: 47:58
Snittpuls: 181
Ser bra ut min gamle kamrat, skönt att se att du kliver ur din skrubb och varvar fysiken med lite löpning. Hoppas att du får ditt sommarjobb sen, om inte annat för att jag ska ha något att skryta med, att jag känner dig alltså. :D
Själv skryter jag ofta med att jag känner dig. Faktum är att jag inleder varje ny bekantskap med frasen "Och för övrigt är jag god vän med Jax." Det har öppnat många dörrar. :D
Bara två veckor kvar till avfärd nu väl? Du får lägga in veckoliga lägesrapporter här på Kollo när du kommit ner så vi kan se vad som händer där nere.
5 Mars 2006: Kvällslöpning
Tid: 49:45
Varför är det så underbart att springa på kvällen? Inledde passet ganska lugnt för att inte fläka sönder nånting inne i vänsterknät som kändes lite stelt i början. Ymnigt snöfall ute som såg ut som på film, med stora, nästan irriterande långsamma, jättesnöflingor som dalade ner i gatlyktornas sken. Sprang bort till Mjärdevi Center (den där snygga byggnaden) med lite Rocky-musik i lurarna. På hemvägen drog jag ut på Vallaslätten. Djup snö (knädjup på vissa ställen), vansinnigt jobbigt eftersom det var ett lager skare under ett lager lössnö som man trampade igenom varje steg. Kändes som att det brann i benen efter bara en liten stund. Alldeles, alldeles underbart! (Jag vet, jag är störd, men alla andra som är ute och springer vet vad jag menar :) ) När snöpulsandet var avklarat skulle jag bege mig hemåt, men fick nån märklig kramp i vaderna. Dom bara knöt ihop sig, skitläskigt. Har aldrig hänt innan. Lyckligtvis försvann det efter att jag stretchat ut dom en stund och resten av löpturen kändes det som att jag flög.
Själv skryter jag ofta med att jag känner dig. Faktum är att jag inleder varje ny bekantskap med frasen "Och för övrigt är jag god vän med Jax." Det har öppnat många dörrar. :D
Det förstår jag, de flesta av mina vänner brukar göra på det sättet. :D
6 maj 2006: Löpning
Har missat att föra in en hel del pass, men här är gårdagens. Sprang 10 km för första gången i år på uppmätt sträcka. Tog ca 50 min, en katastrofalt dålig tid med tanke på att jag sprang milen på 42 min för två år sen. Får skylla på att jag hade vätskebälte på mig som stramar åt väldigt mycket kring magen (alternativet är att ha det lösare, men jag klarar inte av skumpandet) samt att jag lät klockan ticka när jag gick och drack. Dessutom är det så mycket pollen ute att jag känner mig som en serienysande zombie. Börjar tro att min plan att låta kroppen bli immun mot pollen genom att inte knapra allergimedicin inte fungerar. *grr27*
Nu är det dags för dig att antingen börja springa alternativt föra in de passen du genomför.
För er som inte känner den gode Palm så måste jag bara skryta lite å hans vägnar och berätta att han har blivit erbjuden en plats på CERN. Ni som inte vet vad det är ska genast lite grann för att därefter begrunda fysikens skönhet.
Det ni ska göra lite grann är givetvis att skämmas, vilket även jag ska passa på att göra nu då jag inte ens klarar av att skriva ordentligt.
För er som inte känner den gode Palm så måste jag bara skryta lite å hans vägnar och berätta att han har blivit erbjuden en plats på CERN.
Då tycker jag att han ska PM:a supermatt som har jobbat där!
Då tycker jag att han ska PM:a supermatt som har jobbat där!
Åh, najs! Det ska jag göra. Tack för tipset :thumbup:
14 Maj 2007: 4 km Hetscykling och skidåkning
Skidåkning i någon alp stod på dagsschemat. Hade ställt dubbla väcklarklockor på 06:10 - enligt konstens alla regler - för att ha god tid på mig till uppsamlingsbussen som avgick från jobbet 07:30 (Prick. Ingen väntan på lata eftersläntrare.) Hörde givetvis inte en enda väckarklocka, djupt inne i min viktiga skönhetssömn. Däremot vaknade jag omedelbart av ett sms kl 07:12, skickat av en polare som redan tagit plats på bussen och undrade var jag var någonstans.
Ägnade en minut åt att överväga ifall jag skulle hinna få fram alla skidkläder, pass, pengar och cykla de 4 kilometerna till jobbet på arton minuter på min tunga oracercykel eller bara skita i det och ta en lugn dag med lite inlines istället. Sedan någon minut åt att författa ett svordoms-sms-svar (viktigt) och sätta in två trilskande linser, som fick veta vad jag tyckte, innan jag slet fram och på mig lite kläder som såg skidaktiga ut. Därefter upp på cykeln och ut på franska vägarna i full skidmundering. Anlände i god tid (07:28), genomsvettig och med kraftig blodsmak i munnen för att hämta skidorna som var inlåsta på kontoret. Efter att ha rusat runt halva byggnaden för att hitta en dörr som inte var söndagslåst fick jag tag i skidorna och kunde sedan gå på bussen där jag möttes av en uppmuntrande liten femmansapplåd från några andra skandinaver.
Fin skidåkning blev det i alla fall.
Klarar ditt SMS av censuren så att vi kan få ett smakprov?
Klarar ditt SMS av censuren så att vi kan få ett smakprov?
Hehe, finns tyvärr inte kvar i min gamla mobil längre. Men du kan säkert föreställa dig hur det såg ut, med tanke på att jag redan hade betalt bussresa, skidhyra och liftkort.
17 Jan 2007: Inlines
Första åket på ett halvår. Upptäckte att en massa muskler var helt oförberedda på att åka rullskridskor. Körde bara en halvtimme inne på CERN-området (förenat med livsfara att åka på allmänna vägar tillsammans med franska bilförare), men är ordentligt stel i ryggen idag. Bara att ge sig på det igen så fort det är torrt ute. Behöver dessutom öva en hel del teknik (överstegsåkning åt höger t.ex.).
Btw, hur ofta bör man olja kullagren? Varannan gång? Oftare? Sällanare?
Kullager? Det måste du väl ha roligare saker på jobbet med mindre friktion?
Kullager? Det måste du väl ha roligare saker på jobbet med mindre friktion?
Men om jag svävar jag fram på ovanpå supraledande monstermagneter som en naken kejsare blir jag ju inte ens svettig. Det ska vara jobbigt och frustrerande.
10 Mars 2007: Inlinesåkning
60 min inlines inne på CERN-området. Blåste ordentligt idag så farten blev väldigt hög på en av raksträckorna (inte lika hög när jag tog den åt andra hållet). Gick något bättre idag än förra gången, men det är fortfarande en del teknik som behöver finslipas. Överstegsåkning höger och armföring och sånt. Tycker att armarna mest är i vägen och gör sig bäst på ryggen. Eventuellt köper jag stavar när jag fått ordning på fötterna.
Härlig träningsvärk man har i ljumskarna idag. Får nog skippa dagens knipövningar.
Härlig träningsvärk man har i ljumskarna idag. Får nog skippa dagens knipövningar.
Inte ens lite kissande hunden?
Inte ens lite kissande hunden?
Inte ens den :(
14 Mars 2007: Inlines
58 min inlines på CERN. Gick något bättre idag än förra gången, delvis på grund av att jag tvingade mig själv att hålla ett mer sansat tempo och koncentrera mig på att få tekniken att flyta bra. Riktigt behagligt (alltså, behagligt på ett jobbigt sätt. Naturligtvis. Tro inte att jag fisåker.) de korta stunderna när man kommer in i det här vaggandet fram och tillbaka och fötterna är helt synkade i nedsättning/tillbakalyft. Känns dock att ryggen inte är helt överens med resten av kroppen i den här typen av träning.
Aja... det kommer. Nästa gång ska jag försöka komma ihåg att ta med mig pulsbandet för att se om det verkligen är så jobbigt som det känns (ehm?).
Vad är det för konstigt träning du håller på med?
Inga manshävningar eller löpning så långt ögat når.
Vad är det för konstigt träning du håller på med?
Inga manshävningar eller löpning så långt ögat når.
Bah. Inlines ger betydligt större röv än löpning (Jämför valfri skridskoåkare med Mustafa "lillrumpan" Muhammed.). Och det kan ju bara vara positivt. Manshävningarna, däremot, kommer. Var så säker. Just nu håller jag på med grundträning i form av armhävningar med successivt ökande bålvinkel relativt horisontalplanet. När jag gjort min första rena(*) manshävning lägger jag upp resultatet här :)
(*) Axelbrett mellan händerna, raka armar, böj tills hjässan trycker mot golvet och återgå till utgångsställning.
Äntligen. Igår kom den. Manshävningen. Iförd endast kalsonger för att minska onödig vikt utan att riskera att skrämma slag på grannar med insyn genom fönstret.
Nästa delmål: 10 st.
Äntligen. Igår kom den. Manshävningen. Iförd endast kalsonger för att minska onödig vikt utan att riskera att skrämma slag på grannar med insyn genom fönstret.
Nästa delmål: 10 st.
Hur många var du uppe i innan dekadensen slog klorna i dig?
Hur många var du uppe i innan dekadensen slog klorna i dig?
Runt 7-8 tror jag. Det går nog rätt fort att komma tillbaka dit. Jag kommer att se ut som ett stort T i sommar.
9 April 2007: Löpning
Helt otroligt skönt att springa igen, även om jag inte har något tryck kvar i benen, det går långsamt och det känns som att allting flänger åt alla möjliga håll. Sprang 3 varv (7.32 km) i närmaste löparspår. Polarklockan har slutat fungera, så ingen tid att publicera. Stannade och gick eller körde sidohopp/sidolöpning då och då för att inte fresta på knät med alltför långvarig monoton belastning. Blev aldrig några problem lyckligtvis. Men det här måste upprepas oftare. Blir så glad av att springa :)
Var inte du ute och inmundigade okristliga drycker igår?
Var inte du ute och inmundigade okristliga drycker igår?
Hm, lite tvetydigt det där med igår ;) Lördag-söndag var det. Kom hem kl 18 igår och vräkte i mig ett kilo lasagne efter att inte ha ätit på ett dygn och tittade på "The last samurai", franskdubbad, innan jag la mig. Idag är jag fit for fight.
Ajt, eller ska jag säga "ugh"?
Ajt, eller ska jag säga "ugh"?
Shit, vad som helst men inte det. Det skulle antagligen "unleash hell".
16 April 2007: Löpning
~70 min, +23 grader
Seriöst, löpning är ju helt otroligt skönt. Bara njuter av att känna endorfinerna pumpa genom hela kroppen i våg efter våg... *drool*
Kändes ganska piggt i benen igår, även om jag stannade då och då för att låta vänsterknät "andas" (tror ändå att knäskyddet gör vad det ska). Hittade ett helt nytt område att springa i; fullt med franska vingårdar, små lanthus och fantastisk utsikt över hela Geneveregionen åt ena hållet, med massa alper och Mt Blanc i bakgrunden under en initialt klarblå himmel som senare övergick i rosenrött. Någon mil åt andra hållet Jurabergen som ska få smaka på en hel del ordentlig grislöpning i sommar.
Pulsklockan fortfarande död, så inga exakta tider eller snittpulser tillgängliga. Ska försöka fixa den i helgen (fast ska jag vara ärlig är det rätt skönt att slippa pulsmätarstressen, bara låta kroppen bestämma tempo och koncentrera sig på ren, ädel leklöpning i form av tempoväxlingar, mikrointervaller, sidolöpning omväxlande höger/vänster fot fram, slutspurtande, oregelbundet hoppande i traktorspår för att inte stuka fötterna, ...).
Ett par minus: Skyhöga pollenhalter som gör mig till zombie när jag inte rör på mig och alla förbannade insekter som fastnar i ansiktet när man börjar bli lite svettig.
...och alla förbannade insekter som fastnar i ansiktet när man börjar bli lite svettig.
Stick inte ner hela ansiktet i syltburken innan du ska ut och springa.
Stick inte ner hela ansiktet i syltburken innan du ska ut och springa.
Är det bara jag som har det här problemet? Jag pratar om små, svarta, äckliga varelser, runt 3 mm långa kanske. Inte getingar och fjärilar. Dom verkar inte ha något intresse av att väja när jag spränger fram. Får börja springa i mygghatt.
19 April 2007: Löpning & Inlines
Cyklade iväg till närmaste löparspår efter jobbet för att riva av en mil. Gick skit, ena knät krånglade igen. Hoppas det berodde på att jag hade glömt knäskyddet. Tog mig runt ett varv iaf (~2.5 km) och cyklade tillbaka till jobbet igen där jag snörade på inlinesen i brist på bättre och åkte någon halvtimme. Efter det ett nytt försök att springa, vilket gick lite bättre nu när jag var varm och mjuk i knäna. Sprang i cirkus 35 minuter. Men på det stora hela ett riktigt pisspass som inte tömde kroppen på all överskottsenergi. Får se till att inte glömma några skydd nästa gång.
22 April 2007: Löpning
Tid: ~1h 30 min
Börjar bli less på mina usla knän. Kändes riktigt dåliga (båda två) i början, men det blev lite bättre efter en stund. Fortsatte att utforska området "på andra sidan vägen" och hittade helt underbara stråk längs åkrar, vin- och biodlingar, hagar och mjuka häststigar inne i lummig fransk lövskog där man förväntar sig att undervegetationen ska spotta ur sig ilskna vildsvin vilken sekund som helst. Det hände tyvärr inte; den enda varelse jag mötte var en söt fransyska på häst som imponerades av mitt vackra löpsteg och svettiga överkropp.
Tror det är dags att investera i ett par nya skor också. Mina gamla trotjänare börjar kännas nertrampade och har två stora hål i tyget vid hälen. Nästa pass på onsdag, efter två dagars sträng knäåterhämtning. Ska öka på till varannan dag så snart de tillåter.
Nya skor grabben.
Du får se till att vara online när jag är det så att du kan berätta för mig vad jag ska köpa.
Du får se till att vara online när jag är det så att du kan berätta för mig vad jag ska köpa.
2080 fungerade väl bra på dig?
I så fall är det Kayano eller 2120 som gäller. Se så, iväg!
Så där ja. Är nu stolt ägare till ett par Kayano. Fortfarande otestade pga knäna, men de verkar otroligt sköna. Nästan som ett par väldämpade strumpor. Förbaskat snygga också, är inte det lite o-Asics?
6 Maj 2007: Löpning
Efter två veckors uppehåll för att vila knäna tog jag ett ynkligt pass på ~30 minuter igår. Körde på det gamla beprövade konceptet att inte äta något på åtta timmar, slänga i mig några skivor skinka och sen sticka ut. Kändes halvbra i knäna, men det får gå. Skönt att få springa in nya skorna (som f.ö. är 1Ŋ storlek mindre än de förra som nu är degraderade till vardagsskor) lite grann. Inga klagomål på utrustningen. Känner inte av något i knäna idag heller, vilket måste vara ett bra tecken. Får satsa på att köra kortare pass lite oftare. Kanske köpa ett knäskydd till högerbenet också i förebyggande syfte.
Ser bra ut min vän (ta det inte för personligt, jag vet hur du blir).
Åkte på någon sorts ryggskott i morse. Skulle försöka lyfta en stor kabeltrumma med 600 meter 13-mm kabel som levererades till mitt kontor igår. Ville veta om jag kunde lyfta den :smash:. Brukar aldrig ha några problem med att hugga tag i tyngre saker, enda gången det har hänt innan var i lumpen när jag försökte pressa upp kamin+kaminrör i ett alldeles för spänt militärtält. Får hoppas att det går över snart, kan knappt gå ordentligt nu, än mindre springa.
Åkte på någon sorts ryggskott i morse. Skulle försöka lyfta en stor kabeltrumma med 600 meter 13-mm kabel som levererades till mitt kontor igår. Ville veta om jag kunde lyfta den :smash:. Brukar aldrig ha några problem med att hugga tag i tyngre saker, enda gången det har hänt innan var i lumpen när jag försökte pressa upp kamin+kaminrör i ett alldeles för spänt militärtält. Får hoppas att det går över snart, kan knappt gå ordentligt nu, än mindre springa.
Haha, det kommer jag ihåg. Du var inte helt nöjd efteråt.
28 Maj, 2007: Lopning
Lite reklopning kring nya lagenheten i St Genis for att hitta bra mark (icke-asfalt) att kuta pa. Var lite svarare an jag vantat mig. Positivt ar iaf att det ar mycket narmare till Jura nu. Vill trana backlopning *drool*
Var ute i ca 2 timmar, aven om det aldrig blev sarskilt hog intensitet.
4 Juni 2007: Löpning
Tog mig bort till Juraberget, kring Crozet och körde lite backlöpning. Riktigt skoj. Och jobbigt. Tid ca 90 minuter totalt. En hel del vila och förvirrat irrande inkluderat. Ska försöka dra med kameran på nästa pass och ta lite bilder på utsikten.
8 Juni 2007: Löpning
Flackmarkslöpning i terrängspår. Våldsamt regnande med tillhörande åskväder och till och med en stunds hagel. Decimeterdjupt vatten som forsade fram över stigen större delen av spåret. Var lerig upp till midjan när jag kom hem.
Sträcka ca 9 km. (Ingen tid. Har letat i hela Geneve efter en urmakare som kan byta batteri på min polarklocka utan resultat. Fick till slut adressen till en Polarkontakt i fel ände av stan, men deras öppettider är totalt inkompatibla med mitt arbetsschema. Rätt oväntat att man ska ha sådana här problem i Schweiz.)
9 Juni, 2007: Backning
http://img237.imageshack.us/img237/163/crozetmg6.jpg
Målet för dagen var att springa uppför Juraberget med utgångspunkt från
Crozet längs kabinspåret. (Raka vita strecket.) Har länge retat mig på att jag inte har gjort det tidigare.
http://img241.imageshack.us/img241/7417/dscf1100fl3.jpg
"Bäst att ta det lite lugnt om jag ska orka hela vägen", tänkte jag och började småjogga uppför backen, utrustad med vätskebälte innehållande tre st 2 dl flaskor vatten. Den fjärde flaskan fick stanna hemma för att ge plats åt kameran.
http://img237.imageshack.us/img237/2808/dscf1102on2.jpg
Jo, tjena... Orkade väl 3-400 meter innan jag var tvungen att stanna och kippa luft i händerna-på-knäna-ställning. Efter någon minut fortsatte stigen inne i skogen, en välsignelse med tanke på den 27-gradiga värmen och jag knatade vidare i ömsom gång, ömsom jogging/klättring.
http://img237.imageshack.us/img237/2850/dscf1105wt2.jpg
Moi. Notera den förvirrade blicken.
http://img237.imageshack.us/img237/6789/dscf1110aw6.jpg
Utsikt en bit upp. Tyvärr ganska disigt, annars kan man se alperna och Mt Blanc längre bort.
http://img237.imageshack.us/img237/8875/dscf1116ng9.jpg
Två vattenflaskor senare var jag ovanför trädgränsen. Mycket trevliga grusvägar att springa på där uppe.
http://img237.imageshack.us/img237/3507/dscf1121vs4.jpg
Ännu högre upp. Kisar man kan man se två cyklister i mitten till höger. Hoppas för deras skull att de inte har cyklat ända upp. Det skulle förringa min insats en hel del.
http://img237.imageshack.us/img237/2364/dscf1123ze2.jpg
När jag spungit uppför ett krön som jag trodde var toppen möttes jag av den här höglandslikande vyn. Fick leka Braveheart och springa vidare.
http://img237.imageshack.us/img237/5638/dscf1139ui2.jpg
Utsikt ner mot liftstationen.
http://img237.imageshack.us/img237/6600/dscf1143vi0.jpg
Gräs.
http://img53.imageshack.us/img53/6762/dscf1119dw0.jpg
http://img237.imageshack.us/img237/5581/dscf1151qc3.jpg
Höghöjdstränade elitkossor.
http://img237.imageshack.us/img237/9646/dscf1150vc3.jpg
Geneveregionen. Mt Salčve i bakgrunden.
Sen var det bara att ta sig an det inte fullt så roliga projektet att komma ner igen. Inte så skonsamt för knäna att springa i nerförsbacke, men det gick faktiskt mycket bättre än jag trodde (bortsett från att jag sprang fel några gånger). Väl hemma upptäckte jag tre st fripassagerare i form av fästingar som antagligen attackerat mig när jag rullade under en taggtråd. Otrevliga kryp, men det är nog ganska liten chans att man åker på något.
Kände mig mindre sliten än väntat efteråt (även om gångstilen kändes kustligt lik farfars). Hur som helst... gör jag om det här några gånger till kommer jag att dominera i Aborrbacken under ett eventuellt Lidingölopp :D
Ett värdigt träningspass på min ära. Passar bra i din nya LL-satsning. Några liknande pass till med dina vänner elitkossorna så blir det silvermedalj på dig i år.
Har du någon tid på passet?
...ganska liten chans att man åker på något.
Jajaja... "risk" ska det naturligtvis stå.
Ett värdigt träningspass på min ära. Passar bra i din nya LL-satsning. Några liknande pass till med dina vänner elitkossorna så blir det silvermedalj på dig i år.
Har du någon tid på passet?
Tyvärr inte. Det visade sig vara rätt knöligt att byta batteri i polarklockan. Enligt GE så är det i alla fall ganska precis 1 kilometer i höjdskillnad mellan start och topp. Vet inte riktigt hur lång tid det ska ta för att klassas som snabbt.
Grymt, måste vara härligt att allt det där runt husknuten.
Grymt, måste vara härligt att allt det där runt husknuten.
Absolut, även om man blir lite avtrubbad efter ett tag. Dagarna blir väl någon timme kortare också när bergen ligger där dom ligger, men det är det helt klart värt. Det finns bergsgetter där uppe också. Grymma djur.
machine gun
2007-06-10, 17:25
Vadan detta? En konditionsjournal som jag missat? Illa illa. Bäst att gottgöra det genom en "subscribe to this thread".
Härliga bilder! :thumbup:
wintersnowdrift
2007-06-10, 21:49
Oh. My. God.
Jag hade kunnat döda för att få springa där. Ser underbart ut! Lidingöloppet blir en piece of cake (möjligen att du kommer tappa fart av uttråkning, nu när du vant dig vid att springa i sådana bländande miljöer. Bristen på höghöjdskossor som jagar på kanske också blir kännbar).
//Kristin
Oh. My. God.
Jag hade kunnat döda för att få springa där. Ser underbart ut! Lidingöloppet blir en piece of cake (möjligen att du kommer tappa fart av uttråkning, nu när du vant dig vid att springa i sådana bländande miljöer. Bristen på höghöjdskossor som jagar på kanske också blir kännbar).
//Kristin
Whoa, det ska inte behövas :D
Haha, vore rätt kul att bryta LL på grund av tristess. Synd bara att ingen skulle tro på den anledningen.
Annars: Benen skriker efter mer löpning idag. Synd att man ska sitta fast på jobbet. *gah!* Det får bli en helvetesvecka ā la CERN den här veckan med allt vad det innebär (fysisk aktivitet tyvärr ej inkluderat). Nästa vecka ser lite ljusare ut. Mer back- och flackpass då.
Igår var äntligen helvetesveckan på jobbet över. Finalen blev att dra ett tusental meter kablar till alla mina detektorer. Jag hade haft mardrömmar om det och det gick naturligtvis som jag föreställt mig (skit). Vid slutet av dagen var jag så förbannad på alla kabelhärvor och tvinnade kablar ā 50 meter att jag muttrade kötteder och förbannelser över allt och alla. Bara att ge sig ut och springa för att bli snäll igen. Det blev en kort runda på 2*2.44 km i skogsspåret som var alldeles för halt och lerigt för att tillåta ett högt tempo.
I lurarna spelades José Gonzalez (högst opassande löpmusik, men ganska behagligt.) Passade på att utnyttja några av alla stationer som ligger utplacerade längs banan: chins, dips, armgång, benlyft och häckhopp. Min otränade överkropp känner av det idag. Ganska skön känsla.
Nåväl, nu finns det i alla fall tid att träna mer regelbundet. Vissa människor börjar ju dra ifrån mig alldeles för mycket i km-tider.
Nåväl, nu finns det i alla fall tid att träna mer regelbundet. Vissa människor börjar ju dra ifrån mig alldeles för mycket i km-tider.
Det är bara för att du är tjock.
mirrranda
2007-06-19, 09:08
Oh. My. God.
Jag hade kunnat döda för att få springa där.
Du är inte den enda. Känner mig rent av deppad eftersom mitt närområde inte ser ut sådär...*gah!*
Det är bara för att du är tjock.
Bah. Vad jag minns från lumpen var det herr Axelsson som var tjock (om än bara på helgerna). "Den där helgfeta killen" var ett av tilltalsnamnen om jag inte missminner mig.
Lögn och elakt förtal. Det var den konstiga killen som spred ut det för att själv framstå i bättre dager. Sen var det ju upp till dig att styra min diet. Du var ju trots allt min guldburkskock.
machine gun
2007-06-19, 10:54
Du är inte den enda. Känner mig rent av deppad eftersom mitt närområde inte ser ut sådär...*gah!*
Klaga inte. Du har iaf Ursvik runt husknuten. Jag har... några hyreslängor och ett villaområde :cryout:
Palm: Det finns inget bättre sätt att bli av med frustration än att sticka ut och löpa :)
Ni får väl be den gode Palm om att få kommer ner och ta ett löppass. Det skulle säkert uppskattas. :D
Kvinnlig fägring är det ont om på CERN.
Klaga inte. Du har iaf Ursvik runt husknuten. Jag har... några hyreslängor och ett villaområde :cryout:
Palm: Det finns inget bättre sätt att bli av med frustration än att sticka ut och löpa :)
Oh, det är alldeles underbart. Allt bara rinner av en och efteråt är man lika aggressiv som en fryntlig Göran Persson i en badtunna.
Ni får väl be den gode Palm om att få kommer ner och ta ett löppass. Det skulle säkert uppskattas. :D
Kvinnlig fägring är det ont om på CERN.
Nah, du överdriver. Legenden säger att det ska finnas en oman i området kring byggnad 867, som blev kvar när området hägnades in. Det berättas att omannen har långt hår, flip-flops och kan ses i gryningen förtvivlat letandes efter utgången. Ungefär som de holländska hårdrockarfysikerna men utan ovårdad skäggväxt.
OnT: Jo, det vore en kul grej. Hela kolo-kondis-eliten skulle kunna komma ner i augusti och köra hårdträning inför LL. Jag står för härbärge och berg.
20 Juni, 2007: Löpning
4.88 km
Har familj på besök här nere och tyckte att det verkade som en bra idé att komma ifrån dem en stund genom att sticka ut och springa en liten bit direkt efter middagen. Blev två varv i skogsspåret. Kändes som att det bitvis gick i hyfsat tempo. Men nu vill jag ha min polarklocka fixad så att jag kan publicera lite hårda siffror här. Tänk om jag egentligen springer jättelångsamt? (Mina känsliga löparsinnen stannade dock på tiden 22:20 och 173 i snittpuls)
Har familj på besök här nere och tyckte att det verkade som en bra idé att komma ifrån dem en stund genom att sticka ut och springa en liten bit direkt efter middagen.
Helt rätt, för mycket mänsklig kontakt är inte nyttigt.
30 Juni, 2007: Vandring
Vandring uppför Jurabergen med två polare. Inget mördartempo direkt, men väldigt behagligt. Hade linne på mig och lyckades skaffa mig en riktigt snygg solbränna. I klass med en cyklists.
http://lh6.google.com/ingenjor/Rod3ByPvgiI/AAAAAAAAAF0/hEz--NRKYnA/DSCF1399.jpg
Jag vet att du har bildbevis. Släng upp.
Jag vet att du har bildbevis. Släng upp.
Men wtf... funkar den inte?
http://img412.imageshack.us/img412/8823/dscf1399xx2.jpg
Nudå?
Såja.
Lite ovant att se en bild på det här forumet på en ospänd muskel när armen är i den vinkeln.
1 Juli, 2007: Löpning
4.88 km
Två varv i skogsspåret + några kroppsövningar i stationerna (chins, dips, benlyft, rodd uppochner och armgång (eller vad allt nu heter)).
Pulsklockan hemskickad till Sverige där min lillebror har fått i uppdrag att lämna in den och byta batteri. Snart så är den vid liv igen... Snart... *drool*
5 Juli, 2007: Löpning
3*2.44 km:
13:31 (5:32/km, Uppvärmning)
12:10 (4:59/km)
11:26 (4:41/km)
Tre varv i skogsspåret. Drog med mig mobilen för att kunna ta tider. Gick ganska långsamt, men jag är rätt nöjd ändå med tanke på hur lerigt och halt det var. Halva spåret kunde man inte skjuta ifrån ordentligt med fötterna utan att halka till. Känns bra att det inte var några problem att springa över 7 km utan avbrott för att stretcha ut krånglande knän.
Sweet, det tar sig. Men jag lider med dig som måste använda mobilen. Mått klockan komma tillbaka snart.
14 Juli, 2007: Löpning
Sträcka: 3*2.44 km = 7.32 km
Tid: 37:09
(Km-tider/varv: 5:17, 4:49, 4:44)
Skogsspåret igen. Riktigt jobbigt. Visst intag av alkohol kvällen innan och över 30 grader varmt. Medan jag sprang blev jag mer och mer imponerad av er som sprang maran i Stockholm i år, och det på asfalt. Helt sjukt! :thumbup: Hade tänkt att springa en mil men kände mig så uttorkad efter två varv att det fick bli lite kortare. Efter en dusch åkte jag och köpte en skittuff "running bandana" att ha på huvudet under framtida löpning i värme samt tre par löparstrumpor.
http://img240.imageshack.us/img240/6836/bandanavm7.th.jpg (http://img240.imageshack.us/my.php?image=bandanavm7.jpg)
15 Juli, 2007: Bergsmarch, löpning
Tid: ~5 h
Tillbaka till kära Jurabergen. Utrustad med 4 liter vatten, kamera och en påse jordnötter stack jag iväg på dagens pass. Först en halvtimmes cykling. Sedan gång uppför berget där jag lyckades komma ifrån rätt stig. Bestämde mig för att snedda genom skogen vilket slutade med att jag hamnade i en väldigt brant slänt där jag fick dra mig upp med hjälp av små lövträd och buskar, omgiven av en armé av flugor. Tog cirkus två timmar att komma upp till närmaste "topp", 1650 möh. Bälgade under tiden i mig vatten för att hålla vätskebalansen på en så konstant nivå som möjligt. Ännu varmare än gårdagen. Väl uppe fick det bli en liten snackspaus med utsikt över en del alper. Sedan löpning, som kändes lite tung. Svårt att säga hur mycket av tröttheten som berodde på uppmarchen och hur mycket på grund av den lägre syrehalten (som, enligt mina blygsamma beräkningar, borde vara runt 20% lägre där uppe). Irrade runt en timme innan jag återvände ner för att cykla hem. Har inte varit så slut efter ett pass sedan jag sprang LL.
(Men Bandanan funkade bra :D)
Lite pics:
http://img514.imageshack.us/img514/1690/dscf1507gp0.jpg
http://img377.imageshack.us/img377/6754/dscf1500yp1.jpg
18 Juli, 2007: Löpning
3*2.44 km
Km-tid/varv:
5:50
4:52
4:37
Lugn uppvärmning första varvet. Kändes ganska ok de två sista. Men det får bli intervallträning nästa pass för att få tillbaka lite fart i benen.
30 Juli, 2007: Intervaller
Snittpuls 175, Max 191.
Firade pulsklockans återkomst med korta intervaller efter en veckas semester med extrem inaktivitet och skräpmat. Jogga 200 m, springa 200 m.
Lite tider på fartdistanserna [s]:
54.0
46.9
42.9
42.1
40.9
43.6
38.1
38.6
38.5
34.5
37.1
Och avslutningsvis en seg km på 4:13. Lutar åt att jag kör fyrhundringar nästa gång. 200 var i kortaste laget. Men skönt var det.
1 Aug, 2007: Intervaller
Total tid: 43:45
Snitt-/maxpuls: 177/195
Blev så inspirerad av Noodles pyramidintervaller att jag testade något liknande själv. Hade tänkt att köra 200-400-600-800-1000-800-600-400-200 med 400 meter jogg mellan varje. Har skyltar så gott som var 100:e meter i spåret, men det blev lite missar här och där.
Tider:
200(+) m: 1:05.5 (Missade skylten så jag sprang väl en 50 meter för långt.)
400 m: 1.48.2 (4:31/km)
600 m: 2:37.6 (4:23/km)
800 m: 3:53.9 (4:29/km)
1100 m: 4:35.9 (4:11/km) Missade en skylt här också så det var bara att fortsätta 100 meter extra för att få en tid.
1000 m: 4:06.3 (4:06/km) Missade två skyltar här.
500 m: 1:55.5 (3:51/km)
400 m: 1:35.2 (3:58/km)
200 m: 41.6 (3:28/km)
Inte alls så dum metod, även om jag var lite osäker på vilken hastighet jag var kapabel till att hålla på de olika sträckorna. Kändes helt okej i kroppen igår. Var flera år sedan jag kände mig så lätt (Mest inbillning. I verkligheten är det fortfarande 80+.). Grymt skönt att se lite km-tempon under 4 min också. Snart är jag tillbaka :hbang: :D. (Saknas bara en massa långpass.)
Kul att man kan inspirera någon! Tufft pass du fick till och tempot på slutet gick inte av för hackor. Sub 4 min/km är alltid skönt att få till.
Kommer du förresten möta upp oss Koloinister i LL?
80+ är ingen vikt att tala om. :D
Kul att man kan inspirera någon! Tufft pass du fick till och tempot på slutet gick inte av för hackor. Sub 4 min/km är alltid skönt att få till.
Kommer du förresten möta upp oss Koloinister i LL?
80+ är ingen vikt att tala om. :D
Blir dessvärre kvar här nere under LL. Någon mindre begåvad själ har planlagt vårt experiment till den veckan. :smash:
Underbara bilder, blir på reshumör nu. :D
7 Aug, 2007: Löpning
Sträcka: 10.06 km
Tid: 49:58 (4:58/km)
Snitt-/maxpuls: 179/192
Så det var så här det kändes att springa över en mil? Mindes det som mycket behagligare *spy*. Hade iofs en usel uppladdning; enda maten på tio timmar var två nektariner och några vaniljkex. Får skylla på det. Knäna kändes i alla fall väldigt bra. Var fortfarande lite stel i baksida lår efter förra intervallpasset. Det måste till många fler långpass känner jag. Höll ju på att komma över min forna skamgräns på 5 min/km.
Parentes: Inledde passet med att lyssna på en BBC-intervju med Klüft där de beskrev Växjo som "... surrounded by endless forests."
Underbara bilder, blir på reshumör nu. :D
Tack :)
Men meningen var ju att du skulle bli på löphumör :D
13 Aug, 2007: Löpning
s: 10.06 km
t: 49:12 (4:53 min/km)
Snitt-/Maxpuls: 179/197
Även om snittpulsen var lika hög som förra passet kändes det här mycket lättare. Beror nog på att jag höll ett lugnare tempo de två första varven för att sedan öka successivt, vilket passar mig mycket bättre. 5:07 min/km på första varvet ner till 4:41 sista varvet (som iofs fick 189 i snittpuls :D).
Körde utan knäskydd igår utan några som helst problem! :cheers:
18, 19, 26 Aug 2007
Riktigt lugn löpning ā ca 50 min. Har bestämt mig för att fortsätta köra lugna pass på låg puls (runt 160) tills knän och leder känns helt bra. (Hade lite halvont förra lördagen.)
Blir inget LL får dig i år då? Antar att du måste vara kvar på CERN och rädda världen. (läs: sopa upp lite partikeldamm efter experimenten)
Blir inget LL får dig i år då? Antar att du måste vara kvar på CERN och rädda världen. (läs: sopa upp lite partikeldamm efter experimenten)
Pff. Jag har faktiskt ett tjänstevapen och diplomatisk immunitet för "dåd i tjänsten".
Som perkulatorjägare blir det även en hel del kaffeserverande. Jag misstänker att detta också var ditt egentliga uppdrag i Liberia ;)
OnT: Nope, inget LL i år. Ska försöka börja om från noll och köra riktigt lågintensiv träning nu. Tog till om med en promenad igår (gick fram och tillbaka till jobbet, 2*45 min). Är så fruktansvärt less på knän som strular var och varannat pass.
Tjänstevapen?
Tss, en gigantisk protonstråle är inte speciellt mobil.
Tjänstevapen?
Tss, en gigantisk protonstråle är inte speciellt mobil.
Det behöver den inte vara. Vi binder fast hjälten så att den sakta närmar sig hans skrev.
Det behöver den inte vara. Vi binder fast hjälten så att den sakta närmar sig hans skrev.
Det fungerar aldrig, det har jag sett på film.
1 Nov 2007: Löpning
Tid: 25:38 min
Snittpuls: 181
Maxpuls: 198
Lyckades ta mig tid till till ett underbart litet löppass efter alldeles för många dagar av extrem (fysisk) inaktivitet. Gjorde precis som man inte ska göra: sprang på asfalt, sprang så fort jag kunde i ren eufori och på åtta timmars fasta. Kände dock inte av några krämpor eller krånglande knän, mer än att jag fick skoskav för första gången på flera år. Inte alls dumt.
Pinsamt låg puls.
Ta i lite nästa gång.
Pinsamt låg puls.
Ta i lite nästa gång.
Fanken, du vet ju att jag tar såna uppmaningar på allvar. Men okej, 187 plus nästa gång. Om jag får se halvmilen på 18:40 från din sida.
Fanken, du vet ju att jag tar såna uppmaningar på allvar. Men okej, 187 plus nästa gång. Om jag får se halvmilen på 18:40 från din sida.
Har ingen uppmätt sträcka tyvärr och rekordtiderna är det nog slut på för i år. Gjorde ett sista försök i dag, sen räknar jag med kallare väder och sämre underlag.
Har ingen uppmätt sträcka tyvärr och rekordtiderna är det nog slut på för i år. Gjorde ett sista försök i dag, sen räknar jag med kallare väder och sämre underlag.
Bah. Det första är ingen nackdel och det andra visar vad man egentligen är gjord av. Slät asfaltslöpning kan ju ge vilka tider som helst.
Pinsamt låg puls.
Ta i lite nästa gång.
Så där ja. Körde ett pass i söndags, 3 varv ā 2.44 km.
Snittpuls: 183 totalt (per varv: 174, 184, 191).
Maxpuls: 200.
29 Januari: Löpning
Tid: 57:29
Sträcka: ??
Snittpuls: 158
Har slarvat med uppdateringen av dagboken, men de senaste passen har sett ungefär likadana ut. Eftersom det gör lite ont både här och där försöker jag ta det väldigt lugnt och bad pulsmätaren varna mig om jag översteg 166 i puls. Kanske borde sätta gränsen ännu lägre.
Känns en smula obekvämt att hålla igen hela tiden, men jag litar på kolos konsensus när det gäller skadeförebyggande träning. Jag vill kunna springa på asfalt också utan att få ont, så det blir nog till att fortsätta med det långsamma lunkandet ett tag till.
15 April, 2008: Löpning
5 lugna varv på en liten slinga (~1.14 km) vid Fålhagsleden. Mjukt och skönt underlag. Kroppen på väg tillbaka. :cheers:
Det var på tiden tjockis.
Det var på tiden tjockis.
Tjock och lycklig.
Byter Löplabbet vristband på polarklockor månntro?
17 April, 2008: Löpning
5 ganska lugna förmiddagsvarv på Fålhagsslingan igen.
~5.7 km på 30:05
18 April, 2008
20 min väldigt lugn jogg.
21 April, 2008
Strax över 8 km (42:53 min). Ett helt friidrottslag ockuperade delar av min slinga och jag kände mig långsam. Underbart väder att springa i.
23 April, 2008
Joggning, ca 9.2 km på 47:55 (5:12/km). Det grymma vädret håller i sig.
25 April, 2008
4.6 km väldigt lugn joggning (snitt 5:45/km), mest för att få in några kilometer och löpminuter i benen. Vädret är fortfarande så underbart att jag skulle kunna springa mig sönder och samman och ändå trivas.
29 April, 2008
4.6 km (5:06 min/km). Lite knäont i början. Måste komma ihåg att värma upp ordentligt.
2 maj, 2008
Hade lite småont i höfterna så det fick bli ett riktigt långsamt förmiddags"pass" på 5.75 km (6:19/km!). Kilometertiderna sen mars pekar stadigt uppåt, men det vänder nog snart. Är dessutom inte riktigt funktionell före lunch. :)
Nu har jag äntligen köpt fiskoljekapslar. Ska bli mycket intressant att se om jag märker någon skillnad i knän och höfter.
4 maj, 2008
Någon timmes nöjesåkning på inlines.
5 maj, 2008
Löpning
Uppvärmning 1.15 km, 6:03 min/km följt av 5.75 km i 5:02 min/km. Kan säkert vara placebo, men efter två dagar med fiskolja känns det faktiskt en smula bättre i knäna. Riktigt kul att jag börjar närma mig min forna skamgräns på 5 min/km igen.
7 maj, 2008: Löpning
Tid:1h 4 min
Puls: 160/181
Sprang bort till skogen och hittade riktigt trevliga häststigar. Skrämde livet ur ett rådjur.
text
Skrämde livet ur ett rådjur.
Det trodde jag att jag gjorde med på min förra långrunda. Dock var den stor som en liten häst så det var tydligen nån form av hjort. Blev iofs lite skrämd jag med. :)
Hej förresten, har tjuvläst lite i din journal och tänkte börja följa den! :) Har också bott i Linköping en gång i tiden så känner igen mig i dina tidiga rundor, ute vid Mjärdevi osv... Saknar att springa runt ute i Eklandskapet, där var det riktigt fint att kuta runt om våren!
Det trodde jag att jag gjorde med på min förra långrunda. Dock var den stor som en liten häst så det var tydligen nån form av hjort. Blev iofs lite skrämd jag med. :)
Hej förresten, har tjuvläst lite i din journal och tänkte börja följa den! :) Har också bott i Linköping en gång i tiden så känner igen mig i dina tidiga rundor, ute vid Mjärdevi osv... Saknar att springa runt ute i Eklandskapet, där var det riktigt fint att kuta runt om våren!
Hej! Det kan kanske ha varit nån typ av hjort det här också. Eller ett rådjur med grådassig vinterpäls :D
Tror jag tog mig ut till Eklandskapet en gång. Väldigt fint. Vidingsjö hade ett helt okej milspår också, även om 5 km-spåret i Rydsskogen med färskt träflis var en favorit. Det är tyvärr lite snålt med mjukt underlag i närheten av där jag bor nu.
Har nyligen skaffat ett par stavar till mina inlines! Är väldigt sugen på att rasta dem, men det får kanske vänta till imorgon. Fina cykelvägar finns det i överflöd i alla fall.
Hej! Det kan kanske ha varit nån typ av hjort det här också. Eller ett rådjur med grådassig vinterpäls :D
Tror jag tog mig ut till Eklandskapet en gång. Väldigt fint. Vidingsjö hade ett helt okej milspår också, även om 5 km-spåret i Rydsskogen med färskt träflis var en favorit. Det är tyvärr lite snålt med mjukt underlag i närheten av där jag bor nu.
Har nyligen skaffat ett par stavar till mina inlines! Är väldigt sugen på att rasta dem, men det får kanske vänta till imorgon. Fina cykelvägar finns det i överflöd i alla fall.
Jupps, LOK-milen i Vidingsjö var en helt klar favorit. Sprang halva i strumplästen en gång när jag fått sjukt skoskav men ändå gav mig fasen på att springa hela rundan. Kom in på dryga 46 minuter med en sko i varje hand och sjukt ont i fötterna pga alla kottar och rötter. :D *screwy* Femman i Rydskogen har man ju tragglat runt ett antal varv i under hela pluggtiden...
Funderade faktiskt precis nu att gräva fram inlinesen för att köra lite alternativ träning. Jobbigt bara att det är så backigt här i norra sthlm, saknar cykelbanorna längs med y-ringen i lnkpg... Vill ha långa långa raksträckor med hög fart och inga stopp när det gäller inlines!
Jupps, LOK-milen i Vidingsjö var en helt klar favorit. Sprang halva i strumplästen en gång när jag fått sjukt skoskav men ändå gav mig fasen på att springa hela rundan. Kom in på dryga 46 minuter med en sko i varje hand och sjukt ont i fötterna pga alla kottar och rötter. :D *screwy* Femman i Rydskogen har man ju tragglat runt ett antal varv i under hela pluggtiden...
Funderade faktiskt precis nu att gräva fram inlinesen för att köra lite alternativ träning. Jobbigt bara att det är så backigt här i norra sthlm, saknar cykelbanorna längs med y-ringen i lnkpg... Vill ha långa långa raksträckor med hög fart och inga stopp när det gäller inlines!
:laugh: :laugh:
Jag hade lätt kunnat lägga en slant för att få se det :D
8 maj, 2008: Inlines
Tid: 1h 24 min
Puls: 172/190
Hade inte tänkt att träna något idag, men jag har precis köpt ett par stavar till rullskridskorna som jag bara var tvungen att prova. De enda tillfällen mina händer har greppat ett par stavar är vid utförsåkning och då är det mest för syns skull. Så det var en smula ovant och jag kände mig välkoordinerad som Bambi på is, men lyckades ta mig ut på cykelvägen mot Storvreta. En hel del andra hade fått precis samma idé och det kändes lite fint att nicka i tyst samförstånd mot mötande inlinesåkare som lastbilschaufförer gör.
Av ren skräck blev snittpulsen ganska hög när jag flera gånger var nära att dänga ner ena staven framför foten.
Överlag känns det ändå som en väldigt rolig träningsform. Måste bara öva upp lite teknik och armmuskler för att få upp farten också.
machine gun
2008-05-08, 20:44
Av ren skräck blev snittpulsen ganska hög när jag flera gånger var nära att dänga ner ena staven framför foten.
Låter som när jag åker längdskidor och råkar ut för nån brant nedförsbacke med knackiga spår :D
LOK-milen är ett riktigt bra spår. Härligt kuperat och det ger verkligen terrängkänsla. Ryds spår är lite mer finlir, det är väldigt behagligt att springa på sågspånen där.
Låter som när jag åker längdskidor och råkar ut för nån brant nedförsbacke med knackiga spår :D
Det är lite spännande när olyckan hela tiden är bråkdelar av en sekund borta. När jag nyss köpt inlinesen började ena foten bete sig som en wobblande motorcykel i en lång nerförsbacke. "Så märkligt", hann jag tänka innan jag låg på marken med skrapsår på armarna. Borde egentligen investera i en hjälm. :em:
10 maj: Inlines
Tid: 59:17
Låter lite konstigt, men det är väldigt lätt att bli väldigt trött på ett par rullskridskor. Att staka sig uppför en backe suger ju musten ur en fullständigt. Jag ger inlinesåkning fyra tv-soffor av fem.
Hm, du torde vara riktigt vältränad vid det här laget. Tänker du ställa upp i några lopp och stoltsera med din fysik?
Hm, du torde vara riktigt vältränad vid det här laget. Tänker du ställa upp i några lopp och stoltsera med din fysik?
Nja, jag är rätt tjock fortfarande. Jag vill få till lite anständiga löpartider innan jag visar mig i nummerlapp. Ska springa lite imorrn och se om det går åt rätt håll.
Nja, jag är rätt tjock fortfarande. Jag vill få till lite anständiga löpartider innan jag visar mig i nummerlapp. Ska springa lite imorrn och se om det går åt rätt håll.
Gott!
Och håll dig online på gängse kommunkationsmedel när du sitter på tah web så att jag kan terrorisera dig.
Gott!
Och håll dig online på gängse kommunkationsmedel när du sitter på tah web så att jag kan terrorisera dig.
Åtgärdat. :D
13 Maj, 2008: Löpning
3.5 timmar efter en lunch bestående av 5 köttbullar och en mix av: 1 morot, 1 äpple, 1 dm purjolök, 3 msk turkisk youghurt samt en näve babyspenat var det dags för lite löpning med en pollendäst kropp.
Uppvärmning: 1 varv ā 1.15 km i 6:30-tempo
Följt av 6.9 km (6 varv till) med snittempo 4:56.
Varvhastigheter: 5:18, 5:09, 4:59, 4:46, 4:51, 4:33
Under 5 min/km igen! :hbang:
(Siffran 1.15 ska nog tas med en nypa salt (google earth-mätt). Känns som att jag springer mycket fortare än så där :D)
17 maj, 2008: Löpning
Tid: 1h 11 min
Puls: 162/192(?)
Sprang bort till skogen igen. Riktigt mysigt att jogga runt på små djurstigar i disigt duggregn. Väldigt behagligt att hålla pulsen låg också, känns som att man kan hålla på hur länge som helst.
19 Maj, 2008: Löpning
Tid: 1h 1 min
Puls: 168/181
Ännu ett skogspass. Hittade en vandringsled runt en liten göl åt... vad hette det... Skölsta? Har säkert skrivit det flera gånger förr, men att skutta runt i skogen på mjuka små skogsstigar är *drool*
17 maj, 2008: Löpning
Puls: 162/192(?)
Sprang bort till skogen igen. Riktigt mysigt att jogga runt på små djurstigar i disigt duggregn. Väldigt behagligt att hålla pulsen låg också, känns som att man kan hålla på hur länge som helst.
19 Maj, 2008: Löpning
Tid: 1h 1 min
Puls: 168/181
Ännu ett skogspass. Hittade en vandringsled runt en liten göl åt... vad hette det... Skölsta? Har säkert skrivit det flera gånger förr, men att skutta runt i skogen på mjuka små skogsstigar är *drool*
AVUNDSJUK! Vill också springa i skogen över stock och sten! *drool* Låter lite som att du springer runt i urskog och det är ju inte helt fel. Den enda skog här i närheten är ju Ursvik och det är inte mycket till urskog... *grr*
AVUNDSJUK! Vill också springa i skogen över stock och sten! *drool* Låter lite som att du springer runt i urskog och det är ju inte helt fel. Den enda skog här i närheten är ju Ursvik och det är inte mycket till urskog... *grr*
Urskog kanske är att ta i :) Men det är nog en liten ventil att kunna komma så långt bort att det inte går att höra några bilar; bara sin egen andning, fåglar och enstaka knak av flyende hjortdjur.
21 Maj, 2008
4.6 km väldigt lugn löpning. Nös och var halvt däckad hela dagen igår. Antar att det berodde på pollen. Hur som helst var jag fortfarande rätt seg idag, så det blev ingen heroisk löpning. Gräs är för övrigt lika illa att springa på som asfalt.
22 maj, 2008
Ca 40 minuters varierad löpning. Hade tänkt att köra lite lättare intervaller, 2+2 min, men det gick sisådär. Kändes inte alls bra i smalben och knän när jag försökte dra på lite. Borde väl hålla mig till minst en vilodag mellan passen. Nästa gång blir det iaf inlines om vädret tillåter.
23 Maj, 2008: Inlines
Tid: 1h 31 min
Snittpuls: 168
Fint väder betyder inlines så jag drog ut på cykelvägarna mot Storvreta igen. Kändes helt okej, började till och med få in lite teknik på slutet. Verkar handla om att skjuta ifrån med hela foten, nästan från hälen. Skumt att det kan bli så fruktansvärt jobbigt trots att frekvensen är låg. Kvar på listan är att få bort alla onödiga rörelser och att kunna skjuta ifrån med stavar och högerfot samtidigt. :D
Lyckades också hitta en riktigt fin rutt med bra asfalt på vägen hem.
24 Maj, 2008: Inlines
Var ute och åkte med brorsan i ca 2 timmar i lördags. Jag tar mig friheten att föra in det som ett träningspass. Inga siffror tyvärr.
27 Maj, 2008: Inlines
Puls 170/??
Mera inlines. Min pulsmätare har börjat spöka lite grann. Maxnoteringen på 228 är uppenbart felaktig och när jag stod och väntade vid en järnvägsbom upptäckte jag att klockan inte fick någon signal. Tror inte jag bryr mig om att göra något åt saken, mer än att vänta på att jag inhandlar en ny GPS-klocka. Hyfsat pass för övrigt. Körde om en del cyklister (mest gamlingar och ynglingar, men ändå).
28 Maj, 2008: Inlines
Tid: 1h 18 min.
Rundan utåt Storvreta igen. Börjar få dåligt samvete över att jag inte har sprungit på så länge. Tror jag börjar få lite bättre teknik i alla fall, men det är svårt att behålla den när man börjar bli trött. Är lite orolig att jag ska råka spetsa någon stackars racercyklist som är på väg att köra om. Man (jag) tar ganska mycket plats med stavar.
2 juni, 2008: Löpning
Skogslöpning igen. Ca en timme.
3 juni, 2008: Inlines
Tid: 1h 28 min.
Lite kringflackande i Uppsalas förorter.
Jag gillar verkligen värmen. Man svettas som en gris och kan skaffa sig lite solbränna under träningspasset. Ser fram emot morgondagen med temperaturer uppåt 30 grader *drool*. Då kanske bandanan åker fram :MrT:.
4 juni, 2008: Inlines
Tid: 1h 49 min
Puls: 168/203
Åkte nästan fram till Storvreta, tillbaka igen och några extrakilometer i grannskapen. Varmt var det i alla fall. Hade med mig två liter vatten och en banan i en ryggsäck (allt gick åt). Ska försöka springa lite imorgon också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.