handdator

Visa fullständig version : Viktminskning

Juv
2006-01-21, 13:40
Jag har deffat till och från i ungefär 1 ½ månad. Ibland har det gått väldigt bra, ibland inte. På senare tid har det känt som att jag HAR gått upp i vikt pga jag har deffat. Jag har lagt av med det i ungefär 2 v. Då har jag försökt gå ned i vikt. Ätit mindre, tränat mera, dock ej rört på mig utomhus pga det dåliga vädret. :(

Så... hur egentligen behöver man offra för att gå ned några kilo? För det jag gör (förmodligen HELT fel) funkar inte.

internethjälten
2006-01-21, 13:43
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 kanske ?

Juv
2006-01-21, 14:06
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 kanske ?

Jag har läst den förut strax innan jag börjat deffa. Jag förstår ingeting av det. För komplicerad. Det är för svårt för mig att följa in i det minsta lilla.
Enklare lösning finns det väl att följa.

Radiohead
2006-01-21, 17:48
Jag har läst den förut strax innan jag börjat deffa. Jag förstår ingeting av det. För komplicerad. Det är för svårt för mig att följa in i det minsta lilla.

vikt och längd?

internethjälten
2006-01-22, 00:59

Du skriver ju att du deffat TILL och FRÅN i 1,5 månader,
ska du lyckas måste du ta det seriöst och ge det
längre tid än så.

Enklare ? -börja med att kolla upp hur mycket energi
du gör av med / dygn. Sen ser du till att peta ihop
en matmeny för hela dagen som innehåller 500kcal
mindre än vad du gör åt. Finns sen en massa siffror
om hur mycket energi som ska komma från fett,
protein samt kolhydrater men dem kan jag inte i
huvudet. Sen är det bara att träna som satan
och morgonpromenader och spinning med mera. Lev
så i 4-6 månader, då bör du märka skillnad.

Juv
2006-01-22, 11:44
Du skriver ju att du deffat TILL och FRÅN i 1,5 månader,
ska du lyckas måste du ta det seriöst och ge det
längre tid än så.

Enklare ? -börja med att kolla upp hur mycket energi
du gör av med / dygn. Sen ser du till att peta ihop
en matmeny för hela dagen som innehåller 500kcal
mindre än vad du gör åt. Finns sen en massa siffror
om hur mycket energi som ska komma från fett,
protein samt kolhydrater men dem kan jag inte i
huvudet. Sen är det bara att träna som satan
och morgonpromenader och spinning med mera. Lev
så i 4-6 månader, då bör du märka skillnad.

Vad jag menar med "till och från" är att mina förra arbetstider var nästan omöjligt för mig att deffa. Jobbade så sent på nätterna att mat nästan inte existerade då.
Jag har nu på ett ungefär en måltid på 200-300kcal.Är det för mycket? Fett, kolhydrater och protein är nog en annan fråga men frågan är hur mycket kcal/måltid är rimligt?

Saga
2006-01-22, 12:14
du ger lite lite info för att kunna hjälpa så mycket. Men ca 300kcal/mål funkar väl bra, men kom ihåg att äta ofta och naturligtvis nyttigt. Se till att du får idig proteiner och nyttiga fetter som fins i tex fisk och nötter. Att träna är superbra men underskatta inte vardagsmotionen. Hitta på saker du tycker är roligt, kanske bowla, rida, simma/bada, promenera i skogen eller fönstershoppa i stan. Allt är bättre än att sitta hemma och uggla.

Det tar tid och energi att lära sig allt om kost och näring, så låt det ta tid. Gör det inte så svårt för dig. Ät sådant som du tycker om men vet är nyttigt, ät inte sådant som du vet är onyttigt. Och, igen ät OFTA!

Juv
2006-01-22, 14:09
du ger lite lite info för att kunna hjälpa så mycket. Men ca 300kcal/mål funkar väl bra, men kom ihåg att äta ofta och naturligtvis nyttigt. Se till att du får idig proteiner och nyttiga fetter som fins i tex fisk och nötter. Att träna är superbra men underskatta inte vardagsmotionen. Hitta på saker du tycker är roligt, kanske bowla, rida, simma/bada, promenera i skogen eller fönstershoppa i stan. Allt är bättre än att sitta hemma och uggla.

Det tar tid och energi att lära sig allt om kost och näring, så låt det ta tid. Gör det inte så svårt för dig. Ät sådant som du tycker om men vet är nyttigt, ät inte sådant som du vet är onyttigt. Och, igen ät OFTA!

mjo, kan beskriva lite om mig då:
tjej
168 cm lång
62 kg
tränar kondition ca 3-4 dag/v. i ca 1 h (ibland 1,5 h).

Vad mer vill ni veta för att kunna hjälpa mig? :)

blekfet2
2006-01-22, 14:15
Vad jag menar med "till och från" är att mina förra arbetstider var nästan omöjligt för mig att deffa. Jobbade så sent på nätterna att mat nästan inte existerade då.
Jag har nu på ett ungefär en måltid på 200-300kcal.Är det för mycket? Fett, kolhydrater och protein är nog en annan fråga men frågan är hur mycket kcal/måltid är rimligt?

det är inte kcal mängden per måltid som är det viktiga, utan den totala mängden under en period. kcal-minus = viktminskning, kcal-plus = viktökning.

Testa räkna ut hur mycket äter nu under dag för att sedan räkna ut ditt ungefärliga energibehov.

Juv
2006-01-22, 14:16
det är inte kcal mängden per måltid som är det viktiga, utan den totala mängden under en period. kcal-minus = viktminskning, kcal-plus = viktökning.

Testa räkna ut hur mycket äter nu under dag för att sedan räkna ut ditt ungefärliga energibehov.

okiii. jag tror jag förstår... är smått seg när det gäller sånt och även ny på detta. :em:

blekfet2
2006-01-22, 14:18
okiii. jag tror jag förstår... är smått seg när det gäller sånt och även ny på detta. :em:

Det är vi alla mer eller mindre, ta det bara lugnt och lär dig lite angående tränings/kost så kommer nog allt ordna sig tillslut.

Radiohead
2006-01-22, 23:59
Nån kanske kan översätta king grubs deffguide till svenska? :cool: