Logga in

Visa fullständig version : Nyttigaste mjölet

ollebergkvist
2006-01-21, 11:36
Ska åka in till stan och storhandla snart hade jag tänkt, hade bara tänk höra vilket mjöl är det nyttigaste? Dinkelmjöl eller grahamsmjöl? Och är det verkligen så stor skillnad på dessa två gentemot vanligt mjöl! tack på förhand!

Har tänkt och baka pannkakor/scones med hjälp av mjölet, dock tror jag att dinkel inte fungerar så bra i pannkakorna eller? =)

Isdrake
2006-01-21, 12:16
Jag kan inte så mycket om mjöl men graham är väl egentligen inte ens bättre än vanligt vetemjöl? Det är rågmjöl man ska ta.

Dinkel sägs ju vara bra eftersom det innehåller fler aminosyror. Har du råd med dinkel så varsegod. Jag personligen känner inte att jag har råd att ens pröva det, tycker inte det verkar vara så mycket bättre än annat grovt mjöl. Det känns som att dinkel är överskattat, men om någon kan detta bättre än jag tar jag gärna emot information jag med.

Ska du göra scones och pannkakor så rekommenderar jag rågsikt. Rågmjöl och vetemjöl i rätt proportion. Smidigt och lätt. ;P

Yankeee
2006-01-21, 12:19
Det går utmärkt att göra pannkakor på rågmjöl, sen hur mycket du vill använda är upp till dig. Jag kör 50% råg 50% vete, och det är ingen smakskillnad.

Juliette
2006-01-21, 12:24
Jag använder ofta dinkel till mina pannkakor, funkar jättebra! Det är dessutom helt outstanding till såser och redningar.

Brukar ibland blanda i lite bovetemjöl i mina pannkakor oxå.

TylerDurden84
2006-01-21, 13:33
Jäser rågmjöl och havremjöl något eller är det bara vetemjöl som gör det? tycker mina bröd blir så kompakta...