handdator

Visa fullständig version : spydde galla(?)

MUGEN
2006-01-21, 11:28
är i vanliga fall nykter om helgerna, tycker inte om att dricka i någon utsträckning och i regel blir det maximalt aldrig mer än någon öl varannan månad.

men igår blev det lite väl mycket att dricka :( , skall jag vara ärlig vet jag inte i många skeden ens vad det var jag drack på festen.. det enda som är säkert är att när jag lyckats hitta hem på småtimmarna så satt jag hukad över badkaret och spydde i någon timme innan jag däckade.. slutligen spydde jag upp någon illgul substans, ingen aning om vad det kan tänkas vara men det såg fan inte bra ut(som om spyor någonsin gör det *spy* ), en familjemedlem som fick se spektaklet när dom hämtade mig i badrummet trodde det var galla eller något, men eftersom dom är lika lite experter på kroppsvätskor som jag är vågar jag inte lita på deras utlåtande i frågan..

någon här som vet vad det kan tänkas vara, hälsosamt lär det ju inte ha varit.. :confused:

fortsättningsvis är det mineralvatten i glaset, alltid!

Max
2006-01-21, 11:43
fortsättningsvis är det mineralvatten i glaset, alltid!
Det där säger man alltid dagen efter en redig fylla. Nu var det flera år sen jag hade en sådan men jag kommer ihåg tänket.
Nu dricker jag, men måttligt. Jag gillar vin och olika spritsorter och drinkar, men dricker som sagt måttligt. Mitt råd är att ställa in siktet där istället.

Liten Men Fet
2006-01-21, 12:34
Du spydde galla och det är ingen fara, se till att ta det lite lugnare nästa gång. Varannan vatten och håll dig till öl eller liknande som inte är så starkt så lär du dig nog "social"-dricka du med.

skeletron
2006-01-21, 13:19
Man kan inte spy galla?

emmzan
2006-01-21, 14:15
Man kan inte spy galla?

Pja. Gallblåsan har utförsgångar till duodenum och kräks man kraftigt och får återflöde upp från duodenum till magsäcken så borde man kunna kräkas galla.

Toljanen
2006-01-21, 15:16
Pja. Gallblåsan har utförsgångar till duodenum och kräks man kraftigt och får återflöde upp från duodenum till magsäcken så borde man kunna kräkas galla.
Det händer bara vid extremfall tex om man har någon tarmsjukdom eller liknande.

MUGEN
2006-01-21, 15:16
Du spydde galla och det är ingen fara, se till att ta det lite lugnare nästa gång. Varannan vatten och håll dig till öl eller liknande som inte är så starkt så lär du dig nog "social"-dricka du med.

alrite, då vet jag

agahowa22
2006-01-21, 15:25
Det händer bara vid extremfall tex om man har någon tarmsjukdom eller liknande.

kan väll även ske vid tex migrän och man spyr ett X antal ggr irad och till sisst kommer de på det sättet som emmzan sa

stefannn
2006-01-21, 15:43
Man kan inte spy galla?
kan man väll... varför skulle det annars heta spy galla..

Toljanen
2006-01-21, 16:23
kan man väll... varför skulle det annars heta spy galla..
Det är något man säger när man bara spyr ut magsaft!
Samma sak när folk säger att man opererat bort blindtarmen (cecum) när man i själva verket tagit bort det maskliknande bihanget (apendix veriformis).