Visa fullständig version : Hjälpa någon som inte har viljan, orken eller disciplinen
Okay, en bekant till mig är kort sagt inte nöjd med sitt liv. Hon äter onyttigt, rör inte alls på sig och har ett självförtroende som är nere i bottnen.
Hon är ganska så överviktig, har inte mycket till social förmåga och bestämmer hon sig för att göra något, så tar det 24 timmar innan hon totalt skitit i det.
Dock så är det inte så här hon vill ha det, hon kan inte hjälpa det helt enkelt, hon är för lat, för svag i sinnet och gud vet vad.
Hur skulle ni ha gjort för att på något sätt försöka få denna person att bättra sig? Hon vill, men kan inte.
PS. Inga "Skit i henne om hon inte pallar hjälpa sig själv" - Hennes liv är den exakta bilden av vad jag önskar att mitt liv aldrig blir, finns itne en chans att jag åtmindståne vill försöka en gång till, att få henne på bättringsvägar.
Som det as jag är, glömde jag skriva hur hennes liv ser ut:
Enligt henne själv, går hon upp på morgonen, borstar tänderna, klär på sig, spelar dator, går till jobbet, kommer hem, äter nått, spelar dator och äter chips, sover. Upprepa alla dagar, förutom de lediga dagarna, då är det allt det där, förutom jobbet.
Helena B
2006-01-20, 23:59
Svårt om hon inte har viljan. Men hon kanske skulle testa kognitiv psykoterapi.
Svårt om hon inte har viljan. Men hon kanske skulle testa kognitiv psykoterapi.
Vad är det för skillnad på kognitiv psykoterapi och psykoterapi?
High1ander
2006-01-21, 00:08
Typ jag har uppfattningen att det enda som hjälper personer som saknar diciplin är att få en rejält tankeställare. Tyvärr så måste folk oftast få en hjärtinfarkt innan de "fattar/bryr" sig att träna eller äta riktigt. Så ta henne till doktorn så kommer hon säkert få en diagnos som får henne att fatta att hennes liv inte kan fortsätta som det gör. Har man otur så baktänder skiten och hon blir bara deprimerad.
Men för att lyckas så behövs det motivation, hon måste ju vilja ändra sig, om hon tycker att chipsätande och spela datorspel hela dagarna är meningen med livet, så lycka till.
Metal_boy_
2006-01-21, 00:13
Kognitiv är praktisk terapi kan man säga.
Helena B
2006-01-21, 00:13
I mina böcker står det bara om kognitiv psykoterapi. Jag kan tänka mig att man har gått ett steg längre ifrån Freud och hans hypnoser. Man fokuserar mer på patientens tankar (samspelet) och hur denne upplever omgivningen.
Nåt sånt...
Helena B
2006-01-21, 00:18
De tre vanligaste formerna av psykoterapi är: psykodynamisk psykoterapi, kognitiv psykoterapi eller kognitiv beteendeterapi.
Psykodynamisk psykoterapi
I psykodynamisk psykoterapi erbjuds du att, i ett nära samarbete med terapeuten, försöka förstå de inre och yttre sammanhangen i ditt liv. Det kan till exempel handla om att förstå hur symtomen hänger samman med livssituationen nu eller tidigare i livet. På så sätt kan du finna nya perspektiv och nya sätt att hantera svårigheter och upptäcka hur du själv påverkar ditt liv.
Kognitiv psykoterapi och Kognitiv beteendeterapi
Behandlingen inleds med att du tillsammans med terapeuten gör en beteendeanalys för att kartlägga och förstå dina känslor, tankar och handlingar i svåra situationer. I analysen ingår också att sätta upp mål för behandlingen. Arbetssättet är strukturerat och målinriktat. Behandlingen innebär förändringar i förhållningssätt, tankar och beteenden. Hemuppgifter är en central del av psykoterapin.
Kognitiv är praktisk terapi kan man säga.
Runeeeee.... :laugh:
De tre vanligaste formerna av psykoterapi är: psykodynamisk psykoterapi, kognitiv psykoterapi eller kognitiv beteendeterapi.
I psykodynamisk psykoterapi erbjuds du att, i ett nära samarbete med terapeuten, försöka förstå de inre och yttre sammanhangen i ditt liv. Det kan till exempel handla om att förstå hur symtomen hänger samman med livssituationen nu eller tidigare i livet. På så sätt kan du finna nya perspektiv och nya sätt att hantera svårigheter och upptäcka hur du själv påverkar ditt liv.
Behandlingen inleds med att du tillsammans med terapeuten gör en beteendeanalys för att kartlägga och förstå dina känslor, tankar och handlingar i svåra situationer. I analysen ingår också att sätta upp mål för behandlingen. Arbetssättet är strukturerat och målinriktat. Behandlingen innebär förändringar i förhållningssätt, tankar och beteenden. Hemuppgifter är en central del av psykoterapin.
:thumbup: Pappa läxförhör dig.. ;)
The_RobRoy
2006-01-21, 00:43
känner igen sånna där drag hos vissa personer, vet verkligen inte vad man ska göra för att få dom ur det hela.
Metal_boy_
2006-01-21, 00:46
Runeeeee.... :laugh:
Den här gången var jag allvarlig :D Det är ju så med en enkel mening :P
Metal_boy_
2006-01-21, 00:49
känner igen sånna där drag hos vissa personer, vet verkligen inte vad man ska göra för att få dom ur det hela.
Samma här, jag tycker att det är väldigt vanligt betéende hos folk som inte hänger på Kolozzeum :)
Vill dom inte så vill dom inte. Samma med rökare. Om man inte har viljan att sluta/börja med nåt så kommer vårat tjat inte att ändra dem, tvärtom t.o.m. Det leder bara till frustration och ovänner. Been there, done that, kan man säga... Om personen hela tiden tjatar om det, men aldrig fullföljer, be som sluta snacka om det och förklara varför. VIll hon äta chips o spela dator, eller vill hon bli som du? Är det du som vill att hon blir som dig? Är det DU som tycker att hon ska vara på ett visst sätt, ett sätt som DU tycker är mycket bättre för henne? Hon säger att hon vill vara sma etc etc, men hon fortsätter i samma spår. Så vad tror du hon innerst inne vill egentligen? Jo, hon verkar VILJA käka chips o spela dator. Det finns mycket jag VILL, o snackar om, men jag agerar o gör inte allt. Samma med henne. Berätta att hon välja mellan att chippa o spela resten av livet, eller aldrig mer göra det och vara tio kilo smalare. Vad tror du hon väljer? Chippa dippa skulle jag gissa. Varför? Hon gillar det. Hade hon gillat att vara smal lika mycket så hade hon varit smal.
Hon identifierar sig sjalv med vem hon ar och hur hon ser ut, sa att ta tag i det hela och andra alltihop vore som att saga till sig sjalv att hon inte duger! Thats the problem! Forsok fa henne att ta ett steg i taget och presentera dina options som "satt att forbattra livet" istallet for "sa har maste du gora eller se ut annars suger du". Fa henne att tro pa livskvalitet!
Utan anledning kommer man ingen vart, har inte jag en anledning att gå ur sängen så gör inte jag det, tills jag börjar få ont i musklerna eller måste pissa.
Anyways, fråga henne om hon vill ha en vältränad kille som dig själv, är svaret ja så kan du bryta nyheten att hon inte får det om hon själv inte ser någorlunda aceptabel ut.
Posa lite för henne =)
Ta hennes tv och dator ifrån henne.
mangemani
2006-01-21, 04:08
"kan inte" tror jag inte är rätt sagt,"vill inte" är nog bättre,för det finns i dom flesta fallen alltid hjälp att få,det gäller bara att hitta den och vara villig att ta emot hjälpen.
det låter som om hon måste våga ta det där första steget,i det här fallet komma ut bland mer människor och bli mer social,slänga bort onyttigheterna och börja äta nyttigt osv,ja,göra nått åt det som gör så att hon mår dåligt,det är svårt att ta det första steget,men när man väl vågat så brukar problemen som stört en och gjort så man mått dåligt,lösa sej.
men det är helt upp till henne,ingen kan ju tvinga henne att göra något som hon inte vill,hon måste bestämma själv om hon vill ta det där steget och ingen annan.om inte hon vill så är det nog lönlöst att någon ens försöker att pusha henne.
Okay, en bekant till mig är kort sagt inte nöjd med sitt liv. Hon äter onyttigt, rör inte alls på sig och har ett självförtroende som är nere i bottnen.
Hon är ganska så överviktig, har inte mycket till social förmåga och bestämmer hon sig för att göra något, så tar det 24 timmar innan hon totalt skitit i det.
Dock så är det inte så här hon vill ha det, hon kan inte hjälpa det helt enkelt, hon är för lat, för svag i sinnet och gud vet vad.
Hur skulle ni ha gjort för att på något sätt försöka få denna person att bättra sig? Hon vill, men kan inte.
PS. Inga "Skit i henne om hon inte pallar hjälpa sig själv" - Hennes liv är den exakta bilden av vad jag önskar att mitt liv aldrig blir, finns itne en chans att jag åtmindståne vill försöka en gång till, att få henne på bättringsvägar.
att bättra sig eller att må bättre?
jag skulle nog inte gått in för att försöka få henne att "bättra sig", dvs att göra "bra" och "rätt" saker. jo, det är bra att röra på sig, det är bra att äta bra mat och det är bra att ha ett kontaktnät osv osv. men kanske bli effekten den motsatta istället. kanske är hon inte mottaglig för den sortens hjälp just nu, kanske är hon inte där än och redo för att ta itu med vissa saker. inte redo för de kraven ännu. åtminstone inte alla på en gång.
lyssna är väl en bra grej att göra. att inspirera och att dela med sig av egna erfarenheter är väl bra också, men man ska nog inte glömma att vi alla är olika. att man liksom låter den andra vara den den är.
och kanske är det inte i den här änden som hon vill eller kan börja. ( med det fysiska) den ena utesluter inte det andra, men kanske är det mentala grejor som behöver jobbas med för att få fart på även det fysiska så småningom.
men egentligen är det rätt hopplöst att ge råd när man inte vet nånting.
hon kanske behöver rejäla krav, vad fan vet jag:-)
H.Emanuel
2006-01-21, 09:13
Kort sagt, psykodynamiskt tar det en helvetes tid, kognitivt är mer effektivt på så sätt. Men personen måste hursomhelst ha motivation till förändring av sina livsmönster
H.Emanuel
2006-01-21, 09:24
Visst kan man pusha på och försöka stötta en vän, men man vill inte vara nån sorts behandlare. Jag känner en kille som hade det jävligt i somras, samtidigt som jag ville hjälpa honom hörde jag varningsklockor klämta. Så jag hänvisade honom, var med honom till en läkare som ordnade samtalsstöd samt antidepressiva. Han började kröka mer än någonsin och fick riktigt galna fyllor, då tog jag reda på numret till beroendeenheten i hans kommun som jag skickade till honom per post. Men han tog inte den kontakten, vilket ju var synd ur mitt synsätt. Samtidigt är det många som super och det är inte olagligt och alla som dricker är inte alkisar. Jag har sagt att han kan höra av sig om han önskar, själv är jag väldigt restriktiv med att ta kontakt med honom.
Hmmm, intressant fråga...
Som chef för ca 100 pers så går hela mitt jobb ut på att få andra att utföra saker som de kanske inte vill.
Det finns några olika saker du kan testa.
1. "Ha, du kan ju inte träna - du är för felt, ful och lat" Detta kan väcka en känsla av "Jävlar, jag skall vias det aset att jag kan träna hårdare än vad någon annan tror" - det kommer förmodligen inte att fungera i detta caset eftersom personen har för lite självkänsla från början.
2. Drillinstructor stuket - "Nu jävlar skall du träna ditt lilla kryp, Du är inte värd ett skit förrän du har tränat i minst en timme" En del behöver få en spark i ändan och oftast är det bara riktigt nära vänner som kan utdela den. (Eller myndighetspersoner)
3. Att be henne träna för sin egen skull, stärk hennes självkänsla redan innan hon har börjat. I mitt fall så kan det låta något i stil med "Du, vi har ingen annan i företaget som överhuvud taget är i stånd att klura ut de här grejerna. Vi kommer sätta upp en suppaduppa-grupp med alla de bästa experterna i världen för att lösa detta - vad säger du vill du vara med i den gruppen?"
Sedan måste du också ta reda på hur hon reagerar på feedback. Det finns två inriktningar (och allt däremellan):
1. Introvert beröm: Den som själv vet när man gjort något bra. Dessa personer har oftast svårt att ta beröm och blir oftast bara besvärade om man öser beröm över dem. En del kroppsbyggare tillhör denna grupp. När de tränat en timme eller två så blir de fulla med endorfiner och självkänslan stärks om du säger till dem att "oj, vad stor du har blivit" så blir svaret bara ett förläget "Öh".
2. Extrovrt beröm dessa personer vill hela tiden ha beröm utifrån, "Gud vad vältränad du är. Oj vad mycket du lyfter! osv" svaret man får här brukar då bli något i stil med: ett stolt "Wow, tycker du?!" eller ett "Jajamensan, här har du en biceps av stål mäter 54 Cm i omkrets!"
Testa, prova, omvärdera och testa igen... Var beredd att åka på stryk och be om ursäkt men ge dig aldrig!
Lycka till!
Sådär gör väl x antal killar, är väl inget mer med det. Antingen sitter hon ju där eller så sitter hon ju inte där. Vad ska vi göra åt saken, eller du. Är ju hon som får göra något åt det om hon nu vill göra något åt det.
Jag är absolut för att hjälpa folk komma igång etc.
Bara personen kommer igång och sen har motivationen själv att träna.
Jag har vid tidigare tillfälle tränat en polare ifrån lönnfet och klen , till hård och snygg fysik ( läs brad pitt fysik ), ca en tidsperiod på 15-18 månader, hans förändrignar var helt otroliga.
För att han senare drar på semester och super sönder sig i bitar och börjar äta skräpmat och aldrig mer kom tillbaks , trots sin ångest över den tappade formen.
Jag kan inte ens beskriva besvikelsen,efter det jobb han och jag lade ner.
Jag tror inte man kan hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.
MAn måste ha viljan först själv för att kunna förändra sitt liv.
Sen måste man vara modig som medmänniska med.
Man måste våga säga till en alkoholist att valet är ditt och bara ditt. Du väljer mellan att dö och att leva men det är bara du som kan göra det valet och ingen annan.
sen är det fantastiskt att rekommendera behandling och behandlingsformer utan att ha någon kunskap om vad det innebär eller vilken effekt det har.
Snällhet kan också innebära skada om man inte vet vad man gör
Du kan inte träna åt någon, bara finnas där och uppmuntra, sporra etc beroende på personligheten hos den du försöker hjälpa.
Jag håller på med ungefär samma sak; att hjälpa en vän som kanske inte valt de mest hälsosamma av levnadssätt fram till nu. Hans dag var ganska lik den som du beskrev, med mestadels dataspel, onyttig kost och dålig sömn, de timmar han inte jobbade.
Det positiva är att han funnit situationen ohållbar och bestämde sig för att han inte ville dö i förtid pga sin övervikt. Därav är han relativt motiverad och han har målsättningar, vilket är halva vinsten. Men då dök andra aspekter på problemet upp. Hur lär man en person, som aldrig lyft en vikt i hela sitt liv att träna ordentligt?
Jag har fått han att ta lite raskare promenader, men han vill ju givetvis bygga lite också. Det är här man ser den stora skillnaden mellan någon som ändå tränat lite sporadiskt hela sitt liv, mot dom som inte tränat alls. Killen kan verkligen inte pusha sig. Ovanan att anstränga musklerna gör att han ger upp så fort musklerna känns obekväma, dvs då det väl börjar ta. Det är just detta negativa synsätt på träning som jag tror blir många nybörjares fall.
Jag läste i "Läkartidningen" om hur vanan att träna spelar in på synsättet på just träning. Där stod det att det tar ca ett halvår av regelbunden träning, för att de positiva upplevelserna av träning ska uppväga de negativa, och därför är tror jag nog att inställning och motivation de viktigaste egenskaperna hos en person som försöker förändra sitt levnadssätt.
Uppmuntra och pusha tror jag är det bästa du kan göra. Skuldkänslor får dom av sig själva, så uppmuntra dom att fortsätta, hjälp dom i den mån du kan och föregå med gott exempel. ;)
H.Emanuel
2006-01-21, 14:17
sen är det fantastiskt att rekommendera behandling och behandlingsformer utan att ha någon kunskap om vad det innebär eller vilken effekt det har.
Snällhet kan också innebära skada om man inte vet vad man gör
Även om man vet att det haft den och den effekten på den och den människan så kan man väl ändå inte säga att det kommer att ge samma effekt på en annan? Det går trender i psykoterapier som i mycket annat.
Små steg, en eller två detaljer i taget. Många gör en total förändring och sen så fort en del faller så rasar allt det andra också. Ändrar man en detalj i taget så är det mycket lättare att få den vanan att fastna för all framtid.
Diskutera vad hon lättast kan tänkas fortsätta med och koncentrera dig på de bitarna, lägg nivån "lågt" då det t ex är mycket bättre att träna en gång i veckan varje vecka om det är vad man bestämt än att missa tre pass av fyra varannan vecka om det är vad man bestämt.
Antalet pass blir fler på den sista varianten men psyket resonerar inte riktigt på det sättet.
När man fått en vana att fastna så är det dags att införa en ny ändring osv.
Försök att vara en bra vän.. Som Bumbi sa.. små steg. Få med henne ut på tex promenader till en början. Byt ut chipsen mot något annat.. Bara för att det är nyttigt betyder det inte att det inte är gott. Och INTE GE UPP..
Tack så mycket allesammans!
Ska göra mitt bästa för att hjälpa henne på rätt sätt utan att få allt att gå åt helvete genom att tjata och snacka mest skit.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.