Visa fullständig version : orolig för huvudet
i dag hände något mycket märkligt. jag satt vid datorn och degade på kollo då min högra hand började domna... tänkte att jag kanske satt konstigt men efter ett tag så domnade den av rejält. inte som att den hade "somnat" utan mer som att jag hade fått en bedövningsspruta från tandläkaren, fast i handen ;)
efter ett tag så började jag känna samma sak i högra delen av ansiktet. handen lättade men ansiktet blev värre och min tunga och gom var nästan helt bedövad på ena sidan.. jag fick samtidigt som detta hände svårt att stava och läsa. jag skickade medelanden på msn till en kompis men kunde inte stava bra och de var mycket svårt att läsa igenom det jag skrev för att kolla om det var rättstavat. jag hade även "flimmer" för ögonen. som fraktaler typ, ungefär som om man gnuggar sig i ögonen så kan man se mönster en kort stund inann de blir som vanligt. fast denna gången så var de mycket mer och dom höll i sig...
jag blev lite orolig och tänkte att de säkert va nån närv eller alergisk reaktion?
en liten stund innan detta inträffade åt jag pyttipanna och 2 ägg samt en zink tab. vet ej om det kan ha nått att göra med de iof? tänkte om zink kan bli dåligt med tiden eller nått?
för några timmar sedan pratade jag med en vänn till mina föräldrar som är hjärtkirurg han sa att han itne kunde något om sådant men att jag skulle gå till doktorn i morgon... så jag skall dit i morogn bitti. men är nyfiken på om någon här på kolozzeum har några ideer på vad det kan vara frågan om?
för övrigt så har jag fortfarande ont i huvet. har ätit 2 treo comp i dag ooch en magnycyl. men huvudvärken vill aldrig släppa helt trots treo comp.
High1ander
2006-01-20, 22:06
i dag hände något mycket märkligt. jag satt vid datorn och degade på kollo då min högra hand började domna... tänkte att jag kanske satt konstigt men efter ett tag så domnade den av rejält.
När jag läste det så var jag rädd att det skulle börja pratas om att du tänkte "skönt: nu kan handen hälsa på Palmala Handersson eller Lena Handén..."
Ne, men seriöst, låter ju som du fått nå fel på blodcirkulationen (för det är väl brist på blod/syre som gör att man domnar bort). Så att göra hjärt/blod-test är ett måste.
iNCREDiBLE
2006-01-20, 22:10
Tydliga tecken på migränanfall.
Mycket likt en del av mina migränanfall. Får alltid domningar som "förvarning" i händerna, ibland blir det rejält flimmrigt framför ögonen, kan ej fokusera eller läsa normalt. Sen vansinnigt ont i huvudet i kombination med illamående.
migrän är det nog inte, för så ont gör det inte i huvet?
har ont, men inte alls svinont ;)
migrän är det nog inte, för så ont gör det inte i huvet?
har ont, men inte alls svinont ;)
Det är som med så många andra saker oerhört individuellt hur mycket huvudont man får. Vissa får bara flimmer en stund, alla ligger däckade med huvudvärk flera dygn.
dum som jag är så kollade jag in http://www.strokeforbundet.org/ .....
DE VANLIGASTE SYMTOMEN
• Halvsidig förlamning
• Känselnedsättningar och domningar - ofta inom ena
kropps- och ansiktshalvan.
• Synrubbningar - i form av synnedsättning eller förlust
av synen på ena ögat eller del av bortfall av synfältet på
båda ögonen.
• Tal- och språkrubbningar (afasi). Vid afasi kan man få
svårigheter att tala och ibland också att förstå tilltal och
att läsa, skriva och räkna.
• Balansrubbningar och svårigheter att styra rörelserna
• Blixtrande huvudvärk
fast jag hade ingen blixtrande huvudvärk :D
keffat_liv
2006-01-20, 22:28
kanske dags för akuten då? Inte för att jag är nån strokeexpert eller kan det minsta om det, men inte behöver man väl för fan ha alla symptom för att det ska vara det? Och lite vett har du väl? Är det lönt att chansa och kanske dö? ring nu.
Löjtnant Blank
2006-01-20, 22:38
DE VANLIGASTE SYMTOMEN
• Halvsidig förlamning
båda ögonen.
• Blixtrande huvudvärk
Farsan hade ett slaganfall för några år sedan. Han var helt fucked och kunde inte göra ett skit, så någon stroke handlar det nog inte om i ditt fall.
om det var en stroke så har jag ju redan hafft den eller hur?
dog jag inte då så lär jag ju knappast dö nu 4-5 timmar senare?
jag drar till sahlgrenska i morgon kl 9 så får dom ta lite tester på mig, ska se om jag kan få lite coola blodtester så jag vet vad jag ska stoppa i mig för att bli lite biffigare hehe *flex*
Löjtnant Blank
2006-01-20, 22:44
om det var en stroke så har jag ju redan hafft den eller hur?
dog jag inte då så lär jag ju knappast dö nu 4-5 timmar senare?
He, he. Med risk för att dra på mig en stämning väljer jag att inte svara här. Det finns en pytteliten chans att läkaren kan svara på dina frågor bättre än jag.
Jag hoppas på det bästa i ditt fall. Slaganfall är otäcka saker.
Chansen att det skulle vara ngt allvarligt är nog kanske en på miljonen, ,men självklart skall du uppsöka läkare.'
Hjärnan kan verkligen ge en konstiga symptom utan att ngt egentligen är fel så inget att oroa ssig för, just att du oroar dig kan ge dig konstiga symtom det med.
Lägg dig och sov, uppsök läkare imorgon för säkerhets skull(men inget kommer vara fel) och var glad. :)
DE VANLIGASTE SYMTOMEN
• Halvsidig förlamning
båda ögonen.
• Blixtrande huvudvärk
Det är ju samma symptom för migrän...
Liten Men Fet
2006-01-20, 23:06
Det kan vara en liten hjärnblödning, jag skulle åkt till akuten DIREKT. Om det är något allvarligt och det upptäcks snabbt kan det göra skillnad på att få bestående men och klarar sig helt.
Fy fan låter otäckt, hoppas det inte är något farligt och det blir bra.
Det kan vara en liten hjärnblödning, jag skulle åkt till akuten DIREKT. Om det är något allvarligt och det upptäcks snabbt kan det göra skillnad på att få bestående men och klarar sig helt.
Fy fan låter otäckt, hoppas det inte är något farligt och det blir bra.
jag mår ju fint nu, så de borde inte vara något allvarligt :)
men får se vad dom säger i morgon...
frågan är bara vad dom kommer att säga om styrketräningen? ingen träning på ett tag? har haft ett långt uppehåll men tränade i går för första gånen... hoppas att jag kan fortsätta träna bara =(
Du har möjligtvis inte boxats?
För fan, du måste åka in till akuten. I vissa fall kan du dö i sömnen, må hur fint som helst (tror du) men sen har du kanske fått en propp eller nåt. Samma sak kan hända om man fått hjärnskakning. Snälla du, åk in till akuten för fan. Alla på det här forumet är inte läkare, ska du lita på dem? Det kan vara en pain in the ass att göra det, men jag råder dig starkt att åka in. RIng upp, beskrive EXAKT vad som hände, och åk in. Det är inte lönt att riskera livet bara för att slippa åka och kolla sig.
Hur många blir påverkade om du dör under natten för att du inte pallade ta dig in till sjukan och kolla upp dina symptom? Barn? Föräldrar? Flickvän? Polare? syskon? Katt o hund?
Do IT!
Jag e orolig
tack nu kommer jag värkligen att sova bra.... *grr27*
jag e ju fan 23år gammal inte 53....
jag har inte enns möjlighet att åka in nu..har ingen bil och de går inga bussar och de e nudel-veckan nu så inga pengar till taxi har jag heller
timoat va de där värkligen nödvändigt? :(
delta_mats
2006-01-21, 00:48
Vad gnäller du här om ifall du inte tar åt dig råden du får? Lika bra att hålla käften då.
I princip alla har sagt att du ska åka upp till akuten för att kolla upp dig ikväll.
Och det stämmer det som sägs här. Finns risken för hjärnskada finns det inget sämre än att gå och sova. Då varken ser någon anhörig om du blir fuckad eller känner du det själv.
Så ring och säg vad du upplevt och be om att få komma in nu.
Sorry man, men jag känner att det är vikitg som fan. Ålder har inget som helst att göra med det. Jag hade en kompis som dog (på gymmet faktiskt) av en hjärnblödning, 23 bast och frisk som en nötkärna. Ambulans. Det behöver du inte betala direkt, man får ett inbetalningskort. Skit i kostnaden. Vi kan ju säga såhär: Om du skulle kola, vem fan har nytta av dom stålarna? Sluta nu leta ursäkter och gör det. Det blir en seg natt för dig, men bara gör det.
Tim
Alltså du ringer akuten och berättar för dem, sen skickar de ambulans eller taxi, thats what they are there for dude!
Åk in nu...
Skit i allt vad pengar är för tillfället. Du kan åka taxi om du har ett betalkort (ej elektron). Pengar kommer iaf inte dras idag utan tidigast Onsdag. Det funkar även om du skulle ha minus på kontot.
Liten Men Fet
2006-01-21, 01:34
JA åk in för böfelen, vad är pengar? Nån måste ju kunna casha om du behöver låna till taxi.
Men det är klart att du iaf ska ringa till Sahlgrenska för att höra vad de säger?
Akuten Sahlgrenska
Akutmottagning
Öppettider: Alla dagar, dygnet runt
Telefon: Växeln 031-342 10 00
Det kan ju vara allt från "Bells Pares" (ansiktsförlamning) orsakad av ex. borrelia, munsårsherpes (mitt ex fick en sån förlamning som satt i 2 veckor, halvkul men nog "ofarligt"), till migrän, blodpropp och diverse som andra redan sagt... Dumt att chansa väl... ;)
RING iaf!!!!
timoat va de där värkligen nödvändigt? :(
men han skriver själv att vi är inga läkare så varför lyssna på honom? du känner själv om det är akutdax eller inte
jag har inga domningar nu, domningarna höll på i 1h timma ungefär skulle jag tro. nu har jag en mycket lätt huvudvärk och inget mer. mår prima. får skjutts till sahlgrenska i morgon kl 9.
slaganfall
Definition
Skadad hjärnvävnad på grund av blödning eller syrebrist. Symtomen skall kvarstå efter 3 veckor. symptomen kvarstår inte nu så då kan det ju inte vara en stroke iaf :sleep:
Bronkitkorv
2006-01-21, 02:21
men vad bra då att du inte lysnar på oss...Ring 112 för fa..n eller vill du dö i onödan....
men han skriver själv att vi är inga läkare så varför lyssna på honom? du känner själv om det är akutdax eller inte
Det är just det man inte gör ffs. Man har dessutom e tendens att "ljuga" för sig själv lite grann, för att göra en mindre orolig. Det var inget bra råd du gav där. Hur många cancerpatienter måddebra, fick en knuta, men väntade tills det började göra ont för att gå att kola den? Hade de kommit in tidigare, kanske deras liv hade gått att rädda, men de väntade för att "det var ju bara en liten knuta, o gjorde inte ont"
Med den typen av råd du gav har han lättare att"lura" sig själv igen, och inte dra dit. Han måste ju be en LÄKARE som har erfarenhet av det att kolla över honom. Bättre att läkaren säger "det var inget" än att han ignorerar det helt.
Mycket dåligt råd!
Hur gick det? Jag börjar bli orolig! :(
kom hem från shalgrenska nu... de går inte fort på akuten...
men nu är jag hemma och still alive! *flex*
dom trode att det var migrän, men om det återkommer så skall jag åka in igen och röntga huvet, dom sa typ "1 gång ingen gång" hehe
i övrigt så tyckte läkaren att jag måde "oförskämt bra" *flex*
tack för alla svart som jag fått!
jag brukar sällan stressa upp mig över saker. men faktum är att i mina ögon så passade det bättre in under stroke symptomen en under migrän, men jag klagar ju inte för de :D
alla svar var mycket uppskattade även om jag va lite kort i går natt..
Skönt att du mår bra, och att du kollade upp det!
Bronkitkorv
2006-01-21, 21:27
Får man verkligen domningar av migrän ?
Bra att du inte dog föresten :thumbup:
Får man verkligen domningar av migrän ?
Bra att du inte dog föresten :thumbup:
ja, och inga huvudvärkstabbletter hjälper mot det. glömde o säga att där satt en läkare i rummet intill igår när jag skrev btw
krävs mer en så för att döda en beatnec :booty:
det är märkligt för huvudvärkstabletter(panodil, treo comp, magnycyl) hjälper inte helt mot min huvudvärk nu, de mildrar men de går inte bort. märkligt. finns det några tebletter överhuvudtaget som hjälper?
ska ta mig en vecka ledigt från jobbet nu tror ja, softa lite...
krävs mer en så för att döda en beatnec :booty:
det är märkligt för huvudvärkstabletter(panodil, treo comp, magnycyl) hjälper inte helt mot min huvudvärk nu, de mildrar men de går inte bort. märkligt. finns det några tebletter överhuvudtaget som hjälper?
ska ta mig en vecka ledigt från jobbet nu tror ja, softa lite...
nä jag tror inte det finns något som tar bort värken helt faktiskt, iaf inte utan recept.
ja ta du en vecka, kanske det som behövs
vad finns det på recept som funkar då?
Det finns speciella tabletter mot migränhuvudvärk. Men har du inte råd att ens ringa och kolla med en läkare när du är orolig att du fått problem med hjärnan, så är nog inte dessa något för dig.
att ha råd med ett samtal och att inte ha råd att ta en taxi i 2-3 mil ett par dagar innan löning är ändå två ganska skillda saker va?
så passade det bättre in under stroke symptomen en under migrän, men jag klagar ju inte för de :D
Varför? Symptomen du beskrev var precis som ett ganska mesigt migränanfall. När det blir riktigt illa så känns det som huvudet ska explodera sen springer man och spyr stup i kvarten.
för att huvudvärken inte va det primära, vilket jag trode att det skulle vara vid migrän. nu är det bara att vänta tills huvudvärken släpper, den e rätt enveten =P
jag har faktist haft grymt ont i huvudet tidigare en gång, det var i sommras.
saken var den att jag hade druckit massor med sangria dagen innan haha
men då kände jag mig inte bakfull utan hade en sån huvudvärk att jag inte kunde röra på huvudet, och ljus stack som knivar i skallen på mig. till slut blev de så jjävligt så jag spydde. sag forsökte förklara att de va något annat för att jag inte alls kände mig bakis. men det är ju inte helt lätt att övertyga nångon annan eller enns sig själv det dagen efter en dunk med sangria :em:
nu ska jag kolla om jag kan hitta några lite starkare huvudvärkstab. hos någon som jag kan döda huvudvärken med. tror min mamma har ett par treo comp kvar, bra mycket bättre en panodil som inte hjälpte enns pytte lite....
hellvette nu spelar tjejens pappa piano!!!! :furious:
Liten Men Fet
2006-01-22, 13:03
för att huvudvärken inte va det primära, vilket jag trode att det skulle vara vid migrän. nu är det bara att vänta tills huvudvärken släpper, den e rätt enveten =P
jag har faktist haft grymt ont i huvudet tidigare en gång, det var i sommras.
saken var den att jag hade druckit massor med sangria dagen innan haha
men då kände jag mig inte bakfull utan hade en sån huvudvärk att jag inte kunde röra på huvudet, och ljus stack som knivar i skallen på mig. till slut blev de så jjävligt så jag spydde. sag forsökte förklara att de va något annat för att jag inte alls kände mig bakis. men det är ju inte helt lätt att övertyga nångon annan eller enns sig själv det dagen efter en dunk med sangria :em:
nu ska jag kolla om jag kan hitta några lite starkare huvudvärkstab. hos någon som jag kan döda huvudvärken med. tror min mamma har ett par treo comp kvar, bra mycket bättre en panodil som inte hjälpte enns pytte lite....
hellvette nu spelar tjejens pappa piano!!!! :furious:
Om du är vuxen, vilket jag förmodar att du är så ta 2 panodil eller treo åt gången om dom är på 500 mg styck annars blir det för liten dos...
har försökt att kolla upp vilka mediciner som man brukar få hos läkaren när inte ipren/treo osv fungerar. Vad jag har funnit så är alla dessa medel vad jag förstår riktigt dåliga för träningen?
"Imigran anses lindra vid migrän dels genom en sammandragande effekt på de utvidgade blodkärlen i huvudet och dels genom att påverka nerverna till dessa kärl." låter som riktigt läskiga saker?!
Migrän är ju inte helt ovanligt så det hade varit bra om man kunde få veta vad ni andra tar för tebletter mot eran migrän?
Marijuana ska tydligne ge riktigt bra lindring mot migrän, eftersom det utvidgar blodkärlen. Detta är en av sjukdommarna man kan få det utskrivet på recept. Men du verkar inte få det så ofta?
Marijuana ska tydligne ge riktigt bra lindring mot migrän, eftersom det utvidgar blodkärlen. Detta är en av sjukdommarna man kan få det utskrivet på recept. Men du verkar inte få det så ofta?
Men inte i Sverige.
Men inte i Sverige.
det är för att brass gör en slö i hjärnan. knark är knark av en anledning
keffat_liv
2006-01-22, 21:15
hade ju vatt nåt.. Få en holk utskriven för att man har migrän :thumbup:
hade ju vatt nåt.. Få en holk utskriven för att man har migrän :thumbup:
haha ja, gärna morfin till folk med damp! eller kanske heroin? BLACK TAR rakt in i partyvenen
H.Emanuel
2006-01-22, 21:23
Tror det är adhd-diagnostiserade som kan få läkemedel innehållande amfetamin
Lasse Kongo
2006-01-22, 21:25
det är för att brass gör en slö i hjärnan. knark är knark av en anledning
Jag röker hellre brass än tar massa treo/ipren.
det tror jag säkert att du gör :D
tja, men så är du också:
http://www.zoobomb.org/albums/01_27_03/DSCN0863.sized.jpg
Löjtnant Blank
2006-01-22, 22:52
Ha, ha! Vilken jävla bild!
Ha, ha! Vilken jävla bild!
det är rejv
Löjtnant Blank
2006-01-22, 23:02
det är rejv
Verkar vara fett drag på den festen. Är det Docklands?
Verkar vara fett drag på den festen. Är det Docklands?
tror det är från infecteds spelning på amager.. eller på voov
Tror det är adhd-diagnostiserade som kan få läkemedel innehållande amfetamin
Det stämmer bra det. En polares kusin har damp och han får medicin som innehåller amfetamin. Det är inte så stora mängder, men det har hjälpt honom att få ordning på sitt liv (låter ju helt sjukt när man skriver "få ordning på sitt liv" när man talar om droger :laugh: ).
Det är skillnad mot bruk i syfte att lindra smärta och bruk att använda när man ska dansa loss, eller är uttråkad. Hade inte jag fått morfin när jag hade skurit upp foten hade jag inte varit gladast i byn kan jag säga. Jag är inte precis fast i drogträsket bara för det. Sen finns det all psykofarmaka som hjälper folk att inte ta livet av sig eller andra varje dag. Bara föra tt maja används av dopeheads betyder inte det att all dess medicinska fördelar ska förkastas.
bruk och missbruk finns som sagt även bland droger
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.