Fricken
2006-01-20, 19:00
Hej! Har under flera månader bevakat kolozzeums lärorika forum..
är bekant me dem flesta utan att ens ha tjötat me dem IRL kan man säga =P
hur som haver. jag är 16 år fyllda. 172cm, 52 kg i vikt.
drabbades av anorexia för halvårsedan, svalt min kropp under hela
hösten. kommit i gång o käkat denna månaden och har nu
legat på 1800 sista dagarna. Vikten har inte ökat ett hekto än,
men det kommer väl.
Någon som kan svara på lite frågor?
- Min ämnesomsättning var under perioden då jag åt 1200 kcal NÅGOT nedsänkt, alltså inte nämnvärt rubbad - enligt läkarna.
hur som helst, den bör väl komma igång i full trim nu när jag börjar äta mer normalt?
- Hur mycket styrketräning ska jag köra för att hålla musklerna i trim
under viktuppgångsfasen? 3-4 gg i veckan lätt med armh, situps eller?
Vill ju inte bli fet, men räknar med en viss procentuell ökning av fett i.o.m viktuppgång givetvis =)
- kosten bör väl vara så "sund" som möjligt? Käkar mycket protein, äter kolhydrater efter GI's alla lagar och bestämmelser, har endast 1 tsk mättat fett (lätta) på smörgåsen på morgonen - annars är det omättade fetter i större mängder som gäller - Låter det bra?
Bör jag undvika något eller kan någon komplettera min kosthållning
med expert tips så att jag lägger på mig så mkt muskler och
så lite fett som möjligt?
- vad är eran uppfattning på aspartam och insulinpåslag?
vad jag har hört skall ett insulinsvar förekomma i sådana fall för individen endast och vissa klarar av den söta smaken?
- vad gäller träning och motion kör jag 4 raska promenader alá en timme om vardags och på helgen 1 rejälare promenad - räcker det som förbränningsträning/hålla i gång?
- MÅLTIDSFÖRSLAG!? herregud, jag käkar kvarg, keso, skinka, tonfisk och vitkål /rotfrukter i mängder - men kan ingen ge lite förslag på kombinationer eller högtidliga recept?
(tar nämligen med käk till skolan, palla gräddsåserna och alla snabbbvarianter på kolisar)
- BRÖDVAL - mjukbröd om det har låg sockerhalt, samt inte är baserat på vetemjöl - OKEJ eller?
- Kaffe försämrar insulinkänsligheten på längre sikt eller?
- Äpplen - för den söta smaken i gröt/keso/kvarg - BRA MAT? sent på kvällen?
- I alla möjliga livsmedel i t.ex pålägg, i mixer, i färdigmat anges Druvsocker eller maltodextrin som substans - men är blott en försumbar mängd som inte påverkar GI värdet nämnvärt eller bör man hålla tassarna borta?
- FINNS DET NÅGRA SUNDA FÄRDIGRÄTTER (frysta) att tillgå i våra affärer?
Kommer säkerligen att återvända hit med mina frågor när
jag skaffat mig en bas (gått upp i vikt) att bygga med för
lite träningsråd.
Tack på förhand!
/en ung, förhoppningsvis lovande byggare
ps. ber om ursäkt men jag är lite desperat och publicerade därför
denna förfrågan under två olika forumtrådar. Sorry!
är bekant me dem flesta utan att ens ha tjötat me dem IRL kan man säga =P
hur som haver. jag är 16 år fyllda. 172cm, 52 kg i vikt.
drabbades av anorexia för halvårsedan, svalt min kropp under hela
hösten. kommit i gång o käkat denna månaden och har nu
legat på 1800 sista dagarna. Vikten har inte ökat ett hekto än,
men det kommer väl.
Någon som kan svara på lite frågor?
- Min ämnesomsättning var under perioden då jag åt 1200 kcal NÅGOT nedsänkt, alltså inte nämnvärt rubbad - enligt läkarna.
hur som helst, den bör väl komma igång i full trim nu när jag börjar äta mer normalt?
- Hur mycket styrketräning ska jag köra för att hålla musklerna i trim
under viktuppgångsfasen? 3-4 gg i veckan lätt med armh, situps eller?
Vill ju inte bli fet, men räknar med en viss procentuell ökning av fett i.o.m viktuppgång givetvis =)
- kosten bör väl vara så "sund" som möjligt? Käkar mycket protein, äter kolhydrater efter GI's alla lagar och bestämmelser, har endast 1 tsk mättat fett (lätta) på smörgåsen på morgonen - annars är det omättade fetter i större mängder som gäller - Låter det bra?
Bör jag undvika något eller kan någon komplettera min kosthållning
med expert tips så att jag lägger på mig så mkt muskler och
så lite fett som möjligt?
- vad är eran uppfattning på aspartam och insulinpåslag?
vad jag har hört skall ett insulinsvar förekomma i sådana fall för individen endast och vissa klarar av den söta smaken?
- vad gäller träning och motion kör jag 4 raska promenader alá en timme om vardags och på helgen 1 rejälare promenad - räcker det som förbränningsträning/hålla i gång?
- MÅLTIDSFÖRSLAG!? herregud, jag käkar kvarg, keso, skinka, tonfisk och vitkål /rotfrukter i mängder - men kan ingen ge lite förslag på kombinationer eller högtidliga recept?
(tar nämligen med käk till skolan, palla gräddsåserna och alla snabbbvarianter på kolisar)
- BRÖDVAL - mjukbröd om det har låg sockerhalt, samt inte är baserat på vetemjöl - OKEJ eller?
- Kaffe försämrar insulinkänsligheten på längre sikt eller?
- Äpplen - för den söta smaken i gröt/keso/kvarg - BRA MAT? sent på kvällen?
- I alla möjliga livsmedel i t.ex pålägg, i mixer, i färdigmat anges Druvsocker eller maltodextrin som substans - men är blott en försumbar mängd som inte påverkar GI värdet nämnvärt eller bör man hålla tassarna borta?
- FINNS DET NÅGRA SUNDA FÄRDIGRÄTTER (frysta) att tillgå i våra affärer?
Kommer säkerligen att återvända hit med mina frågor när
jag skaffat mig en bas (gått upp i vikt) att bygga med för
lite träningsråd.
Tack på förhand!
/en ung, förhoppningsvis lovande byggare
ps. ber om ursäkt men jag är lite desperat och publicerade därför
denna förfrågan under två olika forumtrådar. Sorry!