Logga in

Visa fullständig version : Diklofenak, proteinsyntes +++

Nucleus
2006-01-20, 08:42
Hej!

Jag har återigen fått lite problem med en överbelastad rotatorcuff, och käkar NSAID.
Har tidigare läst på lite om dets innvärkan på proteinsyntesen och undrar, kan man nu skippa efter tränings drinker och extra aminosyrer som skall boosta Protte syntesen? kan kroppen göre sig nytta av proteinet som byggstenar ändå? eller är det bara pengar rakt ur fickan att dricka protte drinks nu?

Isåfall kan jag skita i vasslet ett tag och dricka kvargmögeldryckan och käka kött/fisk proteiner istället?

Eller vill kroppen under en nsaid behandling inte alls kunne tillgodo göra sig proteinets muskelbyggande funksjon? hvilket ju låter hur konstigt som helst!

Kommer fortfarande köra rygg, mage och ben hur kan då ett tänkt näringstiming upplägg se ut för att ge mest trots allt ?

Tackar för hjälp på forumet.

/N :)

King Grub
2006-01-20, 08:49
NSAID har en kraftigt nedsättande effekt på proteinsyntesen:

http://www.kinemed.com/files/Effect_of_Ibuprofen_and.pdf

Kan inte svara på om vassle har någon annan "effekt" än motsvarande mängd protein från andra fullvärdiga källor.

Vassle stimulerar proteinsyntesen mer än andra proteiner oavsett eventuellt NSAID-bruk. Samtidigt ökar vassle dock proteinnedbrytningen.

Nucleus
2006-01-20, 08:59
betyr det at man under tiden man käkar nsaid kan skite fullstendig i hur mycket ( eller hur litet) proteiner man får i sig, och at kroppen inte kan använde det till nåt?

provade läsa på lite om proteinsyntes

Men va jobbig läsning, måste ta det senare när jag har bättre tid.

/N

King Grub
2006-01-20, 09:06
betyr det at man under tiden man käkar nsaid kan skite fullstendig i hur mycket ( eller hur litet) proteiner man får i sig, och at kroppen inte kan använde det till nåt?

Nej, men att nybildningen av muskelprotein, vilken normalt är stimulerad efter styrketräning med hundratals procent över basnivåer, inte sker lika effektivt.

Nucleus
2006-01-20, 11:24
Nej, men att nybildningen av muskelprotein, vilken normalt är stimulerad efter styrketräning med hundratals procent över basnivåer, inte sker lika effektivt.

SI!

Mucho Gracias

/N

Fredrik_S
2006-01-20, 13:38
gäller samma sak för andra värktabletter? Alvedon Magnesyl ipren etc..

King Grub
2006-01-20, 13:38
gäller samma sak för andra värktabletter? Alvedon Magnesyl ipren etc..

Ja.

CroCop
2006-01-20, 16:55
Ja.
Alvedon också? är det inte andra verksamma ämnen i alvedon än i tex ipren?

King Grub
2006-01-20, 17:01
Alvedon också? är det inte andra verksamma ämnen i alvedon än i tex ipren?

Aktiv substans i Alvedon = paracetamol.

Aktiv substans i Ipren = ibuprofen.

Paracetamol är acetaminophen.

"In conclusion, the increased rate of muscle protein
synthesis normally seen 24 h after high-intensity ec-
centric resistance exercise was attenuated by con-
sumption of ibuprofen and acetaminophen at over-the-
counter levels."

Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E551–E556, 2002.

CroCop
2006-01-20, 17:12
fan det var ingen bra nyhet.. tack för svaret ändå

CroCop
2006-01-20, 17:15
Hur länge håller den "negativa effekten" i sig då?

King Grub
2006-01-20, 17:29
Gruppen som fick placebo fick ökad FSR med 76% över det kommande dygnet efter träning, medan motsvarande siffror för IBU och ACET vad 35 resp 22%. Hela tiden som träningen har störst effekt på proteinsyntesen med andra ord. NSAID varje dag = kronisk och konstant nedreglerad proteinsyntes.

"We speculate that the continued attenuation of the
normal increase inprotein synthesis after each resistance
training bout would result in a blunting of the hypertrophic
response."

Försämrad muskeltillväxt som följd av styrketräningen, med andra ord.

Yes
2006-01-20, 17:40
NSAID har en kraftigt nedsättande effekt på proteinsyntesen:

Vad exakt räknas som NSAID? Det betyder väl något i stil med icke-steroid anti-inflamatorisk medicin? Ganska brett begrepp alltså.

Jag som käkar medicin mot Crohns, har jag nedsatt proteinsyntes(antar att medicinen är anti-inflamatorisk)?

King Grub
2006-01-20, 17:44
Studien (studierna, förresten - det finns en till som visar liknande resultat (1)) är gjort på paracetamol/acetaminophen och ibuprofen. Substanserna hade inte identisk påverkan, så det är svårt att sia om effekten av andra.

1. J Clin Endocrinol Metab. 2001 Oct;86(10):5067-70:

"These results suggest that ibuprofen and acetaminophen have a comparable effect on suppressing the normal increase in PGF2{alpha} in human skeletal muscle after eccentric resistance exercise, which may profoundly influence the anabolic response of muscle to this form of exercise."

Pellko
2006-01-20, 19:49
King Grub *yourock*
Vad jobbar du med??
Du finns överallt, har svaren på allt. Är du kemist/doktorist/nutrist/tränist och allt i ett svep eller? Du verkar läsa varenda forskarrapport som kommer på läkarengelska :thumbup:

Studien (studierna, förresten - det finns en till som visar liknande resultat (1)) är gjort på paracetamol/acetaminophen och ibuprofen. Substanserna hade inte identisk påverkan, så det är svårt att sia om effekten av andra.

"These results suggest that ibuprofen and acetaminophen have a comparable effect on suppressing the normal increase in PGF2{alpha} in human skeletal muscle after eccentric resistance exercise, which may profoundly influence the anabolic response of muscle to this form of exercise."

Cerberus
2006-01-20, 23:17
Hur är det med ämnet fenazon då? Har en burk med Koffazon N(koffein och fenazon). Antar att det har likadan effekt på proteinsyntesen eftersom ämnet är smärtdämpande.

Yes
2006-01-21, 00:55

Okej, synd att det inte finns fler studier. Hade varit kul att veta. Det kan ju kanske påverka resultaten mycket utan att jag vet det.

Nucleus
2006-01-21, 11:26
hmmm okey det ser ju fan inte så bra ur, men en ytterligare fråga blir da:
Hur lång tid är nsaid produkterna verksamma i kroppen?
Om man tar den siste voltaren till exempel klockan 24.00 i natten så kanske de tablettene INTE reduserer en prottesyntes efter ett morgon pass?
Om man nu är lite träningsgalen och vill ha mest möjligt ut sin träning kanske man da jumpar ur sängen klockan 07.00 på morningen och är på gymmet 08.00 kör hårdt en timme tills 09.00 har da med protte och EAA en trimmad prottesyntes tills klockan 12.00 och då tar sin første voltaren?? det händer endå emellanåt att jag sover till 12.00 så tiden när jag tar medicin blir inte mer oregelmessigt av träning enn av soving.

Mäster Grub har säkert nåt lurigt svar :bow:

/MR Pulposus

King Grub
2006-01-21, 11:30
Inte mer än i inlägg # 12.

Det finns inga fler studier på saken, och jag har länkat till fullängdsstudien.

Nucleus
2006-01-21, 11:42
Inte mer än i inlägg # 12.

Det finns inga fler studier på saken, och jag har länkat till fullängdsstudien.

Ok, i'm off to the gym.
Thanks

/N

LuThe
2006-03-12, 21:09
så detta "NSAID" finns alltså i Alvedon och Ipren ?

King Grub
2006-03-12, 21:11
Ja.

J.Saarela
2006-03-13, 07:26
Finns det i Tiparol då?

Doktorn
2006-03-13, 07:54
så detta "NSAID" finns alltså i Alvedon och Ipren ?

Alvedon är inte en NSAID

King Grub
2006-03-13, 08:28
Alvedon är inte en NSAID

Som jag skrev i inlägg #9:

Ur studien:

counter levels."

Doktorn
2006-03-13, 20:26
Som jag skrev i inlägg #9:

Ur studien:

counter levels."

Det har jag inte sagt emot, bara det faktum att du instämmer i att paracetamol är en NSAID. Det är den inte, att den har samma nettoeffekt på proteinsyntesen som NSAID är en helt annan femma.

Paracetamol skiljer sig från NSAID preparat på en mängd punkter, även om detta inte häller proteinsyntesen (men det gör inte den till en NSAID).

Och jag jag vet också det riktiga kemiska namnet på paracetamol, det behövs ingen förklaring.

Ola Wallengren
2006-03-13, 20:44
Enligt den här studien så är PGF2a inte förhöjd efter styrketräning i mer än högst 24h, det skulle därför förmodligen vara helt ok att använda nämda läkemedel 24h efter senaste styrketräningspass utan någon påverkan på proteinsyntesen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16520030&query_hl=7&itool=pubmed_docsum

Lizard
2006-03-16, 09:01
Det som synes påverka proteinsyntesen är de olika vägarna till att hämma produktionen av av Coxygenas som alla de nämnda medlen har. Det som skiljer paracetamol från de övriga är kopplat till dess förmåga att hämma Cox3 där de andra i huvudsak påverkar Cox2 och Cox1. Same same but different.

Lizard

Doktorn
2006-03-16, 20:54
Det som synes påverka proteinsyntesen är de olika vägarna till att hämma produktionen av av Coxygenas som alla de nämnda medlen har. Det som skiljer paracetamol från de övriga är kopplat till dess förmåga att hämma Cox3 där de andra i huvudsak påverkar Cox2 och Cox1. Same same but different.

Lizard

De flesta medel går väl in på COX-1 främst (dessvärre)? Går paracetamol in på COX-3? Hade jag ingen aning om....

William
2006-03-17, 10:23
De flesta medel går väl in på COX-1 främst (dessvärre)? Går paracetamol in på COX-3? Hade jag ingen aning om....

De flesta NSAID påverkar främst cyklooxygenas-1 som du säger men nuförtiden finns ju även COX-2-specifika NSAID som Celebra och det nu indragna Vioxx.

Såvitt jag har förstått så är det inte riktigt vedertaget att paracetamol verkar via COX-3 men jag har stött på det på flera ställen. Jag har även sett att paracetamol klassas som NSAID i olika sammanhang, och det är väl hyfsat korrekt om det nu verkligen verkar via COX-3.

Kebab-Arne
2006-03-17, 11:30
Nu kapar jag tråden lite här...

Nu får det ju knappast effekter i det stora hela om man tar en värktabelett nån gång men en släkting tog 8 Panodil om dagen när hon hade som mest värk av diverse sjukdomar. Hon är numera död. Men om man har en svag kropp så blir det ju knappast bättre med dessa Panodil, å andra sidan är det inte så kul att ha värk heller. Kort sagt kan dessa Panodil göra personen märkbart svagare?

Tolkia
2006-03-17, 12:29
Det är väl en avvägningfråga. Har du tillräckligt ont lär du ju inte vara speciellt stark heller (här verkar det ju dessutom ha varit fråga om kronisk värk,och det, respektive sjukdomarna som leder till det är garanterat inte någon hit för den omhuldade proteinsyntesen heller).

Kebab-Arne
2006-03-17, 12:52
Det är väl en avvägningfråga. Har du tillräckligt ont lär du ju inte vara speciellt stark heller (här verkar det ju dessutom ha varit fråga om kronisk värk,och det, respektive sjukdomarna som leder till det är garanterat inte någon hit för den omhuldade proteinsyntesen heller).

Sant. Läkarna anser väl att det är lika bra att personen får lida så lite som möjligt innan slutet. Därmed inte sagt att proteinsyntes effekten från Panodil skulle ändra livslägden. Kan ta reda på vilka mer sjukdomar det var men en var Parkinson.

Doktorn
2006-03-17, 16:38
De flesta NSAID påverkar främst cyklooxygenas-1 som du säger men nuförtiden finns ju även COX-2-specifika NSAID som Celebra och det nu indragna Vioxx.

Såvitt jag har förstått så är det inte riktigt vedertaget att paracetamol verkar via COX-3 men jag har stött på det på flera ställen. Jag har även sett att paracetamol klassas som NSAID i olika sammanhang, och det är väl hyfsat korrekt om det nu verkligen verkar via COX-3.

Jo numera har man ju lyckats få COX-2 hämmare också då de är mer antiinflammatoriskt specifika, men klassikerna acitylsacicylsyra, ibumetin etc är fortf. COX-1.

Doktorn
2006-03-17, 16:40
Nu kapar jag tråden lite här...

Nu får det ju knappast effekter i det stora hela om man tar en värktabelett nån gång men en släkting tog 8 Panodil om dagen när hon hade som mest värk av diverse sjukdomar. Hon är numera död. Men om man har en svag kropp så blir det ju knappast bättre med dessa Panodil, å andra sidan är det inte så kul att ha värk heller. Kort sagt kan dessa Panodil göra personen märkbart svagare?

Hur mycket det påverkar den normala proteinsyntesen är väl tveksamt. Det är ju knappast så att man får lågt albumin och därmed ödem bara för att man äter värktabletter. Undersökelserna som här refererats till är ju specikft proteinsyntesen efter träning...

Det farligaste med käka massa paondil är på rak arm att det är levertoxiskt. Men den gränsen översteg inte din släkting....

Om det var så nära slutet och det viktigaste var hålla henne smärtefri så fick hon nog annat än panodil också...

William
2006-03-17, 16:45
Jo numera har man ju lyckats få COX-2 hämmare också då de är mer antiinflammatoriskt specifika, men klassikerna acitylsacicylsyra, ibumetin etc är fortf. COX-1.

Fast klassikerna är ju inte COX-1 specifika utan hämmar även COX-2 fast har högre affinitet gentemot COX-1.

Doktorn
2006-03-17, 20:17
Fast klassikerna är ju inte COX-1 specifika utan hämmar även COX-2 fast har högre affinitet gentemot COX-1.

Japp, de tar båda men främst COX-1....Det blir så ofta med mediciner, svårt att göra de superspecifika (som t ex med beta2 agonister som även tar lite beta1)

Yip_man
2006-09-18, 19:50
Så om man nu vaknar med en jävla huvudvärk och vill ta en tablett vad ska man ta då?

ibumetin , ipren, alvedon ,magnesyl verkar ju var uteslutet. Hur är det med treo eller asprin?

Tolkia
2006-09-19, 06:06
Så om man nu vaknar med en jävla huvudvärk och vill ta en tablett vad ska man ta då?

ibumetin , ipren, alvedon ,magnesyl verkar ju var uteslutet. Hur är det med treo eller asprin?
Treo = Magnecyl = Aspirin, ungefär (tough luck).

Dock kommer en tablett hit eller dit inte att göra någon skillnad som du kan märka. Som Grub skrev i någon tråd är det skillnad på en mätbar och en märkbar skillnad.

King Grub
2006-09-19, 06:16
Den här nedsättningen av proteinsyntesen är dock så stor att den lär vara märkbar, på sikt. Därför kan det vara värdefullt att undvika kroniskt bruk. Använd tabletterna och bli av med eländet så man kan träna ordentligt utan sedan.

Lizard
2006-09-19, 06:21
:bow: Den här nedsättningen av proteinsyntesen är dock så stor att den lär vara märkbar, på sikt. Därför kan det vara värdefullt att undvika kroniskt bruk. Använd tabletterna och bli av med eländet så man kan träna ordentligt utan sedan.
Och. (På förekommen anledning)
Barn växer trots att de ibland tvingas använda NSAID/värktabletter.
Den som lider av en kronisk sjukdom kan leta metoder att minimera användandet, men behöver inte oroa sig så våldsamt om de tvingas medicinera mellan varven.

Lizard

Ola Wallengren
2006-09-19, 07:15
Men barn styrketränar inte för att växa, mekanismerna för stimulering av proteinsyntesen är kanske inte riktigt samma (eller?)
Dessutom får man skilja på friskt och sjukt, prostaglandiner som bildas vid sjukdom är kanske inte riktigt samma som hos någon som är förövrigt frisk och styrketränar.
Cancerpatienter tex behåller mer muskler vid kroniskt bruka av NSAID/fiskolja.

Tolkia
2006-09-19, 07:35
Den här nedsättningen av proteinsyntesen är dock så stor att den lär vara märkbar, på sikt. Därför kan det vara värdefullt att undvika kroniskt bruk. Använd tabletterna och bli av med eländet så man kan träna ordentligt utan sedan.
Här håller jag med; om än inte främst p.g.a. effekten på proteinsyntesen. Det finns många andra (obehagliga) anledningar till att undvika kronisk medicinering med NSAID. Som med andra mediciner är de bra när de behövs (att "undvika tabletter" av något slags prinicipiella orsaker ser jag ingen fördel med), men inget man skall ha som stapelföda.

Lizard
2006-09-19, 07:35
Men barn styrketränar inte för att växa, mekanismerna för stimulering av proteinsyntesen är kanske inte riktigt samma (eller?)
Dessutom får man skilja på friskt och sjukt, prostaglandiner som bildas vid sjukdom är kanske inte riktigt samma som hos någon som är förövrigt frisk och styrketränar.
Cancerpatienter tex behåller mer muskler vid kroniskt bruka av NSAID/fiskolja.
Det som utlöser själva växandet skiljer sig på macronivå mellan barn och styrketränande, så klart. Styrketräning är ju att provocera fram växande medans barn växer av styrsignaler i arvsmassan. Men jag tror inte att själva mekanismen för prostaglandintillverkning skiljer sig i själva processen, utan vad som utlöser den(?). Pox eller Doktorn kanske vet mer?

Lizard

Svedberg
2006-09-19, 11:00
Så finns det nån antiinflamatorisk medicin man kan få tag på som inte har dom här "biverkningarna" ? Käkar en del ipren pga underarmsinflamationer av armbrytningen :(

Lizard
2006-09-19, 15:32
Stor tilltro sattes till COX-2 hämmare, men de har inte fullt ut levt upp till förhoppningarna. När det gäller proteinsyntes i samband med medicinering forskas det typ ingenting av förklarliga skäl. Nästan inga vet och bara en bråkdel av de som vet bryr sig (that's us folks). Sen har vi TNF-alfa härmare, men även där har fas III studierna stött på patrull. Jag misstänker att det var något sådant de fick i sig i England för en tid sedan då de höll på att kolavippen hela högen.

Annars brukar underarmar behandlas med sanering av greppteknik (lösare grepp), stretch och rehabgymnastik (gummiband, babyviker, högrepps) kyla och värme. Förutom att undvika saker som du får ont av självklart. (Det sistnämnda brukar vara svårast att förstå...)

Lizard

krilleh
2006-09-19, 16:39
hämmar tetracyklin ens proteinsyntes då? Sökte och då trodde ni inte det, men det kanske har kommit upp nya studier kring detta?

King Grub
2006-09-19, 16:43
Tetracyklin hämmar proteinsyntesen i prokaryota celler, men att det skulle göra det i eukaryota celler vid mindre än vid toxiska nivåer tror jag är osannolikt, åtminstone så påverkan motsvarar ovan nämnda nivåer.

krilleh
2006-09-19, 16:49
Tetracyklin hämmar proteinsyntesen i prokaryota celler, men att det skulle göra det i eukaryota celler vid mindre än vid toxiska nivåer tror jag är osannolikt, åtminstone så påverkan motsvarar ovan nämnda nivåer.

hmm.. Så bör jag oroa mig eller inte? är "prokaryota celler" någonting med muskelbildning att göra? Eller kommer jag kunna bilda lika mkt muskler som om jag inte tar tetracyklin?

Tolkia
2006-09-19, 19:13
Prokaryota celler = celler utan cellkärna, d.v.s. i huvudsak bakterier (antar att Grub syftar på någon cellstuide, då är det väl Escericia Coli eller något). Det du har i kroppen är (med några få undantag) eukaryota celler = celler med cellkärna.

krilleh
2006-09-19, 19:16
Prokaryota celler = celler utan cellkärna, d.v.s. i huvudsak bakterier (antar att Grub syftar på någon cellstuide, då är det väl Escericia Coli eller något). Det du har i kroppen är (med några få undantag) eukaryota celler = celler med cellkärna.

tyvärr säger inte det så mkt för mig. kan inte mkt om sådant här. Kommer detta påverka mitt muskelresultat eller inte? :D

Pox
2006-09-19, 19:29
tyvärr säger inte det så mkt för mig. kan inte mkt om sådant här. Kommer detta påverka mitt muskelresultat eller inte? :D

Nej. (så vitt vi vet)

Du har inga prokaryota celler i din kropp (förutom bakterierna som lever här och var i/på dig).
Och som Grub skrev verkar det i relevanta mängder bara hämma proteinsyntes i prokaryota celler.

Tolkia
2006-09-19, 20:00
Kommer detta påverka mitt muskelresultat eller inte? :D
Bara om du är en bakterie. :D

Pox
2006-09-19, 20:10
Det du har i kroppen är (med några få undantag) eukaryota celler = celler med cellkärna.

förresten ..man kan inte urskilja prokaryota celler och eukaryota bara utefter om de har kärna eller inte, eftersom då skulle våra röda blodkroppar vara prokaryoter, men de är de inte. Det finns fler definitioner på eukaryota celler (generellt kan man säga att prokaryoter är mindre avancerade). Alla kroppsegna celler i vår kropp är eukaryota, men visst, vår kropp innehåller 100-1000 ggr mer prokaryoter (bakterier) än kroppsegna celler, vi är en levande bakteriefarm. :)

Tolkia
2006-09-19, 20:22
förresten ..man kan inte urskilja prokaryota celler och eukaryota bara utefter om de har kärna eller inte, eftersom då skulle våra röda blodkroppar vara prokaryoter, men de är de inte. Det finns fler definitioner på eukaryota celler (generellt kan man säga att prokaryoter är mindre avancerade). Alla kroppsegna celler i vår kropp är eukaryota, men visst, vår kropp innehåller 100-1000 ggr mer prokaryoter (bakterier) än kroppsegna celler, vi är en levande bakteriefarm. :)
Jo, jag vet; jag började på det där med blodkroppparna, men gav upp det eftersom det kändes som om det förvirrade mer än det upplyste, så jag tillgrep skolboksdefinitionen.

Det där med bakterier kan man ha ganska roligt med när man pratar med folk som har lite "bakterieskräck" modell Linda Skugge, f.ö. Inte så snällt, men väldigt underhållande ibland. :devil:

Nutts
2006-09-19, 22:49
Sen har vi TNF-alfa härmare, men även där har fas III studierna stött på patrull. Jag misstänker att det var något sådant de fick i sig i England för en tid sedan då de höll på att kolavippen hela högen.

Lizard

Menar du TNF-alfa häMmare? De har funnits på marknaden i flera år nu, och används vid RA och crohns, med goda resultat. I England testades en s.k. superagonist till CD28-receptorn, som finns på immunsystemets T-celler. Detta ledde till kraftiga immunologiska reaktioner hos försökspersonerna och slog ut funktionen av olika organ.

Lizard
2006-09-20, 05:25
Menar du TNF-alfa häMmare? De har funnits på marknaden i flera år nu, och används vid RA och crohns, med goda resultat. I England testades en s.k. superagonist till CD28-receptorn, som finns på immunsystemets T-celler. Detta ledde till kraftiga immunologiska reaktioner hos försökspersonerna och slog ut funktionen av olika organ.
Jo. Vad det var i England visste jag inte. Tack.

Lizard

vega
2006-09-20, 06:49
Kanske en idiotisk fråga eftersom det är samma preparat men om man nu använder salva/ kräm ex Zone, är det samma inverkan på proteinsyntesen då? När man tar tablett så tar det ju i hela kroppen så att säga.

Lizard
2006-09-20, 10:40
Kanske en idiotisk fråga eftersom det är samma preparat men om man nu använder salva/ kräm ex Zone, är det samma inverkan på proteinsyntesen då? När man tar tablett så tar det ju i hela kroppen så att säga.
Gissar man, vilket jag tvingas till, så är verkan densamma - fast lokalt, dvs begränsad.

Lizard

Tolkia
2006-09-20, 10:46
Instämmer med ovanstående; åtminstone har jag fått höra att man skall vara försiktig med Zon/Voltaren gel etc. om man vet med sig att man får magbesvär av NSAID i tablettform, även om de är "snällare" än tabletterna.

Johannes
2007-03-19, 00:25

counter levels."

Am J Physiol Endocrinol Metab 282: E551–E556, 2002.

så alltså om man tar en ipren tablett en dag så påverkar det alltså inte träningen några dagar efter ? det är bara en dag den påverkar ?

Pox
2007-03-19, 01:03
Ibuprofen har en halveringstid på 2 timmar och har helt lämnat ditt system efter 24h, om man förutsätter att effekten inte är utdragen förbi dessa tidsramar så kommer inte en tablett ipren att påverka din proteinsyntes någon dag efter intag utan bara dygnet efter att du tog den.

King Grub
2007-04-28, 12:10
Bump!

NSAID påverkar även satellitcellaktivitet efter träning.

The consumption of nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) is widespread among athletes when faced with muscle soreness or injury, but the effects of NSAIDs on satellite cell activity in humans are unknown. In order to investigate this, 14 healthy male endurance athletes (mean VO2peak: 62 ml.kg(-1).min(-1)) volunteered for the study which involved running 36 km. They were divided into two groups, and received either 100 mg indomethacin per day or placebo. Muscle biopsies collected before the run and on days 1, 3, and 8 afterwards were analysed for satellite cells by immunohistochemistry with the aid of neural cell adhesion molecule (NCAM) and fetal antigen-1 (FA1) antibodies. Muscle biopsies were also collected from untrained individuals for comparison. Compared to pre-exercise levels, a 27% increase in the number of NCAM+ cells was observed on day 8 post exercise in the placebo group (P < 0.05), while levels remained similar at all time points in the NSAID group. No change was seen in the proportion of FA1+ cells, although lower levels were found in the muscle of endurance trained athletes when compared to untrained individuals (P < 0.05). These results suggest that ingestion of anti-inflammatory drugs attenuates the exercise-induced increase in satellite cell number, supporting the role of the cyclooxygenase pathway in satellite cell activity.

J Appl Physiol. 2007 Apr 26; The influence of anti-inflammatory medication on exercise-induced myogenic precursor cell responses in humans.

fluffy_ferret
2007-04-28, 12:22
Jag har samma problem som du :(
Har gått lite mer än en vecka och har fortfarande lite ont
När blir det bra? :(

Milia
2007-04-28, 13:13
Jag förstår inte vad satellitcellaktivitet är?

King Grub
2007-04-28, 13:41
Satellitceller är myoblaster som ligger inaktiva i muskelfibrerna mellan sarkolemma och basallamina. Inaktiva, vill säga, tills muskeln utsätts för intensiv belastning; då aktiveras satellitcellerna och initierar en rad processer relaterade till uppbyggnad och återhämtning.

Milia
2007-04-28, 14:18
Okej, tack!

Patrik Cutler
2007-05-01, 16:06
NSAID varje dag = kronisk och konstant nedreglerad proteinsyntes.

kronisk? betyder det att om man som jag äter antiinflamatoriskt (naproxen) i några veckor så får man nedreglerad proteinsyntes hela livet?

King Grub
2007-05-01, 16:08
Så länge medicineringen pågår.

Kischen
2008-11-06, 09:41

Såg att Lizard hade svarat så bra han kunde och undrar om någon vet mer om detta. Behandlar jag en punkt på kroppen med gel, så är det just där det har effekt, negativt och positivt så att säga?

Har lite känningar i axeln och troligtvis är det lite inflammerat.

Zerohero
2008-11-08, 22:10
Sorligt med så mycket som hämmar proteinsyntesen. Men kan man inte dra nytta av kunskapen, genom att istället ta något som stimulerar prostaglidin syntesen? för om en del av den anaboliska verkan kommer från inflammationen i muskeln så borde väl en större inflammatorisk respons uppreglera protein syntesen ännu mera?

Har för mig att arkidonsyra ökar på prostaglidinerna, därför används det mycket inom endel kretsar. Synd att det är jättedyrt och måste köpas utomlandsifrån. Att höja inflammationerna i kroppen å andra sidan kanske inte är så hälsosamt är en annan historia.

Ola Wallengren
2008-11-09, 13:27
Sorligt med så mycket som hämmar proteinsyntesen. Men kan man inte dra nytta av kunskapen, genom att istället ta något som stimulerar prostaglidin syntesen? för om en del av den anaboliska verkan kommer från inflammationen i muskeln så borde väl en större inflammatorisk respons uppreglera protein syntesen ännu mera?

Har för mig att arkidonsyra ökar på prostaglidinerna, därför används det mycket inom endel kretsar. Synd att det är jättedyrt och måste köpas utomlandsifrån. Att höja inflammationerna i kroppen å andra sidan kanske inte är så hälsosamt är en annan historia.

Det finns en svensk kosttillskottstillverkare som säljer arakidonsyra, i annat fall är det bara att börja äta kycklinghjärta. Det gjorde jag, gick upp 18kg fettfri massa på 20 veckor!

Danny Devito
2008-11-09, 15:30
Det finns en svensk kosttillskottstillverkare som säljer arakidonsyra, i annat fall är det bara att börja äta kycklinghjärta. Det gjorde jag, gick upp 18kg fettfri massa på 20 veckor!

Muskelminne is the shit!

AsTfL
2008-11-09, 17:26
Diklofenak i form av salva då?Påverkar den proteinsyntesen negativt i hela kroppen eller bara lokalt?

Ola Wallengren
2008-11-09, 21:50
Muskelminne is the shit!

Ja, det kan man säga, men jag utelämnade den detaljen eftersom jag pushar för kycklinghjärta.

stevebc
2009-01-07, 22:07
Enligt den här studien så är PGF2a inte förhöjd efter styrketräning i mer än högst 24h, det skulle därför förmodligen vara helt ok att använda nämda läkemedel 24h efter senaste styrketräningspass utan någon påverkan på proteinsyntesen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16520030&query_hl=7&itool=pubmed_docsumOkej. Har fått nån förbannad inflammation i bröstryggen av dagens pass men vill samtidigt inte sänka proteinsyntesen eftersom det var oerhört tungt och hög volym. Väntar 18 timmar till sen tar jag Diklofenak. Det är inget akut jag behöver bota och smärtan är lindrig, men jag vet att Diklofenak gör underverk mot den. Senast jag hade smärta på samma ställe tog jag Diklofenak för en akut bristning i min ljumske och då försvann även problemen i bröstryggen för att inte komma tillbaka förrän nu 3 månader senare.

Tolkia
2009-01-07, 22:15
Med det tidsspannet är det nog inte fråga om en inflammation, kanske hellre om någon typ av överansträngningsskada.

Anders The Peak
2009-01-07, 22:31
Jag tycker att ni överreagerar på småsaker som inte har någon betydelse i sammanhanget utan att avstå kan innebära långvariga problem med envisa inflammatoriska processer.
Om man kikar på personer med inflammation som behandlas med Diklofenak så får de rätt snart en förbättrad muskelstatus pga den minskade inflammationen i muskeln/senfästen och de inflammerade delarna får en chans att läka.
Medicinering, rehabilitering och aktiv vila tills problemet har läkt ut.

Men sanningen är att de flesta som ligger i topp äter rätt rediga doser diklofenak regelbundet.

stevebc
2009-01-07, 22:43
Med det tidsspannet är det nog inte fråga om en inflammation, kanske hellre om någon typ av överansträngningsskada.Idag uppkom smärtan en halvtimme efter träningen som var knäböj med dräkt, vilket medför +50kg jämfört med övriga arbetsvikter. Senast jag fick den här ansträngnignsskadan eller vad det nu är så kändes det på exakt samma sätt, jag fick det av samma träning, alltså knäböj med dräkt, men det vägrade släppa! Det var i ryggen och gnetade i ca 3-4 veckor men släppte helt och hållet efter en vecka på diklofenak. Är därför rädd att det ska utveckla sig till något kroniskt igen och vill därför sätta stopp för det så tidigt som möjligt.

Hur som haver så tar jag en liten tablett imorgon och ev. till helgen så får vi se. Inget akut som sagt men har två av mitt livs viktigaste tävlingar på gång så vill inte att det ska sprida sig.

Men sanningen är att de flesta som ligger i topp äter rätt rediga doser diklofenak regelbundet.Oj! Är det så illa?

Dachek
2009-01-08, 02:47
Väldigt tråkig läsning. Själv äter jag dubbel dos naproxen på recept för trilskande handleder och har fått rådet att äta maxdosen alvedon dygnet runt för en svullen gangleon i väntan på eventuell operation i vår.
Men då alternativet är att inte träna alls pga smärta antar jag att det är något man får stå ut med. :-/

Anders The Peak
2009-01-09, 19:51
Jag tycker att ni överreagerar på småsaker som inte har någon betydelse i sammanhanget utan att avstå kan innebära långvariga problem med envisa inflammatoriska processer.
Om man kikar på personer med inflammation som behandlas med Diklofenak så får de rätt snart en förbättrad muskelstatus pga den minskade inflammationen i muskeln/senfästen och de inflammerade delarna får en chans att läka.
Medicinering, rehabilitering och aktiv vila tills problemet har läkt ut.

Men sanningen är att de flesta som ligger i topp äter rätt rediga doser diklofenak regelbundet.
Jag måste ändra på mig i frågan och säga att man inte bör använda de här preparaten utan försöka stå ut och låta skadan läka ut under en tid. Det verkar även som de här preparaten förstör läkningen dvs förbättrar inte något i själva skadan utan tar bara bort smärtan och inger tron att skadan är läkt och troligen förvärrar situationen pga att man belastar skadan för tidigt.
Mer är beskrivet i Svensk Idrottsmedicin nr 4-08. Länk till tidningen: http://www.simf.se/images/stories/tidskriften/Sv%20Idrottsmed%204-08_low.pdf

stevebc
2009-01-09, 21:54
Åfan. I vilket fall blir det en (rolig?) helg för mig utan diklofenak. Gillar inte läkemedel och om det nu inte hjälper heller så skippar jag det helt.

Tolkia
2009-01-09, 21:55
Jag tror inte att man kan vara kategorisk och rakt av säga "man skall" eller "man skall inte" använda t.ex. diklofenak. I vissa fall är de att rekommendera, i andra inte. Vad man kan säga, är att man inte skall tro att de är universalmedel som botar vad som helst, när som helst, och att man inte, inte, inte på eget initiativ skall ta för vana att konstant knapra dem för att dämpa smärtan så att man kan träna när man inte borde (det finns fall där detta rekommenderas av sakkunnig behandlare, men det är ju en helt annan sak). Överanvändning är alldeles för vanligt, och slutar gärna med att rehabtiden blir mycket längre än vad den hade blivit om man tagit hand om skadan från början. Jag skulle säga att ett okritiskt användande av diklofenak är betydligt farligare än substansen som sådan.

Obs. för tydlighetens skull att jag nu inte talar om en enstaka tablett vid ett enstaka tillfälle.

Anders The Peak
2009-01-09, 22:18
Jag tror inte att man kan vara kategorisk och rakt av säga "man skall" eller "man skall inte" använda t.ex. diklofenak. I vissa fall är de att rekommendera, i andra inte. Vad man kan säga, är att man inte skall tro att de är universalmedel som botar vad som helst, när som helst, och att man inte, inte, inte på eget initiativ skall ta för vana att konstant knapra dem för att dämpa smärtan så att man kan träna när man inte borde (det finns fall där detta rekommenderas av sakkunnig behandlare, men det är ju en helt annan sak). Överanvändning är alldeles för vanligt, och slutar gärna med att rehabtiden blir mycket längre än vad den hade blivit om man tagit hand om skadan från början. Jag skulle säga att ett okritiskt användande av diklofenak är betydligt farligare än substansen som sådan.

Obs. för tydlighetens skull att jag nu inte talar om en enstaka tablett vid ett enstaka tillfälle.

Läste du artiklarna i tidningen?

Tabletterna har betydelse för smärtlindring men de är inte att rekommendera för läkning.

Anders The Peak
2009-01-09, 22:32
Åfan. I vilket fall blir det en (rolig?) helg för mig utan diklofenak. Gillar inte läkemedel och om det nu inte hjälper heller så skippar jag det helt.
Stevebc jag själv äter nästan alltid 25 mg diklofenak innan mina pass för att känna mig något så när smärtfri. Det är inget att oroa sig för.
Problemet är när man är ordinerad 50mg *2-3/dag pga av en skada och då känner sig helt smärtfri och tror att preparatet har en läkande effekt och tränar på som vanligt. Det orsakar säkert ett stort antal onödiga långa "kroniska" inflammationssmärtor.

Tolkia
2009-01-09, 23:05
Läste du artiklarna i tidningen?
Ja? Kvarstår ju att diklofenak ibland kan/bör användas, ibland inte (och att man inte skall laborera alltför mycket själv). Jag har för min del aldrig påstått att de läker. Det är en fråga om att väga förtjänster mot nackdelar. Och det du skriver i ditt inlägg till stevebc ovan skiljer sig föga från vad jag skrev.

stevebc
2009-01-10, 02:24
Stevebc jag själv äter nästan alltid 25 mg diklofenak innan mina pass för att känna mig något så när smärtfri. Det är inget att oroa sig för.
Problemet är när man är ordinerad 50mg *2-3/dag pga av en skada och då känner sig helt smärtfri och tror att preparatet har en läkande effekt och tränar på som vanligt. Det orsakar säkert ett stort antal onödiga långa "kroniska" inflammationssmärtor.Va i...?! Inför nästan alla pass? Är det någon speciell långtidsskada du har?

Det jag talar om är en rotatorcuff (tror jag, smärtan är i högra delen av bröstryggen) jag får av ovanligt tung knäböj samt just nu en slitenhet i korsryggen av samma orsak. Planen var att ta några vilodagar + diklofenak nu till måndag för att påskynda läkningen. Smärtan har jag inga problem med, och är det så att läkningen t.o.m. förvärras av preparatet så kommer jag givetvis dumpa det. Vilket jag har gjort.

Jag är medveten om att den enda hållbara lösningen är att stärka de muskler som jag överanstränger, stretcha osv.

Vad tror ni om is, värme, massage osv - har dessa metoder samma effekt som diklofenaken eller kan de påskynda återhämtningen?

King Grub
2009-01-10, 10:25
Det faktum att diklofenak ökar risken för plötslig död rätt kraftigt borde också göra att man tänker sig för.

Anders The Peak
2009-01-10, 16:47
Det faktum att diklofenak ökar risken för plötslig död rätt kraftigt borde också göra att man tänker sig för.

Jag skrev ett dumt inlägg som du gärna kan redigera så att det inte uppmanar till dumheter i onödan.

DGARD
2009-01-11, 09:58
Nu har jag iofs försökt vila mig iform dom sista 10 åren men detta var klart intressant (eller oroväckande).

Jag har Ulcerös Colit och har i många år ätit Asacol. Jag har alrig styrketränat då "frisk" och att jag ätit asacol kan kanske förutom att jag i perioder haft olika nivåer av inflammation också påverkat att jag trots att jag åt bättre än dom flesta ändå hade sjukt mycket längre återhämtningsperioder.

Då vi tränade körde vi en 3 split då varje muskelgrupp tränades igenom 1 gång per vecka. Det var alltid på gränsen att jag kände mig fräsch genom att vila en vecka. Jag provade t om rullande program där varje muskelgrupp kördes igenom var 9e dag.

Jag googlade lite på Asacol och blev inte helt klart på om det klassas som en nsaid. Innehåller tydligen mesalamin eller nåt åt det hållet som molekulärt är nästan som aspirin vilket är en nsaid.

Om det nu är en nsaid så känns det ju inte alls bra att käka det kontinuerligt. Har de senaste åren mått väldigt bra och trappat ner medicineringen och även slutat med en imunförsvarsdämpande som jag också ätit i många år. Men kanske skulle försöka sluta helt..

King Grub
2009-01-11, 11:14
En ny review.

Use of some nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) is associated with increased cardiovascular risk in several patient groups, but whether this excess risk exists in apparently healthy individuals has not been clarified. Using a historical cohort design, we estimated the risk of death and myocardial infarction associated with the use of NSAIDs. Participants in the study were selected from the Danish population and were defined as healthy according to a history of no hospital admissions and no concomitant selected pharmacotherapy. The source population consisted of 4,614,807 individuals, of whom 1,028,437 were included in the study after applying selection criteria. Compared to no NSAID use, hazard ratios (95% confidence limits) for death/myocardial infarction were 1.01 (0.96-1.07) for ibuprofen, 1.63 (1.52-1.76) for diclofenac, 0.97 (0.83-1.12) for naproxen, 2.13 (1.89-2.41) for rofecoxib, and 2.01 (1.78-2.27) for celecoxib. A dose-dependent increase in cardiovascular risk was seen for selective COX-2 inhibitors and diclofenac. Caution should be exercised in NSAID use in all individuals, and particularly high doses should be avoided if possible.

Clin Pharmacol Ther. 2008 Nov 5. Risk of Myocardial Infarction and Death Associated With the Use of Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAIDs) Among Healthy Individuals: A Nationwide Cohort Study.

http://www.nature.com/clpt/journal/vaop/ncurrent/full/clpt2008204a.html

Tolkia
2009-01-11, 11:27
DGARD: Din situation är ju en helt annan än situationen för den som har en träningsskada att bli av med. Ulcerös colit har antagligen konsekvenser på sikt även det, och man måste s.a.s välja mellan pest och kolera; mellan effekterna av sjukdomen och biverkningarna av medicineringen. Diskutera saken med din läkare.

PiNG.
2009-01-22, 23:30
Ok jag bumpar lite här.

Satt i bastun häromdagen och pratade med en pensionär som skadat sig genom för hård ansträngning på gymmet. (Sittade ryggdrag) Hade haft ett litet uppehåll, körde normalt med 40 kg, lastade på samma vikter efter uppehållet, och ajaj var ett faktum. Är någonting i axeln som ska rehabiliteras, vet inte exakt vad. (Han vet, men inte jag, kommer inte ihåg)

Han berättade att han slängde i sig 2 panodil varje kväll, innan han går och lägger sig, för att det gör ont. Jag berättade för honom att det förmodligen inte är så bra att knapra panodil varje kväll, med tanke på vad jag läst i denna tråden. Den rehaben han kör för axeln, blir väl ganska lidande om han knaprar piller varje dag. Det verkade inte som det var en läkare/sjukgymnast som ordinerat honom det, för han skulle kolla upp det med hans sjukgymnast, hur han skulle gå tillväga.

Vet att det kan behövas tabletter för att dämpa både smärta och inflammationer, men att tugga panodil varje dag i flera veckor?

Tolkia
2009-01-23, 07:49
Är det så att han inte kan sova på nätterna för smärtan är det nog klokare att äta panodil och kunna sova + genomföra rehab. Det finns ganska många tillfällen i livet när det inte går att vara optimal. Sedan skall man inte överdriva effekten av två panodil om dagen, heller.

stybb
2009-01-23, 12:09
Det som är mest slående är ju hur folk självmedicinerar sig och hur lite folk egentligen vet om läkemedel.

Man ser ju skrämmande exempel där folk tar 3 olika ASA mediciner och tror det är toppen för de heter olika namn. Hej magsår!

Har det gått så långt att man behöver ta mediciner för att kunna träna tycker jag att man ska tänka om, söka för det.

-Englund
2009-02-13, 13:00
Hej! Har läst genom denna tråd nu. Det är så att om cirka 6 veckor ska jag på ett test, som jag behöver öka i 2 styrkeövningar inför (den ena ska jag klara 40 reps och den andra 8). Jag vill verkligen försöka allt jag kan för att klara detta! Det är så att jag har haft problem med ett visst ledband i knäet, som förmodligen är inflammerat, som gjort att det varit svårt att träna, men nu går det bra att träna, jag kan känna av det någon gång ibland, nästan oftare när jag är inaktiv. Jag KAN springa osv, jag kan göra allt jag vill göra utan problem. Får mest ont när jag står stilla eller t ex ligger stilla.

Men jag vill ju bli av med detta problem! Finns ju en möjlighet att det blir värre. Så nu har jag fått 100 tabletter Voltaren T som jag ska ta 3 ggr om dagen tills problemen försvinner. Om de inte gör det så ska de lossa på fästena(ta bort ledbandet helt enkelt). Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva för att ge bra information om läget. Men nu undrar jag i alla fall om det är någon kunnig som har någon tanke att dela med sig? Är det lika bra att vänta tills efter dessa tester och starta kuren då istället?

-Englund
2009-02-14, 13:39
Nu har det gått 24 timmar och 39 minuter, är det verkligen ingen som har nåt att säga?:)

-Englund
2009-02-15, 18:40
nu har det gått 2,5 dygn, jag tänker inte sluta tjata för ens någon säger till mig att skapa en egen tråd:)

-Englund
2009-02-18, 22:14
Ärligt talat kan någon vara god att bidra lite här, börjar känna mig lite för spammig. Känns väldigt onödigt att starta en ny tråd.

Ola Wallengren
2009-02-18, 22:19
Varför frågar du inte den läkaren som skrev ut voltaren? Du fick väl någon sorts ordination.
För övrigt, har du läst tråden så framgår det väl att om du klarar dig utan så är det förmodligen bäst.

Musselbank
2009-03-05, 05:44
Om man försöker tygla en inflammation, finns det kunskap om vilken NSAID som är att föredra? Jag behöver inte smärtlindringen. Jag har kört på måttfulla mängder ibuprofen som har god effekt men upptäckte att naproxen stoltserar med längre verkanstid... sen finns det visst en till i familjen.

Tolkia
2009-03-05, 09:54
Det kan nog bero på vad det är för inflammation. Det är inte ens säkert att det, om du inte behöver smärtlindringen, bör ta NSAID; i vissa fall är det mer effektivt att låta inflammationen läka ut på egen hand. Prata med din läkare.

Flowmotion
2009-03-05, 21:04
Åter igen... Vet någon hur pass illa det är att smeta på NSAID i form av gel? Hämmar den bara proteinsyntesen lokalt, eller har den lika stor negativ inverkan som tabletterna?
Har Voltaren Gel nu som jag geggar på på mina värkande underarmar, ska göra detta i en vecka, vilket inte är någon big deal egentligen, men det vore roligt att veta om det finns skillnad på gel och tabletter...

Dan S
2009-03-06, 16:13
Jag har tennisarmbåge. Jag har haft det i 5-6 veckor. Det gör inte jätteont, men jag känner ju att det är någon inflammation eller något då jag sträcker armbågen och knyter handen.

Till frågan; Jag har alltså Voltaren 11.6mg/g GEL som jag smörjer på, och ämnet är Diklofenakdietylamin. Men jag tros inte bli mycket bättre utav 1 veckas in smörjning 4 gånger om dagen. Borde jag byta, eller köra på? Den kanske inte går djupt nog för att höger sidan av armbågen ska kunna "ta upp" det?

King Grub
2009-03-06, 16:37
Det finns inga studier på salvor/gel och en ev påverkan på den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen.

Tolkia
2009-03-06, 16:46
Jag har för mig att Grub postat något om hur litet det systemiska upptaget av NSAID-gel är tidigare, och att det var ganska litet. Alltså borde en eventuell effekt på den totala proteinsyntesen också vara ganska liten.

Ang. den terapeutiska effekten av NSAID-gel skall man komma ihåg att gelen lindrar snarare än botar. Det fungerar alltså inte att dämpa smärtan med gel och sedan träna på som vanligt och tro att gelen skall lösa problemet. Inflammationer kan ta ganska lång tid på sig för att läka ut.

Dan S
2009-03-06, 20:42
Vore det bättre att ta starka anti inflamma via tablettform och rehabba istället för att enbart köra voltaren hel och rehabba? Nu kan jag ju inte köra biceps eller tunga övningar där jag belastar armbågen, så jag förlorar ju muskler av utebliven tung träning, men jag förlorar även muskler utav att ta anti inflamma.

Det kanske vore bättre om man tar starka anti-inflammatoriskt även om det är proteinsyntes nedsättande för att sedan börja om igen, istället för att kämpa på med en kronisk inflammation, som tar månader att läka?

Tolkia
2009-03-06, 20:49
Det där är en fråga för läkare och sjukgymnast (jag antar att du rehabtränar under ledning och inte på eget bevåg, så att du är säker på att du är i ett läge där rehab är det rätta) och inte för internet där vi inte vet hur din skada ser ut. Så mycket kan jag dock säga som att inställningen "ta starka antiinflammatorika för att kunna träna" inte kommer att göra dig frisk. Har du gått med det i sex veckor tror jag inte att en Voltarenkur kommer att göra några underverk; det är långt ifrån det mirakelmedel det ibland framställs som. Det kan vara så att du helt enkelt måste låta tiden göra sitt jobb.

mikaelj
2009-03-06, 20:53
Utöver att Voltaren kvaddar magen är det väldigt lätt att anstränga sig mer än vad man borde, vilket gör att läkeprocessen tar ännu längre tid. Jag har varit där själv...

Dan S
2009-03-06, 21:38
Nej, jag lider inte utav min skada, därav har jag inte gått och fått den kollad. Det är en minimal inflammation, jag bara vet det. Det smärtar i vissa lägen i yttre sidan utav armbågen, och jag tränar väldigt lätt för att få blodgenomströmning i armbågen. Dvs fjädervikter ala 25 reps. Det jag undrar är om jag ska få det fixat med "större" saker än en GEL-voltaren? Jag fick känningar för 6 veckor sedan, 3 veckor efter det blommade det ut, och nu i 3 veckor har jag haft smärtor då jag sträcker armbågen, det är aningen bättre nu men det går sjukt segt. Har använt gel i 1 vecka regelbundet. Bör jag fokusera på att få bort den här inflammationen, för att sedan kunna träna normalt, eller köra med GEL-voltaren tills det gått ut, jag antar att det går snabbare med tabletter och grejjer efter att man gått och kollat upp armbågen hos en läkare som kan fastställa diagnos.

Tolkia
2009-03-06, 22:36
Jag tycker helt klart att du skall gå och få ditt problem kollat.

MrF
2009-03-20, 23:43
Så om jag har kört ett träningspass, kommer hem och 1 timma senare finner jag mig med en jävla huvudvärk. Sabbar det hela träningspasset att ta en ipren då?

King Grub
2009-03-21, 10:55
Vad mer skall svaras på det som inte redan står i tråden?

MrF
2009-03-21, 17:19
sry, vart trött och hade ont i huvudet :S

Sudo
2009-10-10, 12:41
Grymt bra läsning. Tack grubb och alla mer.

Couture
2009-10-10, 12:44
Hej!

Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes något med "tetracykel".
Jag har en sjukdom som gör så att jag måste äta Tetralysal varje dag, för annars får jag stora bulor på mitt huvud. När jag äter Tetralysal så går bulorna bort och när jag slutar äta Tetra så kommer bulorna tillbaka.

Därför tänkte jag fråga nu för att vara säker, kan Tetralysal påverka muskelresultaten?

Tack!

Pepz
2009-10-10, 12:58
Hej!

Jag läste igenom tråden och såg att det nämdes något med "tetracykel".
Jag har en sjukdom som gör så att jag måste äta Tetralysal varje dag, för annars får jag stora bulor på mitt huvud. När jag äter Tetralysal så går bulorna bort och när jag slutar äta Tetra så kommer bulorna tillbaka.

Därför tänkte jag fråga nu för att vara säker, kan Tetralysal påverka muskelresultaten?

Tack!

du får skilja på antibiotika och NSAID

http://sv.wikipedia.org/wiki/NSAID
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antibiotika

Couture
2009-10-10, 13:05
du får skilja på antibiotika och NSAID

http://sv.wikipedia.org/wiki/NSAID
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antibiotika

Helt klart.

Men om man kunde få be snällt om ett ja eller nej till om Tetralysal påverkar ens Muskelresultat.

Trance
2009-10-10, 15:20
Helt klart.

Men om man kunde få be snällt om ett ja eller nej till om Tetralysal påverkar ens Muskelresultat.

Förmodligen nej.

King Grub
2009-10-10, 15:35
Tetracyklin minskar muskelnedbrytning, åtminstone hos råttor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/fref.fcgi?PrId=5246&itool=AbstractPlus-def&uid=19516083&nlmid=101084496&db=pubmed&url=http://www.ismni.org/jmni/pdf/36/03CARMELI.pdf

Couture
2009-10-10, 17:28
Förmodligen nej.

Tack så mycket.

Tetracyklin minskar muskelnedbrytning, åtminstone hos råttor.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/utils/fref.fcgi?PrId=5246&itool=AbstractPlus-def&uid=19516083&nlmid=101084496&db=pubmed&url=http://www.ismni.org/jmni/pdf/36/03CARMELI.pdf

Tror jag är kär i dig på grund utav alla bra posts. Tack igen, ska läsa.

LunaSpice
2009-10-11, 16:03
Nu har jag iofs försökt vila mig iform dom sista 10 åren men detta var klart intressant (eller oroväckande).

Jag har Ulcerös Colit och har i många år ätit Asacol. Jag har alrig styrketränat då "frisk" och att jag ätit asacol kan kanske förutom att jag i perioder haft olika nivåer av inflammation också påverkat att jag trots att jag åt bättre än dom flesta ändå hade sjukt mycket längre återhämtningsperioder.

Då vi tränade körde vi en 3 split då varje muskelgrupp tränades igenom 1 gång per vecka. Det var alltid på gränsen att jag kände mig fräsch genom att vila en vecka. Jag provade t om rullande program där varje muskelgrupp kördes igenom var 9e dag.

Jag googlade lite på Asacol och blev inte helt klart på om det klassas som en nsaid. Innehåller tydligen mesalamin eller nåt åt det hållet som molekulärt är nästan som aspirin vilket är en nsaid.

Om det nu är en nsaid så känns det ju inte alls bra att käka det kontinuerligt. Har de senaste åren mått väldigt bra och trappat ner medicineringen och även slutat med en imunförsvarsdämpande som jag också ätit i många år. Men kanske skulle försöka sluta helt..

Asacol räknas inte till NSAID utan som immunsupressiv underhållsbehandling vid ulcerös kolit eller mb crohn. Finns andra 5-ASA preparat som också kan användas. Det är aminosalicylsyra som är den aktiva substansen och som agerar antiinflammatoriskt i tarmslemhinnan.

Hur stora doser tar du? 2x400 mg?

Trance
2009-10-11, 16:35
Asacol verkar som sagt lokalt i tarmen så man behöver nog inte vara orolig över träningspåverkan (antar jag).

johanhej
2009-10-11, 17:56
Har läst igenom tråden någorlunda men ser inget om mängden smärtstillande som intas.

Jag har sen i onsdags käkat 400 mg ibumetin varje kväll (dragit ut visdomstand). Har dock tränat på som vanligt. Har min träning varit helt bortkastad pga den mängd NSAID jag fått i mig?

-Englund
2009-10-11, 20:39
Nej

johanhej
2009-10-11, 20:43
Nej

enkelt och koncist. Tack :)

Yip_man
2009-10-11, 21:15
Asacol verkar som sagt lokalt i tarmen så man behöver nog inte vara orolig över träningspåverkan (antar jag).

nä jag käkar 2x400 och är grov som få:D

bragd
2009-10-23, 16:58
Nu har jag inte kikat igenom hela tråden, men hur ligger det till med Voltaren gelen? Diklofenak som är den verksamma substansen är ju faktiskt en NSAID det med, men verkar den bara "lokalt" vid gelen? Inte samma sak som att käka tabletterna? Ursäktar mig om denna fråga har tagits upp frekvent och svarats lika ofta!

Mvh Bragd

Tanner
2009-10-23, 21:24
Man ska kanske inte bara prata negativt om NSAIDs preparat, gäller att se hela bilden.

Tex har man visat att äldre där man ofta ser en grundinflammation (antagligen en stor orsak till sarkopeni) får en positiv effekt på proteinsyntesen när de äter NSAIDs när de styrketränar. Viktigare att dämpa en inflammation som är på 24/7 än att syntesen blir ngt dämpad efter träningen.

http://www.fasebj.org/cgi/content/meeting_abstract/22/1_MeetingAbstracts/753.31
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19752122

MAXX
2009-10-30, 03:50
Säger väl sig självt att antiinflammatoriska medeciner minskar proteinsyntesen. Inflamation/träninsvärk är kroppens signal på att muskeln/senorna/ligament/leder behöver vila och at de håller på att bygga upp sig. Så följ kroppens signaler och vila den delen som är inflammerad tills det känns bra fortsätt inte träna med massa medeciner som stoppar kroppens signaler/mekanismer.

Common sense 101

PiNG.
2009-10-31, 15:25
Säger väl sig självt att antiinflammatoriska medeciner minskar proteinsyntesen.

Common sense 101

Inte ett dugg självklart för den som inte har en aning. Jag har varit tränande nästan hela livet. Ingen som berättat det för mig. Fick veta det i denna tråden.

Det som är självklart är att folk inte vågar fråga vissa saker dom vill ha reda på, för att vissa tycker att allt är självklart, och dumförklar alla som undrar med: citat "Common sense 101"

Aljo
2010-02-23, 18:05
Får ont i baksidan av låret, vid tunga mark/böjar. Började igår med 400mg ibumetin och hade tänkt mig 2 tabbleter om dagen(i 2veckor) samt att jag vilar benen i 2 veckor.

Tror de är en mildare inflamation och väljer tabbleter före gel för att jag inte vet om gelen når mitt problemområde i låret.

Låter detta klokt? eller är de smartare att skrippa tabbleterna? Fått rådet av en gammalstyrkare, tror han var sjukgymnast eller något åt de hållet.

Mvh Aljo

itwillbe
2013-09-25, 10:53
Tog en Ipren för 10 min sen kan jag träna om en timma?? Påverkas protiensyntes? Ipren 400 mg,

Tagit nu en vecka eller så för dämpa tanden. Gjort operation

mattilainen
2013-09-25, 11:17
Nu har jag inte kikat igenom hela tråden, men hur ligger det till med Voltaren gelen? Diklofenak som är den verksamma substansen är ju faktiskt en NSAID det med, men verkar den bara "lokalt" vid gelen? Inte samma sak som att käka tabletterna? Ursäktar mig om denna fråga har tagits upp frekvent och svarats lika ofta!

Mvh Bragd

gel tas upp systemiskt också.

Alltidxx
2013-10-09, 11:47
gel tas upp systemiskt också.
Man undrar stilla hur mycket som tas upp systemiskt och om effekten av gel verkligen blir bättre än tabletter.

Det finns många andra (obehagliga) anledningar till att undvika kronisk medicinering med NSAID.
Det är dessa jag letar efter för att bilda mig en uppfattning om vilket preparat som med god antiinflamatorisk effekt är det minst dåliga att ta för styrkeatlet under kort tids vila med förhoppningen att styra upp nykommen inflammation så den inte blir kronisk.
Då intresserar man sig ju för en slags helhetsbild över beaktansvärda (avsevärda) biverkningar där en av dessa är kraftig nedreglering av proteinsyntes men framförallt sådant som plötslig död och toxitet för lever och liknande.

Det känns som att det borde gå att hitta ett mer vägledande svar än 100% "det beror på". Jag hittade inte svaret i denna tråd eller någon annan tråd som handlar om inflammationer men postar här då denna är den mest kvalitativa tråden jag hittade. Det går ju internetsöka på "biverkningar" för respektive preparat eller aktiv substans men jag skulle ändå gärna höra från någon som tänkt på dessa saker förut. Ofta kommer information då fram som inte var uppenbar i en lista över biverkningar. I vilken grad sker vilka biverkningar o s v?

King Grub
2013-10-09, 12:19
Det brukar stå "färre än 1 på 10000" och liknande.

Tolkia
2013-10-09, 14:57
... med förhoppningen att styra upp nykommen inflammation så den inte blir kronisk.
Det är rätt oklart vad det egentligen är du undrar. Vill du ha vettiga råd måste du nog skriva ut vad det är för fel på dig och vad du vill åstadkomma med medicinering. Det här med att knapra NSAID för att inte drabbas av kroniska inflammationer dyker upp lite nu och då, men om man inte har någon inflammationsssjukdom så får man inte "kroniska inflammationer" bara sådär. När motionärer/idrottare drabbas av långvariga skador och smärttillstånd handlar det nästan alltid om att man inte respekterat skadan/smärtan från början, utan tränat på fast det gör ont, eftersom man inte står ut med att vila, eller ändra sin träning. Det finns tillstånd där man t.ex. skall rehabträna fast det gör asont (hälsenerehab är en klassiker), men skall man ägna sig åt sådant tycker jag att man skall ha blivit undersökt av någon som vet vad vederbörande håller på med (ingen kan undersöka över internet) och ha något slags handledning. Man botar extremt sällan sina skador med NSAID; deras främsta effekt är att göra livet hanterbart medan man väntar på att kroppen skall läka (det är t.ex. inte kul att ha så ont att man inte kan sova, och att inte sova är givetvis ingen hit för läkningen).
Man undrar stilla hur mycket som tas upp systemiskt och om effekten av gel verkligen blir bättre än tabletter.
Vad som är bättre beror på vilken skada/vilket smärttillstånd man har. Det systemiska upptaget är inte enormt, men det beror ju också på hur mycket du smörjer.

Information om biverkningar och effekter av överdosering hittar du t.ex. i FASS. Där finns i regel utskrivet hur vanliga biverkningarna är. Om du vill ha något slags exakt svar på hur mycket proteinsyntesen minskar för vilka doser är det PubMed du får leta på. Notera dock att effekter på proteinsyntes/läkningstid etc. inte skiljer mellan "styrkeatleter" och vanliga människor. Behöver man som i övrigt väsentligen frisk äta NSAID tycker jag att man skall välja utifrån vad som passar ens behov, d.v.s. en som lindrar smärtan bra och som man tolererar bra.

Alltidxx
2013-10-09, 15:14
Jag har sedan tidigare blivit dignostiserad med kronisk inflammation i båda axlarna men har gjort förändringar i träningsvolym och annat vilket gjort att tillståndet avsevärt bättrats. Det kommer inte försvinna med NSAID, det vet jag. Dock har jag nu fått känning av quads fästen i knäskålen. Det ömmar när jag trycker på överkanten av knäskålarna. Det är inte vanlig träningsömt för det har även plötsligt stungit till över knäskålen när jag gått (förra veckan). Detta har kommit till följd av hård benträning. Nu är det mest ömt dock. Detta hoppas jag kunna lösa genom att vila helt i fem dagar nu och för ökad effekt av vilan lägga till Voltaren 50mg per dag. Vad jag förstår är det en vanlig dosering för "vanliga" problem. Normalt tränar jag 3-1-3. Gym enbart. Det känns inte som någon självmedicinering på oroväckande nivå.

Tolkia
2013-10-10, 08:04
Bra beskrivning! Det låter ju, som du skriver, lite som att det kan vara något senfäste som fått sig en kyss.

För fem dagar tycker jag att man skall unna sig att inte fundera så mycket över proteinsyntesen (det hinner ärligt talat inte hända mycket på fem dagar, och det är ju i vilket fall som helst inte så att all syntes i kroppen upphör) utan välja ett preparat som funkar bra för ens besvär. Har man hjärtsjukdomar eller liknande får man vara lite mer selektiv; vissa NSAID har högre risk för proppar, plötsligt hjärtdöd etc. Jag brukar välja Naproxen själv, men det är mest för att jag tycker att jag får mindre biverkningar av dem än av Voltaren.

Alltidxx
2013-10-10, 08:35
Ok tack för svar. Nu har det gått ett par dagar utan att jag gått till Apoteket och på fredag kommer jag dricka lite alkohol så det blir nog att jag bara vilar ändå, utan medicin. Hoppas det är tillräckligt.

Couture
2015-02-18, 23:30
Så om man har ont i huvudet etc och tar en paracetamol, är det lika bra att vila bara då eftersom muskeltillväxten inte fungerar iallafall? Eller kan man träna oavsett, med andra ord, är det värt att träna när man tagit paracetamol? tack

Sheogorath
2015-02-18, 23:35
Man får tänka så här: det är fullständigt orimligt att någon som knaprat paracetamol (eller diklofenak) varje dag inte skulle få någon muskeltillväxt alls av styrketräning. D.v.s. att år ut och år in se exakt likadan ut trots mängder av träning.

Alltså är det bättre att träna än att inte göra det, om inget hinder föreligger p.g.a. åkomman man tar piller mot (vilket det ju ofta, men inte alltid gör).

Agitator
2015-02-18, 23:53
Om man tränar året runt, så kan man ta lite ofrivillig vila för hälsans bästa.

Alltid glad när det sker ofrivillig vila. Bra att kroppen får extra viloperiod helt enkelt utöver allt nötande året runt.

forslund
2015-02-19, 06:59
Man får tänka så här: det är fullständigt orimligt att någon som knaprat paracetamol (eller diklofenak) varje dag inte skulle få någon muskeltillväxt alls av styrketräning. D.v.s. att år ut och år in se exakt likadan ut trots mängder av träning.

Alltså är det bättre att träna än att inte göra det, om inget hinder föreligger p.g.a. åkomman man tar piller mot (vilket det ju ofta, men inte alltid gör).

Jag håller inte helt med. Jag hade rejäla problem med huvudvärk och migrän i början av min styrketräningskarriär och mycket av mina ökningar kom aldrig förrän jag slutade med tabletterna som jag tog dagligen i princip.

Men jag håller med annars - det är ju bättre att träna än inte.
Hade jag däremot haft en flexibelt schema hade jag kanske skjutit passet till nästa dag istället. Fast med huvudvärk går det ändå inte att träna ordentligt...

Sheogorath
2015-02-19, 07:03
Att inte öka lika fort är inte det samma som inte öka alls. Så länge man faktiskt ökar (eller på annat vis kan få ut något av träningen) så är det bättre än att inte träna alls. Så ser jag det.

Pepz
2015-02-19, 07:54
finns fler saker som är bra med träning än bara proteinsyntesen.

forslund
2015-02-19, 07:58
Att inte öka lika fort är inte det samma som inte öka alls. Så länge man faktiskt ökar (eller på annat vis kan få ut något av träningen) så är det bättre än att inte träna alls. Så ser jag det.

Skrev ju också att jag höll med på den biten - bättre att träna än att inte träna ;)

Yip_man
2015-12-16, 08:14
Hur står det till med Etoricoxib någon som vet?

Blaine
2015-12-16, 21:00
Hur står det till med Etoricoxib någon som vet?

Det är en COX-2-hämmare som tillhör gruppen NSAID.

Med andra ord, om posterna från början som är från år 2006 fortfarande är aktuella så borde verksamma substansen etoricoxib ha inverkan på proteinsyntesen.

lege
2016-04-02, 14:52
Jag vill väcka detta ämne till liv igen med en ny fundering.

Nämligen skillnaden mellan icke-selektiva NSAID, exempelvis Diklofenak/Naproxen, och selektiva COX-2 hämmare som Celecoxib/Etoricoxib.

Jag kom över en studie från 2009 som verkar komma fram till att en skillnad finns mellan de två när det kommer till nedregleringen av proteinsyntesen.

Dock vet jag inte vilken annan forskning som finns på området förutom det som länkats i den här tråden eller vilka slutsatser man kan dra av denna studie (är t.ex. Etoricoxib bättre i detta avseende jmf. med Diklofenak, och har det fortfarande stora negativa effekter på styrketräningen?). Kommentarer uppskattas. King Grub?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2822477/

The goal of the present study was to expand on our previous findings (58, 59, 61, 65) and further elucidate which COX enzyme(s) are involved in the regulation of skeletal muscle protein synthesis after exercise. Contrary to our hypothesis, the current findings show that the COX-2 isoform does not appear to be involved in the COX-mediated increase in muscle protein synthesis following resistance exercise in humans.
The present results, coupled with our previous findings (61, 65), suggest that the COX-1 isoform may be responsible for the COX-mediated postexercise increase in muscle protein synthesis in humans.
In conclusion, consumption of over-the-counter nonselective COX inhibitors blocks the increase in muscle protein synthesis after resistance exercise (61), and consumption of a prescription COX-2-selective inhibitor does not result in this same response. Thus, it is possible that the COX-mediated postexercise increase in muscle protein synthesis involves mainly the COX-1 isoform.

Barnes
2016-04-04, 18:20
En fundering, som kanske inte direkt har med tråden att göra, rör Klorzoxazon. Är detta ämne lika nedtryckande av proteinsyntesen?

Barnes
2016-04-05, 10:39
Ingen som vet? Ämnen är verksamt i paraflex om det ger nån ledtråd.

King Grub
2016-04-05, 10:43
Det är inget man "vet" om det inte finns studier gjorda.

Barnes
2016-04-05, 12:16
Det är inget man "vet" om det inte finns studier gjorda.

Och det antar jag att det inte finns eftersom hade det funnits så hade du postat dessa här?

King Grub
2016-04-05, 12:30
Många verkar överskatta intresset av och ekonomiska möjligheter att utföra studier där man undersöker hur styrketräningens uppreglering av muskulär proteinsyntes påverkas av olika läkemedel.

Kischen
2016-04-05, 15:16
Ingen som vet? Ämnen är verksamt i paraflex om det ger nån ledtråd.

Märkte inte ett jota av paraflex.

Gabapentin? Någon info?

Barnes
2016-04-05, 17:21
Många verkar överskatta intresset av och ekonomiska möjligheter att utföra studier där man undersöker hur styrketräningens uppreglering av muskulär proteinsyntes påverkas av olika läkemedel.

Va? Insinuerar du att detta INTE skulle vara det viktigaste som finns på jorden, alla kategorier? ;)

Morty
2016-04-05, 17:27
Gabapentin? Någon info?

Hm. En gissning kan vara ökad uthållighet iom GABA's analgetiska effekt i CNS.

JLind
2016-04-25, 22:15
Vet man om Oxynorm har en negativ effekt på proteinsyntesen?

Morty
2016-04-26, 15:01
Vet man om Oxynorm har en negativ effekt på proteinsyntesen?

Står man på oxynorm behöver man nog ta dom oavsett om det äventyrar ens gainz.

JLind
2016-04-26, 23:41
Står man på oxynorm behöver man nog ta dom oavsett om det äventyrar ens gainz.

Ja. Skadade handen och fick det utskrivet. Gick inte att träna ändå under tiden jag käkade dom men hade varit intressant om det fanns en studie på det.

Rahf
2016-04-26, 23:53
Går man på oxykodon är träning förmodligen inte att rekommendera.

King Grub
2016-04-27, 11:05
Opioider undertrycker proteinsyntesen, och inte bara den styrketräningspåverkade proteinsyntesen, utan konstant.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9321868

Kraftigt minskad proteinsyntes i allt utom hjärna, hjärta och soleus.

JLind
2016-04-27, 12:40
Opioider undertrycker proteinsyntesen, och inte bara den styrketräningspåverkade proteinsyntesen, utan konstant.

Tack!

Morrris
2016-04-27, 13:46

Med reservation för att inte ha läst fullängdaren så verkar det ju ändå som att råttorna i den studien fått en såpass stor dos att den påföljande andningsdepressionen lett till en respiratorisk acidos. Författarna själva spekulerar ju i att det är detta som lett till sänkningen i proteinsyntes. Kanske inte helt jämförbart med den dos Oxykodon som JLind pratar om.

JLind
2016-04-27, 22:46
I mitt fall var dosen 5mg x 4 Oxynorm i kombination med 530mg x 8 Citodon per dygn. Citodon ska ju bara påverka den av träningen uppreglerade proteinsyntesen om jag förstått det rätt.

Morty
2016-04-29, 10:46
Går man på oxykodon är träning förmodligen inte att rekommendera.

Varför tänker du så?

JLind
2016-04-30, 21:20
Kanske glider ifrån trådens syfte en aning, men jag fick en spricka i handleden under en fotbollsmatch i högstadiet och det gjorde givetvis ont. In till skolsyster för omplåstring innan sjukhuset. Skolsyster vägrade dock ge mig värktabletter pg.a. att man kan "dölja skadan". På sjukhuset tyckte dom det var idiotiskt och gav smärtstillande omgående.

Att "dölja" skadan med smärtstillande och sen träna det man har ont i är kanske inte så bra men andra kroppsdelar måste ju vara ok att träna?

Morrris
2016-05-01, 08:55
Förstår inte syftet med frågan längre. Går du i högstadiet eller var det här länge sedan? Och isf, varför undrar du över det här nu?

JLind
2016-05-01, 12:36
Nej det var längesen. Tänkte att det kanske var något sånt Rahf syftade på när han inte tyckte man skulle träna på Oxykodon. Att man "döljer" och förvärrar.

Men jag kanske är helt ute och cyklar och han har inte utvecklat hur han tänkte så lämnar det där.

Rahf
2016-05-01, 13:19
Nej det var längesen. Tänkte att det kanske var något sånt Rahf syftade på när han inte tyckte man skulle träna på Oxykodon. Att man "döljer" och förvärrar.

Men jag kanske är helt ute och cyklar och han har inte utvecklat hur han tänkte så lämnar det där.

Du har rätt. Jag resonerar att opiater i allmänhet ofta innebär stora smärtproblem eller kroppsligt trauma som möjligtvis kan förvärras av styrketräning.

Snackar vi rörelse och lätt motion i allmänhet ser jag inga problem.

smerk
2019-02-04, 16:01
Behöver knäppa en ibuprofen pga ichiassmärta just nu. Händer ett fåtal gånger per år, och om jag tar en värktablett brukar smärtan vara borta nästa dag. Frågan är då hur länge jag bör vänta med träning om jag inte vill påverka passet negativt. Om jag tar en tablett nu, kan jag få ut styrketräningens fulla effekt imorgon vid samma tid?

King Grub
2019-02-04, 16:02
Akut påverkan längre än 24 timmar efter intag är inte undersökt.

smerk
2019-02-04, 16:12
Akut påverkan längre än 24 timmar efter intag är inte undersökt.

Skulle du våga dra till med en gissning? Lär sannolikt inte påverka passet signifikant?

Polcirkeln
2019-04-30, 21:07
Efter att ha läst igenom hela tråden utan att ha hittat svar eller om jag bara missat det helt. Så undrar jag om NSAID har en konstant nedreglerande effekt av proteinsyntesen över hela dygnet eller om det endast gäller den upphöjda proteinsyntesen man får efter styrketräning.