Visa fullständig version : Mineralsalt, havssalt, salt med jod, salt utan jod, osv
Fredrik_S
2006-01-19, 15:30
Är någon av alla olika salter bättre än andra. Finns väldigt många olika på ICA Focus i göteborg, säkert 100 st från olika berg och hav, är det egentligen någon skillnad på alla dessa salter?
På minerlasaltet jag använder står det att det är hälfen så mycket vanligt salt i det. Dock blir det att jag använder lite mer av det för att det smakar svagare än vanligt salt.
Jag kör med både vanligt bordssalt samt Seltin. Seltin då det består av kalium och natrium vilket möjligen(?) ger lite bättre fart åt Na/K pumpen i kroppen. Smakar dock inte lika bra som vanligt salt...
Edit: Lyxar till det med lite gourmetsalt till vissa rätter också ;)
Allt salt kommer från havet. I vissa fall kan man gräva upp det ur marken, från gamla hav, och kallas då bergssalt, i andra så får man det ur havsvattenbassänger och kallas då havssalt. Gourmetsalt eller Flingsalt är en metod att utvinna salt ur havsvatten där man sjuder det salta vattnet vid en viss temperatur och sedan flingar saltet ihop sig under uttorkningen. Olika saltsorter smakar olika, faktiskt till och med olika från vilket hav de kommer, men när du kokar potatis eller strör på maten så är det knepigt att känna någon som helst skillnad.
Seltin är Cederroths varumärke för mineralsalt och håller, som sagt, 50/50 natrium/kalium. Andra mineralsalt har en likvärdig sammansättning. Annars är huvudbeståndsdelen i vanligt salt enbart natrium.
Lizard
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.