handdator

Visa fullständig version : "Halveringstid" på Kreatin och Glutamin

Daemon
2002-08-29, 11:16
Vi vet ju alla att både Kreatin och Glutamin förstörs när det kommer i kontakt med vatten.

Är det någon som vet hur snabbt detta går?
Typ halveringstiden :D

Patte
2002-08-29, 15:47
Det är inga radioaktiva grejer som vi snackar om så jag tror inte det finns någon halveringstid. :D

Men däremot så brukar man säga att har man blandat det ska det drickas direkt. Brukar själv blanda det i munnen för att det e lättare :D

Freestyle
2002-09-12, 20:08
Det är inte bara radioaktiva ämnen som har halveringstid så de va ett dumt innlägg, Man räknar även halverringstid på mediciner mm .

ha d gott

Daemon
2002-09-13, 07:18
Hade faktiskt glömt att jag postat den här tråden :rolleyes:

Jag är däremot fortfarande intresserad.

Någon av er måste väl vet

eiselt
2002-09-16, 12:34
Hej!
Om du menar halveringstiden, eller hur snabbt ämnena degraderas, så ska du räkna med en ganska omfattande degradering efter redan en timme.

Glutamin ---> glutaminsyra
Kreatin --> kreatinin

I kroppen har kreatin en halveringstid på 1-2 timmar (vet inte exakt) så det är inget som ligger kvar i blodet en längre tid. Dock omvandlas en del av det till kreatifosfat som kan lagras i musklerna under en längre tid.

Jag tror att helveringstiden i kroppen för l-glutamin är ungefär samma, men man ska ju tänka på att en stor del av glutaminets positiva egenskaper sker redan i tarmarna, och då är halveringstiden inte något problem.

Mvh
Henrik
www.eiselt.se

Daemon
2002-09-16, 13:03
Tack Henrik,

Exakt vad jag menade, dock mest nyfiken på hur snabbt degraderingen går i vatten utanför kroppen.
Inte jätteviktigt, men det vore kul att veta.