Visa fullständig version : Fryst älg ska lyftas av strongmen under Vilhelmina Winter Weekend!
Dumleman
2006-01-18, 19:33
Såg nyss på västerbottensnytt att svenska strongmen har blivit inbjudna till Vilhelmina för att lyfta en fryst älg under Vilhelmina Winter Weekend :D. Jag undrar hur i hela friden de kommer att lyfta den? Ska de lägga den över axlarna och gå/böja med den eller bara ha den på en pall och marklyfta själva vikten? Djurvännerna whinade som vanligt om att det var "oetiskt" osv men älgen är ju redan död så varför inte tycker jag. Vilhelmina Winter Weekend är 9-10-11-12 februari.
I byn där jag växte upp så berättas legenden om "starke manne" av de äldre, som bl.a. gått med en älgkalv på axlarna (brandmannagrepp typ) längs järnvägen nån kilometer.
Det var bättre förr.
Fatalist
2006-01-18, 19:43
Rätt åt älgfan. :thumbup:
Oj! En fullvuxen älg kan ju äga upp till 500 kilo, och som nämnt är den ganska otymplig. I synnerhet om den är frusen.
Mattiasbiff
2006-01-18, 19:49
Får se om dom lyckas lyfte den över huvudtaget om det är en fullvuxen älgtjur som ligger stelfrusen ner på marken...
Dumleman
2006-01-18, 19:49
I byn där jag växte upp så berättas legenden om "starke manne" av de äldre, som bl.a. gått med en älgkalv på axlarna (brandmannagrepp typ) längs järnvägen nån kilometer.
Det var bättre förr.
Jo Erold Westman (han som var med i robinson och sa "skämmes ta me faan" :)) snackade lite om det i filmklippet, tyvärr har inte svt uppe det på webben och jag tror inte att jag får lägga upp det på nätet.
Jag har också hört en "legend" eller fakta om att bära tungt under en längre sträcka. När de skulle bygga vattenkraftverket i Porjus så fanns det ännu inga vägar så man fick betalt per kilo som man bar och i bokföringen ska det visst finnas uppgifter om att en person fick betalt för att ha burit en 94 kg tung järnspis, sträckan var 5 mil :). Finns inga uppgifter om hur lång tid det tog men fram kom den ivf.
Ja dom var kärv förut.
Finns många som kan bekräfta att han var äckligt stark, och stor som ett hus. Händer som dasslock :hbang:
Oj! En fullvuxen älg kan ju äga upp till 500 kilo, och som nämnt är den ganska otymplig. I synnerhet om den är frusen.
Väger den inte mer än 500kg? Tom ett en gris kan ju väga det *screwy*
Rätt åt älgfan. :thumbup: :laugh: :laugh:
Dumleman
2006-01-18, 20:00
Väger den inte mer än 500kg? Tom ett en gris kan ju väga det *screwy*
Kanadensiska monsterälgar kan bli större men svenska älgar väger som absolut mest 500 kg, vanligast är nog kring 300 kg.
Ninjasmurf
2006-01-18, 20:03
Hade nu var mycket mer otymplig om den varit levande tror jag ;)
Kanadensiska monsterälgar kan bli större men svenska älgar väger som absolut mest 500 kg, vanligast är nog kring 300 kg.
HEhe ok för jag såg nämligen en bild på en älg en gång som var större än en bil... Antar att det var muterad Alaskaälg :D
J.Saarela
2006-01-18, 20:04
Fan så skönt man la av med skiten *screwy*
Svedberg
2006-01-18, 20:18
Det var bättre förr.
Nu ska jag väl inte komma och kaxa(för jag har då inte burit nån älgkalv, enbart dragit) men det är väl inte sååå speciellt? Vet då 2 personer som gjort det(var väl kanske inte flera kilometer dock iaf inte en av dom, beror ju iochförsig på vad älgjäveln väger, är det nån liten kalv på 50kg lr nån på 110kg.
Verkar krångligt att få upp en större på axlarna dock i nått gångbart tillstånd.
Om jag säger att det var en fjoling så gör det stor skillnad :)
Svedberg
2006-01-18, 20:38
Om jag säger att det var en fjoling så gör det stor skillnad :)
Haha jo då vare ju andra bullar :cool:
Såg nyss på västerbottensnytt att svenska strongmen har blivit inbjudna till Vilhelmina för att lyfta en fryst älg under Vilhelmina Winter Weekend :D. Jag undrar hur i hela friden de kommer att lyfta den? Ska de lägga den över axlarna och gå/böja med den eller bara ha den på en pall och marklyfta själva vikten? Djurvännerna whinade som vanligt om att det var "oetiskt" osv men älgen är ju redan död så varför inte tycker jag. Vilhelmina Winter Weekend är 9-10-11-12 februari.
Vore väl kanske lite osmakligt att bära fryst älg om den är helfrysen med huvud, hull och hår kvar. Bära en flådd älghalva låter mest kallt tycker jag, samt känns som slöseri med kött!
Dumleman
2006-01-18, 21:05
Vore väl kanske lite osmakligt att bära fryst älg om den är helfrysen med huvud, hull och hår kvar. Bära en flådd älghalva låter mest kallt tycker jag, samt känns som slöseri med kött!
Det är en oflådd älg, jag vet inte hurvida de har tagit ut maginnehållet eller ej men man kan väl dra paralleller till att stoppa upp djur?
Det är en oflådd älg, jag vet inte hurvida de har tagit ut maginnehållet eller ej men man kan väl dra paralleller till att stoppa upp djur?
Hur menar du?
Oflådd älg med skallen kvar som man lagt i frysen?. Nice nice.
Dumleman
2006-01-18, 21:18
Hur menar du?
Oflådd älg med skallen kvar som man lagt i frysen?. Nice nice.
Finns ju stora frysar. Älgen såg helt orörd ut och var djupfryst i stående pose och de lastade in den med en gaffeltruck :).
Finns ju stora frysar. Älgen såg helt orörd ut och var djupfryst i stående pose och de lastade in den med en gaffeltruck :).
Jovisst finns stora kylar och frysar, jag har varit med när dom plockat häst i "stående pose" i kylrum (avlivad sådan).
Plockat bort de skottskadade delarna eller är det ett hål i bröstkorgen på den också?
Det var bättre förr.
Haha.
Jo förr var det andra bullar. En föredetta jobbarkompis (Bengt :cool: ) bar 100 kg säckar spannmål på ryggen som 16-åring i trappor, galet..
Farsan bröt foten som 12 åring, för att ha nått att under tiden han var hemma från skola sprang i kapp en hare :D . Tänk dig att springa i kapp en hare när man har brutit foten.
Iallafall så tog han haren i öronen, sen hade dom den i deras stall. Hela historien konfirmeras givetvis av hans bröder... Haren togs emellertid av daga med ett hammarslag i bakhuvudet så ögonen for ut, därefter blev den söndagsmiddag :eating:
Mormor tog upp betor samma dag som hon födde tvillingar, vattnet gick ute på betfältet. Men inte gick hon in för att föda för det. Korna skulle ju mjölkas först, när detta var gjort gick hon in och födde två flickor...en vanlig dag på jobbet :bow:
Det var mer krut i folk förr..
Haha.
Jo förr var det andra bullar. En föredetta jobbarkompis (Bengt :cool: ) bar 100 kg säckar spannmål på ryggen som 16-åring i trappor, galet..
Farsan bröt foten som 12 åring, för att ha nått att under tiden han var hemma från skola sprang i kapp en hare :D . Tänk dig att springa i kapp en hare när man har brutit foten.
Iallafall så tog han haren i öronen, sen hade dom den i deras stall. Hela historien konfirmeras givetvis av hans bröder... Haren togs emellertid av daga med ett hammarslag i bakhuvudet så ögonen for ut, därefter blev den söndagsmiddag :eating:
Mormor tog upp betor samma dag som hon födde tvillingar, vattnet gick ute på betfältet. Men inte gick hon in för att föda för det. Korna skulle ju mjölkas först, när detta var gjort gick hon in och födde två flickor...en vanlig dag på jobbet :bow:
Det var mer krut i folk förr..
eller så är hela din släkt mytomaner
Vi minns väl alla pyton-gängets sketch...
När jaaaaag var liten så bodde vi i en låda på motorvägen och åt kallt gift till frukost. Vi gick upp en halvtimma innan vi gick och la oss, arbetade 30 timmar/dag och fick betala för det och varje kväll så mördade vår far oss kallblodigt...
(tokredigerad text rakt ur emmzans minne)
:D
Fettecke
2006-01-18, 21:37
:laugh: :laugh:
Jense är min hjälte.!
Ja, eller åtmistonde en del ;)
Historierna tenderar att bli värre för var gång man hör dom :D
Ja, eller åtmistonde en del ;)
Historierna tenderar att bli värre för var gång man hör dom :D
hehe jo, konstigt det. själv hade vi en i vår släkt som gick från småland ner hit med en skottkärra fylld med jord.. barfota va han dessutom
hehe jo, konstigt det. själv hade vi en i vår släkt som gick från småland ner hit med en skottkärra fylld med jord.. barfota va han dessutom
Har du fått reda på vad jorden skulle va till :D
Krokodil
2006-01-18, 21:45
När jaaaaag var liten så bodde vi i en låda på motorvägen och åt kallt gift till frukost. Vi gick upp en halvtimma innan vi gick och la oss, arbetade 30 timmar/dag och fick betala för det och varje kväll så mördade vår far oss kallblodigt...
Eller den familjen som bodde i en hopvikt tidning på botten av ett träsk och åt lite fruset gift till frukost innan de gick till jobbet. :D
Har du fått reda på vad jorden skulle va till :D
skulle väl pantera bedor..
och varöfr skrev jag skottkärra, du är ju skåning. jag menade rullebör
Metal_boy_
2006-01-18, 21:52
Ja förr i tiden då gick träskorna varma i laggårdstaket! Man gökade med kläder på i gödselstackar, pigorna handmjölkade och hejfaderullan!!
Idag går drängen ut och mjölkar tjuren istället, tänk vad saker blir annorlunda! Ja sannerligen, det var bättre förr!
Wennerberg
2006-01-18, 22:42
Hahah låter som han snedtänt på något
reinholdsson
2006-01-18, 22:43
Finns en bild i något nummer av svensk jakt där Magnus Samuelsson har en älg på axlarna, tror det var ett ungt djur.
Herkulez
2006-01-19, 10:53
:laugh:
perarvid
2006-01-19, 12:46
Haha. Den är tokskön. http://www.phespirit.info/montypython/four_yorkshiremen.htm
HookersUnited
2006-01-19, 13:03
Och utan hjul har jag hört.
Thorwaldsson
2006-01-19, 14:12
Har under några år prenumerat på tidningen "Svensk jakt". Vet inte exakt varför, men för några år sedan gjorde de ett reportage om Magnus Samuelsson.
Där fick journalisterna bland annat följa med honom och brorsan på älgjakt.
Naturligtvis (då det visas skogsbilder fårn Norrland *avundsjuk*) så är det fullt med älgar. Magnus fäller en fjoling på runt 160-170 kg levandevikt, om jag inte missminner mig. Macho som han är kastar han upp den på axlarna och poserar för de häpna stockholmarna :)
Att man sedan fick veta lite om Samuelssons mathållning bidrog starkt till att det blev ett riktigt intressant reportage.
Dumleman
2006-01-19, 15:21
Att man sedan fick veta lite om Samuelssons mathållning bidrog starkt till att det blev ett riktigt intressant reportage.
Ja han åt helstekt älg som kvällsmål va?
och avslutade med mulen som dessert!
stekt?
Dumleman
2006-01-19, 15:28
stekt?
Förlåt kokt är nog mer optimalt.
Thorwaldsson
2006-01-19, 15:40
Det roliga var att hans fru var sysselsatt hela dagen med att laga mat åt honom. En middag innehöll typ 3 rejäla kotletter och 8-10 potäter.
Enligt följande sida, http://www.magnus-samuelsson.net/snabba_fakta.asp , ligger en dagsförbrukning på 8500 kcal.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.