handdator

Visa fullständig version : Dell pwnd

aliquis
2006-01-17, 01:47
"When Steve Jobs returned to Apple in 1997, Micheal Dell was asked what he would do to fix Apple. Dell replied: "What would I do? I'd shut it down and give the money back to the shareholders." Following Friday's news that Apple had surpassed Dell's value of $71.97 billion, Jobs wrote an email to his staff: "Team, it turned out that Michael Dell wasn't perfect at predicting the future. Based on today's stock market close, Apple is worth more than Dell. Stocks go up and down, and things may be different tomorrow, but I thought it was worth a moment of reflection today." Who said capitalism is humourless?"
http://www.osnews.com/comment.php?news_id=13313

Löjtnant Blank
2006-01-17, 02:01
He, he. Skapligt torr humor du har, kompis.

High1ander
2006-01-17, 02:02
såg att IDG skrev om det... Inte ovanligt med dumma uttalanden inom databranschen.

Jag skulle då fan hellre äga Dell än Apple dock. Nja, dells "effektivitet" och apples "nytänkande" vore kanske bra...

Dumleman
2006-01-17, 02:10
Jag tror att det där är en urban legend :).

aliquis
2006-01-17, 02:54
He, he. Skapligt torr humor du har, kompis.Humor? Vad hade det där med humor att göra?

aliquis
2006-01-17, 02:55
Jag tror att det där är en urban legend :).Stod kanske något sådant bland kommentarerna nu när du nämner det.

aliquis
2006-01-17, 02:56
Jag skulle då fan hellre äga Dell än Apple dock. Nja, dells "effektivitet" och apples "nytänkande" vore kanske bra...Varför sälja alldagliga produkter till ett lågt pris när du kan hypea o sälja dem dyrt?

aliquis
2006-01-17, 02:57
Ändå intressant att de har gått om, men det beror ju inte på datordelen utan alla ipods skulle jag tro.

High1ander
2006-01-17, 03:04
Ändå intressant att de har gått om, men det beror ju inte på datordelen utan alla ipods skulle jag tro.
Japp, är ju iPod som verkligen drar det där skeppet. Får se nu vad som händer då de går över till Intel, antar de kommer sänka sina priser för det kommer ju garanterat bli så att Mac OS kommer komma till vanliga PC:s i någon form, och då kommer ju folk som hatar Windows iaf inte behöva gå hela vägen och fixa Apple-dator.

skaparn
2006-01-17, 06:54
dells "effektivitet" och apples "nytänkande" vore kanske bra...

Frågan är om de två är förenliga. Apple tjänar nog på att vara exklusivt och skulle väl på sikt förlora på att trycka ner deras produkter i halsen på folk såsom Dell gör?

Jag har en iPod, efter lite självkritik kommer jag fram till att en bidragande orsak var att den var snygg. Skämmes.

bubbe
2006-01-17, 07:18
Hade många år ett utklippt uttalande från från Ines Usman, som då var IT-minister i regeringen. "Internet är bara en fluga. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."

Nitrometan
2006-01-17, 07:54
Hade många år ett utklippt uttalande från från Ines Usman, som då var IT-minister i regeringen. "Internet är bara en fluga. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."
Jag vet. Hon var en klippa.

Vill du ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet? ;)

Kommer ihåg en debatt för länge sen om internet/ip nånsin skulle "lyfta", det fanns ju ingen riktig standard, säkerheten var dålig m.m. ;)

Steve Jobs är en duktig och inspirerande ledare.

blasr
2006-01-17, 08:17
Japp, är ju iPod som verkligen drar det där skeppet. Får se nu vad som händer då de går över till Intel, antar de kommer sänka sina priser för det kommer ju garanterat bli så att Mac OS kommer komma till vanliga PC:s i någon form, och då kommer ju folk som hatar Windows iaf inte behöva gå hela vägen och fixa Apple-dator.

Kan nästan lova att Mac OS inte kommer till vanliga PC:s, då måste Apple börja implentera stöd för all möjlig hårdvara och alla olika kombinationer. Det som gjort Mac OS stabilt är just att det är optimerat för den hårdvaran de sätter i.
Men hoppas kan man ju alltid.

jakke
2006-01-17, 09:13
Kan nästan lova att Mac OS inte kommer till vanliga PC:s, då måste Apple börja implentera stöd för all möjlig hårdvara och alla olika kombinationer. Det som gjort Mac OS stabilt är just att det är optimerat för den hårdvaran de sätter i.
Men hoppas kan man ju alltid.
Det finns ju redan.

raZmus
2006-01-17, 09:22
Det finns ju redan.
Inte "egentligen", men visst fungerar det.

http://www.engadget.com/2006/01/16/video-os-x-10-4-3-dual-booted-on-a-thinkpad/

aliquis
2006-01-17, 10:21
Japp, är ju iPod som verkligen drar det där skeppet. Får se nu vad som händer då de går över till Intel, antar de kommer sänka sina priser för det kommer ju garanterat bli så att Mac OS kommer komma till vanliga PC:s i någon form, och då kommer ju folk som hatar Windows iaf inte behöva gå hela vägen och fixa Apple-dator.De har ju redan gått över, jag tycker inte priserna sjönk tillräckligt. Och nej, det kommer nog inte dyka upp på vanliga pcs, inte nu i början iaf eftersom de inte kör BIOS utan EFI istället.
Via något liknande vmware eller så kanske.Frågan är om de två är förenliga. Apple tjänar nog på att vara exklusivt och skulle väl på sikt förlora på att trycka ner deras produkter i halsen på folk såsom Dell gör?

Jag har en iPod, efter lite självkritik kommer jag fram till att en bidragande orsak var att den var snygg. Skämmes."Han är blåst, han är blåst, han har blivit luraaaaad, han får ..", närå, vanliga ipoden är det väl inget större fel på antar jag, gränssnittet lär ju vara ok.

aliquis
2006-01-17, 10:23
Hade många år ett utklippt uttalande från från Ines Usman, som då var IT-minister i regeringen. "Internet är bara en fluga. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."Jag vill inte men jag gör det ändå.

aliquis
2006-01-17, 10:24
Men hoppas kan man ju alltid.Det som talar emot det är väl att developerversionen fungerade på en del pcs som inte var macar efter lite tweakande. Framförallt om man nu tar ett intelmobo med samma chipset.

Tomten
2006-01-17, 12:02
skulle ju varit bättre om de gjorde sig av med skiten då. Apple är ju inte direkt nyskapande, förutom sin "häftiga" design då. De lever ju bokstavligen på sälja medelmåttiga system förpackade i en "häftig" förpackning... sen har de ju sina killer applications att tacka att de överhuvudtaget finns idag.

aliquis
2006-01-17, 12:07
skulle ju varit bättre om de gjorde sig av med skiten då. Apple är ju inte direkt nyskapande, förutom sin "häftiga" design då. De lever ju bokstavligen på sälja medelmåttiga system förpackade i en "häftig" förpackning... sen har de ju sina killer applications att tacka att de överhuvudtaget finns idag.Det är ju oset man vill åt, inte hårdvaran.
Men jag tror jag kan bli vän med Solaris med, krävs bara lite fler portade open-sourceapplikationer för att jag skall bli helt nöjd.

jwzrd
2006-01-17, 12:13
skulle ju varit bättre om de gjorde sig av med skiten då. Apple är ju inte direkt nyskapande, förutom sin "häftiga" design då. De lever ju bokstavligen på sälja medelmåttiga system förpackade i en "häftig" förpackning... sen har de ju sina killer applications att tacka att de överhuvudtaget finns idag.

Konstigt då att både desktop-miljöerna för linux och windows apar efter apple hela tiden. Vad för nya saker har du sett på en PC senaste tiden?

aliquis
2006-01-17, 12:36
Vista lär ju ha en del nyskapande. 3djoxet i guit (även om apple utnyttjar grafikkortet rätt bra med quartz med) och filsystemet om inte annat.

Kraggen
2006-01-17, 12:59

Att Apple inte är nyskapande är den värsta smörja jag hört...
Hur kommer det sig att så många apar efter om det inte vore för att de är nyskapande?? Många klagar på att Apple burkar är dyra.... Om man tar en extra titt och verkligen kollar vad man får för pengarna så är skillnaderna inte så stora..

jwzrd
2006-01-17, 13:02
Hur kommer det sig att så många apar efter om det inte vore för att de är nyskapande?? Många klagar på att Apple burkar är dyra.... Om man tar en extra titt och verkligen kollar vad man får för pengarna så är skillnaderna inte så stora..

Om man jämför arbetsstationer så är priset inte _så_ mycket dyrare för apple. Jämför man schyssta laptops så är det samma pengar. Jämför en macbook med en IBM T43.

Tomten
2006-01-17, 13:31

Varför läser folk Aftonbladet och Expressen?

jwzrd
2006-01-17, 13:39
Varför läser folk Aftonbladet och Expressen?

Hur menar du nu?

blasr
2006-01-17, 13:57
Det som talar emot det är väl att developerversionen fungerade på en del pcs som inte var macar efter lite tweakande. Framförallt om man nu tar ett intelmobo med samma chipset.

Det var väl på en tidigare version av x86-Mac OS? Nu har jag för mig att de har implenterat någon sorts spärr i både mjukvaran och hårdvaran. Det var något chip som fungerade likadant som Palladium ska fungera. Dvs, både OSet och chipet måste känna av att det är "the real deal" som sitter i, för att det ska funka. Inte säker dock.

High1ander
2006-01-17, 17:54
Med att Mac OS kommer till PC så menar jag inte direkt att det är Apple själva som släpper det, utan att det finns eller kommer komma emuleringar, är ju iaf lättare att emulera från två olika intel pc-processorer än emulera mellan två olika processorer... Och jag tror därmed att priset kommer sjunka "på sikt" då Apple får "konkurrens från sitt egna OS på andra billiga datorer".

aliquis
2006-01-17, 18:26
Det var väl på en tidigare version av x86-Mac OS? Nu har jag för mig att de har implenterat någon sorts spärr i både mjukvaran och hårdvaran. Det var något chip som fungerade likadant som Palladium ska fungera. Dvs, både OSet och chipet måste känna av att det är "the real deal" som sitter i, för att det ska funka. Inte säker dock.Har jag sagt något annat?

Det jag sade var att det som talade emot att de INTE SKULLE KUNNA STÖDJA andra pcs var att det ju redan har visat sig fungera. Med developerversionen på vanliga pcs.

Att de sedan kommer och har försökt förhindra det är en annan sak.

aliquis
2006-01-17, 18:26
Med att Mac OS kommer till PC så menar jag inte direkt att det är Apple själva som släpper det, utan att det finns eller kommer komma emuleringar, är ju iaf lättare att emulera från två olika intel pc-processorer än emulera mellan två olika processorer... Och jag tror därmed att priset kommer sjunka "på sikt" då Apple får "konkurrens från sitt egna OS på andra billiga datorer".Förutsatt att någon lyckas köra det ja.