Visa fullständig version : Proteinsyntes efter träning resp. mat innan träning
keffat_liv
2006-01-16, 20:59
Har frågat nåt liknande innan, men call me mr stupid för jag kommer ihåg vad svaret var och hittar inte heller tråden...
Finns det några studier alls på hur lång tid maximalt man kan vänta från att man ätit till att man tränat klart innan maten man ätit innan träningen blir värdelös för att stimulera proteinsyntesen efteråt.
Passet tog 2.5 timmar idag:/ och jag åt 1 timme innan. Sen nu stimuleras inte proteinsyntesen förrän om 1 timme. Blir alltså 4.5 timmar innan maten jag åt innan stimulerar proteinsyntesen. Blir lite orolig där... Å andra sidan sägs det ju att man inte ska låta klockan styra passet, men, men..
King Grub
2006-01-16, 21:05
Proteinsyntesen stimuleras lika bra av proteinintag 3 h efter träning som 1 h efter.
"Phenylalanine net balance and muscle protein synthesis were significantly increased above the predrink and corresponding placebo value (P < 0.05) when the drink was taken 1 or 3 h after exercise but not when the placebo was ingested at 1 or 3 h. The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise."
J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92. An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise.
Finns det några studier alls på hur lång tid maximalt man kan vänta från att man ätit till att man tränat klart innan maten man ätit innan träningen blir värdelös för att stimulera proteinsyntesen efteråt.
Nej. Långsamt protein i vila stimulerar dock inte proteinsyntesen alls, och allt före 0-30 min före passet får nog räknas till vila.
keffat_liv
2006-01-16, 21:11
Oj sorry, my misstake där. Det jag menar är att om det finns någon risk att jag missar stimulans på första timmen där? Missar gör jag väl inte helt eftersom jag äter den timmen med, men kan det finns möjlighet att jag förlorar något på det? (mat innan stimulerar ju proteinsyntesen första timmen efter träningen bättre än mat som tas under första timmen efter träningen)
Sen glömde jag även 1 fråga. Det sägs ju att proteinsytesen är förhöjd 3 timmar efter träningen. Men man det tar oftast lite tid att äta också låts säga 15 minuter. Låt oss säga jag kommer hem från träninge kl 20. klockan 21 är första måltiden. Klar 21.15. Andra måltiden 22.15, klart 22.30. Nu på tredje måltiden som startar 23.30 så har det alltså gått mer än 3 timmar sen träningen (3.5 timmar för att vara exakt). Nu vet man väl inte riktigt hur länge den är förhöjd, men låt oss säga att den inte är förhöjd där längre. Finns det då risk med den måltiden att den istället mättar proteinsyntesen? och gör mer skada än nytta?
keffat_liv
2006-01-16, 21:12
Nej. Långsamt protein i vila stimulerar dock inte proteinsyntesen alls, och allt före 0-30 min före passet får nog räknas till vila.
Så långsamt protein innan träning stimulerar inte proteinsyntesen efter träningen, är det så du menar? Alltså borde man inta vassle innan träningen då?
King Grub
2006-01-16, 21:14
Så långsamt protein innan träning stimulerar inte proteinsyntesen efter träningen, är det så du menar? Alltså borde man inta vassle innan träningen då?
Långsamt protein stimulerar inte protein när det tas i vila.
King Grub
2006-01-16, 21:16
Oj sorry, my misstake där. Det jag menar är att om det finns någon risk att jag missar stimulans på första timmen där? Missar gör jag väl inte helt eftersom jag äter den timmen med, men kan det finns möjlighet att jag förlorar något på det? (mat innan stimulerar ju proteinsyntesen första timmen efter träningen bättre än mat som tas under första timmen efter träningen)
Sen glömde jag även 1 fråga. Det sägs ju att proteinsytesen är förhöjd 3 timmar efter träningen. Men man det tar oftast lite tid att äta också låts säga 15 minuter. Låt oss säga jag kommer hem från träninge kl 20. klockan 21 är första måltiden. Klar 21.15. Andra måltiden 22.15, klart 22.30. Nu på tredje måltiden som startar 23.30 så har det alltså gått mer än 3 timmar sen träningen (3.5 timmar för att vara exakt). Nu vet man väl inte riktigt hur länge den är förhöjd, men låt oss säga att den inte är förhöjd där längre. Finns det då risk med den måltiden att den istället mättar proteinsyntesen? och gör mer skada än nytta?
Intag 1 h efter träning minskar inte gensvaret på motsvarande dos 1 h senare.
"The individual effects of carbohydrate and amino acids are likely dependent on the amount of each that is ingested. Further, prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later."'
Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.
Om samma sak gäller 1, 2 och 3 h efter träning vet jag inte. Någon gång kommer det att bli för mycket.
keffat_liv
2006-01-16, 21:20
Långsamt protein stimulerar inte protein när det tas i vila.
K. Ju mer man lär sig desto dummare blir man, fast detta är väl inte direkt något nytt, men svårt att hålla reda på allt man lär sig här.
En "optimal" måltid borde alltså bestå av 50% långsamt och 50% vassle protein? (har för mig du nämnt detta också, bekräftelse?)
King Grub
2006-01-16, 21:27
Optimalt är inte känt. Jämför du proteinerna rakt av med varandra över en given tidsperiod ger långsamt protein bättre proteinbalans. Jag skulle inte tro att det är fel att både stimulera proteinsyntes med ett snabbt protein och stimulera antikatabolism med ett långsamt i samma mål.
keffat_liv
2006-01-16, 21:31
Tackar innerligt för svaren.
King Grub
2006-01-16, 21:34
Du kan läsa mer om långsamt och snabbt proteins effekt på proteinsyntes- och nedbrytning här:
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/2/E340
http://jp.physoc.org/cgi/content/full/549/2/635
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3228S
http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=9405716
keffat_liv
2006-01-16, 21:36
Tackar. Väldigt intressant ämne (som så mycket annat inom träning) men kost är absolut mest intressant, så jag tackar för länkarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.