Visa fullständig version : Minska kolhydrater efter träning vid deff?
martin86
2006-01-16, 16:54
Jag har börjat deffa idag, och undrar om det är smart att minska efterträningskolhydraterna från 75 g till 50 g? Eller är det att kasta bort resultat? *screwy* :D
/ Martin
martin86
2006-01-16, 18:47
Ingen? :(
Det är det totala energi intaget över hela dagen som avgör...
Precis som Mac säger, det beror ju på hur din kost ser ut i övrigt under den dagen.
Cerberus
2006-01-16, 20:27
Det är det totala energi intaget över hela dagen som avgör...
word. Personligen så blir mina träningspass smått värdelösa om jag inte har en relativt normalt kolhydratsintag. Om man äter mycket fett så kanske man bör minska på det eftersom fett ger mer än dubbelt så mkt energi än kolhydrat och protein.
Vad vet jag egentligen :P. Öka kardion rejält så ska du nog se att du är på väg till en fettsnålare kropp så slipper du tänka lika mycket på var du tar dina kalorier ifrån.
King Grub
2006-01-16, 20:33
Bara dumt att inte utnyttja dagens bästa tillfälle för kolhydratintag.
martin86
2006-01-16, 22:17
GymTT, Cerberus, Mac: Jag är fullständigt medveten om att det är den totala energin som man konsumerar under dagen som har betydelse. Men jag förstår vad ni menar :)
King Grub: Jag misstänkt nästan det. Ska ta och planera in så att jag får plats med 75 g i schemat. Tack!
Bara dumt att inte utnyttja dagens bästa tillfälle för kolhydratintag.
Är den bästa tiden för kolhydratintag efter träningen?
På vilket vis kan det vara så?
Spannmål
2006-01-16, 23:09
Ligger man på måttligt eller lågt intag av kolhydrat känns det missriktat att låta stor del av dem bestå av druvsocker eller maltodextrin. I sådana fall tycker jag att man kan sänka mängden efter träning något och ersätta dem med näringsrika källor till andra mål, kanske målen snart efter träning då inlagringen fortfarande är förhöjd (tror jag? hur länge?)
no1fitness
2006-01-17, 05:06
Jag ligger på något högre andel kolhydrater efter träning när jag är i en byggarperiod. Men jag tar aldrig bort kolhydrater efter träning på deffen, jag bara plockar bort säg som mest 20%.
Speciellt under deffen känner man verkligen att kroppen skriker efter lite snabba kolhydrater efter styrkan eller intervallträningen.
King Grub
2006-01-17, 06:06
Är den bästa tiden för kolhydratintag efter träningen?
På vilket vis kan det vara så?
På vilket vis kan det inte vara så? Du har reducerat glykogendepåerna, insulinkänsligheten och glukostoleransen är som störst, glukostransportörerna är uppreglerade, glykogeninlagringen sker som snabbast och alla kolhydrater du äter slussas direkt in i muskler och lever.
Cerberus
2006-01-17, 10:29
På vilket vis kan det inte vara så? Du har reducerat glykogendepåerna, insulinkänsligheten och glukostoleransen är som störst, glukostransportörerna är uppreglerade, glykogeninlagringen sker som snabbast och alla kolhydrater du äter slussas direkt in i muskler och lever.
Hur länge räknas "efter träning"? En, två timmar?
King Grub
2006-01-17, 10:51
Återsyntesen av muskelglykogen sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen väldigt långsam.
Glykogeninlagringens hastighet minskar med 50% eller mer om man inte utnyttjar det.
"It has been found that muscle glycogen synthesis is more rapid if carbohydrate is consumed immediately following exercise as opposed to waiting several hours. When carbohydrate is consumed immediately after exercise the rate of glycogen synthesis averages between 6 to 8 mmol·kg-1 wet wt·h-1; whereas, if the supplement is delayed several hours the rate of synthesis is reduced 50%.
Levenhagen et al. (2001) found that leg glucose uptake was increased 3-fold above basal when supplemented immediately after exercise with carbohydrate, and increased only 44% above basal when supplemented 3-hours after exercise."
REGULATION OF MUSCLE GLYCOGEN REPLETION, MUSCLE PROTEIN SYNTHESIS AND REPAIR FOLLOWING EXERCISE, Journal of Sports Science and Medicine (2004) 3, 131-138.
Jag ligger på något högre andel kolhydrater efter träning när jag är i en byggarperiod. Men jag tar aldrig bort kolhydrater efter träning på deffen, jag bara plockar bort säg som mest 20%.
Speciellt under deffen känner man verkligen att kroppen skriker efter lite snabba kolhydrater efter styrkan eller intervallträningen.
du, från 75 till 50 är mer än 20% :sleep:
du, från 75 till 50 är mer än 20% :sleep:
Läs hennes inlägg först...Står att hon själv tar som mest bort 20% av kolisarna efter träning. :sleep:
martin86
2006-01-18, 19:41
Tack för alla tips och synpunkter! :thumbup:
Återsyntesen av muskelglykogen sker i två steg, där det första är kort (under 1-2 timmar), snabbt och insulinoberoende. Det andra steget är insulinberoende och kan ske utan tillförsel av kolhydrat, men då blir inlagringen väldigt långsam.
Insulinoberoende :confused: :confused:
Hur går det ihop ? Jag kan bara hänvisa till mig själv men utan insulin går det inte.
King Grub
2006-01-18, 20:39
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7909795&dopt=Abstract
"Up to two hours after exercise, glucose uptake is in part elevated due to insulin independent mechanisms, probably involving a contraction-induced increase in the amount of GLUT4 associated with the plasma membrane and T-tubules."
Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):1-12.
"We conclude that after depletion to < 30 mM initial glycogen resynthesis is insulin independent and glycogen dependent, which suggests local control."
J Appl Physiol. 1994 Jan;76(1):104-11.
Hmm...undrar hur mycket vadpress man måste köra innan glykogenlagren är nere på 25 % av startvärdet ?
Kan det va så att försökspersonerna är pressade till det yttersta ?
King Grub
2006-01-18, 21:14
Mer läsning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9578375&query_hl=3&itool=pubmed_docsum
Nyckelordet är GLUT4.
King Grub
2006-01-18, 21:24
Hmm...undrar hur mycket vadpress man måste köra innan glykogenlagren är nere på 25 % av startvärdet ? ?
Mindre än man tror, kanske.
"One set of 10 repetitions of biceps
curls can also reduce muscle glycogen by 13%, where-
as 3 sets of 10 can result in a 25% reduction in muscle
glycogen."
Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196
tigerofsweden
2006-01-18, 21:47
Mindre än man tror, kanske.
"One set of 10 repetitions of biceps
curls can also reduce muscle glycogen by 13%, where-
as 3 sets of 10 can result in a 25% reduction in muscle
glycogen."
Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196
Det är minst sagt imponerande vad påläst du är, snacka om tillgång på forumet :thumbup:
Man kan i King Grubs referens http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7909795&dopt=Abstract läsa:
"When glycogen was depleted to 25% (< 30 mM), the resynthesis rate was significantly higher (P < 0.02) at 33 +/- 7 mM/h, and it declined to 3.5 +/- 0.9 mM/h at > 35 mM glycogen."
Molekylvikten för glukos är 180 dvs 1 mol väger 180 g.
33 mmol (mM) väger bara ca 6 g.
Vad jag vill säga är att en diabetiker behöver sitt insulin - oavsett hur många vadpressar han gör.
maxmilian
2006-01-19, 13:29
Ligger man på måttligt eller lågt intag av kolhydrat känns det missriktat att låta stor del av dem bestå av druvsocker eller maltodextrin. I sådana fall tycker jag att man kan sänka mängden efter träning något och ersätta dem med näringsrika källor till andra mål, kanske målen snart efter träning då inlagringen fortfarande är förhöjd (tror jag? hur länge?)
Precis vad jag undrar finns det inga andra kolhydrat källor som är hyfsade i sammanhanget eller förstör man hela idèn då ??
Under deff känns det ju inte som man vill slänga ut sina surt intjänade kolhydrater på maltodrexin.
maxmilian
2006-01-19, 18:46
Precis vad jag undrar finns det inga andra kolhydrat källor som är hyfsade i sammanhanget eller förstör man hela idèn då ??
Under deff känns det ju inte som man vill slänga ut sina surt intjänade kolhydrater på maltodrexin.
Läste precis Grubs guide och hittade svaret, my bad !
BigForre
2006-01-19, 18:55
Varken läst om det här eller utövat det i praktiken (så fort jag blir frisk kommer jag att påbörja min första deff)...men mitt sunda förnuft säger så här: Även under deff kommer jag äta en del mat efter träning, dvs efterträningsdrink (kanske med något lägre andel malto 50/50 kanske), för att sedan äta någon timme efter det, samt även något till mål nån timme efter det igen (om tid finnes)...Och i så fall ligga på lite mer underskott övrig tid...känns som att man bör utnyttja den kraftigt förhöjda viljan att bygga muskler som kroppen har precis efter avslutat träningspass, men vad vet jag???
King Grub
2006-01-19, 20:35
Varken läst om det här eller utövat det i praktiken (så fort jag blir frisk kommer jag att påbörja min första deff)...men mitt sunda förnuft säger så här: Även under deff kommer jag äta en del mat efter träning, dvs efterträningsdrink (kanske med något lägre andel malto 50/50 kanske), för att sedan äta någon timme efter det, samt även något till mål nån timme efter det igen (om tid finnes)...Och i så fall ligga på lite mer underskott övrig tid...känns som att man bör utnyttja den kraftigt förhöjda viljan att bygga muskler som kroppen har precis efter avslutat träningspass, men vad vet jag???
Låter mycket vettigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.