Logga in

Visa fullständig version : nya grub-rön ang. vassle och efterträningsdrinken?

Big_Vik
2006-01-16, 09:40
Min polare hävdar envist att det i nya forskningsrapporter har framgått att det skulle vara synnerligen suboptimalt att häva i sig drinken på 5 sek. Det ultimata för proteinupptaget vore istället att smutta på den i 5-10 minuter.

Vidare påstår han att det skulle vara mer fördelaktigt med ett långsamt protein (typ sloow) på morgonen istället för att snabbt få ut protein i blodet genom snabbt upptagbart protein (vassle)

Stämmer detta?

King Grub
2006-01-16, 09:48
Han får presentera "rönen" vad gäller det förstnämnda.

Jag vet inte varför det skulle skilja på morgonen vad gäller det andra:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1284259&postcount=9

Jag känner inte till någon dramatisk skillnad i proteinmetabolism klockan sju på morgonen jämfört med sju på kvällen.

Hävdar man något som han gör och säger att det finns nya rön... måste man hänvisa till dessa.

Att kasein eller annat långsamt protein passar på morgonen är säkert vettigt. Vassle ökar proteinnedbrytningen, inte minskar den.

Thorwaldsson
2006-01-16, 10:00
Om jag fattat det rätt, så ska man (som ung individ) inta vassle på morgonen och efter träning, och ta långsamt endast på kvällen. Rätt?

Har isåfall gjort "fel" i en månad då jag tagit kasein till frukost :(

tigerofsweden
2006-01-16, 10:18
Att kasein eller annat långsamt protein passar på morgonen är säkert vettigt. Vassle ökar proteinnedbrytningen, inte minskar den.

Så det är med andra ord helt fel att inta vassle på morgonen? Och när fungerar det inte nedbrytande?

King Grub
2006-01-16, 10:25
Så det är med andra ord helt fel att inta vassle på morgonen? Och när fungerar det inte nedbrytande?

Klicka länken i inlägget. Vassle stimulerar också proteinsyntesen. Det gör inte kasein, som däremot verkar antikatabolt.

King Grub
2006-01-16, 10:25
Om jag fattat det rätt, så ska man (som ung individ) inta vassle på morgonen och efter träning, och ta långsamt endast på kvällen. Rätt?

Har isåfall gjort "fel" i en månad då jag tagit kasein till frukost :(

Du har inte förlorat eller förändrat ett dugg på en sådan detalj.

Och protein från kött, kyckling, fisk, skaldjur, osv, är också utmärkt, och långsamt, och är varken kasein eller vassle.

Hannes
2006-01-16, 11:52
Klicka länken i inlägget. Vassle stimulerar också proteinsyntesen. Det gör inte kasein, som däremot verkar antikatabolt.

Stimulerar inte kasein proteinsyntesen? utan bara emot nedbrytning?

Vassle stimulerar proteinsytesen och nedbrytningen?

Blev just nu förvirrad. Trodde kasein stimulerade proteinsyntesen också?

King Grub
2006-01-16, 12:05
Stimulerar inte kasein proteinsyntesen? utan bara emot nedbrytning?

Vassle stimulerar proteinsytesen och nedbrytningen?

Blev just nu förvirrad. Trodde kasein stimulerade proteinsyntesen också?

Exakt vad jag skrev i inlägget jag länkade till ovan.

"The most striking differences between the fast and slow meals had to do with protein synthesis, as assessed by NOLD, and with amino acid oxidation. Stimulation of synthesis was dramatic and immediate after the fast meals, whereas it was absent after the slow meals. Such unique responses to the fast and slow meals are most likely due to different levels of amino acid availability. Indeed "fast proteins," which strongly increased amino acid availability (as reflected by plasma aminoacidemia), probably induced a stimulation of protein synthesis. By contrast, "slow proteins," which modified plasma amino acid concentration to a much slower extent, were not associated with a stimulation of protein synthesis.

However, in the present study, stimulation of protein synthesis did not result in a better leucine balance. Indeed, leucine oxidation was also stimulated more by the fast than by the slow meals, which was likely due to direct stimulation of the rate-limiting enzymes of amino acid oxidation by the amino acids themselves. The absence of a relationship between a better balance and a higher synthesis also emphasizes the importance of the inhibition of protein breakdown in the postprandial utilization of proteins."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Feb;280(2):E340-8.

Micke84
2006-01-16, 12:15

Så om man blandar drinken (vassle) med mjölk så är man på säkra sidan? :)

Apos78
2006-01-16, 13:41
Ok att det kan vara kul med kunskap ned till detaljnivå men frågan är om de små skillnader det gör har någon större betydelse. Klart det har viss betydelse men i många fall är det nog försummbart

Fredrik_S
2006-01-16, 15:25
Min polare hävdar envist att det i nya forskningsrapporter har framgått att det skulle vara synnerligen suboptimalt att häva i sig drinken på 5 sek. Det ultimata för proteinupptaget vore istället att smutta på den i 5-10 minuter.

Jag känner också igen detta. Jag har sökt men utan att hitta det igen. Det hade något att göra med magsäckstömmningen. Tror det stog att om man drack drinken i ett svep så fanns risken att för mycket av drinken åkte ut i tarmarna på en gång utan att magen han bearbeta den tillräckligt. Vet dock som sagt inte om det är så eller vem det var som hade skrivi så.

tigerofsweden
2006-01-16, 16:55
Jag känner också igen detta. Jag har sökt men utan att hitta det igen. Det hade något att göra med magsäckstömmningen. Tror det stog att om man drack drinken i ett svep så fanns risken att för mycket av drinken åkte ut i tarmarna på en gång utan att magen han bearbeta den tillräckligt. Vet dock som sagt inte om det är så eller vem det var som hade skrivi så.

Det ska ut i tarmen fast långsamt? Gör ju inge nytta i magen?

Fredrik_S
2006-01-16, 18:13
Det ska ut i tarmen fast långsamt? Gör ju inge nytta i magen?

Ska väl bearbetas en stund i magen först, men någon annan mer insatt får nog svara.

Sniggel
2006-01-17, 09:53
Magsäcken tömmer väl inte snabbare bara för att där mycket i den?

King Grub
2006-01-17, 10:03
Magsäcken tömmer väl inte snabbare bara för att där mycket i den?

Jo, magsäckstömningens hastighet är direkt relaterad till volymen.