Visa fullständig version : Halsont, ok att träna styrka?
Tjenare alla, det är såhär att ja har fått ganska ont i halsen, är dock mycket väl medveten om att man inte ska träna kondition då. typ springa o sånt för då kan det blir värre..
Men ja har hört att det ska vara ok att träna styrka me halsont utan att de blir värre, kan detta stämma?..eftersom man inte anstränger hjärtat lika mkt när man tränar styrka..man flåsar ju inte så mkt..stämmer det?
Ungtuppen
2006-01-15, 23:00
Träna inte, om du är rädd om dig själv.
eftersom man inte anstränger hjärtat lika mkt när man tränar styrka..man flåsar ju inte så mkt..stämmer det?
Jag vet att jag har högre/starkare puls samt flåsar mer när jag kör lite tyngre marklyft eller knäböj, än när jag springer.
Träna inte, var rädd om dig.
Är det så alltså?,,,jag som var inställd på att träna styrka imorn,
vad är det som kan hända då?
Är det så alltså?,,,jag som var inställd på att träna styrka imorn,
vad är det som kan hända då?
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/artiklar/infe.html
Pretender
2006-01-15, 23:09
Halsont beror ju ganska ofta på en virusinfektion, så stanna hemma.
vore tacksam med ett kort svar som förklarar det som behövs..orkar inte bläddra igenom 24 sidor tyvärr
Kanske fel tips att ge, men jag brukar träna om jag känner av halsen och förutom det känner mig bra. Tycker att jag blir frisk snabbare om jag rör på mig, men jag är givetvis betydligt mer vaksam på min kropps signaler vid de tillfällerna. Var lite sträv i halsen i början av veckan, men tränade ändå och eftersom inte pulsen var högre än normalt så körde jag på. Nu är det mycket bättre igen.
Men egentligen så är det rätta rådet: lätt förkyld - träna lätt och känn efter; ont i halsen - vila. Lyssna på det istället.
Har gjort precis som dig innan Jax, men vill liksom inte bli riktigt sjuk eller så, ja har liksom bara ont i halsen, inget annat typ som snorig o ont i huvet eller nåt..
därför känns det som att det är ok att träna, men kanske bäst att låta bli då
idiotiskt att träna med ont i halsen, kan kosta dig livet om de går illa!
Pudzianovski
2006-01-16, 00:00
vore tacksam med ett kort svar som förklarar det som behövs..orkar inte bläddra igenom 24 sidor tyvärr
Det räcker med att du läser sammanfattningen. Jag är imponerad över att du ens orkar läsa den här lågna tråden.
Var glad att du få hjälp istället.
Liten Men Fet
2006-01-16, 00:09
Som det säkert påpekades i länken så kan halsont vara orsakat av ett virus som ger upphov hjärtmuskelninflammation, vilket kan leda till döden. Eller i bästa fall en LÅNG tid från allt vad träning heter.
Det har sagts i alla andra av 50-talet "träna med halsont" trådarna att det är idiotiskt att träna med halsont om man bryr sig om sin hälsa och träning.
Är det ok att typ gå ut o gå en promenad då?
King Grub
2006-01-16, 10:42
Ett normalt liv är inte farligt vid förkylning om man orkar.
Ett normalt liv är inte farligt vid förkylning om man orkar.
Ett normalt liv innebär för min del 4st styrkepass/vecka :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.