Visa fullständig version : Kör knäböj sen helt slut = dålig kondition?
better__bodies
2006-01-15, 16:12
Om jag ska köra ben och axlar så börjar jag med knäböj och sen blir jag helt jäkla slut, så slut jag inte orkar slutfölja mitt pass vill bara spy.
Jag kör 80 % av min kapacitet, men det är bara i knäböj som gör mig såhär slut.
Tyder detta på att min kondition är rätt så dålig eller är det något annat som gör detta?
Tyder dock på att du ska lägga knäböjen sist.
Ryska_raketen
2006-01-15, 16:59
Att knäböj är en psykiskt och fysiskt jobbig övning. Där hela kroppen får ta i. Att du kör ben och axlar är ju en annan sak. Varför inte bara ben ? Knäböjen är bra att börja med tycker jag...
Helena B
2006-01-15, 17:14
Om jag ska köra ben och axlar så börjar jag med knäböj och sen blir jag helt jäkla slut, så slut jag inte orkar slutfölja mitt pass vill bara spy.
Tyder detta på att min kondition är rätt så dålig eller är det något annat som gör detta?
Kör du något konditionspass?
Nu ska jag Allan'a mig.
Att träna hårt lär du dig med tiden. Det är inte alls ovanligt att ovana/nybörjare(alla har sin syn på ordet nybörjare) blir spyfärdiga efter ett par set knäböj/benpress.
Du blir mer härdad med tiden och passen som går. Börja lite lättare. Kör 2 set knäböj istället för 4 om det är det du gör nu. Fortsätt sedan med benpress. Och sen till nästa osv.
Höj din smärttröskel långsamt men stadigt.
Nu ska jag Allan'a mig.
Att träna hårt lär du dig med tiden. Det är inte alls ovanligt att ovana/nybörjare(alla har sin syn på ordet nybörjare) blir spyfärdiga efter ett par set knäböj/benpress.
Du blir mer härdad med tiden och passen som går. Börja lite lättare. Kör 2 set knäböj istället för 4 om det är det du gör nu. Fortsätt sedan med benpress. Och sen till nästa osv.
Höj din smärttröskel långsamt men stadigt.
Jag blir rörd till tårar! That's my boy!!!
allan
stolt
H.Emanuel
2006-01-15, 17:54
Men Helena B:s fråga är väl också intressant? Att man ev orkar mer om man har bättre kondis
Men Helena B:s fråga är väl också intressant? Att man ev orkar mer om man har bättre kondis
Jag ser garanterat en sådan koppling.. ju bättre kondition jag haft desto "mindre" yr och sliten blir jag efter ett benpass *popcorn*
Vi ska inte glömma att man ska ladda ordentligt innan ett benpass. Käka massor. Det var problemet för mig i början, inte kondition. Händer ju fortfarande då jag tror att jag ska palla ett benpass fast jag missat en måltid...
Helena B
2006-01-15, 20:58
Det sägs (orkar inte leta upp källa) att för att orka styrketräna så bör man ha iaf ett konditionspass i veckan.
Det sägs (orkar inte leta upp källa) att för att orka styrketräna så bör man ha iaf ett konditionspass i veckan.
hmpf du får mer än gärna leta källa iaf,
jag har inte rört på mig sen jag la ner innebandyn och fotbollen (förutom skolidrott men det är inte särskillt konditionskrävande), det är snart 2 år sen.
hmpf du får mer än gärna leta källa iaf,
jag har inte rört på mig sen jag la ner innebandyn och fotbollen (förutom skolidrott men det är inte särskillt konditionskrävande), det är snart 2 år sen.
Men då är du väl säkert körkortslös och cyklar vart du än ska under minst halva året?
För mig är det hetl klart skillnad på att ha kondition och ej i benpassen. Så fort jag orkar med att träna lite kondition så sjunker återhämtningstiden mellan seten böj märkbart. Pulsen sjunker och ansiktet får sin normala färg mycket snabbare.
Det sägs (orkar inte leta upp källa) att för att orka styrketräna så bör man ha iaf ett konditionspass i veckan.Jag har inte kört kondition på ett tag och inte haft så aktivt leverne och det tar helt klart på träningsförmågan, bara att ha gått ut och gått några gånger verkar ha påverkat det en hel del ;/, så ja, konditionen spelar helt klart roll.
Jag tror att bättre kondis kan göra det lättare, men knäböj precis som marklyft är en övning som tar på nästan hela kroppen i en och samma övning, och det blir man slut av. Det är övningar som man kan bli yr av och inte orka köra om man har sovigt dåligt så de är krävande.
Patric
För att komplettera mitt tidigare inlägg. Jag kommer ihåg ett av mina benpass när jag började träna. Jag hade cyklat i 30min för att komma till gymmet. När jag körde benböj så hade jag halva återhämtningstiden mot min träningskamrat som visserligen var lite starkare. Men jag hade klart bättre kondition. Cyklingen gav mig mycket gratis. Tror jag körde 80kg, medans han körde 100kg.
Men då är du väl säkert körkortslös och cyklar vart du än ska under minst halva året?
aah point taken :P
Ulf A Big
2006-01-16, 17:04
Knäböj är ganska syrekrävande och benmusklerna är stora och behöver därför ganska lång vilotid mellan seten för att återhämta sig. En god kondition är inte fel att ha men att ha en balans till att ha god eller bra löpstyrka eller t ex kampsportkondis kanske inte är det bästa om du ska bli riktigt stark i böjen, men om du nu inte ska tävla i styrkelyft eller vara en av de starkaste på klubben och inte behöver böja över 200kg spelar det inte speciellt stor roll om du nu är löpstark och kan fortsätta att träna löpträning ett antal ggr per vecka.
no1fitness
2006-01-18, 06:06
Jag ser inget samband mellan bra kondis=mer uthållig i böjen...
Nu har väl inte jag toppkondis, mest explosiv, men märker ingen skillnad på tröttheten i böjen alls.
Blir alltid lika slut. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.