Visa fullständig version : "Hackande" ljudkort
Min receiver har bara en koaxial digitalingång, så jag har fått byta lite fram o tillbaka mellan dator och dvd-spelare, och inte alltid orkat slå av datorn, dock oftast slagit av receivern, men kanske inte alltid på senaste tiden ;/
Precis som att ta i minnen, hårddiskar, cpuer utan esdarmband, växla vanliga ljudkablar trots sprankande och blixtrar så fortsätter man ju "eftersom det fungerar ändå".
Men nu spelas lite ljud på digitalutgången, så blir det tyst, så spelas lite, så blir det tyst.. osv. Kört då? :D
Provat analogutgången men brusar ju som fasen, nästan så man tror något är fel där med, men det kanske alltid brusar så där från analoga utgångar. Är ett SB audigy platinum ex så SÅ jäkla illa borde det ju inte vara, men det är det =P
Hur är det med analoga utgångar, "skrapet" som blir känns ju lägre än normal musik, vad kan man förstöra med det? Bara elektroniken? Inte högtalarna väl? Eller gör det faktum att det bara blir en jävla massa strömspikar det farligare för dem än om det hade varit en sinusvåg? Men all musik är ju inte sinusvågor heller?
Som det diskuterades tidigare i en tråd så råder det oftast en skillnad i potential mellan olika apparater. Speciellt förstärkare eftersom de är sällan jordade. Vid anslutningsögonblicket sker alltid en strömspik som kan skada både förstärkare och membran i högtalare. Med andra ord, ha samma jord eller stäng av utrustningen innan ihopkoppling.
Du borde inte ha brus på ett så pass bra kort såvida du inte har en väldigt låg utsignal eller usel/skadad förstärkare.
När det gäller digital ljudöveföring så har jag inte så mycker erfarenhet. Men är det optik så kan kabeln vara ganska känslig. Testa att byta kabel. En klämd kabel kan få högre förluster eller sluta fungera helt.
Fatalist
2006-01-15, 20:09
Och att byta medan skiten är igång är inte att rekommendera, det har dödat min dator ett flertal gånger och tagit död på mitt gamla Live!-kort :D
Du borde inte ha brus på ett så pass bra kort såvida du inte har en väldigt låg utsignal eller usel/skadad förstärkare.
När det gäller digital ljudöveföring så har jag inte så mycker erfarenhet. Men är det optik så kan kabeln vara ganska känslig. Testa att byta kabel. En klämd kabel kan få högre förluster eller sluta fungera helt.Hum, vore ju jävligt illa om jag har grillat något för alla analoga ingångar samtidigt :(
Får ju nämligen byta kabel mellan lurar och receiver nu hela tiden, skapligt störigt.
Om jag inte skickar ut ljud från ljudkort/tv så brusar inte receivern, då kan jag väl utesluta från att den är trasig iaf? Visste inte att man kunde paja högtalarna, trodde gränsen för vad de fick sattes av receivern någonstans ändå.
Det som gäller digitalutgången är ju just att det blir ljud ibland i ett par sekunder o sedan tyst ett par. Tycker ju den borde vara helpaj men vem vet.
Metal_boy_
2006-01-15, 20:30
Som det diskuterades tidigare i en tråd så råder det oftast en skillnad i potential mellan olika apparater. Speciellt förstärkare eftersom de är sällan jordade. Vid anslutningsögonblicket sker alltid en strömspik som kan skada både förstärkare och membran i högtalare. Med andra ord, ha samma jord eller stäng av utrustningen innan ihopkoppling.
När det gäller digital ljudöveföring så har jag inte så mycker erfarenhet. Men är det optik så kan kabeln vara ganska känslig. Testa att byta kabel. En klämd kabel kan få högre förluster eller sluta fungera helt.
Jag rekomenderar också samma sak. Sätter man i sladden i en förstärkare samtidigt som både den och datorn är påslagna, så finns det risk för att man bränner sönder skiten. För mig visslade det till lite härligt i högtalarna och sen började det ryka om förstärkaren :D Men det som var dåligt på den förstärkaren jag har (som då var ny) är att det tydligen inte satt nån säkring i den. Det gjorde det i min gamla.
Det som gäller digitalutgången är ju just att det blir ljud ibland i ett par sekunder o sedan tyst ett par. Tycker ju den borde vara helpaj men vem vet.
Har du prövat byta kabel? Låter ju som den har problem med överföring och bufferten tar slut. Som en taskig audiostream på nätet ungefär. Det fungerar på samma sätt nästan.
Har du prövat byta kabel? Låter ju som den har problem med överföring och bufferten tar slut. Som en taskig audiostream på nätet ungefär. Det fungerar på samma sätt nästan.Ah, det är alltså kontrollsummor o skickas om grejer osv? Trodde det bara var en ström, men då är det mycket möjligt för kabeln är redigt kvaddad efter att ha blivit snubblad över x antal ggr en gång i tiden. (den är inte 75ohm heller, det är 3.5mm stereoplugg till 2 rca som jag stoppar in i spdifutgången och så vänsterkanalen i rcaingången)
Ah, det är alltså kontrollsummor o skickas om grejer osv? Trodde det bara var en ström, men då är det mycket möjligt för kabeln är redigt kvaddad efter att ha blivit snubblad över x antal ggr en gång i tiden. (den är inte 75ohm heller, det är 3.5mm stereoplugg till 2 rca som jag stoppar in i spdifutgången och så vänsterkanalen i rcaingången)
Oki, då är det inte optiskt alltså. Det är inga jättehastigheter vi pratar om, men vissa krav på kabeln ställs ju ändå.
Datorn dog nyss medans jag höll på att koppla in något, missade fel hål på ljudkortet (receivern var avslagen men datorn dog väl när jag slog på den antar jag), men nu när jag kör med digitalutgången går det nästan perfekt, ljud i någon minut och sedan kort hack, så är nog kabel.
Nej, jag kör koax, kan ju köra optisk med den där lådan men tror inte den stöds av vare sig alsa eller oss, men jag kan ha fel.
Har köpt en alldeles för dyr subkabel och en dyr koax till dvdn dock, rätt ovärt antar jag :D
Oki, då är det inte optiskt alltså. Det är inga jättehastigheter vi pratar om, men vissa krav på kabeln ställs ju ändå.Den är modell lakritssnöre från clas ohlsson, hade den väl som analog kabel från mitt gamla ljudkort :)
Flytta ljudkortet en slot i maskinen och se om du får nya IRQ assignad på den.
Drivare ?
Flytta ljudkortet en slot i maskinen och se om du får nya IRQ assignad på den.
Drivare ?Det har ju fungerat innan, och hackar inte med analoga ljudutgången. Alsa.
Det har ju fungerat innan, och hackar inte med analoga ljudutgången. Alsa.
Mystiskt , firmwareuppgradering ?
Mystiskt , firmwareuppgradering ?Ny kabel? ;/
Ny kabel? ;/
Har svårt att se att en kabel skall påverka på ljudet så det hackar.
Har svårt att se att en kabel skall påverka på ljudet så det hackar.Det har ju redan diskuterats ovan.
Har du prövat byta kabel? Låter ju som den har problem med överföring och bufferten tar slut. Som en taskig audiostream på nätet ungefär. Det fungerar på samma sätt nästan.
Det har ju redan diskuterats ovan.
Ha ha ha jag orkar inte läsa ert nörd snack.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.