Visa fullständig version : Ingrep vid misshandel - riskerar avsked
"När två av killarna börjar sparka mot en annan kille gick han emellan. Nikolai Jungsin fick själv ett slag i ansiktet, men sedan gav sig bråkstakarna iväg."
"Arbetsgivaren, bussbolaget Arriva, ansåg att Jungsin begick tjänstefel eftersom han bröt mot säkerhetspolicyn."
"I slutet av september får Nikolai Jungsin därför en varning. I varningen står det att han "har åsidosatt sin skyldighet som anställd genom att lämna bussen" och att företaget "ser allvarligt på det som hänt och vill på detta sätt varna dig för att ett upprepande kan komma att medföra en uppsägning från vår sida""
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11543074.asp
Inte nog med att det är dåligt med civilkurage i landet, man riskerer uppenbarligen jobbet också om man skulle våga reagera. Någon borde gå och ta ledningen för Arriva i örat och säga några sanningens ord.
All respekt för busschauffören som gjorde en hedervärd insats.
hangatyr
2006-01-14, 23:26
ytterst märkligt. hoppas att bussbolaget kommer få äta upp detta.
Respekt till honom men har viss förståelse för bolaget med, de ansvarar väl för honom och hans säkerhet i tjänsten samt att han representerar dem.
hangatyr
2006-01-14, 23:28
Respekt till honom men har viss förståelse för bolaget med, de ansvarar väl för honom och hans säkerhet i tjänsten samt att han representerar dem.
ja, fast att rädda ngn från att bli sönderslagen är väl ett utmärkt sätt att representera arbetsgivaren?
Idioter. De borde ha bedömt fallet för vad det var och givet honom en eloge istället för att sitta och leka paragrafryttare.
Känns lite småaktigt att tänka på sådant när en kille håller på att bli misshandlad.
Han gjorde det enda rätta! :thumbup:
ja, fast att rädda ngn från att bli sönderslagen är väl ett utmärkt sätt att representera arbetsgivaren?
Nja, du vet hur det blir. De tar det säkra före det osäkra och vill inte ha någon som helst inblandning med bråk. Fegt men som sagt på sitt sätt logiskt.
Känns lite småaktigt att tänka på sådant när en kille håller på att bli misshandlad.
Ja som sagt, respekt till honom.
Nja, du vet hur det blir. De tar det säkra före det osäkra och vill inte ha någon som helst inblandning med bråk. Fegt men som sagt på sitt sätt logiskt.
Det roliga är att det antagligen slår tillbaka i det här fallet eftersom de allra flesta nog tycker att företagets handlande är för djävligt och nu har det ju blivit en nyhet. Jag hoppas det i alla fall.
hangatyr
2006-01-14, 23:54
tja, du kanske har rätt.
Det roliga är att det antagligen slår tillbaka i det här fallet eftersom de allra flesta nog tycker att företagets handlande är för djävligt och nu har det ju blivit en nyhet. Jag hoppas det i alla fall.
Ja det blir nog dålig pr, bolaget valde regelrytteri.
E kompis till mig blev misshandlad av en busschaffis för några veckor sedan, och den chaffisen är fortfarande i tjänst och åker samma linje som min kompis måste åka me varje dag och sånt.
E kompis till mig blev misshandlad av en busschaffis för några veckor sedan, och den chaffisen är fortfarande i tjänst och åker samma linje som min kompis måste åka me varje dag och sånt.
Och din kompis är förstås helt oskyldig?
Och din kompis är förstås helt oskyldig?
Ja, de tror jag. Han blev rätt grovt misshandlad med, och detta hände typ 2km från denna händelsen och samma bussbolag och allt,rätt skumt dom ej tar upp det istället...
Ja, de tror jag. Han blev rätt grovt misshandlad med, och detta hände typ 2km från denna händelsen och samma bussbolag och allt,rätt skumt dom ej tar upp det istället...
mmm...
Har han polisanmält händelsen?
kanske int eär lika kul o läsa om
ja de har han
Troligen effektivare att tipsa AB....
ja de har han
Inga reprisalier? Kan ju tycka att chauffören kunde bli avstängd under utredningen, men den kanske är nerlagd?
Inga reprisalier? Kan ju tycka att chauffören kunde bli avstängd under utredningen, men den kanske är nerlagd?
nej ja tror inte den e nerlagd, det hände för kanske 2veckor sedan och ha blev ju så illadärad att polisen körde han till sjukhuset och dom tog ju bilder på allt och så. Tror bussbolaget körde på metoden att chaffisen e oskyldig tills motsatsen bevisats. Men det e ju jobbigt för marcus, min kompis att han kör samma linje som han åker.
nej ja tror inte den e nerlagd, det hände för kanske 2veckor sedan och ha blev ju så illadärad att polisen körde han till sjukhuset och dom tog ju bilder på allt och så. Tror bussbolaget körde på metoden att chaffisen e oskyldig tills motsatsen bevisats. Men det e ju jobbigt för marcus, min kompis att han kör samma linje som han åker.
Låter ju faktiskt riktigt märkligt att han får fortsätta köra under utredningen om han är misstänkt för att ha begått ett brott under tjänsten. Skumt bussbolag helt enkelt.
Använd cykel. :hbang:
Låter ju faktiskt riktigt märkligt att han får fortsätta köra under utredningen om han är misstänkt för att ha begått ett brott under tjänsten. Skumt bussbolag helt enkelt.
Använd cykel. :hbang:
Det är väl inte helt ovanligt inom olika företag, tom polisen?
Dock kanske det går att få honom flyttad till en annan linje om han kan yrka på oro för repressalier och upprepning.
"Facket reagerade kraftigt och bestred varningen både skriftligt och muntligt.
- Detta ger totalt fel signaler. Här går riksdag och regering ut och pratar om lagstiftning för att höja civilmoralen och civilkuraget, och så ger företaget en person en varning för att han har civilkurage att ingripa när han ser en misshandel, säger Kommunals huvudskyddsombud Jan Ekman till TT." :thumbup:
allan
internethjälten
2006-01-15, 00:55
Jag var med nere där den kvällen, media har fel i vad som hände, rättegången är snart iaf.
Jag var med nere där den kvällen, media har fel i vad som hände, rättegången är snart iaf.
Menar du att vår kära kvällspress förvränger sanningen för att få slagfärdigare rubriker?! jag är djupt chockad!
Anade nästan att det låg till lite så faktiskt.
internethjälten
2006-01-15, 01:02
Menar du att vår kära kvällspress förvränger sanningen för att få slagfärdigare rubriker?! jag är djupt chockad!
Anade nästan att det låg till lite så faktiskt.
Mmmm, såg skiten i tidningen idag (jönköpings posten) och blev väldigt förvånad över hur de förvrängt det som hände där nere.
Det som inte framgår är ju att idioterna sparkade sönder killens annsikte totalt så han fått göra ett antal operationer och att hans tjej blev sparkad bakåt så hon föll i asfalten och slog upp huvudet.
Var väl bara jag och busschaufören som gick i mellan, iof killens tjej med men on hamnade ju i backen. Resten som fanns där gjorde som folk i allmänehet : står och glor *screwy*
Iofs i svd verkar det ju som om varningen gäller att han inte larmade polis eller larmade på annat sätt utan istället direkt gick ut själv.
internethjälten
2006-01-15, 01:07
Iofs i svd verkar det ju som om varningen gäller att han inte larmade polis eller larmade på annat sätt utan istället direkt gick ut själv.
Japp, så tolkade jag det med i JP, att de skulle ha klara direktiv
att först larma polisen. Men han skulle ha lämnat dagskassan och
bussen olåst... men vad är ett par tusen kr i jämförelse med
det som hände igentligen, snacka om att sätta värde på
människor :-/
Dumleman
2006-01-15, 01:08
Vadå får man inte överta någons nödvärnsrätt under arbetstid eller? Iom varningen så uppmanar ju bussbolaget de anställda att ignorera den rätten och så får man väl inte göra?
internethjälten
2006-01-15, 01:12
Vadå får man inte överta någons nödvärnsrätt under arbetstid eller? Iom varningen så uppmanar ju bussbolaget de anställda att ignorera den rätten och så får man väl inte göra?
Arriva har avtal med Securitas som har 2 ordningsvakter
nattetid bara för att hålla ordning på/omkring bussarna
och dessa var inte heller inkallade.
Har själv varit i situationer där man agerat instinktivt och
sen arbetsledare suttit i flera veckor och analyserat det man
gjorde och kommit fram till att man gjort fel och hur man skulle
gjort i gentligen.
Lite som med busskillen i detta fallet, detta hände ju i September
och de har först nu kommit på att han gjort fel -va fan lixom !
Nu var det ju ingen allvarligare varning tydligen men just denna efterbedömning där folk funderar otrligt mycket över exakt rätt handlande måste ju vara en av de bidragande faktorena till folks handlingsförlamning.
Vem vill utstå en sådan granskning?
Dumleman
2006-01-15, 01:18
Nu var det ju ingen allvarligare varning tydligen men just denna efterbedömning där folk funderar otrligt mycket över exakt rätt handlande måste ju vara en av de bidragande faktorena till folks handlingsförlamning.
Vem vill utstå en sådan granskning?
Jag får direkt orden Persson, Freidwalds, UD och tsunami i huvudet nu.
här i statsdelen har några pappor bildat ett medborgar garde som styr upp där polisen tycks fela gång på gång - mot ungdomsrånare.
öppet säger dessa pappor att de redan fångar en rånare och larmat honom med golfklubbor. inget kan göras då snubben inte vågat anmäla händelsen.
lite annan sorts civilkurage
här i statsdelen har några pappor bildat ett medborgar garde som styr upp där polisen tycks fela gång på gång - mot ungdomsrånare.
öppet säger dessa pappor att de redan fångar en rånare och larmat honom med golfklubbor. inget kan göras då snubben inte vågat anmäla händelsen.
Dock är ju medborgargarden ngt av ett tecken på rättsamhällets sönderfall så man kanske inte ska hylla dem allt för glatt.
Frippe_L
2006-01-15, 01:43
Äntligen gör golfklubbor nån nytta i samhället.
Inte bara pajar fina gräsmattor ;)
Dock är ju medborgargarden ngt av ett tecken på rättsamhällets sönderfall så man kanske inte ska hylla dem allt för glatt.
men ett sönderfall nu kanske är en bra sak för framtiden.. ho nås.
men ett sönderfall nu kanske är en bra sak för framtiden.. ho nås.
Ja iofs, är systemet så korrupt och bortom räddning så kanske det krävs. Men är det nu, känns kanske lite tidigt men vad vet jag.
Ja iofs, är systemet så korrupt och bortom räddning så kanske det krävs. Men är det nu, känns kanske lite tidigt men vad vet jag.
nu och nu, känns som det inte händer över en natt. men när inte polisen kan göra något får det fan va nog.
nu och nu, känns som det inte händer över en natt. men när inte polisen kan göra något får det fan va nog.
Ja om inte samhället kan se till att befolkningen är nöjda och känner sig säkra så kommer vi troligen att se mer och mer medborgargarden.
Ja om inte samhället kan se till att befolkningen är nöjda och känner sig säkra så kommer vi troligen att se mer och mer medborgargarden.
Jag vill minnas medborgargardet från blekinge som hade motorsåg osv. undrar om stället blev lungt efter tidningsartiklen
edit: även om många kommer sluta begå brott kommer de allra värsta finnas kvar och möta upp med ännu mer våld. det det som är så jävligt
Jag vill minnas medborgargardet från blekinge som hade motorsåg osv. undrar om stället blev lungt efter tidningsartiklen
Skiten brukar mest flytta sig, tyvär.
Perscitus
2006-01-15, 02:49
edit: även om många kommer sluta begå brott kommer de allra värsta finnas kvar och möta upp med ännu mer våld. det det som är så jävligt
Vad roligt det ska bli när brottslingarna ger igen på medborgargardet då. Tycker du de är lika bra då med?
Men, fy faan för hela händelseförloppet ändå! Jag hoppas verkligen busschauffören kommer undan med en löneförhöjning om nånting.
När en åskådare, i detta fall en busschaufför, till slut samlar ihop det enorma mod för att gå emellan, så ska han väl ändå inte få skit för det.
MVH
Vad roligt det ska bli när brottslingarna ger igen på medborgargardet då. Tycker du de är lika bra då med?
jag skrev ju PRECIS det i inlgget du qoutade och VAR har jag skrivit att det är bra?
Perscitus
2006-01-15, 03:03
jag skrev ju PRECIS det i inlgget du qoutade och VAR har jag skrivit att det är bra?
Haha, så fel man kan läsa. Jag ber verkligen om ursäkt!
Haha, så fel man kan läsa. Jag ber verkligen om ursäkt!
helt klart godtagen då jag formulerar mig som den kratta jag är.
:)
mini_Arnold
2006-01-15, 07:45
"När två av killarna börjar sparka mot en annan kille gick han emellan. Nikolai Jungsin fick själv ett slag i ansiktet, men sedan gav sig bråkstakarna iväg."
"Arbetsgivaren, bussbolaget Arriva, ansåg att Jungsin begick tjänstefel eftersom han bröt mot säkerhetspolicyn."
"I slutet av september får Nikolai Jungsin därför en varning. I varningen står det att han "har åsidosatt sin skyldighet som anställd genom att lämna bussen" och att företaget "ser allvarligt på det som hänt och vill på detta sätt varna dig för att ett upprepande kan komma att medföra en uppsägning från vår sida""
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11543074.asp
Inte nog med att det är dåligt med civilkurage i landet, man riskerer uppenbarligen jobbet också om man skulle våga reagera. Någon borde gå och ta ledningen för Arriva i örat och säga några sanningens ord.
All respekt för busschauffören som gjorde en hedervärd insats.
Only in Sweden...
Undrar om ledningen skulle känna likadant om det var nån av deras barn eller bekanta som blev misshandlade..
idioter.
Jag förstår att det är så men jag tänker aldrig acceptera det. Händer det mig nångång att jag måste ingripa då gör jag förhoppningsvis det utan att tänka på nån efterbliven regel från facket/arbetsgivare..
fan nu ja blir jefla sur
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.