Visa fullständig version : kissenödig hela tiden
vad kan d eva för fel på en när man måste gå på toa hela tiden,
en liten del e psykiskt det vet ja typ att ja alltid måste på toa innan ja ska göra nått typ träna,sova vad som helst....
men annars också....jobbigt är det o pissa typ 20ggr per dag
jag måste också kissa hela tiden men jag tror jag har problem med njurarna eller något, för jag får ont i dom ganska ofta när jag dricker mycket vätska och så.
Borde kolla upp det men orkar inte :(
Ett av tecknen till diabetes är väl just att man har problem med kissandet.
Faktiskt ett tecken på diabetes , men antagligen mest psykiskt går man och känner efter hela tiden så tro fan för man är kissnödig.
Metal_boy_
2006-01-14, 18:56
Prostatan??
En del är psykologiskt och du ska passa dig för att vika för det och hålla på och springa på toa hela tiden eftersom det kan leda till inkontinens. Sen finns det värre senarion också, men är du orolig så bör du givetvis uppsöka läkare. I vilket fall som helst kan du inte hålla på och springa på toa stup i ett.
Så var det för mig en period också, fyfan vad drygt det var. Slutade dock av sig själv :p
Känner du dig bara kissenödig fast det inte kommer något?
Det kan var urinvägsinfektion.
någon mer än jag som kan få smärta i njurarna om man håller sig en stund efter att man intagit en stor mängd vätska?
(t.ex när man festar eller efter en fet gainer och massa vatten)
jag kan få panik ibland när jag inte har en toalett nära om jag t.ex förfestar för blir jag kissenödig och håller mig så kan det leda till helt sjuk smärta i njurarna. Inte så bra :(
Perscitus
2006-01-14, 19:03
Blev kissnödig när jag läste den här tråden!
christian
2006-01-14, 19:04
någon mer än jag som kan få smärta i njurarna om man håller sig en stund efter att man intagit en stor mängd vätska?
(t.ex när man festar eller efter en fet gainer och massa vatten)
jag kan få panik ibland när jag inte har en toalett nära om jag t.ex förfestar för blir jag kissenödig och håller mig så kan det leda till helt sjuk smärta i njurarna. Inte så bra :(
*räcka upp handen*
Jag är också en pissenisse. Jobbigt att gå på muggen på natten stup i ett.
Det kan vara ett tecken på att du dricker mycket. ;)
christian
2006-01-14, 19:15
Det kan vara ett tecken på att du dricker mycket. ;)
Jag tror inte det, enligt hälsovakten dricker jag för lite. Kanske att jag dricker för nära inpå sänggåendet, dock.
vad finns det mer för tecken på diabetes?
ja vet att de dels är psykist, typ ooh nu ska ja på bio nu måste ja kissa, så kissar ja sen känner ja mig nödig ändå....samma sak innan ett yogapass o sånt.
men ja kissar onaturligt mycket tror ja, kan va uppemot 5ggr på en natt ibland...
Öva dig på att inte gå för ofta. Det är vanligen en ovana man har. Okynneskissande, typ. Vänta 10 minuter varje gång du vill gå och se vad som händer.
Här står det om diabetes, http://www.apoteket.se/rd/d/4627
Kan vara smart att undivka vissa typer av hälsotillskott på kvällen. Eftersom överskottet pissas ut. Att ta en C-vitamin dos på 1g är ju inte vidare smart t.ex. Ska man ta något, t.ex. protein så ska det vara en väl avvägd mängd. Eller inta proteinet i en annan form så att upptaget sker långsammare.
Metal_boy_
2006-01-14, 19:29
Äh tjat om diabetes, det verkar ju alla på det här forumet ha innan dom kommer på att dom drack en platta öl innan.
Vissa har mindre blåsor helt enkelt. Dom som springer ofta brukar oftast bara skvätta till och sen är dom klara. Andra som inte kissar så ofta forsar som ett vattenkraftverk när dom väl går.
mistermr
2006-01-14, 19:29
Det kan vara ett tecken på diebetes, men det kan även bero på för högt proteinintag.
MVH
vad finns det mer för tecken på diabetes?
ja vet att de dels är psykist, typ ooh nu ska ja på bio nu måste ja kissa, så kissar ja sen känner ja mig nödig ändå....samma sak innan ett yogapass o sånt.
men ja kissar onaturligt mycket tror ja, kan va uppemot 5ggr på en natt ibland...
Du kanske dricker för mycket vatten?
Vid urinvägsinfektion kissar du mer än vanligt också, men då känner du dig kissnödig hela tiden utan att du nödvändigvis behöver kissa.
King Grub
2006-01-14, 20:44
vad kan d eva för fel på en när man måste gå på toa hela tiden,
Det allra vanligaste felet är att man dricker för mycket. Folk går och klunkar från vattenflaskor dagen i ändå och undrar varför dom måste springa på toaletten. Urologmottagningarna är fulla av ungdomar som inte kan hålla tätt och som tror att dom är sjuka, när det enda felet är att dom dricker för mycket.
Därmed inte sagt att det inte kan vara något riktigt fel... men i många fall är det ett överdrivet och onödigt vätskeintag som är boven.
Det allra vanligaste felet är att man dricker för mycket. Folk går och klunkar från vattenflaskor dagen i ändå och undrar varför dom måste springa på toaletten. Urologmottagningarna är fulla av ungdomar som inte kan hålla tätt och som tror att dom är sjuka, när det enda felet är att dom dricker för mycket.
Därmed inte sagt att det inte kan vara något riktigt fel... men i många fall är det ett överdrivet och onödigt vätskeintag som är boven.
japp trenden med den ständigt medahvda vattenflaskan visar sin fula baksida *popcorn*
Sammanfattning
- Överdrivet vätskeintag (utan bakomliggande problem som ger ökad törst)
- Okynneskissande
- Urinvägsinfektion
- Diabetes
- Problem med njurar
Inga smärtor/svidande känsla när du kissar? Har du kissat lika ofta hela livet? Har du lärt dig att gå på toa "för säkerhets skull" innan du gör något?
grisbil3n
2006-01-14, 21:42
Läste nånstans att om man pissar mer än 5 ggr per dag så kan något vara fel. Men vafan, jag pissar lätt 10 ggr om dagen och jag dricker väl som vanligt. Drar man i sig en viss mängd vätska så måste ju vätskan ut, och pissar man bara 2-3 ggr om dagen så är man jävligt sparsam med drickandet känns de som. Eller så läste ja fel.
Diabetes ger en hel del symptom utöver att man springer på toa ofta. Om "nödigheten" är den enda förändring du har märkt kan du nog känna dig lugn.
I flera sammanhang så sägs det att man dricker för lite. Jag dricker 1 glas i samband med måltid och minst 1 liter i samband med träning. Utöver det så dricker jag bara vatten när munnen känns torr och vätskebalansen har inte varit några problem för mig.
Problem dyker upp när man inte är vaktsam på vad som är vätskedrivande. Jag går ju inte in på en 3 timmars bio efter två koppar kaffe t.ex.
Jag dricker förmodligen inte för mycket, jag dricker lite till måltiderna (inte frukost), någon kopp the iblad men inte varje dag, ca 1 liten petflaska när jag tränar. Men förmodlige inte för mycket, oftast bara då är jag e törstig.
Sen tar ja inga hälsotillskott. Inget proteintillskott, nada. Någon vitamin extra ibland kanske
hopp nu har ja säkert diabetes....har dåliga fötter, redan dokumenterade fel på ämnesomsättnigen. redan fått glasögon för ja har svårt att se på långt håll.
det enda ja saknar är väl avmagrandet då, mera tvärtom på detta fallet.
bara o lägga sig ner o dö då...
Fastnu när ja läser lite till så gör ma testet genom att dricka sockerbladning och sedan mäta blodprovet i någo timma framöver. Jag gjorde detta för något år sedan men då för att ta reda på om ja va laktosintolerant eftersom ja hade problem med det...o då sa dom inget om någon diabetes....
Cartwright
2006-01-14, 23:23
Jag dricker förmodligen inte för mycket, jag dricker lite till måltiderna (inte frukost), någon kopp the iblad men inte varje dag, ca 1 liten petflaska när jag tränar. Men förmodlige inte för mycket, oftast bara då är jag e törstig.
Knappast diabetes i så fall. Det är i alla fall lätt att kolla upp på vårdcentral. Do it!
Diabetes Mellitus = Stort Flöde Som Smakar Honung
Berguven
2006-01-15, 02:23
Jag kan själv minnas en tid på mellanstadiet då jag gick på toa mellan varje lektion. Till slut insåg jag att jag inte kunde hålla på sådär resten av livet, så jag bestämde mig helt enkelt för att gå max varannan rast. Efter ett kort tag märkte jag att det funkade bra så det var bara att fortsätta utvecklingen åt rätt håll, och rätt som det var hade jag klarat av en hel skoldag utan att behöva gå på dass.
Dricker man mycket och desutom som de säger känner efter lite mycket så blir det som en cirkelverkan, tömmre man ofta vill man tömma tidigare.
Har för mig att stress kan ge upphov till kraftigt ökad urinproduktion.
Anledningen lär vara att stress ofta ger toppar av förhöjt blodtryck vilket ger ökad urinproduktion.
När jag tävlade i SL och var lite nervös inför lyft blev jag alltid väldans pissnödig.
Har för mig att stress kan ge upphov till kraftigt ökad urinproduktion.
Anledningen lär vara att stress ofta ger toppar av förhöjt blodtryck vilket ger ökad urinproduktion.
När jag tävlade i SL och var lite nervös inför lyft blev jag alltid väldans pissnödig.
Kanske kroppens system för att tömma som de sa i lumpen blåsa och tarm innan en batalj som aktiveras?
lillnisse
2006-01-16, 09:04
Testa hålla dig borta från mejeriprodukter ett tag och se vad som händer? Själv kollat upp mitt evinnerliga kissande och fick det tippset, verkar fungera.
http://www.overaktivblasa.nu/templates/Default____2004.aspx
Efer en magsjuka så fick jag så där också, blev pissnödig hela tiden och det kom bara några droppar. Var på toan var 10 minut ungefär.
Det var diarre av något slag som gjorde att något tryckte mot kissblåsan, fick någon medicin till magen och blev bra på en dag.
sgtbarnes
2006-02-03, 15:24
tänk även på att alkohol gör dig kissnödig, inte bara vätskmängden då utan att alkoholen i sig hämmar ett hormon (ADH) som verkar för att hålla inne kisset.
Sen kan även temperaturväxlingar, (från kallt till varmt), till att man blir nödig. Har göra med att blodet shuntas om vilket leder till att blodtrycket ökar och därmed även urinavsöndringen.
bigblock
2009-12-09, 16:30
Kaffe gör att levern producerar mera järn, det gör så att man pissar mycket oftare. *flex*
Kaffe gör att levern producerar mera järn, det gör så att man pissar mycket oftare. *flex*
Bra bump nästan fyra år senare :thumbup:
kaffe gör att levern producerar mera järn, det gör så att man pissar mycket oftare. *flex*
hahaha!!
Gissar att det är fler som har problem med blåsan! :)
Kan vara en nyttig bump för andra lidande.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.