Visa fullständig version : Är detta ett okej matupplägg?
lindieweb
2006-01-13, 18:56
Har börjat träna för ungefär 4 månader sen och har börjat tänka på att jag ska äta mer pga min låga vikt. jag skriver upp dagens mat så får ni bedöma om det ser bra, mitt mål är att gå upp en del i vikt.
188 cm
78 KG
16 år
frukost: 2dl havregrynsgröt och 2 bananer
Mellanmål: två frukter
Lunch: biff stroganoff, 2-3 stora portioner (svårt att säga hur mycket när man käkar ute...)
mellanmål:Havregrynsgröt 2dl
Middag: en halv grillad kyckling, 250g färsk pasta.
Kvällsmål: 2dl havregrynsgröt
Satsar hårt på havregrynsgröt eftersom det går snabbt att göra :)
antar att du har mjölk till gröten? möjligt kanske att det annars blir lite proteinfattigt.
Variera med annan gröt oxå på olika gryn, variation e alltid bra.
Kanske lite mer frukt + grönsaker?
keffat_liv
2006-01-13, 20:35
om du vill gå upp i vikt så är det för lite att äta.
lägg även till mer protein till kvällsmålet som keso,kesella (kvarg), tonfisk,kyckling m.m
lindieweb
2006-01-14, 01:05
dricker ungefär 3-4 liter mjölk om dagen också
Jag vet inte om det ser så illa ut. För lite energi borde det inte vara hur som helst.
Borde bli lätt uppåt 4000 kcal / dag med det intaget
Jag räknade bara lite snabbt på 3 liter lättmjölk, 210 gram havre, 300 gram kyckling och 250 g färsk pasta.
Det blir ca 3000 kcal och 280 gram protein! :MrT:
Tjena, lägg till lunchen och frukterna till det där också så lär vi vara uppe över 4000 kcal och en jevla massa protein.
keffat_liv
2006-01-14, 13:24
Jag vet inte om det ser så illa ut. För lite energi borde det inte vara hur som helst.
Borde bli lätt uppåt 4000 kcal / dag med det intaget
Jag räknade bara lite snabbt på 3 liter lättmjölk, 210 gram havre, 300 gram kyckling och 250 g färsk pasta.
Det blir ca 3000 kcal och 280 gram protein! :MrT:
Tjena, lägg till lunchen och frukterna till det där också så lär vi vara uppe över 4000 kcal och en jevla massa protein.
inte för att det gör nån speciell skillnad i uträlningen, men en halv kyckling är max 150g kött.
inte för att det gör nån speciell skillnad i uträlningen, men en halv kyckling är max 150g kött.
Vafan, mina kycklingfiléer väger ju 300g :confused:
Dom är iofs ganska stora.
Men likväl så lär han ju aldrig äta för lite. Förmodligen kommer han att bli ganska tjock
igelkotten
2006-01-15, 11:04
Jag har faktiskt undrat ungefär hur mycket kött det finns på en halv kyckling (ej kycklingfilé). Det är alltså omkring 150g?
Vafan, mina kycklingfiléer väger ju 300g :confused:
Dom är iofs ganska stora.
Billigt varumärke kanske? Mycket insprutad vätska i dem så dom ska väga mer..
Jag har faktiskt undrat ungefär hur mycket kött det finns på en halv kyckling (ej kycklingfilé). Det är alltså omkring 150g?
Jag jobbar i charken på en ICA-butik och de kycklingar som vi grillar har en råvikt på dryg 950 - 1100 gram.
En kyckling man köper rå är ungefär 1200 gram.
Efter grillning ligger en 1000 grams fågel på kanske 800 gram?
Vilket gör att en halv väger 400 gram inklusive ben, som enligt slv, verkar vara drygt hälften.
En halv, urbenad och grillad kyckling väger kanske 200 gram?
Det låter rimligt Aelrik.
Nu är ju köttet tillagat och lite torrare så proteinhalten ligger säkert kring 20 - 22 %. alltså 40 - 45 gram protein i en kycklinghalva.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.