handdator

Visa fullständig version : Min träningspartner har problem med övningar som involverar böjda ben. Hjälp tack!

thomast
2006-01-13, 15:03
Hej,
det är så att min träningspartner har ett litet underligt problem. I övningar som knäböj, frontböj och hack squat (det är dessa tre vi testat) har denne problem att få djup i böjen. Vi kan ta knäböj som exempel, där kan denne kanske sänka rumpan fem-tio centimeter innan det tar stopp. Antingen tappar denne balansen eller så går det bara inte. Om ni föreställer er kärringböjar fast havla den rörelse så fattar ni nog hur djupt denne kan gå.

Vi har försökt med vinklade fötter och bredare mellan fötterna men inget verkar fungera. Personen ifråga har till och med problem att sätta sig på sina egna vader utan några som helst vikter.

Vad mer kan vi göra? Vad kan detta bero på? Bör denne stretcha på något speciellt sätt? Hjälp?

Samboy
2006-01-13, 15:05
Hej,
det är så att min träningspartner har ett litet underligt problem. I övningar som knäböj, frontböj och hack squat (det är dessa tre vi testat) har denne problem att få djup i böjen. Vi kan ta knäböj som exempel, där kan denne kanske sänka rumpan fem-tio centimeter innan det tar stopp. Antingen tappar denne balansen eller så går det bara inte. Om ni föreställer er kärringböjar fast havla den rörelse så fattar ni nog hur djupt denne kan gå.

Vi har försökt med vinklade fötter och bredare mellan fötterna men inget verkar fungera. Personen ifråga har till och med problem att sätta sig på sina egna vader utan några som helst vikter.

Vad mer kan vi göra? Vad kan detta bero på? Bör denne stretcha på något speciellt sätt? Hjälp?

ja du han får helt enkelt stretcha ryggen och benen bättre!

thomast
2006-01-13, 15:09
Du kanske har några övningar att rekommendera? Det finns trotsallt väldigt mycket stretchövningar för dessa muskelgrupper.

Någon annan som har en teori?

castor
2006-01-13, 17:30
Stretcha stora höftböjaren (iliopsoas).

Metallica
2006-01-13, 17:33
han får köra benpress istället

Grahn
2006-01-13, 17:34
Balansträning och utförandenötning, eller ja benpress.

z_bumbi
2006-01-13, 17:37
Eftersom jag inte har en aning om hur en kärringböj ser ut så får jag ingen direkt bild i huvudet. Kan någon förklara vad det är?

Hur länge har han testat att köra böj?
Hur länge har han tränat ben överhuvudtaget?

thomast
2006-01-13, 18:10
Eftersom jag inte har en aning om hur en kärringböj ser ut så får jag ingen direkt bild i huvudet. Kan någon förklara vad det är?

Hur länge har han testat att köra böj?
Hur länge har han tränat ben överhuvudtaget?

Kärringböj = Knäböj fast man går bara ned några centimeter/grader. Ungefär samma sak som hockeyböj skulle jag tro.

Det är första gången i försökte idag med böj i gymmet. Tidigare har vi försökt hemma, utan vikter, men som sagt har det inte gått så bra.

z_bumbi
2006-01-13, 19:20
Det är första gången i försökte idag med böj i gymmet. Tidigare har vi försökt hemma, utan vikter, men som sagt har det inte gått så bra.

Han kom väl nästan ner till vaderna när han körde utan vikt så vad var problemet med det? Det låter som ganska normal rörlighet för mig.

Vad gäller böjen så är det bara att nöta på, gärna med en så lätt stång som möjligt.

Lizard
2006-01-13, 20:40
Ryckböjar.

Fatta stången rejält brett.
Ingen last på stången.
Sätt dig ned.
Res dig upp.
Tappa inte balansen.

Kan utföras med sittande utgångsläge (bänk typ) ifall adepten är vinglig.

Lycka till.

Lizard

petersson
2006-01-13, 20:45
Balansträning och utförandenötning, eller ja benpress.

Anser du att det är lättare att komma ner fulldjupt i en benpress än i böj? Om man bortser från balansproblem.

thomast
2006-01-13, 22:10
Han kom väl nästan ner till vaderna när han körde utan vikt så vad var problemet med det? Det låter som ganska normal rörlighet för mig.

Tyvärr kom denne inte särskilt djupt ens utan vikt.

http://www.kickstart.x21.org.uk/squat.gif

Andra dockan från vänster. Så långt kom denne ned utan vikt, sen tog det stopp.

Tackar för alla tips, ska testa några av dem. I ryckböjarna, var ska stången vara? I händerna eller vilande på ryggen?

Lizard
2006-01-13, 23:54
I ryckböjarna, var ska stången vara? I händerna eller vilande på ryggen?
I händerna på raka armar ovanför huvudet.

Lizard

Grahn
2006-01-14, 01:25
Anser du att det är lättare att komma ner fulldjupt i en benpress än i böj? Om man bortser från balansproblem.

Såvida personen i fråga inte är närmast totalförlamad av muskelstelhet så är det balans och utförande som hindrar att han kommer djupt ner, så varför skulle det bliu något som helst problem i en benpress månne?
Aldrig sett någon som haft problem med att gå djup där förutom de som lastar för tungt då.

Mr. Moose
2006-01-14, 03:09
Hur gör han när han ska till o sitta på toaletten??

Försök med att köra till bänk, tänk på att sitta "bakåt". Höfterna ska röra sig bakåt INNAN han böjer på benen. Bra info på Dave Tate's site ang. boxsquat.

Claes

petersson
2006-01-14, 09:46
Såvida personen i fråga inte är närmast totalförlamad av muskelstelhet så är det balans och utförande som hindrar att han kommer djupt ner, så varför skulle det bliu något som helst problem i en benpress månne?
Aldrig sett någon som haft problem med att gå djup där förutom de som lastar för tungt då.

Jag har lite problem med djupet i både böjen benpressen. I böjen kommer jag inte ner utan enorm fällning om jag inte har planka under hälen. I benpressen släpper korsryggen från sitsen rätt tidigt, dock så tror jag att jag kommer aningen djupare i benpressen än i böjen iofs.

z_bumbi
2006-01-14, 10:05
Andra dockan från vänster. Så långt kom denne ned utan vikt, sen tog det stopp.

Det är ganska svårt att säga något mer specifikt utan att se utförandet men om balansen är en faktor så ger det sig ganska snabbt med lite träning.
Be någon titta på böjen som har varit med ett tag så brukar det lösa sig med vad som är fel.

Stoltz
2006-01-14, 11:47
Låter väldigt likt mig själv, så här snackar vi nog om korta muskler (Om det itne skulle vara så simpelt att han helt enkelt bara bör träana sin balans i övningarna :) ), och ifall han inte kan sätta sig på sina egna vader, då är det dags att uppsöka en massör som vet vad de sysslar med när det kommer till korta muskler. (Kostar mycket dock).
Annars är uppvarmning och stretching att tipsa.
Hur har han det när han ska sitta rakt i ryggen och sträcka ut benen framför sig? Och vad stoppar honom när han ska sitta på vaderna, är det smärta eller att det helt enkelt inte går längre?

Grahn
2006-01-14, 12:04
Jag har lite problem med djupet i både böjen benpressen. I böjen kommer jag inte ner utan enorm fällning om jag inte har planka under hälen. I benpressen släpper korsryggen från sitsen rätt tidigt, dock så tror jag att jag kommer aningen djupare i benpressen än i böjen iofs.

Tja du kan vara stel i sätesmusklerna, du menar alltså att du inte kan ta en tom benpress släde med knäna ner till bröstkorgen utan att lyfta häcken?
När du gör det rundar sig givetvis häcken något men det är ju eg inte häcken som är intressant utan hur din rygg böjs som är intressant.

petersson
2006-01-14, 12:06
Tja du kan vara stel i sätesmusklerna, du menar alltså att du inte kan ta en tom benpress släde med knäna ner till bröstkorgen utan att lyfta häcken. När du gör det rundar sig givetvis häcken något men det är ju eg inte häcken som är intressant utan hur din rygg böjs som är intressant.

Nepp jag klarar inte av att få ner släden hela vägen utan att lägga på en del vikt. Okej ska stretcha baken lite mer :) Tack

petersson
2006-01-14, 12:24
Förresten så stramar det litegrann i höftböjarna också.

Nucleus
2006-01-15, 19:23
Förresten så stramar det litegrann i höftböjarna också.
Det låter iaf jättekonstigt, höftböjarna är i ett avslappat läge när dina höfter är flekterade, men i sätesmusklerna kan du nog känna en god stretch.

ThomasT: har din kompis bra rörlighet i fotleden? bålstabilitet?

/N

Dymion
2006-01-15, 19:41
Har liknande problem själv. i mitt fall så känns det som att det tar stopp fotleden/smalbenen, vad kan man göra åt saken?

petersson
2006-01-15, 21:03
Det låter iaf jättekonstigt, höftböjarna är i ett avslappat läge när dina höfter är flekterade, men i sätesmusklerna kan du nog känna en god stretch.

ThomasT: har din kompis bra rörlighet i fotleden? bålstabilitet?

/N

Hmm. Jag kan ju ha missförstått exakt vad höftböjarna är för något. Men det stramar iaf högst upp på framsidan av låren.

mequm
2006-01-15, 21:13
Har liknande problem själv. i mitt fall så känns det som att det tar stopp fotleden/smalbenen, vad kan man göra åt saken?
Jag har exakt likadant. Mina fotleder och smalben knaker helt förskräckligt för ingeting typ oxå. Det blir ju så störande om man skall ned ännu längre ned för att då blir man lik en fällkniv och det tar på ryggen enormt. Skulle gärna vilja veta om man kan stretcha och värma upp smalben och fotled på något smidigt sett?

Dymion
2006-01-16, 18:09
bump!