Visa fullständig version : Vem sätter Näringsdeklarationerna
Fredrik_S
2006-01-12, 22:09
På en produkt står det oftast näringsinnehåll.
Men hur Exacta är dessa? Är det företaget själva som ansvarar för att siffrorna blir korrekta? Hur nogräknade brukar dom i så fall vara? Är det inte dyrt för företaget att analysera exact näringsinnehåll i en produkt?
Tex köpte jag idag fryst spenat av märket ica där det står 3g prot 2g kolh och 0g fett 12 kcal.
På slv:s lista står det 2,8prot 1,0g kolh 0,5g fett 19,9kcal för fryst spenat.
Ska jag gissa på att ica bara avrundat sina siffror eller har dom gjort en egen analys av just sin spenat?
Siffrorna på SLV är inte exakta då det kan skilja en del mellan olika tillverkare. Men det skiljer sällan mycket. De siffror tillverkarna uppger är troligen de dom själva fått fram.
Fredrik_S
2006-01-13, 00:14
Siffrorna på SLV är inte exakta då det kan skilja en del mellan olika tillverkare. Men det skiljer sällan mycket. De siffror tillverkarna uppger är troligen de dom själva fått fram.
Men hur får dom fram såna värden? Måste man inte skicka det på analys på nått labb? finns det många som sysslar med sånt förutom SLV?
King Grub
2006-01-13, 06:27
Måste man inte skicka det på analys på nått labb?
Jo; det finns ett antal.
Fredrik_S
2006-01-13, 20:09
Är det vanligt att det sätts fel på varor?
Varför är det i icas frysta hackade spenat 40% mindre energi än SLV.
Om de siffror du skrivit angående KH och protein är riktiga på Ica´s så stämmer inte energimängden 12 kcal. Det borde bli 20,5 kcal...alltså i stort sett samma
Fredrik_S
2006-01-13, 21:29
Om de siffror du skrivit angående KH och protein är riktiga på Ica´s så stämmer inte energimängden 12 kcal. Det borde bli 20,5 kcal...alltså i stort sett samma
Det har jag inte gjort... det ska vara prot 2, kolh 1, fett 0 kcal 12 på icas.. ursäkta iaf problem kvarstår
blir stor skillnad om man äter 400 gram tex som jag gör ibland
muddafrikka
2006-01-17, 13:14
blir stor skillnad om man äter 400 gram tex som jag gör ibland
Haha nej, det blir inga problem. Det handlar om några tiotal kalorier, slappna av för helvete.
Procenträkning fungerar inte då det handlar om minimala kalorimängder.
Fredrik_S
2006-01-17, 13:22
Haha nej, det blir inga problem. Det handlar om några tiotal kalorier, slappna av för helvete.
Procenträkning fungerar inte då det handlar om minimala kalorimängder.
Ja visst handlar det inte om några större mängder kalorier. Men ändå relativ stor skillnad på en enskild produkt.
Procenträkning fungerar utmärkt 12 kcal är 40% mindre än 20 kcal.
muddafrikka
2006-01-18, 16:21
Ja visst handlar det inte om några större mängder kalorier. Men ändå relativ stor skillnad på en enskild produkt.
Procenträkning fungerar utmärkt 12 kcal är 40% mindre än 20 kcal.
Relativa förhållanden är inte intressanta då dess direkta påverkan på din hälsa är försumbar. Det är så lite att det inte märks.
4 kcal är TIOTUSEN PROCENT mer än 0,04 kcal, betyder det att 4 kcal är mycket?
Helena B
2006-01-18, 16:34
Kcalberäkningen på förpackningarna stämmer inte heller. Bättre att räkna protein, kolhydrater och fett själv och mulitiplicera, blir andra siffror då.
King Grub
2006-01-18, 16:37
Bättre att räkna protein, kolhydrater och fett själv och mulitiplicera, blir andra siffror då.
Och dom värdena är också bara genomsnitt. Även om t ex havregryn i genomsnitt ger 340 kcal finns det inget som säger att just din nyligen uppvägda portion gör det.
Helena B
2006-01-18, 16:44
Och dom värdena är också bara genomsnitt. Även om t ex havregryn i genomsnitt ger 340 kcal finns det inget som säger att just din nyligen uppvägda portion gör det.
Men det måste vara mer tillförlitligt att räkna så än att gå efter kilokalorierna som står på förpackningen?
Ola Wallengren
2006-01-18, 16:45
Är det vanligt att det sätts fel på varor?
Varför är det i icas frysta hackade spenat 40% mindre energi än SLV.
Det kan ju va så att de har med en del vatten i förpackningen, därför ger de mindre energi, mot livsmedelsverkets analyser som avser ätbar tinad del. Precis som för vissa kycklingfileer.
Exemplet med spenat är ju inte speciellt relevant men kanske vad det gäller andra varor.
Sedan kan det vara så att livsmedelsverket har analyserat en rad olika frysta spenater där medelvärdet är de siffror som redovisas. Detta ger ingen sann bild eftersom näringsinnehåller i många grönsaker skiljer sig en hel del beroende på, säsong och växtplats bla. men det ger en god genomsnittsuppfattning om ungefär vad det innehåller.
Så om ICA har gjort egna analyser av sitt livsmedel och inte bara räknat om tex SLVs siffror och avrundat så är deras näringsvärde förmodligen det mest rättan (tills de ändrar leverantör).
Beräkning av energi och näring i kosten utifrån näringstabeller är inte direkt någon exakt vetenskap, det kan skilja sig jätte mycket mot vad som defacto slinker ner i din mage.
Ola Wallengren
2006-01-18, 16:48
Men det måste vara mer tillförlitligt att räkna så än att gå efter kilokalorierna som står på förpackningen?
Egentligen inte. Har de gjort analysen rätt så är värdena på paketen mest rätt.
Kolhydrater innehåller inte alltid 4kcal/g och det samma gäller för alla andra energigivande näringsämnen.
Sedan finns det en del energigivande näringsämnen som inte redovisas. Organiska syror eller glycerol och sockeralkoholer utelämnas oftast.
Helena B
2006-01-18, 16:52
Egentligen inte. Har de gjort analysen rätt så är värdena på paketen mest rätt.
Kolhydrater innehåller inte alltid 4kcal/g och det samma gäller för alla andra energigivande näringsämnen.
Sedan finns det en del energigivande näringsämnen som inte redovisas. Organiska syror eller glycerol och sockeralkoholer utelämnas oftast.
Så vad är mest tillförlitligt då? När jag räknar kan det diffa upp till 200 kcal på en dag om jag jämför uträkningarna.
Pellefant
2006-01-18, 16:59
Har mailat ICA:s konsumentkontakt om spenaten, återkommer med ev. svar. :)
Fredrik_S
2006-01-18, 17:56
Har mailat ICA:s konsumentkontakt om spenaten, återkommer med ev. svar. :)
Hoppas du får svar. Jag fick alldrig svar från swedish trading angående deras lax, detta stog på paketet
energi 160 kcal
protein 18,4 gram
kolhydrat 0,1 gram
Fett 1,0 gram
Relativa förhållanden är inte intressanta då dess direkta påverkan på din hälsa är försumbar. Det är så lite att det inte märks.
4 kcal är TIOTUSEN PROCENT mer än 0,04 kcal, betyder det att 4 kcal är mycket?
men om jag vill ha ca 100 kcal från spenat en måltid blir det stor skillnad i portionens storlek 800 gram spenat mot 500 gram.
Ola Wallengren
2006-01-18, 19:02
Så vad är mest tillförlitligt då? När jag räknar kan det diffa upp till 200 kcal på en dag om jag jämför uträkningarna.
Som sagt, är analyserna som företagen gjort på just deras produkt riktigt utförda så är det förmodligen det som stämmer bäst, men jag tror inte att alla tillverkare är så där jätte noga med näringsvärdena så det kan nog variera en del från tillverkare till tillverkare.
Det är bara genomsnittsvärden på på energiinnehållet i tex kolhydrat som är ca 4kcal/g, monosackarider innehåller ca 3,75kcal/g och stärkelse ca 4,15 kcal/g, för att ta ett exempel.
200kcal låter lite mycket men det är kanske möjligt. I verkligheten skiljer sig nog ändå energiintaget sig en hel del mella dagar med uträknat energiintag som är lika men från olika livsmedel, och då blir det ju en ganska stor skillnad mellan vad du tror du får i dig och vad du kaktiskt får i dig.
I allmänhet så tror jag inte felet blir mycket större än 10% om du väger allt på en bra våg. Men 10% är mycket om vi pratar om energibalans. Men å andra sidan, att uppskatta energiutgifterna och energiförbruknigens skiftningar från dag till dag är nog ännu större, så att försöka beräkna energibalansen är dömt att misslyckas.
Om man gör en kostregistrering så är det ett ganska bra men ändå grovt mått på näringsinnehållet. Man får därefter inte stirra förmycket på siffror och gram utan se det mer som riktlinjer.
Fredrik_S
2006-01-19, 01:05
Gick runt och funderade på felmarginalen när man räknade kcalorier, och tänkte fråga om det kanske kan vara 5-10% med tanke på alla ställen det kan vara fel på.
*Ej exact våg
*Differenser inom samma livsmedel
*Ej exacta beskrivningar på förpackningar
*rester kvar i talriken/kokkärlet
osv osv
Du svarade innan Ola
Tack så mycket
Pellefant
2006-01-23, 14:48
Fick svar nu angående ICA:s näringsvärden på deras spenat.(se ovan för mer info) Deras svar:
Det är inte helt lätt att ge ett kort svar på denna fråga. Eftersom näringsvärdena är så låga i denna produkt ger tex skillnaden på 0,5g fett (angett av SLV) respektive 0g fett (angett av vår lev) en skillnad på 4,5 kcal vilket utgör en väldigt
stor procent av det totala energivärdet. Näringsvärdena i ICA Hackad spenat är beräknade av vår leverantör. När det gäller ICAs EMV får vi ofta från början ett beräknat värde från vår leverantör (näringsvärdena kommer ofta från livsmedelstabeller
i leverantörens namn), senare när produkten producerats en tid ber vi i vissa fall vår leverantör att låta analysera näringsvärden. När näringsvärden analyseras gör man flera analyser och tar ett medelvärde. Näringsvärdena på ICA Hackad spenat
stämmer överrens med SLV:s näringsvärden för färsk spenat. Eftersom det rör sig om en vegetabilisk produkt kan näringsvärdena skilja sig åt i spenaten under året, skilja sig åt beroende på olika odlingsbetingelser och skilja sig åt mellan olika
spenatsorter. Livsmedelsverkets värden är
antingen analyserade eller hämtade från näringstabeller i andra länder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.