Visa fullständig version : Fråga om proteinportionering (nej, det är inte samma fråga som jag frågat tidigare ;)
Slartibartfast
2006-01-12, 15:15
Hypotetiskt. Om mitt proteinintag ser ut ungefär såhär:
9.00: 40 g protein
12.00: 40 g protein
15.00: 40 g protein
18.00: 40 g protein
21.00: 40 g protein
Kan man lika gärna göra t.ex. såhär:
13.30: 20 g protein
15.00: 20 g protein
16.30: 20 g protein
18.00: 20 g protein
Totala mängden är ju lika i båda fallen, men fördelningen är annorlunda. Är det sämre att inta små doser oftare än större doser relativt sällan. Jag vet att för stora doser allt för sällan eller ofta inte är optimalt.
Har läst nånstans att det bästa är rejäla proteinspikar 5-6 ggr/dag och inte ett jämt intag över hela dan. Vad stämmer?
tigerofsweden
2006-01-12, 15:22
Har läst nånstans att det bästa är rejäla proteinspikar 5-6 ggr/dag och inte ett jämt intag över hela dan. Vad stämmer?
Proteinspikar..... kul :)
Läste du inte vad den positiva effekten av det skulle vara då?! Tycker det låter bättre med lite mindre utspritt på fler tillfällen!
Slartibartfast
2006-01-12, 15:31
Proteinspikar..... kul :)
Läste du inte vad den positiva effekten av det skulle vara då?! Tycker det låter bättre med lite mindre utspritt på fler tillfällen!
Då skulle det väl vara bäst med konstant dropp. Men det är det inte, serru. Det är ett plötsligt intag av en viss mängd som stimulerar proteinsyntesen.
Nån som vet mer får förklara närmare. Och svara på min fråga.
King Grub
2006-01-12, 15:51
Det är ett dosrelaterat gensvar: 12 gram ger dubbelt så stor stimulans som 6 gram, t ex. Samtidigt finns det ett tak, en övre gräns där vävnaden blir mättad och ytterligare anabol stimulans måste komma från nästa mål, efter träning runt 1 h senare. Detta visas genom att 40 gram essentiella aminosyror vid ett tillfälle efter belastningsträning inte ger bättre proteinbalans än 20 gram essentiella aminosyror. Och då lär ju inte 30 gram heller göra det, logiskt sett. Samtidigt kan man inte lagra protein för framtida behov.
Slartibartfast
2006-01-12, 15:58
Det är ett dosrelaterat gensvar: 12 gram ger dubbelt så stor stimulans som 6 gram, t ex. Samtidigt finns det ett tak, en övre gräns där vävnaden blir mättad och ytterligare anabol stimulans måste komma från nästa mål, efter träning runt 1 h senare. Detta visas genom att 40 gram essentiella aminosyror vid ett tillfälle efter belastningsträning inte ger bättre proteinbalans än 20 gram essentiella aminosyror. Och då lär ju inte 30 gram heller göra det, logiskt sett. Samtidigt kan man inte lagra protein för framtida behov.
Det vet jag.
Men 40 g protein är ju inte = 40 g EAA, men mer än 40 g protein är väl overkill vid ett tillfälle. Det är redan utrett.
Det jag undrar är om t.ex. 5 x 40 g är bättre än 10 x 20 g under samma tidsrymd.
20 x 10 g och 3 x 66 g är förkastligt, det vet jag.
Hur katabolt är det att bli neurotisk över sitt proteinintag?
King Grub
2006-01-12, 16:01
Den som kan svara på om det ger någon skillnad i muskeltillväxt över en viss tidsperiod vet mer än jag, Kevin Tipton, Michael Rennie eller Robert Wolfe.
Jag kan bara svara som i förra inläggen, så får du dra egna slutsatser och konsturera ett eget upplägg.
Slartibartfast
2006-01-12, 16:07
Ok, men ditt svar säger mig inget. Bara sånt som jag redan vet.
Var det inte du själv som sa att konstant tillförsel av protein (t.ex. 10 g i timmen eller i extremfallet med dropp) inte stimulerade proteinsyntesen lika bra som större portioner (till en viss gräns)?
Jag tycker inte min fråga är dålig. Kanske jag ställer den otydligt, men jag vet inte hur jag ska omformulera den.
Ok, men ditt svar säger mig inget. Bara sånt som jag redan vet.
Var det inte du själv som sa att konstant tillförsel av protein (t.ex. 10 g i timmen eller i extremfallet med dropp) inte stimulerade proteinsyntesen lika bra som större portioner (till en viss gräns)?
Jag tycker inte min fråga är dålig. Kanske jag ställer den otydligt, men jag vet inte hur jag ska omformulera den.
Men du har ju fått ett svar. Svaret var att King Grub inte visste hur alternativen skiljer sig ur muskelbyggningssynpunkt, du fick även namn på tre personer som eventuellt vet.
King Grub
2006-01-12, 16:10
Det kan inte hjälpas att det inte säger dig något. Jag kan inte ge siffror på vare sig gram eller minuter eller timmar. Det är inte känt.
Slartibartfast
2006-01-12, 16:12
Allright, jag ger mig.
King Grub
2006-01-12, 16:17
20 gram protein vid ett tillfälle är ju mindre än 10 gram EAA, och det är definitivt mindre än maxdos för anabolt gensvar vid ett enstaka tillfälle.
Slartibartfast
2006-01-12, 16:48
Är 20 g EAA taket eller är det ännu lägre?
Taket ligger alltså mellan 12 och 20 g EAA. Men man vet inte exakt var?
Slartibartfast
2006-01-12, 16:56
Proteinet kan man ta stötvis eftersom det kan stimulera proteinsyntenen mer än ett långsamt upptag (gäller EAA).
/ Henrik
*popcorn*
*popcorn*
Vad betyder det inlägget?
Slartibartfast
2006-01-12, 17:03
EiseltUK:s? Som det står.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1277308&postcount=23
Att den eviga jakten på att totalt döda lusten att äta fortsätter?
EiseltUK:s? Som det står.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1277308&postcount=23
Jovisst, så om du åtminstone tillräknar mig förmågan att läsa...
Hur står att ta protein stötvis i relation till ett långsamt UPPTAG av detsamma? Vem säger att ett stötvis intag av protein inte ger dig ett långsamt upptag?
Slartibartfast
2006-01-12, 17:08
Tror EiseltUK menar intag.
Tror EiseltUK menar intag.
Vadå långsamt intag? Att sitta som ett fruntimmer och äta feta bakverk en jordnöt i taget? 45 minuter för att sänka en proteindrink?
Dessa trådar är fan värre än gymTT's pommestråd.
King Grub
2006-01-12, 17:15
Det är snabbt protein som stimulerar proteinsyntesen. Kaseinintag i vila stimulerar inte proteinsyntesen, utan ger en bättre proteinbalans genom antikatabol verkan. Samtidigt som snabbt protein (vassle) stimulerar proteinsyntesen, ökar det också proteinnedbrytningen.
Slartibartfast
2006-01-12, 17:21
Vadå långsamt intag? Att sitta som ett fruntimmer och äta feta bakverk en jordnöt i taget? 45 minuter för att sänka en proteindrink?
Ja, det är alltså det mindre effektiva alternativet. En mängd protein på en gång en gång på t.ex. tre timmar är effektivare än samma mängd jämt utspritt över samma tidsrymd.
Slartibartfast
2006-01-12, 17:25
Men, eftersom ingen tycks veta säkert ifall 10 intag är sämre än 5 intag av samma mängd protein över samma tid, så drar jag den slutsatsen att det inte är någon signifikant skillnad.
King Grub
2006-01-12, 17:26
Men, eftersom ingen tycks veta säkert ifall 10 intag är sämre än 5 intag av samma mängd protein över samma tid, så drar jag den slutsatsen att det inte är någon signifikant skillnad.
Läs inlägg #12.
Slartibartfast
2006-01-12, 17:30
Läs inlägg #12.
Så i teorin är det sak samma om man intar ett gram protein var tredje minut mellan 9.00 och 21.00 eller om man tar samma totala mängd i utspridda doser på 40 g. det anabola gensvaret är samma.
King Grub
2006-01-12, 17:33
Hur fick du det till det? :confused:
Slartibartfast
2006-01-12, 17:41
Hur fick du det till det? :confused:
Så länge intaget av EAA är mindre än maxdos, (vilket ett gram protein var tredje minut är) så är det bara att tuta och köra.
Är det inte det du vill säga med inlägg #12?
King Grub
2006-01-12, 17:43
Nej, jag menar det jag skriver. 20 gram protein i en måltid ger mindre än 10 gram EAA, och det är mindre den mängd som ger största möjliga stimuleringen av proteinsyntesen vid ett enstaka tillfälle.
Slartibartfast
2006-01-12, 17:50
"mindre än maxdos för anabolt gensvar vid ett enstaka tillfälle"
är inte lika med
"mindre än den mängd som ger största möjliga stimuleringen av proteinsyntesen vid ett enstaka tillfälle"
Åtminstone inte i mitt öra/öga.
King Grub
2006-01-12, 17:53
Det är exakt samma sak. Anabolt gensvar = stimulering av proteinsyntesen. Antikatabolt = minskning av proteinnedbrytningen.
Slartibartfast
2006-01-12, 17:55
ok.
Så svaret på påståendet i inlägg #26 är alltså "VET EJ"?
King Grub
2006-01-12, 18:01
Nej. Ett gram var tredje minut stimulerar proteinsyntesen mindre än 40 gram på en gång. Där drog du till med ytterligheter, och då är det ingen tvekan.
Slartibartfast
2006-01-12, 18:06
Nej. Ett gram var tredje minut stimulerar proteinsyntesen mindre än 40 gram på en gång. Där drog du till med ytterligheter, och då är det ingen tvekan.
Tack, äntligen!
Du kunde inte säga det tidigare i tråden? ;)
Det är ju det jag frågat hela tiden.
Ett jämt intag stimulerar proteinsyntesen mindre än plötslig och riklig tillförsel (dock under maxdos). Sen är det bara fråga om vid vilka doser det jämna intaget övergår från att vara jämt intag till att vara plötsligt intag. Detta kan man inte svara på.
Tråd låst.
King Grub
2006-01-12, 18:14
Nej, det är det inte. Ditt första inlägg har jag fortfarande inte något svar på. Det är en jättestor skillnad på 20 gram på en gång med 1 gram med 3 minuters mellanrum också.
Slartibartfast
2006-01-12, 18:17
Det att du inte har nåt svar på min ursprungliga fråga säger bara att det antagligen inte är nån markant skillnad. I så fall skulle du antagligen känna till den. Det duger utmärkt som svar för mig.
pragmatist
2006-01-12, 18:31
Enligt Wolfe, mina kursiveringar:
In contrast, when plasma concentrations were increased to a steady-state concentration for 3 h at a value twice above the basal value, the maximal stimulation of MPS was achieved (17 ). Furthermore, whereas the response to a bolus is transient, the peak response may be 6- to 10-fold the basal value. Nonetheless, because of the transient nature of the response, the total synthetic response (area under curve of synthesis vs. time) was less than when similar doses of amino acids were taken in the constant intake mode as opposed to the bolus ingestion.
http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S
Med andra ord, konstant tillförsel av aminosyror över dubbla basvärdet maximerade nettoproteinsyntesen.
Slartibartfast
2006-01-12, 18:33
Med andra ord, konstant tillförsel av aminosyror över dubbla basvärdet maximerade nettoproteinsyntesen.
Jasså? Ok, då går det stick i stäv med vad jag hittills trott.
Learning every day.
King Grub
2006-01-12, 18:37
Där jämför man ju med infusion.
King Grub
2006-01-12, 18:44
"The major findings of this study are (a) that a square-wave increase in the availability of plasma amino acids took between 30 min and 1 h to have any measurable effect on muscle protein synthesis, whereupon (b) MPS was markedly stimulated by ~2.8-fold for a period of 1.5 h before falling to a value not significantly different from the basal value for the succeeding 4 h. Furthermore, the responses of protein synthesis in the myofibrillar, sarcoplasmic and mitochondrial fractions show essentially the same pattern as shown in the mixed muscle proteins.
Novel features of these results are the description of the length of the latent period before stimulation of muscle protein synthesis by amino acids and the observation of the reduction in the synthetic rate to basal values, neither of which was previously known. The existence of the reduction makes sense, both in terms of our previous knowledge and teleologically. Overfeeding protein does not increase the size of the lean body mass, and amino acids supplied in excess of the requirements of protein synthesis are simply oxidized (Motil et al. 1981; Price et al. 1994) and their carbon skeletons used for fuel or stored as fat.
The present results suggest that during a normal day, the extent of fed state accretion of muscle protein may become limited by an inhibitory mechanism (as yet unknown) whenever the substrate requirement for protein synthesis is exceeded."
J. Physiol, 532, 2, 575-579.
Också vid infusion. Proteinsyntesen faller tillbaka när vävnaden är mättad och är undertryckt i fyra timmar när detta inträffar.
"By our calculations from the infusion rates and the time over which the infusion was applied, amounts of amino acid as small as 3.5 g given on a single occasion would result in this "muscle full" situation. This does not take into account the amounts of amino acid sequestered by splanchnic protein during feeding."
J. Nutr., October 1, 2002; 132(10): 3225S - 3227.
Metal_boy_
2006-01-12, 18:48
Hypotetiskt. Om mitt proteinintag ser ut ungefär såhär:
15.00: 40 g protein
18.00: 40 g protein
Kan man lika gärna göra t.ex. såhär:
13.30: 20 g protein
15.00: 20 g protein
16.30: 20 g protein
18.00: 20 g protein
Totala mängden är ju lika i båda fallen, men fördelningen är annorlunda. Är det sämre att inta små doser oftare än större doser relativt sällan. Jag vet att för stora doser allt för sällan eller ofta inte är optimalt.
Men teori om det där har alltid varit så, att jag tror det skulle kunna spela mer roll ifall det var kolhydrater vi snackade om. Jag har själv funderat på det där utan att finna svar, så jag har fått gå efter vad jag tycker verkar mest logiskt. Och jag tror att när det gäller att dela upp det sådär på 50% av det egentliga intaget vid den tidpunkten som du gör så spelar det ingen roll. Tror du skulle kunna dela flera gånger för tidsintervallerna mellan intagen blir ju tätare också i samma veva. Om det skulle vara nått som gjorde skillnad så skulle det nog knappast vara negativt isf.
Men det här är bara min teori, så det finns absolut ingen källa för vad jag sitter och svamlar om :)
King Grub
2006-01-12, 18:55
Dose–response relationships between rates of protein synthesis in myofibrillar and sarcoplasmic protein and oral dose of essential amino acids (EAA; A and B) and plasma leucine availability expressed as area under the curve (C and D) during insulin clamped studies in young and elderly men, Cuthbertson et al. 2005.
http://ep.physoc.org/content/vol90/issue4/images/large/eph_144_f2.jpeg
pragmatist
2006-01-12, 19:12
Det är väl rätt logiskt att man inte kan hålla på och växa i all oändlighet genom konstant tillförsel av aminosyror. Det gäller väl oavsett om man får i sig aminosyrorna stötvis eller genom ett konstant flöde. :D
King Grub
2006-01-12, 19:13
Det är väl rätt logiskt att man inte kan hålla på och växa i all oändlighet genom konstant tillförsel av aminosyror.
Trist. :(
Tack, äntligen!
Ett jämt intag stimulerar proteinsyntesen mindre än plötslig och riklig tillförsel (dock under maxdos). Sen är det bara fråga om vid vilka doser det jämna intaget övergår från att vara jämt intag till att vara plötsligt intag. Detta kan man inte svara på.
Tråd låst.
Men jag ställde ungefär samma fråga tidigare, sök. :D
Åtminstone var slutsvaret samma...
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=57698
Det är snabbt protein som stimulerar proteinsyntesen. Kaseinintag i vila stimulerar inte proteinsyntesen, utan ger en bättre proteinbalans genom antikatabol verkan. Samtidigt som snabbt protein (vassle) stimulerar proteinsyntesen, ökar det också proteinnedbrytningen.
Men vad är då bäst? Har för mig att du någonstans skrev att kasein och vassle stimulerar proteinsyntesen lika mycket i samband med träning?
Eftersom vassle stimulerar PS, men samtidigt ökar PNB är det kanske inte så bra att klämma i sig det i vila? På samma sätt är det kanske inte optimalt att klämma i sig kasein i samband med träning, eftersom det inte stimulerar PS?
Min fråga är kort och gott: Vad är bättre när?
Före träning (vassle eller kasein)?
Timmarna efter träning (vassle eller kasein)?
I vila (vassle eller kasein)?
King Grub
2006-01-13, 12:07
I samband med träning är effekten på proteinsyntesen av kasein- och vassleintag likvärdig, och dit räknas timmarna efter passet, när proteinsyntesen är akut stimulerad av styrekträningen. Kasein stimulerar inte proteinsyntesen i vila.
Ok, jag är med, vilket som i samband med träning alltså...
En fråga till då: Är proteinnedbrytningen av vassleintag i vila så stor att man ändå bör välja kasein då, trots att det stimulerar PS till skillnad från kasein?
Alltså vad tycker du är vettigare att dricka i vila?
King Grub
2006-01-13, 12:47
Kasein ger bättre proteinbalans än vassle hos unga personer, i vila. En kombination är säkert inte fel heller.
Och kött, fisk, fågel, osv, fungarar säkert utmärkt, trots att det varken handlar om kasein eller vassle.
A.Pahkamaa
2006-01-13, 12:52
Hur katabolt är det att bli neurotisk över sitt proteinintag?
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.