Visa fullständig version : Brummande ljud från högtalarna.
Som rubriken lyder blir det ett brummande ljud från högtalarna som jag har kopplat till datorn. Är det sladdarna som är dåliga eller beror det på något annat?
Som rubriken lyder blir det ett brummande ljud från högtalarna som jag har kopplat till datorn. Är det sladdarna som är dåliga eller beror det på något annat?
Har du TV-kort i datorn med tv-antenn i?
Gå in i ljudkontrollen, sen alternativ/egenskaper och välj Inspelning. Stäng av/välj bort inspelning på Ljud In. (tror inte det är ditt problem dock, men man kan alltid testa)
Har du TV-kort i datorn med tv-antenn i?
Gå in i ljudkontrollen, sen alternativ/egenskaper och välj Inspelning. Stäng av/välj bort inspelning på Ljud In. (tror inte det är ditt problem dock, men man kan alltid testa)
Har inget tv-kort i datorn.
Har du jordat uttag till dator och AC adapter till högtalarna ?
Har du jordat uttag till dator och AC adapter till högtalarna ?
Jag en sladd från datorn till en förstärkare. Alla kontakter sitter på jordade uttag.
Pellefant
2006-01-12, 13:03
Spelar du upp något brummande ljud i mediaspelaren?
För skoj skull skala en kabel och håll den emellan stärkarens chassi och datorchassit.
Jag en sladd från datorn till en förstärkare. Alla kontakter sitter på jordade uttag.
Jordade kontakter innebär att dator tillbehören får en gemensam jord. Men förstärkaren har sällan en jordad kontakt. Potentialen mellan förstärkare och dator blir ganska stor. Man får kännbara stötar. Extra stor skillnad blir det om te.x. förstärkarens antennuttag är anslutet till väggkontakt (radio/tv).
Ett dåligt ljudkort kan inte hantera den miljön särskilt bra. Nätbrummet (50hz) går igenom. Om det fortfarande brummar efter du endast använder lineout och stängt av alla irrelevanta ljudkällor i ljudmixern, så skulle jag investera i ett nytt ljudkort. Tänk på att aktivera alla ljudalternativ i ljudmixern, vissa källor syns inte som default.
Jordade kontakter innebär att dator tillbehören får en gemensam jord. Men förstärkaren har sällan en jordad kontakt. Potentialen mellan förstärkare och dator blir ganska stor. Man får kännbara stötar. Extra stor skillnad blir det om te.x. förstärkarens antennuttag är anslutet till väggkontakt (radio/tv).
Ett dåligt ljudkort kan inte hantera den miljön särskilt bra. Nätbrummet (50hz) går igenom. Om det fortfarande brummar efter du endast använder lineout och stängt av alla irrelevanta ljudkällor i ljudmixern, så skulle jag investera i ett nytt ljudkort. Tänk på att aktivera alla ljudalternativ i ljudmixern, vissa källor syns inte som default.
Hjo därför väljer man ett ljudkort med optisk utgång ;)
Tack för svaret. Kan säkert vara ljudkortet, kör på det integrerade kortet på moderkortet.
Men förstärkaren har sällan en jordad kontakt.
Men herregud vilken misär ifall vi i landet fortfarande har människor som använder förstärkare utan jordad kontakt. Det är ju bland det första man lär sig i hifi-gymnasiet.
Tack för svaret. Kan säkert vara ljudkortet, kör på det integrerade kortet på moderkortet.
Integrerade ljudkort har blivit bättre numer .. men jag har haft dåliga erfarenheter med bl.a. nätbrum tidigare i äldre moderkort. Det är bättre att ha en mer isolerad och påkostad krets för ljudalstring. Helst placera ljudkortet så långt ifrån andra kort som möjligt.
Men herregud vilken misär ifall vi i landet fortfarande har människor som använder förstärkare utan jordad kontakt. Det är ju bland det första man lär sig i hifi-gymnasiet.
Vilken effekt och prisklass pratar vi om när det börjar bli jordat? Inget du hittar på stormarknanden iaf.
hahavaffan
2006-01-12, 13:36
Hjo därför väljer man ett ljudkort med optisk utgång ;)Jepp. Köpte ett nytt i förra veckan med optisk utgång. Analogt suger helt enkelt svettig pung om man inte har dyra saker.
Vilken effekt och prisklass pratar vi om när det börjar bli jordat? Inget du hittar på stormarknanden iaf.
Det kanske du har rätt i, jag har jordat iallafall. På stormarknaden hittar man förövrigt inget ljud alls. Fråga brädans egen gud, Coldsmith, som avslöjade att han var gud i en tråd för en tid sedan.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1119215&postcount=52
hahavaffan
2006-01-12, 13:46
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1119215&postcount=52Gode god! :bow:
Fatalist
2006-01-12, 14:57
Min sony STR-D515 har ojordad stickkontakt. Min polares Marantz har ojordad stickkontakt. Min brorsas splitter nya yamaha 7.1-stärkare har ojordad stickkontakt. Hans aktiva sub är ojordad (om det spelar nån roll).
Så, jag tror det är ganska ovanligt. Jag har aldrig sett en jordad stärkarkabel. *screwy*
Jävligt mysko ju, kan det bero på att de tillverkas i länder där det inte är vanligt med jord? (heh)
Annars finns det såklart en liten jord-knopp på baksidan av varje respektabel stärkare/reciever som man kan ansluta till jord.
Edit: Okej, såg nu att det var lite finare grejor vi pratade om. Coldsmith. brrr :cryout:
Edit2: Marantzen går ju dock på 25-30 laxar men inte i närheten av Linn'en..
Generellt kan man säga att HIFI-grejor kör med jordade kontakter medan billigare diton samt hembio-prylar kör utan men detta spelar föga roll om man inte kopplar dem i ett jordat uttag. Det finns utrustning från ca5k och uppåt som jag sett med jordade uttag. På riktigt dyra apparater över 20-25 finns det så gott som alltid.
Hur som helst angående detta problemet så kan det vara en signalkabel som är kass (inte ovanligt om det är en billig medföljande kabel). Saknas jord här så blir det ett högt brummande ljud i högtalaren/högtalarna. Det kan vara lönt att kolla upp detta först.
Min sony STR-D515 har ojordad stickkontakt. Min polares Marantz har ojordad stickkontakt. Min brorsas splitter nya yamaha 7.1-stärkare har ojordad stickkontakt. Hans aktiva sub är ojordad (om det spelar nån roll).
Så, jag tror det är ganska ovanligt. Jag har aldrig sett en jordad stärkarkabel. *screwy*
Jävligt mysko ju, kan det bero på att de tillverkas i länder där det inte är vanligt med jord? (heh)
Annars finns det såklart en liten jord-knopp på baksidan av varje respektabel stärkare/reciever som man kan ansluta till jord.
Edit: Okej, såg nu att det var lite finare grejor vi pratade om. Coldsmith. brrr :cryout:
Edit2: Marantzen går ju dock på 25-30 laxar men inte i närheten av Linn'en..
Min HK har jordat uttag. så det finns absolut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.