Visa fullständig version : Att sova för mycket?
beckman88
2006-01-12, 07:17
På jul lovet hade jag värsta möjliga sömnschemat, Var uppe till 7-8 varje morgon och sov sedan till 7-9 på kvällen och om igen...
vid slutet på lovet så var jag uppe 32 timmar i sträck för att reda ut denna fula vana. Vaknade av mig själv kl 6 på måndag morgon och tänkte; Fan vad skönt äntligen lite reda på nätterna. Nu är det bara 1 problem. Jag har sommnat kl 7 3 dagar i rad nu. Kommer hem från skolan äter och bara sommnar, sover 8 timmar går upp vid 3 och gör ingenting, sommnar igen kl 5 och sover tills jag ska upp..
Detta är mycket irriterande, någon som har förslag? Försökte hålla mig uppe igår men det sticker som fan i ögonen och jag kan inte hålla dom öppna fast jag dricker massa kaffe och 1-2 koffeintabbar.
Om jag nu tränar...är det dåligt att sova för många timmar? typ 14h?
grisbil3n
2006-01-12, 07:34
På jul lovet hade jag värsta möjliga sömnschemat, Var uppe till 7-8 varje morgon och sov sedan till 7-9 på kvällen och om igen...
vid slutet på lovet så var jag uppe 32 timmar i sträck för att reda ut denna fula vana. Vaknade av mig själv kl 6 på måndag morgon och tänkte; Fan vad skönt äntligen lite reda på nätterna. Nu är det bara 1 problem. Jag har sommnat kl 7 3 dagar i rad nu. Kommer hem från skolan äter och bara sommnar, sover 8 timmar går upp vid 3 och gör ingenting, sommnar igen kl 5 och sover tills jag ska upp..
Detta är mycket irriterande, någon som har förslag? Försökte hålla mig uppe igår men det sticker som fan i ögonen och jag kan inte hålla dom öppna fast jag dricker massa kaffe och 1-2 koffeintabbar.
Om jag nu tränar...är det dåligt att sova för många timmar? typ 14h?
Brukar hamna i det där jag med, man kan säga att det skiter sig och kroppen börjar jävlas. Det är bara o börja om igen, stanna uppe från och med klockan 3 i ett antal timmar och lägg dig sen, nästa dag så stannar du uppe ytterligare ett gäng tills du är rätt. Detta kommer att funka, tar ett par dagar men betydligt mindre smärtsamt än o hålla på å vela fram o tillbaka.
beckman88
2006-01-12, 07:42
Brukar hamna i det där jag med, man kan säga att det skiter sig och kroppen börjar jävlas. Det är bara o börja om igen, stanna uppe från och med klockan 3 i ett antal timmar och lägg dig sen, nästa dag så stannar du uppe ytterligare ett gäng tills du är rätt. Detta kommer att funka, tar ett par dagar men betydligt mindre smärtsamt än o hålla på å vela fram o tillbaka.
Kan ju inte vara uppe till efter 3 och gå i skolan nästa dag =/
grisbil3n
2006-01-12, 07:44
Nästa dag? Du får väl skippa skolan en dag lr vänta till helgen.
Du borde ta en tupplur på en timma när du kommer hem från skolan. Då blir det lättare att vara vaken lite längre.
Fredrik_S
2006-01-12, 08:21
Det tar en eller två veckor för kroppen att anpassa sig till en ny dygnsrytm, det kallas jetlag.
Fredrik_S
2006-01-12, 08:24
Han menar att du ska vara uppe så länge du kan efter 3 på eftermiddagen. som du säger nu att du inte kan vara upp längre än till 7... försök vara uppe till halv 8 sen 8 och så vidare tills du klarar vara vaken till 10 11 eller vad du nu föredrar.
beckman88
2006-01-12, 13:26
Han menar att du ska vara uppe så länge du kan efter 3 på eftermiddagen. som du säger nu att du inte kan vara upp längre än till 7... försök vara uppe till halv 8 sen 8 och så vidare tills du klarar vara vaken till 10 11 eller vad du nu föredrar.
Aha! tack =D trycker i mig kaffe just nu :bow:
hahavaffan
2006-01-12, 13:41
Men... håll dig vaken till lagom tid på kvällen. Sov till lagom tid på morgonen. Upprepa.
Fatalist
2006-01-12, 14:53
Hehe, min sömn är också helt fuckad efter detta lov. I feel you.
Nu börjar det reda ut sig dock... FÖrutom att jag alltid vaknar mitt i natten, men oftast kan jag somna om. Efter diverse aktiviteter... :D
Perscitus
2006-01-12, 14:56
Gå upp samma tid varje morgon och lägg dig endast när du är trött. Följer du det slaviskt kommer det reda upp sig ganska omgående. Nyckeln är att du kan endast somna när du är trött, men du kan i praktiken vakna när som helst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.